Het belang van kleur in fotografie: van traditionele kleurtheorie tot creatieve technieken

Kleur is een van de belangrijkste elementen die fotografen kunnen gebruiken. Drie professionele fotografen vertellen hier hoe de kleurwetenschap van Canon hun het vertrouwen geeft om kleuren nauwkeurig en stijlvol vast te leggen.
Een foto met voornamelijk blauwe tinten van een vrouwelijk model met uitgestrekte armen. Ze staat voor een donkere achtergrond en wordt omringd door rook. Gefotografeerd door James Musselwhite.

"Sommige mensen vinden kleur een beetje eng, dus ik begin graag met kleuren die ze prettig vinden en voeg vervolgens onverwachte elementen toe", zegt James Musselwhite. "Ik vind het leuk als een klant uiteindelijk een foto ziet en zegt: die kleuren gaan toch wel samen. Dat laat zien dat ze vertrouwen in me hadden dat ik er iets bijzonders van zou maken." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 93mm, 1/16400 sec, f/5 en ISO 2500. © James Musselwhite

Een gouden zonsondergang in een romantisch landschap, een streep rode lipstick, een levendig verenpak - de kleuren in een scène vertellen ons iets. Samen met licht is kleur een van de belangrijkste en krachtigste elementen van een foto of video. Als het goed wordt gebruikt, kan het emotie en energie opwekken, stemming overbrengen en kun je een verhaal vertellen met je foto's.

Maar bij kleur komt meer kijken dan alleen het kiezen van een mooie outfit of achtergrond. Hoe kun je er harmonie of tegenstellingen mee creëren om een verhaal te vertellen? En hoe helpen cameratechnieken en -instellingen om onderwerpen nauwkeurig vast te leggen? Hier vertellen drie deskundige professionele fotografen ons waarom de kleurkeuze en het verhaal dat je wilt vertellen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Een foto van een persoon met roze haar, roze oogschaduw en roze lipstick tegen een groene achtergrond. De persoon sluit de ogen en houdt het hoofd omhoog. Gefotografeerd door James Musselwhite.

"De beste manier om een contrasterend effect te creëren in een foto, is door een complementair kleurenschema te gebruiken", zegt James. "Neem bijvoorbeeld rood en groen als voorbeeld, maar laat je daar niet door beperken. Je kunt ook spelen met de verzadiging, dichtheid en kleurtinten." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 99mm, 1/160 sec, f/5 en ISO 100. © James Musselwhite

In deze foto van Jade Keshia Gordon zien we twee vrouwen in rode jurken die rozen vasthouden. Ze zitten voor een rode achtergrond.

Jade Keshia Gordon maakte deze foto voor de Valentijnsdagcampagne van een haarverzorgingsmerk. "De modellen dragen rode kleding en de set is rood, dus ik wilde de belichting gebruiken om toch wat onderscheid te maken. Bovendien past het licht perfect bij beide huidtinten", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief en een Canon-vattingadapter EF-EOS R, ingesteld op 24mm, 1/125 sec, f/8 en ISO 160. © Jade Keshia Gordon

De Britse studioportretfotograaf James Musselwhite gaat vernuftig en gedurfd te werk met kleur en zijn aanpak heeft hem verschillende prijzen opgeleverd. "Ik pak een foto en voeg er kleur aan toe om het oog naar het portret te trekken", zegt hij. "Ik vind het te gek om te zien hoe snel de taal van een portret verandert wanneer ik kleur toevoeg."

Jade Keshia Gordon is een fashion- en beautyfotograaf uit Londen die door haar werk voor make-upmerken wel weet hoe ze levendige tinten moet toevoegen. "Als ik voor huidverzorgingsmerken fotografeer, hebben moodboards vaak dezelfde kleurpaletten: beige, nude en wit", zegt ze. "Ik moedig klanten aan om kleur toe te voegen, omdat dat echt een verschil maakt in de uiteindelijke foto's."

De Portugese bruiloft- en documentairefotograaf Marisa Martins staat bekend om haar gebruik van natuurlijk licht en authentieke, flatterende tinten in haar werk, wat wordt gewaardeerd door haar klanten. "Ik denk altijd na over de kleuren voordat ik de foto maak", zegt ze. "Ik ben ervan overtuigd dat alleen de kleurwetenschap van Canon de verschillende huidtinten van mensen eer aandoet."

Deze professionals vertrouwen op de kleurnauwkeurigheid die is ingebouwd in de camera's en printers van Canon. Hier lees je hoe de kleurwetenschap en technologie van Canon een belangrijke rol hebben gespeeld bij het ontwikkelen van de stijl van elke fotograaf.

Canon connected james musselwhite

Kleurtheorie toepassen op fotografie

Op een traditioneel kleurenwiel kunnen de complementaire kleuren die tegenover elkaar staan, zoals rood en groen, samen worden gebruikt voor energie en impact. De tinten naast elkaar, ook wel analoge kleuren genoemd, hebben juist een dempend, kalmerend effect.

James gebruikt complementaire kleuren wanneer hij het onderwerp wil afsteken tegen de set. "Een model in een grotendeels blauwe outfit zou ik voor een oranje achtergrond zetten. Met oranje gel als rimlicht zou ik vervolgens de onderwerpen proberen te scheiden van de achtergrond", legt hij uit. "We hebben gels met een iets lagere dichtheid die we op ons hoofdlicht kunnen plaatsen om wat kleur toe te voegen aan onze onderwerpen. Ik experimenteer ook continu met overstraling van de achtergrondverlichting om portretten wat dramatischer te maken."

Een analoog schema met veel vergelijkbare kleuren is geschikter om verschillende elementen bij elkaar te brengen zonder onderlinge tegenstellingen te creëren. "Als ik klaar ben, gebruik ik roze en paarse gels om harmonie te creëren met de blauwe outfit. Je hebt best wat vrijheid hier om te experimenteren. Het belangrijkste is dat je ruimte laat om fouten te maken."

Jade is juist fan van monochrome kleurpaletten. Ze gebruikt varianten van één tint om iets te maken dat bij de tijd van het jaar past en een verhaal te vertellen in de studio. "Mensen durven bepaalde achtergrondkleuren niet te combineren met huidtinten omdat ze bang zijn dat het onderwerp dan opgaat in de achtergrond. Maar door het onderwerp ietsje van de achtergrond te scheiden, creëer je als het ware een breuk tussen de twee elementen", zegt ze.

Marisa werkt op locatie en zoekt graag in de omgeving naar wat ze kleurtoevalligheden noemt. Zo zoekt ze bijvoorbeeld een achtergrond die past bij de kleding van het onderwerp of focust ze zich volledig op een scène om afleidingen te verwijderen. Net als bij James draaien de keuzes die ze maakt altijd om het verhaal dat ze wil vertellen. "Als ik voor een commercieel merk werk en ik de controle over de scène en het onderwerp heb, zoek ik naar harmonie", legt ze uit. Voor familiedocumentaires hanteert ze niet dezelfde rigide aanpak, maar in principe geldt daar hetzelfde. "Ik ben geobsedeerd door kleuren die in verschillende omgevingen terugkomen", zegt ze. "Zo dwing je de kijker om langer na te denken en leid je de blik van mensen door de foto."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
In deze foto van Marisa Martins zien we twee kinderen in dezelfde geruite, blauwe outfit die elkaars hand vasthouden. Het kind aan de linkerkant legt haar arm op een donkerblauwe railing met een sierlijk patroon.

"Als je fotografeert in schaduwrijke gebieden wanneer het licht fel is, krijgt wit vaak een blauwige tint", legt Marisa Martins uit. "Om het warme zomergevoel te behouden, pas ik de witbalans aan om een warmere tint te creëren. Het liefst nog warmer dan toen ik de foto maakte." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/4.5 en ISO 160. © Marisa Martins

Een foto van een vrouw die haar tong tegen de zijkant van haar mond duwt en recht in de camera kijkt terwijl ze met haar vingers de zijkanten van het objectief omkadert. Gefotografeerd door Jade Keshia Gordon.

"De kleuren die je kiest, kunnen echt een hoop zeggen over de persoon of het merk", zegt Jade. Voor dit portret van model Olivia Metz, gemaakt tijdens een door Canon UK gesponsorde masterclass, koos ze ervoor om het blauw van haar merkkleur te gebruiken. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 26mm, 1/100 sec, f/8 en ISO 100. © Jade Keshia Gordon

Nauwkeurige versus experimentele kleurtemperatuur

De Colour Matrix-technologie van Canon kan de lichtomstandigheden en kleurtemperatuur van een scène analyseren en vervolgens de kleurinstellingen van de camera aanpassen voor een getrouwe weergave. Jade gaat er prat op lichte en donkere huidtinten zo nauwkeurig mogelijk vast te leggen. Ze zegt dat haar Canon EOS R5 dat zo effectief doet, dat ze de witbalans niet eens handmatig hoeft in te stellen. "Ik gebruik voor mijn werk meestal de daglichtinstelling van Canon, maar op een donkere, mistroostige dag in Londen kies ik voor de schaduwinstelling om wat extra warmte toe te voegen", zegt ze. "Ik gebruik soms ook een gouden reflector om de huid een warme gloed te geven en zo de kleur opnieuw opzettelijk aan te passen."

Het instellen van de witbalans is een eenvoudige manier om de kleurtemperatuur van een foto af te stemmen op de lichtomstandigheden. James koos voor een handmatige witbalans van ongeveer 4600K en een RAW-indeling voor flexibiliteit tijdens de nabewerking. "Bij elke shoot begin ik standaard met het fotograferen van een grijskaart. Dat is cruciaal wat mij betreft", aldus James. "Op basis hiervan maak ik een kleurprofiel dat ik gebruik voor kalibratie van de hele shoot."

Ondanks zijn handmatige aanpak omarmt hij graag de 'verkeerde' witbalans wanneer hij op locatie is met gemengd licht waarover hij geen controle heeft. "Experimenteren met kleurbalansen kan leiden tot prachtige resultaten", voegt hij toe. "Het is gewoon heel leuk om lekker mee te experimenteren."

Two people sit together in front of a Canon Cinema camera on a shoot set, one person with their arm around the other from the back.

Belichtingstechnieken voor video’s

Wat is filmische belichting en hoe gebruik je dit om een videoverhaal te vertellen? Kom meer te weten over verschillende filmbelichtingstechnieken.
In deze foto van James Musselwhite zien we een vrouw in een roze broek en een witte top. Ze houdt een roze jasje in haar rechterhand vast en poseert voor een roze achtergrond.

Met de kleuren die je kiest, vertel je een verhaal. James adviseert fotografen dan ook om zichzelf te vragen wat ze willen bereiken. "Wat wil ik dat de kijker ziet", vraagt hij. "Wil ik dat er geleidelijk iets naar voren komt in het portret of moet het van het beeld afspatten? Door deze vragen te beantwoorden, bepaal je welke kant je opgaat met je portret." Gefotografeerd met een Canon EOS R6, een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) en een Canon-vattingadapter EF-EOS R, ingesteld op 55mm, 1/160 sec, f/7.1 en ISO 100. © James Musselwhite

Een portretfoto van een vrouw die naar de camera kijkt. Ze heeft lang donker haar, draagt een paarse top en staat voor een blauwe achtergrond. Gefotografeerd door Jade Keshia Gordon.

Tijdens een testshoot in haar eigen studio wilde Jade met iets heel helders experimenteren. "De combinatie van de blauwe achtergrond en de huid van model Mela Child maakte de foto erg opvallend. Ze droeg een paarse top met kleurovergangen om zo meer tinten toe te voegen", vertelt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/6.3 en ISO 50. © Jade Keshia Gordon

De kracht van DIGIC-processors

Dankzij de DIGIC-beeldprocessor van Canon kunnen de nieuwste camera's van Canon grote hoeveelheden beeldgegevens op hoge snelheid verwerken om natuurlijke kleuren en gradaties te produceren. James vertrouwt op de tinten en kleurdiepte die zijn systeemcamera vastlegt. "Mijn Canon EOS R6 heeft een heel goed dynamisch bereik, zowel voor RAW- als JPEG-opnamen", zegt hij. "Als ik op pad ben of op locatie werk, kan ik foto's naar mijn telefoon sturen om te delen. Heel handig. En de kleuren zijn altijd helder en levendig."

Twee meisjes glimlachen terwijl ze voor een donkerblauwe muur naar het scherm van een smartphone kijken. Rechts houdt een andere vrouw haar smartphone omhoog. Foto van Marisa Martins.

"Kleur is voor mij de vierde dimensie na licht, compositie en het moment", zegt Marisa. "Kleur is de muziek die fotografie tot leven brengt." Gefotografeerd met een Canon EOS R6, een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief en een Canon-vattingadapter EF-EOS R, ingesteld op 1/640 sec, f/7.1 en ISO 160. © Marisa Martins

In deze foto van Marisa Martins zien we een kind van achteren terwijl het in het zand ligt en naar een duif kijkt. Op de achtergrond is er water zichtbaar.

"Ik ben altijd al fan geweest van de minimalistische, natuurlijkere en tijdloze stijl. Door deze look voel ik me meer verbonden met de foto", zegt Marisa. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief en een Canon-vattingadapter EF-EOS R, ingesteld op 1/640 sec, f/3.5 en ISO 160. © Marisa Martins

Vooraf ingestelde kleuropties voor consistentie

Picture Styles is al sinds 2004 een functie van Canon EOS-camera's. Het geeft fotografen de mogelijkheid om opgeslagen instellingen voor verzadiging en tinten in een handomdraai op een foto toe te passen. Jade paste eerst deze parameters aan op haar EOS 5D Mark IV en kan nu eenvoudig een kleurprofiel kiezen dat past bij haar visie, zelfs nadat ze is overgestapt op de EOS R5. "Ik gebruik meestal standaard of portret, maar ik heb voor beide stijlen het contrast en de scherpte aangepast zodat ze beter aansluiten op mijn manier van werken", zegt ze.

Met de optie Kleurruimte in het cameramenu kunnen fotografen kiezen tussen sRGB, het beste voor bestanden die je op een scherm bekijkt, en RGB, wat het beste is voor prints omdat printers deze instelling kunnen verwerken. RGB wordt dan omgezet in CMYK om te kunnen printen.

De kleurwetenschap van de camera is belangrijk, maar de functies van de Canon-printers zijn een belangrijk laatste stukje van de puzzel om prachtige prints te produceren. "Ik koppel mijn EOS R6 met mijn Canon PIXMA G650 om foto's voor mezelf te printen en om aan verhalen te werken", zegt Marisa. Ze is pas net begonnen met printen van haar eigen werk, maar ze wil graag soft proofing en kleurbeheer onder de knie krijgen met de Professional Print & Layout-software van Canon, die gratis te gebruiken is met grootformaatprinters voor kunst zoals de Canon imagePROGRAF PRO-1000. "Alleen met Canon komen de foto's echt overeen met wat ik zag", zegt ze.

Kleur in fotografie is uiteindelijk een manier om jezelf te uiten, te experimenteren en mensen een bepaald verhaal te vertellen. En dan is het prettig als je de beste tools hebt om dat te doen.

"De betekenis van kleur is voor iedereen duidelijk", besluit James. "Het is een universele taal om sfeer over te brengen in fotografie en kunst. Het zorgt ervoor dat zoveel mogelijk mensen je werk begrijpen en ervan kunnen genieten."

Lauren Scott

Witbalans

Lees meer over witbalans (WB), de WB-instellingen op je camera, hoe je deze kunt gebruiken om de juiste kleuren vast te leggen, en waarom je dat niet altijd hoeft te doen.

Fashion en flitsen: vijf tips voor dramatische beelden

High-fashionfotograaf Ian Hippolyte laat zien hoe je met belichting drama en diepte aan je foto's kunt toevoegen.

Ontdek creatieve infraroodfotografie

Professioneel fotograaf David Clapp vertelt hoe hij nauwkeurige controle houdt over zijn surrealistische infraroodfoto’s.

Picture Styles gebruiken

Ontdek Canon's Picture Styles, wat ze doen, hoe je ze aanpast, en hoe je extra stijlen kunt downloaden en installeren via je computer.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro