"Doordat ik een achtergrond heb in documentaire en journalistiek ben ik gewend te fotograferen wat ik zie", vertelt fotojournalist Ilvy Njiokiktjien. "Dus als ik portretten maak, moet ik eraan wennen om mensen te vragen een bepaalde houding aan te nemen, want ik ben die mate van regie niet gewend. Het is ontzettend belangrijk dat het portret bij het verhaal past dat je probeert te vertellen, maar ik heb daar lange tijd mee geworsteld." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Control Ring-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 35mm f/4L USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 35mm f/4L II USM), ingesteld op 1/500 sec, f/4 en ISO800. © Ilvy Njiokiktjien
Hoe onderscheid je een portretfotograaf van een documentairefotograaf? Het lijkt in eerste instantie voor de hand liggend, maar in werkelijkheid is de grens tussen de twee genres vaak vaag. Verhalen documenteren betekent vaak ook mensen fotograferen en het is het doel van veel portretfotografen om het verhaal van hun onderwerp te vertellen.
Om de raakvlakken tussen de twee genres te onderzoeken, heeft Canon Ambassador en fotojournalist Ilvy Njiokiktjien afgesproken met drie fotografen die zich bezighouden met documentairefotografie en portretfotografie: Laura El-Tantawy, een documentairefotograaf en Canon Ambassador die deels in Londen en deels in Cairo verblijft; Canon Ambassador Helen Bartlett, een gezinsfotograaf uit Londen wier beelden vaak worden beïnvloed door documentaire; en James Musselwhite, een studioportretfotograaf, ook uit het Verenigd Koninkrijk.
Ze blijven geen van drie binnen de kaders van genres en zijn daarom de ideale gesprekspartners om de overeenkomsten en verschillen tussen de genres te bespreken. Ze werken allemaal met het EOS R System en hebben dus de kennis en ervaring om te vergelijken hoe Canon-technologie ze in elk van de genres helpt te presteren.
Zo ging het toen documentaire het pad kruiste met portretfotografie.