STUDENT

Canon Student Development Programme: maak kennis met de finalisten van 2023

Ontdek hoe Canon het documentairetalent van morgen koestert met mentorschap, deskundige begeleiding en het opbouwen van waardevolle connecties met anderen in de sector.
De finalisten van het Canon Student Development Programme 2023 staan buiten en kijken met enkele van hun mentoren omhoog naar de camera.

"Het programma heeft een interessante en diverse groep fotografen bij elkaar gebracht," zegt CSDP-jurylid Marco Longari. "De meer ervaren fotografen hebben kennis kunnen delen, mede dankzij de mentoren, en hebben hun voordeel kunnen doen met een schat aan nieuwe verhalen en informatie. Fotografen die uitvoerigere en op maat gemaakte ondersteuning nodig hadden, profiteerden van een uitgebreide supportgroep." © Jana Mai

Het Canon Student Development Programme (CSDP) is een toegangspoort tot de competitieve wereld van documentairefotografie en biedt de mogelijkheid van mentorschappen met legendes uit de sector, praktische begeleiding en de kans om carrièrebepalende relaties op te bouwen.

Het selectieproces voor 2023 begon met een open oproep voor kandidaten uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika. 100 van hen gingen door naar de mentorfase en kregen begeleiding van professionals om hun portfolio te verfijnen. In september kwam de top 30 bijeen in Girona, Spanje, en Perpignan, Frankrijk, voor workshops, portfoliobeoordelingen en seminars, met als hoogtepunt het internationale fotojournalistieke festival Visa pour l'Image. Dankzij deze unieke kans konden de deelnemers enkele van de grootste namen in de sector ontmoeten en met hen in contact komen, waaronder de veelgeprezen fotografen en Canon-ambassadeurs Aïda Muluneh, Brent Stirton en Paolo Pellegrin, Gaia Tripoli, Assistant Editor for International Photography bij de New York Times, en Fiona Shields, Picture Editor en hoofd fotografie bij The Guardian.

Finaliste Fatma Fahmy zei dat haar uitnodiging voor deze exclusieve workshop bepalend was voor haar carrière. "Het opbouwen van connecties en netwerken is cruciaal in deze sector," zo legt ze uit. "Werken aan je fotografiestijl en contact leggen met mensen die je werk waarderen, is essentieel voor succes."

Het programma werd afgesloten met een uitnodiging aan de vijf beste studenten om deel te nemen aan de Hamburg Portfolio Review in Duitsland. Als onderdeel van hun prijs ontvingen de finalisten ook Canon-apparatuur ter waarde van € 9000 en een beurs van € 2000 ter ondersteuning van hun professionele reis.

We spraken met de vijf finalisten van 2023 om te horen wat zij van het programma vinden en wat hun advies is voor de kandidaten van 2024. Ook hoorden we van CSDP-jurylid, fotojournalist en Canon-ambassadeur Marco Longari wat hij het boeiendste vond aan het portfolio van elke kandidaat.

Een zwart-witfoto van een man, van achteren gezien, balancerend op de bovenste leuning van een gammele treinwagon. Andere passagiers zijn te zien terwijl ze de man vasthouden en aankijken. Gemaakt door Ahmed Qabel.

Het project 'Cairo Return' van Ahmed Qabel is gemaakt tussen 2020 en 2022 en is geïnspireerd door de lange treinreizen die hij naar de universiteit maakte. "De woorden 'Caïro Return' staan op retourtickets derde klas van de hoofdstad Caïro naar mijn woonplaats Ashmoun, gelegen in het zuiden van de Egyptische delta," legt Ahmed uit. "Iedereen in de trein heeft zijn eigen wereld en verbeelding, door het lot samengebracht gedurende een paar uur voor elke reis. Hier daagt een oude man een jonge man uit om te zien wie sterker is." © Ahmed Qabel

Fotojournalist Ahmed Qabel staat bij een tafel tussen twee vrouwen en bekijkt een grote selectie foto's die voor hen uitgespreid liggen.

"Reviews waren onmisbaar voor mij," zegt Ahmed. "Ze waren mijn favoriete onderdeel, omdat ik hiermee waardevolle inzichten van ervaren professionals kon krijgen. Ik kon ook begrijpen hoe mensen uit verschillende culturen mijn werk zien en hoe gemakkelijk het voor ze is om het verhaal via de foto's te begrijpen. Het is van cruciaal belang om in te schatten hoe verschillende culturen je verhaal begrijpen." © Jana Mai

Ahmed Qabel

Waarom heb je je aangemeld voor het CSDP?

"Het programma is een waardevolle kans om mijn werk te laten beoordelen en van professionals te leren. Het is essentieel voor mijn groei dat ik mijn werk vanuit verschillende gezichtspunten laat bekijken."

Hoe heeft het programma je geholpen?

"Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om mijn werk vanuit meerdere gezichtspunten te laten bekijken, omdat de feedback die ik kreeg van onschatbare waarde is om te begrijpen wat ik misschien mis. Wat de prijs betreft, die zal een enorme bijdrage leveren om de kwaliteit van mijn content te verbeteren en mij meer tijd geven om te werken zonder dat ik mij onder druk gezet voel."

Portretfoto van fotojournalist Ahmed Qabel.

Ahmed Qabel, 24

Ahmed is autodidact en wordt gedreven door een passie om zowel zichzelf als de wereld te ontdekken. Hij houdt zich liever niet aan één stijl. In plaats daarvan probeert de in Egypte geboren en getogen fotograaf liever nieuwe dingen uit op basis van wat zijn verhaal het beste vertelt en houdt hij zijn aanpak rechttoe rechtaan en authentiek.

Website: ahmedqabel.com

Sociale media: @ahmedqabel_

Welk advies zou je geven aan degenen die zich voor het CSDP van volgend jaar aanmelden?

"Wees erop voorbereid dat je wordt afgewezen, maar verlies nooit de hoop! Vorig jaar werd ik afgewezen voor het programma. Grijp elke kans aan om je vaardigheden te verbeteren."

Welke Canon-apparatuur heb je gekozen?

"Ik heb gekozen voor de Canon EOS R5, omdat deze voldoet aan mijn behoeften. Voor het objectief heb ik de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM gekozen vanwege de uitzonderlijke kwaliteit, duurzame materialen en het extra voordeel van een aanpasbare ring. Dit objectief verbetert de algehele ervaring bij het maken van opnamen aanzienlijk en geeft mij de flexibiliteit die ik nodig heb."


Commentaar van de jury

Marco Longari: "Ahmed kwam met een degelijk portfolio. Vanaf het begin af aan werd hij gezien als iemand met een enorm potentieel. Zijn werk won omdat het veelzijdig, eigentijds en boeiend was en blijk gaf van een grote toewijding aan het medium, en aan een persoonlijke en eigen visie op fotografie. Mijn advies aan Ahmed is om het krachtige karakter van zijn visie te koesteren."

Een man met een grote, volle zak op zijn rug rust uit tegen rotsen op een besneeuwde berghelling, op een foto van Ebrahim Alipoor.

Deze foto, die deel uitmaakt van het project 'Bullets Have No Borders' van Ebrahim Alipoor, toont een kruier, of 'koolbar', die wordt ingehuurd om illegale goederen te vervoeren van Iraaks Koerdistan naar Iraans Koerdistan. "Volgens de statistieken sterven er jaarlijks 300 koolbars, waarvan 71% wordt doodgeschoten door grenspatrouilles," aldus Ebrahim. © Ebrahim Alipoor

Fotojournalist Ebrahim Alipoor leunt over een tafel en legt foto's in rijen neer.

"Het moeilijkste voor mij was waarschijnlijk om mijn portfolio aan experts voor te leggen en over mijn foto's te praten," zegt Ebrahim. "Ik ben geen spraakzaam iemand, dus foto's maken is voor mij gemakkelijker dan praten." © Jana Mai

Ebrahim Alipoor

Waarom heb je je aangemeld voor het CSDP?

"Ik fotografeer al heel lang, maar ik heb nog nooit een mentor of een kans gehad om mijn vaardigheden te verbeteren, en dit programma gaf mij dat allemaal."

Hoe heeft het programma je geholpen?

"Dit was het eerste fotografieprogramma waaraan ik ooit heb meegedaan, dus elk moment was ongelooflijk nuttig. In Koerdistan zijn er niet veel mogelijkheden om te leren of je vaardigheden te verbeteren, maar dit programma bood mij alles wat ik nodig had. Ik heb nieuwe processen geleerd die ik zonder dit programma nooit had kunnen leren. Mij fotografiecarrière kent nu twee stadia voor mij: het stadium vóór dit programma en dat erna. Wat mijn fotografie betreft, heb ik geleerd om minder op mijn 24-mm objectief te vertrouwen, om lagen in foto's te maken en om dichter bij het onderwerp te komen. Ik heb nu meer vertrouwen om te pitchen. Ik weet hoe ik mijn foto's gepubliceerd kan krijgen en hoe ik nieuwe opdrachten kan krijgen."

Portretfoto van fotojournalist Ebrahim Alipoor.

Ebrahim Alipoor, 33

De autodidactische Iraanse Koerd Ebrahim woont in Koerdistan en brengt met zijn fotografie de uitdagingen van etnische minderheden in Iran onder de aandacht. Zijn werk ademt een verhaal over sociale problemen in het Midden-Oosten waarmee hij hoopt meer bewustzijn te creëren en verandering te beïnvloeden. Sinds zijn deelname aan het programma heeft Ebrahim veel aanbiedingen ontvangen om zijn werk te publiceren, onder andere van The Guardian en het tijdschrift Stern.

Website: ebrahimalipoor.com

Sociale media: @ebrahim_alipoor

Welk advies zou je geven aan degenen die zich voor het CSDP van volgend jaar aanmelden?

"Vraag jezelf af: wil je een betere toekomst en meer kansen? Als het antwoord 'ja' is, meld je dan aan!"

Welke Canon-apparatuur heb je gekozen?

Ik heb de Canon EOS R6 Mark II voor het programma getest en vond de automatische scherpstelling, het gewicht, de verwerking en de accu echt geweldig, dus die heb ik gekozen. Ik ben documentairefotograaf, dus ik ben dol op de flexibiliteit van de zoomfunctie van het Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief. Hiermee beschik ik over heel veel opnamemogelijkheden in één objectief, dus dit objectief past uitstekend bij mijn werk."


Commentaar van de jury

Marco Longari: "De inzending van Ebrahim was krachtig en tragisch tegelijk. Zijn statement is indrukwekkend en hij laat een sterke betrokkenheid zien. Hij won omdat zijn beelden aangrijpend zijn en zijn verhalen eerlijk, direct en met onwrikbare toewijding worden verteld. Mijn advies voor Ebrahim is om deze visie vast te houden, verder te ontwikkelen en de connecties die hij tijdens het programma heeft gemaakt in te zetten om zijn perspectief op fotografie te verbreden."

Een ijscokar vastgemaakt aan een motorfiets staat geparkeerd op het zandstrand aan de rand van een meer. Daarachter zijn vakantiegangers te zien die aan spelen en spetteren in het vies uitziende water. Foto door Fatma Fahmy.

In haar lopende project The Lost Lake onderzoekt Fatma Fahmy de problemen die worden veroorzaakt door het toegenomen zoutgehalte en de vervuiling van het Qarun-meer, het op twee na grootste meer in Egypte. Hier staat een ijscokar naast het strand van het Qarun-meer. "In de zomer komen vakantiegangers uit Fayoum, Beni Suef en Giza om door het water van het meer te waden," legt Fatma uit. "Ondanks de toegenomen vervuiling door verschillende soorten afval, onbehandeld rioolwater, landbouwafvalwater en industrieel afval." © Fatma Fahmy

Fatma Fahmy zit voor een laptop en bespreekt haar werk met een andere vrouw tijdens het Canon Student Development Programme.

"Sommige lessen die ik heb geleerd, zullen blijvend van invloed zijn op mijn werk in de toekomst," legt Fatma uit. "Bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om aantekeningen te maken over wat fotoredacteuren mij vertellen om mijn fotografie te verbeteren en krachtiger te maken." © Jana Mai

Fatma Fahmy

Waarom heb je je aangemeld voor het CSDP?

"Ik heb mij in 2020 aangemeld voor het CSDP en hoewel ik toen niet won, leidde mijn deelname wel tot de kans om met Reuters te werken. Maar waar ik naar hunkerde, was mentorschap. Ik heb mij opnieuw aangemeld voor het programma, omdat ik ervan overtuigd ben dat het verfijnen van je fotografiestijl en contact met mensen die je werk waarderen, essentieel zijn voor succes."

Welke impact heeft het programma gehad?

"De mentoren Aïda Muluneh en Marco Longari gaven mij waardevol advies over hoe je verhalen vertelt en moedigden mij aan om verschillende aspecten van Egypte aan bod te laten komen. Hun erkenning en steun betekende veel voor mij."

Portretfoto van fotojournalist Fatma Fahmy.

Fatma Fahmy, 32

Fatma Fahmy uit Caïro, chemisch ingenieur die autodidact fotograaf is geworden, heeft in slechts vier jaar opmerkelijk veel erkenning gekregen. Ze werd genomineerd voor de Joop Swart Masterclass, won een Daniele Tamagni Grant, werd door het Italiaanse PhMuseum erkend als een van de beste opkomende fotografen van Afrika, werkte samen met wereldwijde NGO's en werkte met klanten zoals Reuters en CNN.

Sociale media: @fatmah.fahmy

Welk advies zou je geven aan degenen die zich voor het CSDP van volgend jaar aanmelden?

"Mijn advies is om hard te werken, je dromen te volgen en je niet één keer maar meerdere keren aan te melden, tot je je werk verbetert. Aarzel niet om je aan te melden, zelfs als je geen goed idee hebt. Mentoren kunnen je helpen om aan de slag te gaan en jezelf te verbeteren."

Welke Canon-apparatuur heb je gekozen?

"Ik denk aan de Canon EOS R6 Mark II of de EOS R5, omdat al mijn vorige werk met een camera met een klein frame is gemaakt. Ik sta te popelen om de kwaliteit van mijn werk in mijn projecten te verbeteren en 's nachts zonder beperkingen foto's te kunnen maken."


Commentaar van de jury

Marco Longari: "De kandidatuur van Fatima vond onmiddellijk weerklank bij de jury; haar werk is genuanceerd en geïnformeerd. Ze won omdat ze hard heeft gewerkt aan de opbouw van haar portfolio. Deze inspanningen worden erkend en aangemoedigd. Mijn advies voor Fatma is om zich op haar werk te blijven concentreren en de ingenieur in haar op afstand te houden!"

Een groep mensen met warme mutsen en kleding zit op de grond uit te rusten, met heuvels op de achtergrond, op een foto van Michał Siarek

In 2020 werd Michał Siarek uitgenodigd om naar Gamvik te komen, een afgelegen vissersdorp aan de Noorse kust van de Barentszzee, om voor het plaatselijke museum een portret te maken van de meest noordelijke nederzetting van het Europese vasteland. "Ik zou een plaatselijke fotograaf worden, voor 200 mensen van 15 nationaliteiten," legt hij uit. Het voltooide project, 'Not to brag, but I'm from Gamvik', bevat deze opname van Saami-hoeders die genieten van een rustig moment in de bergen tijdens de seizoensgebonden trek van rendieren. "Werken in een kleine gemeenschap gaf mij een tastbaar gevoel van saamhorigheid, iets wat ik nog niet eerder had gevoeld," zegt Michał. "Ik begon de banden tussen de mensen te zien als een heilig kapitaal met een inherente waarde. Als die worden vernietigd, kunnen ze niet gemakkelijk worden vervangen." © Michał Siarek

Michał Siarek bespreekt zijn werk met een andere man die naast hem aan een tafel zit.

"Aarzel niet," antwoordt Michał op de vraag welk advies hij heeft voor iedereen die overweegt om zich kandidaat te stellen voor CSDP 2024. "Dit is het beste programma waarvoor je je kunt aanmelden. Ik kan het niet genoeg aanbevelen." © Jana Mai

Michał Siarek

Waarom heb je je aangemeld voor het CSDP?

"Ik heb een paar jaar onder een steen geleefd in het hoge noorden van Noorwegen om aan een verhaal te werken en ben het contact met de sector volledig kwijtgeraakt. Ik vond dat het programma een kans voor mij was om weer aan de slag te gaan, bijna als een tweede start na een lange sabbatical."

Welke impact heeft het programma gehad?

"Het haalde mij uit mijn comfortzone, waardoor ik mensen kon ontmoeten die ik normaal gesproken niet zou kunnen ontmoeten, zoals Brent Stirton of Fiona Shields van The Guardian. Het programma was een geweldige kans om hen naar hun mening te vragen. Op het persoonlijke vlak stimuleert het programma gesprekken tussen collega's, die een bemoedigende werking hebben. Het gaat dus niet alleen om nieuwe dingen leren en je netwerk benutten, maar het programma stelt je ook in staat om je kwetsbaar op te stellen en dingen te delen met mensen waarmee je anders misschien geen contact zou weten te leggen."

Portretfoto van fotojournalist Michał Siarek.

Michał Siarek, 32

Michał is afgestudeerd in fotografie aan de Poolse nationale filmschool en zijn interesses in geschiedenis en mythologie komen tot uiting in zijn artistieke inspanningen, met name in zijn fotoboek Alexander, dat werd genomineerd voor een MACK First Book Award. Tegenwoordig verdeelt Michał zijn tijd tussen Łódź in zijn thuisland Polen en Gamvik in Noorwegen.

Website: michalsiarek.com

Sociale media: @michal.siarek

Welk advies zou je geven aan degenen die zich voor het CSDP van volgend jaar aanmelden?

"Het programma is een intense, maar veilige ruimte om je twijfels over je werk te bespreken. Het was de belangrijkste ervaring in mijn vak in jaren. Ik denk dat deelname je carrière in één keer een kickstart kan geven."

Welke Canon-apparatuur heb je gekozen?

"Het verhaal waar ik nu aan werk, heeft te maken met dieren, dus ik kies voor de telelenzen van Canon. Ik ben geïnteresseerd in de RF-vattingen en EOS R System-camerabody's van Canon."


Commentaar van de jury

Marco Longari: "Michał is een veelzijdige fotograaf die getalenteerd en goed geïnformeerd is. Hij won omdat zijn werk welbespraakt, gepolijst, goed doordacht en goed uitgevoerd was. Mijn advies aan Michał is om met dezelfde onderzoekende en nieuwsgierige insteek te blijven ontdekken wat er om je heen te zien is."

Een donkere en onscherpe sfeeropname van een landweg in het midden van Wales, door Mohamed Hassan.

Ik maakte deze foto door de voorruit van de auto tijdens slecht weer," zegt Mohamed Hassan. "De beelden hebben een ander perspectief dan andere opnamen en zijn erg sfeervol." © Mohamed Hassan

Fotojournalist Mohamed Hassan zit met een andere man bij het Canon Student Development Programme. Beiden kijken naar een laptopscherm.

"Het is echt een geweldig programma; ik ben zoveel gegroeid," zegt Mohamed. "Ik geloof meer in mijzelf en heb meer vertrouwen in mijn werk. Het CSDP is echt een levensveranderende ervaring." © Jana Mai

Mohamed Hassan

Waarom heb je je aangemeld voor het CSDP?

"Ik wilde mijn werk laten beoordelen door professionals uit het veld. Ik hoopte contact te leggen met redacteuren, kunstenaars en curatoren, zodat ik mijn toekomstige projecten met ze kon delen, en dat is precies wat er gebeurde."

Welke impact heeft het programma gehad?

"Iedereen kan een indrukwekkende verzameling werken hebben, maar wat je werk onderscheidt, is de kwaliteit van je bewerkingen, iets waar ik mij steeds verder in verdiep. Dus dat, en de jury die tegen mij zei: 'Mohamed, je bent geen fotograaf, je bent een kunstenaar."

Welk advies zou je geven aan degenen die zich voor het CSDP van volgend jaar aanmelden?

"Als je beelden vastlegt voor je aanmelding, probeer dan op nieuwe manieren te werken en maak je geen zorgen als het niet lukt. Probeer het gewoon opnieuw. Sommige van de beste foto's zijn per ongeluk ontstaan."

Portretfoto van fotojournalist Mohamed Hassan.

Mohamed Hassan, 39

Mohamed is geboren in Egypte en woont nu in Wales. Hij heeft tien jaar ervaring en twee diploma's in fotografie, een passie die ontbrandde onder de professionele begeleiding van zijn vader in Alexandrië. Mohamed heeft onder andere veel geëxposeerd en was finalist in de Carte Blanche Students-competitie van Paris Photo.

Website: mohamedhassanphotography.com

Sociale media: @mohamed_hassan.photo

Welke Canon-apparatuur heb je gekozen?

"Ik ging voor de Canon EOS R5 en het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief. omdat die niet alleen de perfecte combinatie vormen voor het maken van commercieel werk, maar omdat ze ook nuttig zijn voor mijn persoonlijke projecten."


Commentaar van de jury

Marco Longari: "De beelden van Mohamed waren fris, interessant en meeslepend. Het verhaal van de forenzen vindt universele weerklank. Zijn benadering is die van een ervaren fotograaf. Mijn advies aan Mohamed is om zijn comfortzone van gebaande paden te verlaten."

Natalie Denton

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro