Canon Ambassador Aline Deschamps heeft portretten van de bewoners van de wijk Sassi in Matera, Italië, gecombineerd met foto's van de oeroude grotwoningen waar het gebied bekend om staat. De unieke stenen gebouwen, die zijn gebouwd op de overblijfselen van prehistorische verblijven, vormen een opvallende achtergrond. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Aline Deschamps
Het verhaal van de inwoners van de Sassi, een wijk in de Italiaanse stad Matera, gaat over veerkracht. Het labyrint van stenen woningen stamt uit de prehistorie, maar aan het begin van de 20e eeuw leefden de bewoners, voornamelijk boeren en vluchtelingen, in grote armoede. Het werd een nationale schande en daarom werden in de jaren 50 duizenden bewoners gedwongen te verhuizen. De woningen werden dichtgemetseld en de wijk raakte langzaam in verval. De ommekeer begon in de jaren 90, toen de Sassi op de Werelderfgoedlijst van UNESCO kwamen te staan. Nu heeft toerisme nieuw leven geblazen in het gebied en de gemeenschap.
In 2019 was de Frans-Thaise documentairefotograaf Aline Deschamps een van de vele fotografen die werden uitgenodigd om drie maanden in Matera te verblijven, gesponsord door Canon. Ze kreeg de kans om de transformatie van de regio te documenteren en haar 'Fiore di resilencia' is daar het resultaat van. Het is een project van dubbele belichtingen: stedelijke scènes van vervallen gebouwen en planten die overleven in een ogenschijnlijk onherbergzame omgeving worden gecombineerd met gevoelige portretten van wijkbewoners.
In zekere zin is de gelaagde fotografische aanpak van Aline een visuele weergave van de complexe geschiedenis van de wijk. Het project combineert verschillende fotogenres: portretfotografie, stedelijke landschapsfotografie en straatfotografie. Maar voor Aline valt het onder één noemer. "Uiteindelijk is het maar één genre: documentairefotografie", zegt ze. "Of ik nu mensen laat poseren of het leven op straat vastleg, ik vertel gewoon de verhalen van deze mensen."
Ze deelt hier vijf lessen die ze heeft geleerd door met dubbele belichting het leven in de Sassi te documenteren.