ARTIKEL

De vele voordelen van een speciale videocamera voor filmmakers

Ontdek zes redenen waarom een speciale Cinema EOS-camera de beste uitrusting voor video-opnamen is.
Filmmaker Steve Holleran gebruikt een Canon EOS C300 Mark III om een danseres op de vleugel van een vliegtuig te filmen.

Cinema-camera's zoals de Canon EOS C300 Mark III bieden filmmakers voor zoveel mogelijk controle en een uitstekende kwaliteit een breed scala aan opties voor het filmen in een speciaal ontwikkeld pakket. © Ron Batzdorff

De release van de Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de EOS 5D Mark IV) 12 jaar geleden heeft voor veel mensen het filmen volledig veranderd. Het was de eerste full-frame DSLR voor Full HD-video-opnamen. Met deze nieuwe camera konden filmmakers een filmische look bereiken zonder dat ze een budget voor een bioscoopfilm hoefden te hebben.

Momenteel zijn full-frame camera's zoals de Canon EOS R5-systeemcamera en de EOS-1D X Mark III DSLR de beste camera's in hun soort voor het maken van foto's. Maar ze zitten ook boordevol indrukwekkende videofuncties, zoals RAW-opnamen, 4K-video (tot 8K bij de eerstgenoemde) en hoge framerates.

Als je een hybride shooter bent die een camera voor foto's en video's in één kleine kit zoekt, is een full-frame systeemcamera of DSLR ideaal voor jou. Maar als je je exclusief op het opnemen van bewegende beelden richt, heeft een speciale Cinema EOS-camera aanzienlijke voordelen.

Een compleet, geïntegreerd assortiment

Van full-frame cinema-camera's voor 5.9K RAW-opnamen die perfect zijn voor Hollywood-blockbusters tot de compactere Super 35mm 4K- en HD-camera's die ideaal zijn voor snelle documentaires, het Canon Cinema EOS-systeem is de meest complete, volledig geïntegreerde serie camera's en objectieven die beschikbaar is.

Ze beschikken allemaal over Canon's geavanceerde Dual Pixel CMOS AF-systeem, de eerste echt nauwkeurige en betrouwbare autofocus voor filmmakers ter wereld. Daarnaast helpt de revolutionaire Focus Guide-functionaliteit op scherm bij handmatige scherpstelling, wat vaak heel belangrijk is bij opnamen met hoge resolutie.

Cinema EOS-camera's zijn beschikbaar met diverse soorten modulaire body's en kunnen worden gestript voor gebruik op drones of gimbals of worden uitgerust als een productiecamera voor broadcasts en speelfilms. Alle Cinema EOS-camera's bevatten Canon Log-gamma voor een snelle, gemakkelijke en nauwkeurige HDR-workflow.

De EOS C200-cinema-camera in een gimbal.

Met de kleine Canon EOS C200 maak je Cinema RAW Light-bestanden, voor de best mogelijke kwaliteit en maximale controle in de nabewerking.

De Canon EOS C500 Mark II bevestigd aan een gimbal en klaar voor een dag filmen.

De hier afgebeelde Canon EOS C300 Mark III en EOS C500 Mark II maken beide gebruik van dezelfde modulaire body die volledig kan worden gestript tot een superlichte camera om uit de hand of met een gimbal te werken of die kan worden opgebouwd tot een volledige productiecamera. © Brett Danton

De Cinema EOS-serie

De serie begint met Canon EOS C70, momenteel de lichtste en kleinste Cinema EOS-camera. De camera's beschikken over Canon's 4K DGO-sensor voor prachtige 4K opnamen met maximaal 120p, terwijl het de eerste Cinema EOS-camera's zijn die gebruikmaken van Canon's innovatieve RF-objectiefvatting.

Daarna komt de Canon EOS C100 Mark II die ideaal is voor de productie van HD-video's door één persoon. De camera werkt met Canon's beroemde EF-objectieven en de 8,3 Megapixel Super 35 mm CMOS-sensor levert prachtig scherpe beelden met de uitstekende kleuren waar Canon bekend om staat.

De 4K-resolutie wordt snel een industriestandaard en de Canon EOS C200 biedt niet alleen dat maar ook de ongelooflijke veelzijdigheid en kwaliteit van interne RAW-opnamen dankzij de Super 35 mm-sensor.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

De Super 35 mm Canon EOS C300 Mark III is voorzien van Canon's nieuw ontwikkelde 4K DGO-sensor, met 4K 120p voor ongelooflijke slow-motion-effecten, en kan opnamen maken in Cinema RAW Light voor ongeëvenaarde kwaliteit. De sensor biedt met de innovatieve Dual Gain Output-technologie uitzonderlijk scherpe beeldkwaliteit bij weinig licht en sublieme HDR-opnamen. De camera beschikt bovendien over Electronic Image Stabilization (IS) in de camerabody die ondersteuning biedt voor 5-assige bewegingscompensatie, en een modulair, aanpasbaar ontwerp om de functionaliteit te configureren voor diverse productiebehoeften.

Als je een camera met weinig ruis en de prachtige geringe scherptediepte van een full-frame sensor zoekt, is de Canon EOS C500 Mark II heel geschikt. Deze gebruikt dezelfde compacte maar duurzame body als de EOS C300 Mark III maar met een 5.9K full-frame CMOS-sensor. De Canon EOS C700-serie beschikt daarnaast over de uitstekende eigenschappen die je van een traditionele cinema-camera mag verwachten en is ideaal voor grote teams.

Hier lees je enkele redenen waarom filmmakers kiezen voor een speciale videocamera.

1. Ergonomie en connectiviteit

Cinema-camera's hebben bedieningsonderdelen en aansluitingen die in tientallen jaren verder zijn ontwikkeld om aan de behoeften van professionele filmmakers te voldoen. Door de ergonomie van de camera's zijn ze comfortabel en gemakkelijk te gebruiken bij korte en langere tijdsduren en verschillende stijlen van filmen. Een cinema-camera heeft een goede, instelbare handgreep om de camera stevig vast te kunnen houden en de opnameknop bevindt zich direct onder je duim, vaak met nog een opnameknop op de body voor gebruik op een statief. Cinema-camera's hebben ook ingebouwde ND-filters zodat je het beeld op de juiste manier kunt belichten, ongeacht in welke omgeving je opnamen maakt.

Ook zijn er handige professionele tools beschikbaar, zoals waveforms, onechte kleuren en aanpasbare zebrapatronen om het beeld nauwkeurig te onderzoeken. De camera's zijn bovendien compatibel met Canon's Cine-Servo-objectieven voor vloeiende aanpassingen van de brandpuntsafstand met een tuimelschakelaar onder je vingers op de lenstubus.

Cinema-camera's kunnen dankzij meerdere bevestigingspunten eenvoudig worden uitgerust met grotere externe monitoren, follow-focus-installaties, matte boxes en externe accu's. En als je de camera wilt gebruiken bij een broadcast-workflow, livestream of opname met meerdere camera's waar de synchronisatie van essentieel belang is, beschik je over geavanceerde technologie en aansluitingen zoals 12G-SDI, tijdcode, Genlock en input met bediening op afstand.

Aan de audiokant ondersteunen cinema-camera's ook professionele XLR-input voor 48KHz 24-bits audio-opnamen met maximaal vier kanalen. Audioniveaus kunnen bovendien handmatig worden aangepast met speciale fysieke bedieningsonderdelen en live monitoring via koptelefoonuitvoer.

Filmmaker Steve Holleran houdt een Canon EOS C300 Mark III in een gimbal vast, terwijl hij vanaf de vleugel van een vliegtuig via het raam naar binnen filmt.

De Canon EOS C300 Mark III wordt geleverd met een Canon EF-objectiefvatting die kan worden veranderd in een PL-vatting voor een nog groter scala aan objectieven, zoals de Sumire Prime-objectieven van Canon. © Ron Batzdorff

De EOS C500 Mark II.

Echte filmische, geringe scherptediepte is gemakkelijk met de Canon EOS C500 Mark II omdat de full-frame 5.9K sensor en Dual Pixel CMOS AF perfect samenwerken. © Jacob Nibblett/VCCP

2. Langer filmen

Cinema-camera's hebben geïntegreerde koelsystemen voor onbeperkte en betrouwbare opnamefuncties. Door de ingebouwde ventilator en grotere body's van de Cinema EOS-serie wordt de camera afgekoeld zodat je net zo lang kunt opnemen als je wilt (binnen de grenzen van de normale beperkingen, zoals media-opslag en capaciteit van de accu). Dit betekent dat je met speciale cinema-camera's een heel live evenement of de hele voetbalwedstrijd kunt opnemen zonder dat je hoeft te stoppen. Ook handig hierbij zijn de accu's met hoge capaciteit waarmee je de camera kunt uitrusten.

3. Dynamisch bereik

Cinema-camera's hebben een zeer breed dynamisch bereik zodat er zowel in de schaduwen als in de hooglichten meer details behouden blijven. De Canon EOS C300 Mark III kan tot meer dan 16 stops opnemen bij het gebruik van Canon Log 2. Dit komt grotendeels doordat de sensoren in Cinema EOS-camera's zijn geoptimaliseerd voor video-opnamen in plaats van foto's met hoge resolutie en doordat ze efficiënt gebruikmaken van elke photosite (deel dat licht opvangt) op het oppervlak.

Voor broadcasts en andere situaties met een snelle doorlooptijd biedt Canon's WideDR-instelling een robuust bestand met een uitgebreid dynamisch bereik om een enorme hoeveelheid schaduw- en hooglichtdetails te behouden zonder dat de kleur bij de nabewerking hoeft te worden verbeterd.

De ontwikkeling van de EOS C300 Mark III

Hoe Canon's nieuwste Cinema EOS-camera voortbouwt op het erfgoed van haar baanbrekende voorlopers, de EOS C300 en EOS C300 Mark II.

4. Gevoeligheid

Wanneer je bij weinig licht de ISO-waarde of versterking omhoog moet brengen, bieden Cinema EOS-camera's een wezenlijk voordeel. Zowel de Canon EOS C300 Mark III als de Canon EOS C70 hebben een DGO-sensor (Dual Gain Output), een technologie die speciaal is ontwikkeld voor het vastleggen van bewegende beelden. Deze werkt op het niveau van de sensor, nog voordat er enige beeldverwerking aan te pas komt. Er worden twee afzonderlijke beelden geproduceerd met verschillende versterkingsniveaus: een met lage versterking waarbij de details in de hooglichten behouden blijven en de andere met hoge versterking om de details in de schaduwen te behouden en ruis aanzienlijk te verminderen. Dit vindt allemaal in real-time plaats met tot 60 frames per seconde.

Sensoren van cinema-camera's zitten niet zo boordevol photosites als bij een DSLR of systeemcamera. In het algemeen geldt, hoe groter de pixel, des te efficiënter het licht wordt verzameld en de ruis van het beeld wordt verminderd.

Cinema EOS-camera's hebben een eigen basis-ISO waarmee ze het beste presteren bij opnamen met Canon Log-gamma. De Canon EOS C300 Mark III heeft bijvoorbeeld een DGO-sensor met een eigen ISO van 800, waar een maximaal dynamisch bereik geldt.

Een Canon EOS C300 Mark III, bevestigd aan een drone-installatie.

De EOS C300 Mark III in basisvorm is licht en wendbaar, met hetzelfde robuuste chassis en dezelfde duurzame buitenkant van magnesiumlegering als de Canon EOS C500 Mark II. Het uitzonderlijk dynamische bereik van de DGO-sensor betekent dat deze goed presteert bij weinig licht en fel zonlicht.

5. Opname

Cinema-camera's bieden meer mogelijkheden voor framerates, codecs, bitsnelheden, bitdiepten en kleursampling, zodat je de juiste instellingen voor je project kunt kiezen. Misschien heb je een meer gecomprimeerde indeling nodig voor een snelle doorlooptijd of een hoogwaardige codec voor correcties of om gelijktijdig proxy's met lage resolutie vast te leggen voor het efficiënter bewerken van workflows.

Cinema RAW Light wordt ondersteund in de Canon EOS C200-, EOS C300 Mark III- en EOS C500 Mark II-camera's, in 10-bits of 12-bits afhankelijk van de framerate. Bij het intern opnemen van 10-bits 4:2:2 bestanden tot 410 Mbps in 4K of 4:4:4 bestand in 2K/Full HD 10-bits of 12-bits legt de Canon EOS C300 Mark II ongelooflijke niveaus kleurinformatie voor opnamen vast, wat ideaal is voor uitgebreid bewerken na de productie. Met een cinema-camera heb je alles volledig onder controle om de prachtigste films te maken.

6. Naadloze integratie

Een ander voordeel van Canon Cinema EOS-camera's is dat ze zo gemakkelijk samen, en met andere camera's uit de Canon-serie, kunnen worden gebruikt. Je beschikt hierdoor over een aantal creatieve mogelijkheden, zoals het gebruik van een Cinema EOS-camera als je A-cam en een hybride EOS camera als je B-cam voor opnamen die je anders onmogelijk zou kunnen maken. Zowel de Cinema EOS- als de hybride EOS-serie ondersteunen Canon Log en dezelfde kleurenmatrix, zodat ze gemakkelijk in een productie kunnen worden geïntegreerd.

Doordat je op de Cinema EOS- en hybride EOS-camera's dezelfde objectieven kunt gebruiken, zijn naadloze workflows mogelijk en hoef je minder mee te nemen voor een opname. De compacte Canon EOS C70 is de eerste speciale video-camera met Canon's RF-objectiefvatting, wat betekent dat RF-objectieven gemakkelijk uitwisselbaar zijn met de rest van de serie EOS R System full-frame systeemcamera's. Een EF-naar-RF-vattingadapter, de EF-EOS R 0.71X Mount Adapter, maakt de Super 35mm EOS C70-camera ook compatibel met een breed scala aan Canon's full-frame EF-objectieven.

Adam Duckworth

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro