"Productontwerp", zei wijlen CEO Steve Jobs van Apple ooit, "is niet alleen hoe het eruitziet en aanvoelt. Design is hoe het werkt." Functies en bediening, de interface en zelfs de onderliggende technologieën zijn allemaal ontwerpbeslissingen, net zo goed als esthetiek en uiterlijk dat zijn. In geweldige producten zijn vorm en functie onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Canon is een veelgeprezen leider op het gebied van innovatief cameraontwerp. De ontwikkelaars en technici van Canon blijven nieuwe mogelijkheden op het gebied van optica, elektronica en mechanica omarmen, waarbij cameraconcepten opnieuw worden vormgegeven en belangrijke technologische ontwikkelingen worden gerealiseerd. Hier bekijken we de ontwerpprincipes en technologie achter enkele van de nieuwste Canon-kits en delen we fascinerende details van achter de schermen van de ontwerp- en ontwikkelingsteams van Canon, van de grote ideeën achter baanbrekende camera's tot de belangrijke kleine details in het ontwerp van objectieven.
ARTIKEL
Het ontwerpen van de nieuwste technologie van Canon
1. Het EOS R-systeem draait om optisch ontwerp, niet om een spiegelloos ontwerp
Het full-frame spiegelloze EOS R-systeem is baanbrekend, maar voor de technici van Canon was het doel niet simpelweg het ontwerpen van een nieuwe reeks systeemcamera's. In plaats daarvan was de motivatie om objectieven met nog betere prestaties te ontwikkelen – 'Een nieuwe kijk op optische uitmuntendheid'. Uit deze doelstelling kwam de interne codenaam Project R voort, die op zijn beurt leidde tot de naam EOS R. Vanuit technisch oogpunt was een spiegelloos systeem logisch, omdat het ontwerpers in staat stelt zich te concentreren op optische uitmuntendheid zonder de beperkingen van het inrichten van een reflexspiegel in de camerabody, tussen het objectief en de sensor. Dit vereist namelijk onder andere een complexere optische techniek om het objectief op het juiste punt te laten scherpstellen. Door dit alles weg te nemen, kunnen ontwerpers sensationele nieuwe objectieven creëren die op de optimale afstand van de sensor werken.
2. Het gaat niet om een kleinere camera
Volgens sommigen is het belangrijkste voordeel van systeemcamera's dat ze compacter en lichter zijn dan spiegelreflexcamera's. Dat kan zeker een pluspunt zijn, maar het was niet de belangrijkste factor achter het EOS R-systeem, zoals het bijvoorbeeld wel was bij het ontwerp van de EOS 100D in 2013, vertelt Chief Designer Hironori Oishi van Canon Inc. In plaats daarvan was de belangrijkste beslissing het ontwerp van de RF-vatting, die een brede opening (interne diameter van 54 mm) heeft, vergelijkbaar met de EF-vatting, maar een veel kortere flensafstand van de vatting tot de sensor (20 mm – minder dan de helft van de afstand in een full-frame EOS-spiegelreflexcamera).
De RF-vatting vormt niet alleen de kern van het optische ontwerp, maar het hele systeem is eromheen gebouwd – de ontwerpers noemden het 'Mount Core Design'. De afmetingen van de RF-vatting bepalen dus bijvoorbeeld de diameter van de basis van elk RF-objectief, maar de ontwerpers hebben er wel voor gezorgd "dat er ruimte is voor je vingers, ongeacht welk objectief is bevestigd," zegt de heer Oishi. Het compactere formaat vormde zelfs een aanzienlijke uitdaging voor het ontwerp, legt hij uit. "Het was moeilijk om de hanteerbaarheid en bediening van de compactere body vergelijkbaar te maken met die van conventionele modellen." Daarom "heeft Canon de lay-out, de grootte en de vorm van elk onderdeel zorgvuldig onderzocht."
3. Het gaat niet alleen om het verleggen van grenzen
Zelfs bij de focus op innovatie en de introductie van nieuwe technologieën, hielden de ontwerpers van Canon rekening met de behoeften en verwachtingen van bestaande gebruikers. "Canon kijkt altijd naar de toekomst, maar die kan nooit los worden gezien van geschiedenis en traditie," zegt de heer Oishi. "Het is heel belangrijk dat gebruikers van de evolutie kunnen genieten zonder zich ongemakkelijk te voelen." Dus in feite begint het ontwerpproces niet met de nieuwe technologie, maar met het onderzoeken en begrijpen van de gebruiker. Ontwerpideeën worden voortdurend getest op bruikbaarheid. Zelfs een camera die zo radicaal innovatief is als de EOS R5 bouwt voort op het vertrouwde EOS-besturings- en menusysteem, zodat gebruikers de fotografiekennis die ze al hebben, kunnen toepassen.
Ook bij het ontwerp van de body van de EOS R5, legt de heer Oishi uit, "heeft Canon de hanteerbaarheid en het gebruiksgemak van de EOS 5D-serie gewaardeerd en ernaar gestreefd iets te ontwerpen dat voor gebruikers natuurlijk aanvoelt. Dit staat niet in de specificaties, maar het is wel iets waar gebruikers van camera's uit de 5-serie bijzonder veel waarde aan hechten.
"Bovendien is een camera met een nummering uit de 5-serie speciaal voor Canon. Bij de EOS R5 heeft Canon gestreefd naar een ontwerp met een waardige stijl die aangeeft dat dit een camera uit de 5-serie is. Canon heeft geprobeerd een unieke nieuwe vorm te creëren door het gladde, gebogen oppervlak dat kenmerkend is voor EOS door te trekken en dit te versmelten met de scherpe vorm die een gevoel van evolutie laat zien."
Dat gezegd hebbende, de balans tussen innovatie en continuïteit is niet altijd hetzelfde, voegt de heer Oishi eraan toe: "EOS R (RF) is een systeem met veel potentieel, en Canon wil graag verschillende benaderingen uitproberen, ook uitdagende."
Heb je Canon-apparatuur?
4. De camera's en objectieven introduceren een nieuwe, moderne ontwerptaal
Hoewel het EOS R-systeem voortbouwt op Canons 30-jarige EOS-erfenis, bood het de ontwerpers van Canon de mogelijkheid om een nieuwe, uniforme ontwerptaal te ontwikkelen voor zowel de camera's als de RF-objectieven.
In het geval van de RF-objectieven zijn de afwerking, esthetiek en markeringen allemaal anders dan die van de EF-objectieven. "De ontwerpfilosofie van EF-objectieven omvat veel lijnen en notaties op de lenstubus", zegt Seishiro Takano, Design Center Lead van Canon Inc. "RF-objectieven daarentegen drukken kracht en gebruiksgemak uit door overbodige elementen weg te laten." Zo wordt de leesbaarheid van de informatie verbeterd door bijvoorbeeld de "mm" weg te laten naast de brandpuntsafstanden die op het objectief zijn aangegeven.
Dezelfde eenvoudigere ontwerptaal wordt doorgevoerd in de camera's, dus het ontwerp van het zoekerdeel loopt bijvoorbeeld van voren naar het oculair, met een minimalistische vorm die duidelijk de 'lichtstroom' uitdrukt – het feit dat in deze camera's het licht rechtstreeks naar je oog kan worden geleid zonder via een spiegel of pentaprisma te gaan.
"Bovendien," zegt de heer Oishi, "wilde Canon het ontwerp van de EOS R-serie nog specialer maken, dus ontwikkelde Canon een speciale verf met deeltjes die parels worden genoemd en die een speciale reflectiviteit hebben. Hierdoor komen de schaduwen beter uit en wordt de vorm van de EOS R nog aantrekkelijker."
5. Door snellere communicatie kunnen de objectieven nog meer doen
Toen het Canon EOS System in 1987 werd gelanceerd, veroverde het de fotografische wereld stormenderhand. De revolutionaire EF-vatting was volledig elektronisch, waardoor alle mechanische verbindingen wegvielen en elektromagnetische bediening van het diafragma en automatische scherpstelling in het objectief mogelijk werden. Hierdoor waren de AF en belichtingsregeling sneller en nauwkeuriger dan ooit tevoren. Nu tilt de RF-vatting, samen met een enorme sprong in processorkracht binnen het objectief, de zaken naar een hoger niveau door een enorme verhoging van de snelheid en capaciteit van gegevenscommunicatie tussen camera en objectief. Hoe groot? Canon Europe Professional Imaging Product Specialist Mike Burnhill verwoordde het als volgt: "In 1987, toen Canon de EF-vatting lanceerde, was de communicatiesnelheid alsof je tussen de camera en het objectief liep. Met de Canon EOS-1D X Mark II en een nieuw EF-objectief lijkt het of je op een bromfiets rijdt. Met de RF-vatting lijkt het meer op een ritje met de kogeltrein."
Als gevolg van deze sprong in communicatiesnelheid en bandbreedte zijn de AF-acquisitie en trackingprestaties enorm verbeterd. Hybride (dual-sensing) IS-systemen kunnen informatie van zowel het objectief als de sensor delen, en de ingebouwde IS in de EOS R5 en EOS R6 die in combinatie met de objectief-gebaseerde IS werkt, kan baanbrekende stabilisatieniveaus bereiken. Met de bedieningsring op RF-objectieven kunnen de sluitertijd, het diafragma, de belichtingscompensatie en andere instellingen direct aangepast worden. De meting en diafragmaregeling zijn nauwkeuriger, en aanpassingen kunnen in nog fijnere stappen (tot 1/8-stop) worden uitgevoerd. Gegevens over lensaberratie en vertekening kunnen in het objectief worden opgeslagen en in realtime worden verwerkt, zodat Digital Lens Optimization (DLO) en lenscorrecties onmiddellijk kunnen worden uitgevoerd in plaats van pas na de opname. Bovendien zijn vertekeningscorrectie en DLO voor het eerst beschikbaar in video.
En dit alles, zeggen de optische specialisten, is nog maar het begin, zo groot is het potentieel van de technologie voor toekomstige ontwikkeling. De voordelen van de RF-vatting worden gerealiseerd in hybride foto- en videocamera's zoals de EOS R5, met zijn kenmerkende 8K-videomogelijkheden, evenals de revolutionaire EOS C70-cinemacamera.
Twaalf veelgestelde vragen over het Canon EOS R-systeem beantwoord
6. EVF's zijn ontworpen door objectievenexperts
Canon had als doel om de elektronische zoekers (EVF's) in EOS R-systeemcamera's zo goed te maken als wetenschappelijk mogelijk is, zodat je een nauwkeurig live-voorbeeld krijgt van de effecten van je belichting, witbalans en andere instellingen, en zelfs kunt zien wat je fotografeert in omstandigheden met weinig licht die voorheen onmogelijk waren. Met dat in gedachten zijn de EVF's ontwikkeld door hetzelfde Optical Product Development Center dat verantwoordelijk is voor het ontwerp van RF-objectieven. De optische specialisten zorgden ervoor dat de EVF's fysiek groot waren en een zeer responsief, nauwkeurig organisch scherm met hoge resolutie hadden. Ze legden ook grote nadruk op 'zichtbaarheid' en helderheid – vooral op hoe je vervaging en vertekening kunt verminderen wanneer je oog zich van de optische as verwijdert of scherpstelt op de periferie van het zoekerbeeld. Het resultaat is een kristalhelder beeld in de gehele zoeker, gebaseerd op een superieur ontwerp en het gebruik van een asferisch objectief, zodat zowel de voorvertoning in de zoeker als belangrijke cameragegevens haarscherp tot in de hoeken van het display worden weergegeven.
7. Het is ontworpen om te werken zonder naar de bedieningselementen te kijken
Met een spiegelreflexcamera heb je inderdaad een directe verbinding met de scène via de optische zoeker. De meeste instellingen voer je echter uit terwijl je naar de bedieningselementen op de camerabody of het LCD-scherm kijkt. Met een EOS R-systeemcamera kun je naadloos alles doen wat nodig is zonder je oog van de zoeker te halen, van de voorbereiding van de opname, het bevestigen van de belichting en witbalans in het EVF-scherm, tot fotograferen en zelfs afspelen. Vooral dankzij die voortreffelijke EVF's is het mogelijk om op een ongekende manier 'jezelf onder te dompelen in het fotograferen', en de camera is ontworpen om dit te doen.
De bovenkant van een camera wordt meestal beschouwd als "een podium voor het 'plaatsen’ en 'tonen’ van bedieningselementen", zegt Yasuaki Matsuura, lid van het Design Team, maar in het EOS R-systeem hebben de ontwerpers 'verschillende vormgevingstechnieken' gebruikt om gebruikers aan te moedigen de camera te bedienen zonder hun oog van de zoeker te halen. Zo heeft de bovenkant van de camera bijna vlakke, aflopende schouders met daarin de bedieningsknoppen en -schakelaars, maar met subtiel verschillende vormen en texturen, zodat je ze met je vingertoppen kunt identificeren.
Hetzelfde geldt voor de RF-objectieven. Zelfs op een groot objectief als de RF 28-70mm F2L USM is elke afzonderlijke ring - zoom, scherpstelling en de aanpasbare bedieningsring - gemakkelijk te herkennen aan de kenmerkende diameter en textuur, zodat je je oog niet van de zoeker hoeft te halen om instellingen aan te passen.
8. Het draait om nieuwe bedieningsmethoden
Om een nieuwe, meer meeslepende opname-ervaring mogelijk te maken, moesten nieuwe bedieningselementen en functies worden bedacht, zoals de aanpasbare multifunctionele touchbar van de EOS R, waarmee je snel meerdere instellingen kunt doen met kleine vingerbewegingen. Het was een experiment om gebruikers in staat te stellen instellingen soepeler te wijzigen terwijl ze door de EVF fotograferen, aldus de heer Oishi. "Het bedieningsgevoel van de multicontroller van de EOS R5 is ook optimaal afgestemd voor gebruik in de EVF, zodat je deze naar wens kunt bedienen," voegt hij toe.
Ook andere functies zijn ontworpen om het gebruik van de camera sneller en soepeler te laten verlopen. Op de EOS R5 en EOS R6 kun je video-opnamen maken zonder de fotomodus te hoeven verlaten. Je hoeft alleen maar op de REC-knop op de bovenkant van de camera te drukken, wat veel sneller gaat dan bij spiegelreflexcamera's waarbij je de hendel voor foto/video moet overhalen.
"Mijn persoonlijke favorieten zijn de bedieningsring op RF-objectieven en de tweede subelektronische draaiknop aan de bovenzijde van de camera," vertelt de heer Oishi. Met onder meer deze functies "streefde Canon naar een gevoel van ongecompliceerde, directe bediening van de camera. Ik denk dat Canon een stap dichter bij het ideaal is om de camera en de gebruiker als één geheel samen te brengen."
Nu gebruikers zo gewend zijn aan smartphoneachtige aanraakbediening en slimme menu's, kan er dan een tijd aanbreken waarin alles vanaf het scherm van de camera wordt bediend? Er is een goede kans dat de menu's slimmer worden en het ontwerp van de bedieningselementen zullen beïnvloeden,” vertelt de heer Oishi. "In het geval van camera's gelooft Canon echter dat de voordelen van fysieke bedieningselementen ook aanzienlijk zijn, dus wil Canon graag verschillende mogelijkheden onderzoeken."
9. De grip draait niet (alleen) om vastgrijpen
Traditioneel heeft de grip op een spiegelreflexcamera een vorm die stevig kan worden vastgepakt. Canon gelooft echter niet dat dit het werkelijke doel is. Naast het vasthouden van de camera moeten je vingers ook vrij kunnen bewegen en verschillende bewerkingen kunnen uitvoeren. Dus bij EOS R-systeemcamera's "is de grip compact, met een vingervriendelijke vorm. Maar door de vorm van de voorkant, die de vingerposities regelt, glad te strijken, heeft Canon deze zo ontworpen dat je vingers vrij kunnen bewegen op de achterkant van de camera," zegt de heer Matsuura. Er zijn tientallen proefmodellen gemaakt om de juiste balans te vinden tussen grip en bediening.
Deze benadering komt ook tot uiting in het mechanische ontwerp. In plaats van dat de grip rond de vorm van de accu is gebouwd, is de accuhouder diagonaal geplaatst zodat de accu in de optimale gripvorm past.
10. Het is ontworpen op basis van de gebruiker
De ontwikkelaars waren zo toegewijd aan dit principe van ontwerp op basis van de gebruiker dat Canon eigen gegevens verzamelde over de handmaten van mensen over de hele wereld. Deze gegevens werden gebruikt voor het testen en verfijnen van bedieningselementen, zoals de multifunctionele bar van de EOS R. Door dit principe is ook de mogelijkheid toegevoegd om aan te passen welke instellingen worden weergegeven in afzonderlijke instellingen voor het maken van foto's of films, zodat je je kunt concentreren op precies de gewenste informatie. De aan/uit-schakelaar en het snelinstelwiel zijn trapeziumvormig en smaller aan de bovenkant, zodat de vinger aan de zijkant van de regelknop past. Alles is ontworpen om bij te dragen aan het gebruiksgemak.
Canon geeft prioriteit aan gebruiksvriendelijkheid en houdt zo zeer goed rekening met feedback van gebruikers. De videoknoppen bovenop de EOS R-serie zijn ontworpen naar aanleiding van verzoeken van gebruikers, vertelt de heer Oishi. "Canon kwam met de smart-controller op de EOS-1D X Mark III," voegt hij eraan toe, "op basis van feedback van de gebruikers die zeiden dat zoiets als de Touch and Drag AF handig zou zijn op de 1D-serie, evenals een systeem waarbij je direct na het instellen van het scherpstelpunt op de AF-aanknop kunt drukken."
11. Nieuwe technologieën maken de objectieven lichter
Canon is een pionier in het ontwikkelen en toepassen van innovatieve nieuwe technologieën om objectieven lichter en gemakkelijker hanteerbaar te maken en de optische prestaties te verbeteren. De nieuwste Nano USM-motoren zijn klein, maar net zo krachtig als hun voorlopers, waardoor de nieuwste objectieven hetzelfde bereik hebben als eerdere equivalenten, maar met opmerkelijke ruimtebesparing. De RF 70-200mm F2.8L IS USM, die in oktober 2019 is gelanceerd, is het eerste objectief met Dual Nano USM-technologie. Het heeft twee Nano USM-motoren, die elk een andere objectiefgroep aansturen en samenwerken om sneller en efficiënter scherp te stellen. Dankzij multi-layer Diffractive Optical Element- technologie kan een objectief aanzienlijk compacter worden gemaakt dan bij traditionele objectiefconstructie. Dit is vooral handig bij super-teleobjectieven, zoals de RF 600mm F11 IS STM en RF 800mm F11 IS STM. In uitgeschoven toestand is de eerste bijna 40% korter dan de EF-tegenhanger, en de tweede is bijna 24% korter dan de tegenhanger in het EF-assortiment. Door deze verkorting van de werkafstand zijn de objectieven gemakkelijker uit de hand te gebruiken en voelen ze op EOS R-systeemcamera's evenwichtiger aan dan hun omvangrijkere EF-tegenhangers.