Veel fotografen, zelfs professionals, kunnen zich verwonderen over het gebruik van de flitser, maar er ook hun twijfels bij hebben. "Helaas lijkt dit een hindernis te zijn waar veel mensen simpelweg nooit overheen komen", zegt professioneel Canon-fotograaf en liefhebber van de flits, David Newton. "Ze kopen een flitser, maar gebruiken hem op de verkeerde momenten en op de verkeerde manier, waardoor het niet de resultaten geeft die ze willen. Vervolgens verzamelt hij stof in een tas.”
Flitsen hoeft echter niet ingewikkeld te zijn en kan gemakkelijk worden toegevoegd aan de uitrusting van een fotograaf. David weet dit als de beste: hij heeft namelijk jarenlang masterclasses over fotografie gegeven in het Verenigd Koninkrijk. "Het doel van fotografie is het beheersen van licht", zegt hij. "Een flitser is simpelweg een zeer krachtige, kleine, draagbare lichtbron die je de controle geeft over het licht in situaties waarin je die anders niet zou hebben."
Om te laten zien waarom elke professional een krachtige Speedlite in zijn of haar uitrusting zou moeten hebben, gebruikte David de Canon Speedlite EL-5 tijdens een fotoshoot met twee urban dansers. Hij wilde laten zien hoe de flitser kan worden gebruikt in verschillende opstellingen, van eenvoudig tot complex, om fotografen volledige creatieve controle te bieden, zelfs wanneer het licht het moeilijkst is. David begeleidt ons tijdens de shoot en legt de steeds ingewikkelder wordende lichtopstellingen uit die hij gebruikte om portretten en bewegingen vast te leggen.
Speedlite portretten: spelen met licht tijdens een urban dans-shoot
Scenario 1: Single-zone flash
Davids eerste opstelling voor portretten maakte gebruik van één Canon Speedlite EL-5, boven op zijn Canon EOS R6 Mark II. "We zijn heel eenvoudig begonnen", legt hij uit, "door te testen hoe de EL-5 werkt op de camera en door het verschil te zien mét en zonder flitser. Zo kunnen we de mensen laten zien wat een flitser doet en waarom ze die moeten gebruiken."
Hoewel de Speedlite boven op zijn camera was gemonteerd, vermeed David het rechtstreeks flitsen op zijn onderwerpen. "On-camera flitsen is uitstekend maar beperkt je ook, omdat je licht afvuurt vanuit een positie waaruit je voor een creatief resultaat eigenlijk niet wilt flitsen", legt hij uit. "Licht dat recht van boven de lens komt, is niet geweldig, omdat je harde schaduwen krijgt met die 'konijn in de koplampen'-look, met mogelijk rode ogen omdat het licht weerkaatst op de achterkant van het met bloed gevulde netvlies van het oog."
In plaats daarvan weerkaatste David zijn flitser tegen een muur, waardoor het licht dat zijn onderwerpen trof, werd verspreid en er een esthetisch interessante achtergrond werd gecreëerd. "De muur had een oude, afbladderende whitewash-laag, dus hij was niet perfect wit, maar gaf ons wel een mooi zijlicht. Het pikte een beetje kleur op van de muur, dus er zat wat warmte in, wat best mooi was."
Heb je Canon-apparatuur?
Scenario 2: Multi-zone flash
David ging vervolgens verder met een off-camera opstelling met meerdere flitsers, waarbij hij een hoofdlicht gebruikte op zijn onderwerpen, met twee randlichten die van achteren over elkaar heen flitsten. "Ik had een rode en een blauwe gel die elkaar kruisten en in het midden paars creëerden”, legt hij uit.
Als je met meerdere flitsers fotografeert, adviseert David om de flitsmodus te selecteren (automatische E-TTL of handmatig) op basis van waar de flitser op wordt afgevuurd en of deze statisch is.
David gebruikt de E-TTL-modus voor Speedlites die op bewegende onderwerpen zijn gericht. Deze meet het flitsvermogen voor elke opname en past het aan. "De dansers bewegen in het rond. Dit betekent dat hun onderlinge afstand en die tot de belichting iets zal wijzigen. Ik wil dat E-TTL die marge compenseert", zegt hij. "Ik gebruik E-TTL vaak in een opstelling met meerdere flitsers, waarbij ik meer dan één lichtgroep heb."
E-TTL wordt vaak niet goed begrepen, terwijl het in werkelijkheid echt heel eenvoudig is, aldus David. "In principe werkt E-TTL op dezelfde manier als omgevingslichtmeting. Het vuurt wat licht af en meet het licht dat door het onderwerp wordt gereflecteerd. Als het onderwerp lichter is dan een middentoon, wordt het waarschijnlijk onderbelicht. Als het donkerder is dan een middentoon, wordt het waarschijnlijk overbelicht."
Scenario 3: De voordelen van de energiezuinige modus van de EL-5
Om de fijne creatieve controle te laten zien die mogelijk is met de Canon Speedlite EL-5, maakte David ook gebruik van de energiezuinige modus. Hij gebruikte ook hier twee achterliggende Speedlites met gels. In plaats van ze als invullichten te gebruiken, stelde hij ze deze keer met de handmatige modus in op een vast vermogen van 1/64 en een brede zoom, waarbij hij ze op de achtergevel afvuurde om een gekleurde waas op de achtergrond te creëren. Hij plaatste zijn hoofdlicht, verspreid door een achthoekige softbox, direct boven zijn onderwerp om enkel het bovenlichaam zacht te verlichten, waarbij de schaduwen over het gezicht van de danser intact bleven. "Ik wilde het lichaam niet volledig belichten, maar het gelaat had vrij veel schaduw, omdat het licht van bovenaf kwam - er zat niet veel licht in de ogen en er was geen kin.”
Er was slechts een erg subtiele hoeveelheid licht nodig om het gezicht tot leven te brengen. Daarom werd een vierde Speedlite uitgerust met een raster, ingesteld op 1/512 vermogen, waardoor precies de juiste hoeveelheid licht in dit gebied werd geleverd zonder dat de rest van de lichtopstellingen in gevaar werd gebracht.
"Ik gebruikte een vierde lichtzone die ik met een heel laag vermogen recht op het gelaat heb afgevuurd, gewoon om een beetje licht in de ogen te krijgen en om ervoor te zorgen dat ik het catchlight kon vangen. Als ik te veel vermogen gebruikte, zou het licht naar de achtergrond zijn geschoten en het effect hebben verpest dat ik van bovenaf probeerde te creëren: 1/512 vermogen was net genoeg om het licht op het gelaat te corrigeren, zodat de danser geen ingevallen ogen had. Ik heb een klein honeycombraster gebruikt, zodat het geen schijnwerper was, maar een zachte lichtstraal."
Welke Speedlite past het beste bij jou?
Scenario 4: Beweging vastleggen met de EL-5
Voor de vierde opstelling gebruikte David één off-camera flitser die in een hoek van 45° was geplaatst ten opzichte van de dansers. "Ik wilde de dramatiek van de dans vastleggen, de hoeken in de beweging van de dansers”, zegt David, “waarbij ik hét moment probeerde te vereeuwigen waarop ze als het ware met hun voeten boven de grond zweefden. Die dynamiek en lenigheid probeerde ik vast te leggen.” Hij gebruikte een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-lens en fotografeerde met een wijdopen diafragma om de dansers los te maken van hun achtergrond. Hij bleef verder naar achteren en gebruikte het telebereik van de lens om ervoor te zorgen dat hij de dansers volledig in focus kon houden. "De flitser bevond zich één of twee meter voor ze, waardoor er in feite een lichtstrook door het magazijn ontstond waarin ze konden dansen", zegt hij.
Om hun beweging te bevriezen en elk belangrijk moment vast te leggen, vertrouwde David op de snelle herlaadtijd van de Canon Speedlite EL-5 van 0,1-1,2 sec. "Ik wilde heel graag de kracht van de lithium-ionaccu gebruiken met de EL-5. Deze oplaadbare accu kan sneller meer stroom afgeven dan AA-batterijen dat vroeger konden, wat betekent dat we meer foto's kunnen maken in een burst", zegt David.
"Urban dans is vrij snel. Deze momenten wil je vastleggen. Als je wacht tot de flitser is opgeladen, mis je veel actie." De reeks afbeeldingen hierboven laat zien hoe snel de Speedlite EL-5 kan herladen en weer kan flitsen.
Scenario 5: Beheersing van het zonlicht bij buitenopnamen
Vervolgens nam David zijn onderwerpen mee naar buiten om zonovergoten portretten te maken met de Canon RF 50mm F1.2L USM-lens. "Ik houd ervan om de zon als tweede lichtbron te gebruiken", legt hij uit. "Ik plaats mijn onderwerpen zodanig dat ze met hun rug naar de zon staan. Op deze manier kan ik hun onverlichte kant fotograferen. Dit creëert silhouetten, maar we kunnen de flitser gebruiken om dat te compenseren. Zo krijg je het zonlicht onder controle zonder dat het gaat overheersen.”
Het was een ongelooflijk zonnige dag, met extreem hard licht. Ter compensatie fotografeerde David met een wijdopen diafragma, met sluitertijden tot 1/8000 sec (Speedlite ingesteld op high-speed sync). Hij plaatste ook één softbox dicht bij zijn onderwerpen. "Ik wilde zacht licht introduceren in een omgeving waar je hard licht zou verwachten", zegt hij.
Bijzonder genoeg gebruikte David twee Canon Speedlite EL-5’s in zijn softbox - "niet omdat je per se de kracht van twee flitsers nodig hebt, één flitser heeft immers genoeg kracht, maar omdat het helpt de E-TTL gelijkmatig te verdelen", legt hij uit. E-TTL vuurt een voorbereidende flits af om de hoofdflits te meten. Bij veel omgevingslicht kan de camera moeilijker het verschil zien tussen omgevings- en meetlicht, wat resulteert in te sterke flitsen. "Je krijgt dan onderwerpen met vuurrode ogen”, lacht David. "En natuurlijk zijn ze dan helemaal overbelicht." Een tweede flitser zorgt eigenlijk voor een krachtiger meetlicht voor E-TTL, om de omgevingscondities correct te interpreteren.
Terugkijkend op de shoot zegt David dat één van zijn favoriete kenmerken van de Canon Speedlite EL-5 het gebruiksgemak was, "vooral in combinatie met enkele functies van de nieuwste systeemcamera's", voegt hij eraan toe. "Op de Canon EOS R6 Mark II kon ik de M-Fn [multi-function]-knop configureren om de Quick Flash Group Control-instellingen op het camerascherm weer te geven en van daaruit mijn wijzigingen door te voeren.
"Aanvankelijk was ik bang dat ik mijn flitsers niet zo snel zou kunnen aanpassen, maar in dit geval kon ik ze juist sneller wijzigen. Ik hoefde de camera niet weg van mijn oog te halen om naar beneden te kijken. Ik kon hem gewoon een klein beetje wegnemen en op een knop drukken met het scherm recht voor me. Dat was echt geweldig."
David genoot ook van het gebruik van de Flash Exposure Memory (FEM)-functie van de EL-5, die kan worden gebruikt met compatibele camera's om E-TTL-metingen toe te passen op meerdere groepen flitsers in de handmatige modus. Je moet gewoon een testopname maken met alle Speedlites in de E-TTL-modus en ze vervolgens allemaal instellen op handmatige modus om te zien hoeveel vermogen ze hebben gebruikt. Deze instellingen helpen de insteltijden te verkorten en kunnen worden bewaard voor alle volgende opnamen of nauwkeurig worden afgesteld om de door jou gewenste look te bereiken.
"Je weet dat elke foto in een reeks precies dezelfde instelling zal hebben: je zult geen E-TTL-variaties krijgen omdat de meting enigszins verandert. Het zal volledig consistent zijn", voegt David toe.
Camera- en flitserinstellingen waren nog nooit zo goed met elkaar verbonden, of het nu gaat om het wireless bedienen van maximaal 15 Speedlites met de ingebouwde radiozender of de Canon Camera Connect-app, die David bijzonder handig vond. "Als je bijvoorbeeld een hoge camera op afstand hebt ingesteld, kun je de camera en flitsers wireless bedienen via Canon Camera Connect. Dat kon ik voorheen niet. Geweldig!”
David Newtons uitrusting
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera
Canon EOS R6 Mark II
De EOS R6 Mark II heeft een multi-function shoe en is compatibel met veel van de geavanceerde functies van de Speedlite EL-5.
Lenzen
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
De Dual Nano USM-motoren zorgen voor ongelooflijke snelheid en geruisloze continue scherpstelling. De RF 70-200mm F2.8L IS USM beschikt ook over 5-stops beeldstabilisatie om gedetailleerde beelden vast te leggen, zelfs als er minder licht is.
Canon RF 50mm F1.2L USM
De lens is ideaal voor portretten. Hij heeft een brandpuntsafstand van 50mm en biedt zo een perspectief dat vergelijkbaar is met dat van een menselijk oog. Daarnaast heeft de lens een groot diafragma van f/1.2 die een zeer geringe scherptediepte mogelijk maakt. Dit is perfect voor het benadrukken van haarscherpe onderwerpen zoals ogen tegen een zachte, onscherpe achtergrond.
Accessoires
Canon Speedlite EL-5
De belangrijkste voordelen van de EL-5 zijn onder meer een lithium-ionaccu voor toonaangevende prestaties, geavanceerde functionaliteit zoals wireless tweede-gordijnsynchronisatie, FEM, en de mogelijkheid om terug te gaan tot 1/1024 vermogen, plus intuïtieve en snelle bediening met een eenvoudiger menusysteem en knoppen/joystick.
Gerelateerde artikelen
Leg beweging vast met creatieve flitstechnieken
Skateboarder en fotograaf Josh Katz onthult de geheimen achter zijn creatief gebruik van off-camera flits voor het in beeld brengen van beweging.
Buitenportretten met flitser
Fotojournalist Nikolai Linares gebruikt de EOS R3 voor een fotosessie in een skatepark en laat zien hoe de Speedlite EL-1 een perfecte flitser voor buitenportretten is.
Bevriezen van snel bewegende actie met de Speedlite EL-1
Actiesportfotograaf Dave Mackison deelt het verhaal achter de eerste professionele shoot met de krachtige en lichte professionele flitser van Canon.
Hoe een flitser je reportage kan verbeteren
Canon Ambassador Fabio Mirulla legt uit hoe zijn innovatieve flitstechnieken voor bruidsfotografie ook kunnen worden gebruikt voor fotojournalisme.