ARTIKEL

Het tij keren met documentairemaakster Alice Aedy

Filmmaker Alice Aedy on the coast of Kiribati holding a Canon EOS C300 Mark II.
Documentairemaakster Alice Aedy met haar Canon EOS C300 Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III) aan de kust van Kiribati, een afgelegen eilandengroep in de Stille Oceaan die wordt bedreigd door de stijgende zeespiegel. "Als ik eropuit trek met de camera op mijn schouder, heb ik het gevoel dat mijn werk zinvol is en dat er van alles mogelijk is. Daar word ik heel gelukkig van", zegt ze. © Alice Aedy

In september 2015 zag de Britse documentairemaakster Alice Aedy een foto die haar leven veranderde. De foto werd over de hele wereld gepubliceerd en toonde het lichaam van Alan Kurdi, een Syrische vluchteling van drie jaar oud. Het lichaam was aangespoeld op een Turks strand. "Het komt zelden voor dat een foto de aandacht van de wereld weet te trekken. Net als vele anderen was ik ontzettend geschokt", zegt de 26-jarige documentairemaakster. "In een fractie van een seconde heb ik besloten om erheen te gaan en te helpen, op wat voor manier dan ook."

Aanvankelijk was het de bedoeling dat ze korte tijd aan de slag zou gaan als vrijwilliger, maar uiteindelijk reisde Alice van Calais naar Griekenland en vervolgens door naar Servië en Irak, waar ze enkele jaren doorbracht met het vastleggen van de vluchtelingencrisis. Naast vrouwenrechten en klimaatverandering vormt migratie nu het hoofdthema van haar werk, terwijl ze bovendien is overgestapt van fotografie naar filmen. Disconnected (2018), haar regiedebuut over de eenzaamheid van jonge mensen in het digitale tijdperk, ging in première op het Sheffield Doc/Fest 2019 en het San Francisco Documentary Festival. Daar werd de documentaire genomineerd voor een juryprijs en een publieksprijs.

De kracht van beelden

"In mijn werk staat het idee centraal dat visuele verhalen en beelden de kracht hebben om de wereld te veranderen", legt Alice uit. Toen ze opgroeide, waren de oorlogsfotografen Sir Don McCullin en Lynsey Addario haar helden, maar zelf wilde ze altijd documentaires maken.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Inmiddels heeft Alice een masteropleiding tot documentairemaker afgerond aan UCL in Londen. Maar ze is ooit begonnen als autodidact toen ze net haar bachelordiploma in geschiedenis en politiek had gehaald aan de London School of Economics and Political Science (LSE).

Voordat ze naar Griekenland vertrok, kocht ze haar eerste camera, een Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV), samen met een single prime, een Canon EF 50mm f/1.4 USM-objectief. Ze deed vrijwilligerswerk in Idomeni, een vluchtelingkamp bij de grens met Noord-Macedonië waar meer dan 15.000 mensen woonden, voor het merendeel kinderen. Hier begon ze portretten te maken van mensen die ze ontmoette. Mensen zoals de familie Omar, die met vier kinderen in een lekke tweepersoonstent moesten leven.

"Doordat ik leerde werken met een 50mm-objectief, veranderde de manier waarop ik fotografeerde en relaties opbouwde", vertelt Alice. "Die periode heeft mij zo gevormd. Ik moest steeds weer bijstellen, omdat ik zo dicht bij hun gezicht fotografeerde. Ik was constant in beweging. Ik gebruikte nooit een zoomobjectief en sinds die tijd heb ik dat ook nooit gedaan."

A portrait of Zayneb Omar, a seven-year-old Kurdish refugee from Qamishli in Syria.
Zayneb Omar, een Koerdische vluchteling uit Qamishli in Syrië. In Noord-Griekenland bracht haar familie zes maanden door in vluchtelingenkampen die werden bewaakt door militairen. Daarna werden ze door de VN ondergebracht in een eenpersoonskamer. Alice volgde de familie van het ene kamp naar het andere totdat ze een asielvergunning kregen in Frankrijk. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Alice Aedy
A Syrian woman in a blue headscarf cradles a child at the Idomeni refugee camp in Greece.
Een Syrische moeder en zoon rusten uit op de treinrails in Idomeni aan de grens tussen Griekenland en Noord-Macedonië. Op het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis in 2015/16 ontstond in het dorp het grootste informele vluchtelingenkamp sinds de Tweede Wereldoorlog. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Alice Aedy

Alice bewaarde de foto's een jaar lang op haar harde schijf, omdat ze nog niet genoeg zelfvertrouwen had om ze te delen. In 2016 plaatste de Britse krant The Guardian echter een van haar Idomeni-portretten op de voorpagina om een inzamelingsactie voor vluchtelingenkinderen te promoten. "Dit gaf me het zelfvertrouwen om mezelf fotograaf te noemen", legt Alice uit. "Dat was echt het begin van mijn reis als professioneel fotojournalist en documentairemaker." Haar verhalen over migratie en, in toenemende mate, het milieu, zijn sindsdien gepubliceerd door onder andere The Times, de BBC en VICE.

"Ik was eerder niet zo gefascineerd door het onderwerp klimaatverandering, aangezien ik dacht dat het milieu in zekere zin gescheiden was van de menselijke belevingswereld", zegt ze. Door haar werk met vluchtelingen ontdekte ze echter dat wetenschappers de grootste massamigratie in de geschiedenis voorspellen als gevolg van klimaatverandering. "Als ik me wilde inzetten voor sociale rechtvaardigheid, zou ik me dus ook zorgen moeten maken over klimaatverandering. Aangezien ik hier meer over wilde weten, maakte ik een zeer lange reis."

Die reis voerde haar naar de 'frontlinies' van de klimaatverandering. Dit zijn landen als Kiribati, een afgelegen eilandengroep in de Stille Oceaan die te kampen heeft met de stijgende zeespiegel. Maar het gaat bijvoorbeeld ook om plattelandsdorpjes vlakbij de stad Burao in Somaliland, waar droogte en hongersnood heersen. "Ik realiseerde me dat het bij klimaatverandering niet alleen draait om wilde dieren of smeltende gletsjers. Dat soort problemen blijft op de een of andere manier toch wat abstract", zegt ze. "Het gaat over mensen. Het is een kwestie van leven of dood."

A portrait taken in rural Somaliland of a village elder in an orange patterned headscarf.
In 2017 fotografeerde Alice portretten van nomadische dorpelingen die de droogte en hongersnood hadden overleefd op het platteland van Somaliland. "Mijn reizen naar Somaliland hebben me doen inzien dat degenen die het minst verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering, er het meest door worden beïnvloed", legt ze uit. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/3,5 en ISO100. © Alice Aedy
A portrait taken in rural Somaliland of an elderly woman in a yellow patterned dress.
Alice bouwde een draagbare studio en fotografeerde de portretten in de stijl van een modereportage. "Met de zwarte achtergrond hebben we de context verwijderd van de woestijn waarin ze leefden. Hierdoor krijgt het onderwerp zelf alle aandacht en kan de kijker zich beter inleven", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/2,2 en ISO100. © Alice Aedy

Kom in beweging met de Canon EOS C300 Mark II

Tijdens deze periode stapte Alice over van het fotograferen en filmen met haar Canon EOS 5D Mark III naar het filmen met een Canon EOS C300 Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III). "Deze overgang verliep ongelooflijk soepel en eenvoudig, omdat ik zoveel had geleerd over de DSLR", zegt ze. "Dankzij deze camera, die speciaal is ontworpen voor het maken van video-opnamen, kon ik erg goed focussen. Het filmen heeft me in staat gesteld om de diepere lagen van de verhalen en de hoofdpersonen te ontdekken. Het leven is rommelig en chaotisch, en met film kunnen we al die ruwheid en chaos vastleggen, terwijl dat met foto's soms niet goed lukt."

Dankzij de stevige constructie en de weerbestendige afdichting was haar vertrouwde Canon EOS C300 Mark II, met de koosnaam Cecil, ongelooflijk snel, trefzeker en betrouwbaar, zelfs onder de meest extreme omstandigheden. "Ik reisde in de stromende regen door de jungle van Borneo", zegt Alice. "Ik trok door woestijnen in Somaliland en Irak, waar zand een groot probleem kan zijn. Er is niets wat Cecil niet aankan."

A young Afghan boy washes himself in the only running water available outside an illegal squat in Serbia.
Een jeugdige Afghaanse jongen wast zichzelf buiten met het enige stromende water dat beschikbaar is in het grootste illegale kraakpand van Europa. Op een gegeven moment leefden er 2000 Afghaanse vluchtelingen in een verlaten pakhuis in Belgrado, Servië, bij temperaturen tot -17 °C. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Alice Aedy
Documentary filmmaker Alice Aedy filming with a Canon EOS C300 Mark II in Sri Lanka.
Alice reisde overal naartoe met haar camera, van woestijnen tot deze Sri Lankaanse jungle. Hierbij was het belangrijk dat haar uitrusting vertrouwd voelde. "Je camera is iets heel persoonlijks", zegt ze. "Ik voelde me altijd op mijn gemak met de Canon EOS C300 Mark II en de Canon 5D-serie." © Alice Aedy

"De ND-filters en de ingebouwde geluidsmogelijkheden van de Canon EOS C300 Mark II hebben mijn leven veranderd. Met 4K-opnamen kun je ongelooflijk gedetailleerde en scherpe foto's maken. Dat geeft je een grote mate van flexibiliteit tijdens het nabewerken als je de foto bijvoorbeeld wilt bijsnijden of inkaderen. De automatische scherpstelling is cruciaal, vooral als ik alleen werk."

Alice maakt opnamen in Canon Log vanwege het grote dynamische bereik. Daarnaast is ze erg te spreken over de mogelijkheden van de camera bij weinig licht, omdat ze vaak opnamen maakt bij zonsopgang en zonsondergang. "Dat is niet alleen een esthetische, maar ook een praktische keuze", legt ze uit. "Als ik een documentaire maak, moet ik voorbereid zijn op elke mogelijke situatie. Je weet nooit hoe het verhaal zich ontvouwt. Ik vind het geweldig hoe Canon-camera's het prachtige licht vastleggen tijdens het blauwe uurtje voor zonsopkomst of net na zonsondergang."

The Canon EOS C300 Mark III on a drone filming a ballerina on the wing of a 747.

Eerste shoot met Canon EOS C300 Mark III

Cinematograaf Steve Holleran heeft de nieuwe DGO-sensor en het dynamische bereik van 16+ stops op de proef gesteld door een ballerina te filmen in een verlaten 747.

Een veranderende branche

Alice is zich maar al te goed bewust van de ethische en duurzaamheidskwesties die spelen bij het rondreizen van de wereld om verhalen te vertellen. "Ik denk veel meer na over elke vlucht die ik neem", zegt ze. "Is dit verhaal de extra CO₂-uitstoot waard? We moeten hier in onze branche veel serieuzer mee omgaan."

"Ik leg ook vaak verhalen vast van gemeenschappen waar ik zelf niet toe behoor. Het is een enorme verantwoordelijkheid om die verhalen goed tot hun recht te laten komen. Je moet subtiel te werk gaan met respect voor de cultuur." Dit betekent dat Alice altijd kritisch moet blijven kijken naar haar eigen aanpak, en, in meer praktische zin, moet samenwerken met lokale contactpersonen en producenten.

Alice heeft tijdens de COVID-19-pandemie Frame of Mind opgezet. Dit onlineplatform staat in het teken van documentairemakers en fotografen, met name uit ondervertegenwoordigde bevolkingsgroepen, die met hun werk sociale veranderingen in gang willen zetten. "Deze pandemie is een uitdaging voor filmmakers, fotografen en creatieve professionals. Ze moeten op zoek naar een nieuwe manier van werken", zegt ze. "Ik denk dat daar echte schoonheid in verborgen ligt. Ik ben benieuwd of het een langdurige invloed heeft op de branche."

A Syrian woman in a turquoise headscarf holding a young child at the 'Softex' refugee camp in Greece.
Een Syrische moeder met kind in het door militairen bewaakte vluchtelingenkamp 'Softex', een voormalige toiletpapierfabriek aan de rand van Thessaloniki, Griekenland. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Alice Aedy

Alice hoopt dat de branche van verhalenvertellers diverser wordt. "Als je een jonge vrouw en een enthousiaste fotograaf of filmmaker bent, kan de branche je goed gebruiken", zegt ze. "In deze branche zijn vrouwen ondervertegenwoordigd, met name in de filmwereld."

Ze blijft gemotiveerd door de overtuiging dat haar verhalen een verschil kunnen maken. "De Costa Ricaanse diplomate Christiana Figueres is een van mijn favoriete milieuactivisten. Zij is van mening dat er behoefte is aan zowel verontwaardiging als optimisme", aldus Alice. "Ik denk dat dit de drijvende kracht is achter mijn werk. Het is vaak een mix van verontwaardiging, frustratie en de wens om te veranderen en impact te hebben op de wereld, die zoveel problemen kent. Toch is er ook ruimte voor optimisme: het is mogelijk om de wereld te verbeteren.

"In verhalen schuilt veel kracht. We hoeven alleen maar naar de geschiedenis te kijken om te ontdekken hoeveel impact verhalen hebben gehad op onze manier van leven, onze levensdoelen en wat het betekent om mens te zijn. Verhalen geven vorm aan onze ervaringen en ons bestaan. Ze bepalen hoe we mensen herinneren. Dankzij verhalen durven we te dromen van een betere wereld."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


De uitrusting van Alice Aedy

De essentiële uitrusting van professionele documentairemakers

Filmmaker Alice Aedy standing in the sea holding a Canon EOS C300 Mark II.

Camera's

Canon EOS C300 Mark III

De opvolger van de Mark II die Alice gebruikt. Een veelzijdige Super 35mm Cinema EOS System-camera die interne 4K/120p RAW ondersteunt en is voorzien van Canon's nieuw ontwikkelde DGO-sensor, die een dynamisch bereik van meer dan 16 stops biedt.

Canon EOS 5D Mark IV

De opvolger van de Mark III waarmee Alice is begonnen. "De Canon EOS 5D Mark III was de camera waarmee ik leerde fotograferen. Ik heb deze overal en altijd bij me gehad. Ik nam de camera mee op reis van Iran naar Irak, naar kampen in Europa en het Midden-Oosten en naar het midden van de Stille Oceaan. Ik heb zoveel verhalen verteld met die camera dat ik er echt aan gehecht ben geraakt", zegt Alice.

Objectieven

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Hoogwaardig USM-objectief met een diafragma van f/1.4 voor algemene, nacht- en portretfotografie. "Ik denk niet dat er betere objectieven bestaan dan die van Canon. Het glas is absoluut prachtig", aldus Alice.

Canon EF 50mm f/1.2L USM

USM-objectief uit de professionele L-serie met een diafragma van f/1.2 voor opnamen bij weinig licht en voor buitengewone scherptediepte.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan