Een fotografieproject pitchen kan erg intimiderend zijn. Je wilt natuurlijk een sterke eerste indruk maken en zorgen dat je harde werk opvalt, maar het kan heel lastig zijn om op te vallen tussen de tientallen of misschien wel honderden verhalen die fotoredacteurs elke dag onder ogen krijgen. Misschien heb je een idee, ben je al begonnen, of heb je zelfs al een project voltooid. Maar weet je hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw verhaal wordt gepubliceerd?
We hebben veel fotografen en fotoredacteurs gesproken met samen tientallen jaren ervaring, en dus ook met het beoordelen van pitches, het uitbesteden van opdrachten en het beoordelen van portfolio's. Hier volgen hun adviezen over wat jij kunt doen om je kans op succes te vergroten wanneer je je fotoverhaal pitcht.
STUDENT
Doorbreken in de fotografie: pitchen aan fotoredacteurs
Zorg ervoor dat de redacteurs je foto's kunnen zien
Het ligt misschien voor de hand, maar als je foto's naar een redacteur stuurt, is het belangrijk dat die er ook daadwerkelijk toegang toe heeft – het liefst met zo min mogelijk gedoe. Wanneer je een goede eerste indruk wilt maken, moet je niet zomaar een bups foto's sturen en hopen op het beste.
"De zichtbaarheid van het fotoproject is heel belangrijk. Upload je project naar je website of maak er een overzichtelijke PDF van", zegt Naama Stern, een Israëlische fotojournalist en documentairefotograaf die heeft deelgenomen aan het Canon Student Development Programme (CSDP) van 2022. "Geen enkele redacteur wil tijd verspillen aan het openen van talloze bijlagen die ook nog eens stuk voor stuk moeten worden gedownload."
Fiona Shields, Head of Photography bij The Guardian en CSDP-mentor, is het daarmee eens. "Stuur iets waarmee de afbeeldingen snel en eenvoudig te bekijken zijn, zoals een PDF", zegt ze. "Het is belangrijk om bijschriften toe te voegen, zodat we weten wie, wat, wanneer, waar. Dan kan ik snel een beslissing nemen over de kwaliteit van het werk en de relevantie van het verhaal, en kunnen we snel verder."
Wees selectief met je foto's
Wanneer je gaat kiezen wat je in je pitch wilt gebruiken, moet je selectief zijn om de pitch zo krachtig mogelijk te maken. Thomas Borberg, fotograaf, docent, voormalig Photo Editor-in-Chief bij Politiken en CSDP-mentor, zegt dat je hiermee je kansen vergroot.
"Je zou fotografie kunnen zien als een gerecht", zegt hij. "Al die foto's die je hebt, zijn ingrediënten waaruit je de beste selecteert om te bereiden en vervolgens te presenteren als een prachtige compositie. Serveer dit gerecht op een manier die mijn nieuwsgierigheid prikkelt. Doe alsof je slechts 30 seconden of één minuut hebt om het gerecht te serveren."
Dat je selectief je afbeeldingen moet kiezen, wil niet zeggen dat je geen context hoeft toe te voegen, of dat je foto's niet divers hoeven te zijn. "Ik ontvang veel inzendingen en het valt me op dat de afbeeldingen vaak maar een beperkt bereik hebben", aldus Magdalena Herrera, voormalig Director of Photography bij GEO France en CSDP-mentor. "De locatie is vaak niet eens duidelijk – de fotograaf concentreert zich meteen op de mensen of de activiteit. De context ontbreekt – de huizen, de straten, de omgeving waarin de mensen leven. Je moet zoveel mogelijk visuele elementen vastleggen voor de foto's, portretten, details, verschillende gezichtspunten, zodat je een volledig werk presenteert."
Volg je een opleiding in fotografie of videografie?
Zie een pitch als een piramide
De fotoredacteur naar wie je pitcht, moet meestal meteen weten waar je voorstel over gaat. Maak het jezelf makkelijk door je pitch in een piramidevorm te presenteren. "Begin met een kop, geef daaronder een korte samenvatting (ook wel intro genoemd) en ga dan de diepte in en geef aan waarom die pitch actueel en relevant is op dat moment", legt Fiona uit.
Naama gaat vergelijkbaar te werk met de afbeeldingen in haar pitches. "Ik adviseer om een link of PDF van het eindproject toe te voegen aan de e-mail, samen met de beste afbeelding uit de projectserie. Dit geeft de redacteur een voorproefje van het project en wekt meteen de interesse, nog voor de e-mail goed en wel is geopend", zegt ze.
Zorg voor een sterke biografie
Een van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle pitch is een sterke biografie die laat zien wie je bent als fotograaf, wat je hebt gedaan en wat je kunt betekenen voor een krant of tijdschrift. "Je biografie moet al je specialismen bevatten, bijvoorbeeld of je onderwaterfotograaf bent. Het is handig om te weten over extra vaardigheden", zegt Fiona.
Vergeet niet om je contactgegevens door te geven, zoals je mobiele telefoonnummer en locatie. "Laat je gepubliceerde werk zien zodat kranten en tijdschriften weten of je bij hun stijl past. Laat daarnaast ook zien dat je bereid bent om riskanter werk te doen en dat je originele ideeën hebt", vervolgt ze.
"Het is tegenwoordig een beetje 'ouderwets' om een verhaal te presenteren dat alleen is gefotografeerd met een handheld camera en een of twee objectieven", zegt Rickey Rogers, Global Editor bij Reuters Pictures en CSDP-spreker. Door verschillende technologieën te gebruiken, zoals drones, op afstand bedienbare camera's en zelfs VR-video, kun je jezelf onderscheiden.
"Het komt steeds minder vaak voor dat we fotografen kiezen die geen drone of vliegbrevet hebben voor verhalen over natuurrampen of oorlogen", zegt hij. "Zorg dat je bij bent met de nieuwste technologie en voeg je kennis ook toe aan je portfolio en biografie."
Maak het persoonlijk
"Wees niet bang om te laten zien wie je bent", zegt Rickey. "Het bedriegerssyndroom bestaat echt, maar wees gewoon authentiek, plaats jezelf in jouw context en realiteit en vertrouw daarop."
Naama zegt hierover: "Ik vind het belangrijk om dieper in te gaan op het onderwerp dat je als fotograaf hebt bestudeerd en vastgelegd. Je project gaat waarschijnlijk over een onderwerp dat je zeer dierbaar is, waarin je geïnteresseerd bent of waar je je fysiek of emotioneel mee verbonden voelt. Wanneer mensen zich herkennen of terugzien in een onderwerp, wekt het hun interesse. Die onderwerpen spreken hen aan en dan worden ze opgeslokt door je verhaal. Het is heel belangrijk om een band te scheppen met degenen die graag meer over je project willen horen."
Pas je pitch aan op je publiek
"Fotografen moeten altijd de tijd nemen om de redactie te leren kennen waarnaar ze hun pitch sturen", aldus Thomas. "Soms krijg ik een groepsmail met een idee dat in elk medium zou kunnen: een tijdschrift, krant of zelfs een boek. Ik denk dan: als je mijn tijd wilt gebruiken, stuur me dan iets waarvan je wilt dat ík het voor je print of publiceer, en niet zomaar iemand."
De Armeense fotograaf Anush Babajanyan is lid van VII Photo Agency, een National Geographic Explorer en de winnaar van de Canon Female Photojournalist Grant van 2019, en ook een mentor voor het CSDP. "Battered Waters", haar langlopende project over de klimaatcrisis in Centraal-Azië, was in 2023 genomineerd voor de World Press Photo Contest. "Als fotograaf weet ik hoe zwaar het is om telkens te moeten pitchen en om regelmatig afgewezen te worden", zegt ze. "Maar de aanhouder wint. Je moet je afvragen wat voor verhalen het medium meestal publiceert om te achterhalen of er ruimte is voor jouw verhaal. Je moet je verhaal ook in een paar korte zinnen kunnen uitleggen en benadrukken waarom het nu verteld moet worden.
"Een voorbeeld van een geslaagde pitch was mijn suggestie aan Rest of World om IT-werkers te fotograferen en te interviewen die sinds het begin van de oorlog in Oekraïne van Rusland naar Armenië zijn verhuisd", legt ze uit. "Deze ongebruikelijke invalshoek paste bij het medium, dat een technische achtergrond heeft."
Zorg dat het verhaal nieuwswaardig is
Rickey zegt dat het van groot belang is om te weten wat er in de wereld speelt wanneer je je verhalen pitcht. "Concentreer je op verhalen die te maken hebben met de belangrijkste nieuwsitems van dat moment, en niet op kwesties waar al veel over verteld is", zegt hij. Je moet kritisch zijn. Kwesties die een paar maanden geleden overal in het nieuws waren, zijn nu misschien niet interessant genoeg meer. "Laat je pitch draaien om de impact op bepaalde mensen, wiens verhalen het nieuws een menselijk gezicht geven."
Blijf realistisch
Ideeën kosten niks, maar het uitvoeren van die ideeën kan in de papieren lopen. Het pitchen van een ambitieus project is één ding, maar je moet het ook kunnen waarmaken.
"Het is goed als een fotograaf met een creatief idee komt dat ik nog niet eerder heb gehoord – een andere benadering van een onderwerp dat mijn aandacht trekt", zegt voormalig AFP Photo Director en voormalig CSDP-spreker Francis Kohn. "Maar het moet ook haalbaar zijn. Soms wil een fotograaf een verhaal maken dat onpraktisch en niet voldoende doordacht is. Het budget speelt ook een rol, maar als het een goed verhaal is, valt daarover te praten."
Gebruik sociale media in jouw voordeel
Alabi Samuel Anjolaoluwa deed mee met het CSDP van 2022 en ontving zo handige tips over hoe hij zich kon ontwikkelen als professioneel fotograaf en hij kreeg begeleiding van Canon Ambassador Ilvy Njiokiktjien. Hij adviseert het gebruik van sociale media in je pitches om meer van je werk te laten zien. "Je zou sociale media kunnen gebruiken als een extra portfolio", zegt hij. "Het is snel en één foto kan al viral gaan. Je weet nooit wie ernaar kijkt en interesse heeft in je werk. Soms is een privébericht, e-mail of telefoontje al genoeg. Doe je ding!"
Naama is het daarmee eens. "Het is niet zo vreemd dat sociale netwerken tegenwoordig een grote rol spelen in onze levens. Ze zijn ons visitekaartje geworden. Het is de manier waarop fotografen en redacteurs onderling communiceren en hoe fotografen communiceren met hun publiek. Daarom is het belangrijk om regelmatig iets nieuws te plaatsen op je profiel."
Anusha voegt eraan toe: "Een redacteur bekijkt niet alleen de afbeeldingen die je toevoegt aan je pitch, maar soms ook je sociale accounts om een beter beeld te krijgen van je manier van werken."
Een kijkje bij het Canon Student Development Programme
Meld je aan voor portfoliobeoordelingen en doe mee met wedstrijden
Canon Ambassador Gulshan Khan, een Zuid-Afrikaanse fotojournalist die werkt vanuit Johannesburg, vertelt hoe belangrijk het is dat je werk opvalt wanneer je voor de eerste keer een opdracht probeert te krijgen. "Wat mij echt heeft geholpen, zijn portfoliobeoordelingen", legt ze uit. "Meld je aan voor portfoliobeoordelingen en voor fondsgelden, zoals die van de Open Society Foundations, Everyday Africa en Women Photograph."
Fiona, die voorheen werkzaam was als fotoredacteur, studentmentor en jurylid bij verschillende fotografieprijzen, zegt dat wedstrijden een goede manier zijn om nieuw talent te ontdekken. "Wees niet bang om mee te doen. De samenstelling van een jury is vaak heel breed en gevarieerd", zegt ze. "Je komt er fotoredacteurs van nieuwsmedia tegen, maar ook curators voor tentoonstellingen en musea, waarmee je ook een ingang hebt naar de kunstwereld."
Luister naar meer belangrijke inzichten van experts uit de branche in deze aflevering van Canon's Shutter Stories-podcast:
Ga nieuwe connecties aan en blijf in contact
Fiona voegt eraan toe dat het loont om op een professionele manier navraag te doen naar je pitches. "We zijn telefonisch moeilijk bereikbaar en als je niks van me hoort, is dat meestal niet omdat ik onbeleefd ben of je project negeer. Ik heb dan gewoon je e-mail nog niet gezien. Je kunt me altijd een subtiele herinnering sturen", zegt ze.
Stephan Lucka was een van de deelnemers aan het CSDP van 2020 en is nu een freelance fotograaf met gepubliceerd werk in het Duitse tijdschrift Stern en op de website van Der Spiegel. Zijn portfolio bestaat onder andere uit een fotografieproject over de scouting in Duitsland genaamd 'Das Gefühl, das nur wir kennen' (Het gevoel dat alleen wij kennen).
Stephan deelt nog een paar extra tips: "Probeer je portfolio zo goed mogelijk te maken, niet te beknopt, maar ook niet te uitgebreid", zegt hij. "Wees volhardend. Soms komt er niets uit voort, maar wees niet gefrustreerd en bouw relaties op met mensen. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van het werk, maar ook om het menselijke contact."
Thomas voegt eraan toe: "Ik vind het leuk als mensen een constructieve houding aannemen als ik nee zeg en vragen 'Wat had ik anders moeten doen?' Misschien is het de bewerking, misschien is het de timing, misschien is het iets anders. Ik geef ze graag iets waarmee ze zich kunnen ontwikkelen. Daar hebben we allebei wat aan."
Tijd om te pitchen
Helaas is er niet één bepaald geheim dat je gegarandeerd een opdracht oplevert. Maar door deze tips van experts toe te passen, vergroot je wel je kansen en heb je een solide basis waarop je kunt voortborduren. Vergeet niet om altijd professioneel en beleefd te blijven, en onthoud dat zelfs de beste fotografen soms een afwijzing krijgen. Tijd voor je pitch.
Gerelateerde artikelen
-
STUDENT
Het publiek geïnteresseerd houden
Hoe vertelt fotojournalistiek een verhaal en hoe kun je zelf dynamische verhalen ontwikkelen? Toonaangevende experts delen hun kennis.
-
STUDENT
De beste camera's en objectieven voor fotojournalistiek
Kun je niet wachten op je eerste opdracht als fotojournalist? Onze experts vertellen je welke apparatuur je nodig hebt om aan de slag te gaan.
-
ARTIKEL
Mijn eerste betaalde opdracht – en wat deze mij heeft geleerd
Vier fotografen en een filmmaker vertellen wat ze hebben gedaan om hun eerste betaalde opdracht te krijgen, en adviseren jou hoe jij die ook kunt krijgen.
-
ARTIKEL
Vijf uitdagingen voor fotografiestudenten
Vooraanstaande professionals uit de fotografiesector bespreken de uitdagingen waarmee jonge fotografen tegenwoordig te maken hebben en hoe ze deze kunnen overwinnen.