Een soldaat van het Frans Vreemdelingenlegioen slaapt tijdens Operatie Barkhane Counterterrorism Force in een pantserinfanterievoertuig tijdens een missie om Islamitische militanten op te sporen in Mali in februari 2020. Finbarr O'Reilly zegt dat fotojournalisten die meereizen met het leger vaak ervan worden weerhouden om bepaalde foto's te maken, bijvoorbeeld van eigen soldaten die omkomen in de strijd. "Desinformatie kan veel verschillende vormen aannemen, en soms is dat voorkomen dat bepaalde foto's worden gemaakt", zegt hij. Gefotografeerd met een EOS 5D Mark III (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/125 sec, f/3.5 en ISO1250. © Finbarr O'Reilly voor The New York Times
Het verspreiden van desinformatie via fotografie is bijna net zo oud als het medium zelf. Er zijn vele historische voorbeelden te vinden van foto's die in scène zijn gezet of bewerkt voor politieke propaganda of een ander doeleinde. In het huidige digitale tijdperk neemt desinformatie echter een hoge vlucht doordat het bewerken van beelden en 'deepfake'-technologie steeds algemener en verfijnder worden.
Vandaag de dag kan onjuiste of misleidende informatie online al in enkele seconden wereldwijd worden verspreid. Foto's kunnen digitaal worden bewerkt of in een andere context worden geplaatst om ze voor politieke doeleinden te gebruiken. In het ergste geval kan nepnieuws worden gebruikt om verkiezingen te beïnvloeden, een samenleving te verdelen en historische feiten te veranderen. Hoe groot is het probleem van desinformatie eigenlijk in de moderne fotojournalistiek, en wat kan er tegen worden gedaan?
We hebben drie professionals uit de branche gevraagd om hun kijk hierop te delen. De eerste is de in Zuid-Afrika wonende nieuwsfotograaf en Canon Ambassador Gulshan Khan, die in 2020 de HIPA Emerging Photographer-award won. De tweede expert is Thomas Borberg, fotoredacteur van de Deense krant Politiken en jurylid bij verscheidene grote fotografiewedstrijden. We vroegen het ook aan de Iers-Canadese fotojournalist Finbarr O'Reilly, een Canon Ambassador die regelmatig werkt voor The New York Times en twee keer World Press Photo heeft gewonnen.
In dit artikel geven Gulshan, Thomas en Finbarr hun mening over dit steeds belangrijker wordende onderwerp.