PRINTEN

Zes stappen naar perfecte kleurenprints

Hoe je een naadloze, kleurgekalibreerde workflow krijgt met je professionele Canon-fotoprinter.
Een man toont een geprint vel met miniatuurafbeeldingen gerangschikt in een ruitvorm. Op de achtergrond toont een monitor dezelfde afbeelding op volledige schermgrootte.

Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je fotoprints er precies goed uitzien, maar een ingenieus hulpmiddel is de functie voor het printen van een patroon in de Professional Print and Layout-software van Canon, hier gedemonstreerd door Canon Ambassador Igor Demba.

Printen zou eenvoudig moeten zijn, maar het is net als met fotografie: hoe beter je begrijpt hoe je uitrusting werkt, des te beter de resultaten. Er zijn enkele veelvoorkomende valkuilen en fouten die mensen maken bij het printen, maar hier brengen we het proces terug tot de belangrijkste stappen, zodat je prints worden wat je ervan verwacht.

Een kleurgekalibreerde printworkflow heeft veel praktische voordelen. Kleurnauwkeurigheid betekent minder verspilling van tijd, inkt en papier bij testprints en extra prints. Het verkopen van prints van je foto's kan een geweldige opsteker voor je fotobusiness zijn, maar als je geld wilt verdienen met printen, loont het om het elke keer goed te doen.

Hier zijn de zes stappen voor perfecte printresultaten, met advies van printexpert Zubair Rahim, Product Specialist bij Canon Europe, en bruidsfotograaf Igor Demba, die zijn eigen prints produceert als lucratief onderdeel van zijn bedrijf.

Een man zit achter een bureau en kijkt naar een monitor met een colorimeter erop. Ernaast liggen verschillende fotoprints op het bureau.

Het is eenvoudig om je monitor te kalibreren met behulp van een colorimeter en de meegeleverde software in een kalibratiekit. Het is een belangrijke eerste stap om ervoor te zorgen dat wat je in print krijgt, overeenkomt met wat je op het scherm ziet.

Een man bekijkt twee grote fotoprints die op een bureau naast een printer liggen en worden verlicht door een grote studiolamp.

Houd er rekening mee dat omgevingslicht je kleurwaarneming beïnvloedt. Om je prints goed te kunnen beoordelen, kun je ze het beste bekijken onder dezelfde lichtomstandigheden als waarin ze uiteindelijk zullen worden tentoongesteld of bekeken. Vermijd ook het dragen van felgekleurde kleding - licht dat weerkaatst kan een misleidend kleurzweem veroorzaken.

1. Je scherm kalibreren

Als je geprinte uitvoer niet overeenkomt met wat je op het scherm ziet, is het kalibreren van je monitor een belangrijke stap. Dit is essentieel om kleurnauwkeurigheid en voorspelbare resultaten te krijgen.

Sommige geavanceerde monitoren hebben een zelfkalibratiefunctie, merkt Zubair op, maar voor de meeste is het de moeite waard om te investeren in een kleurkalibratiekit. Deze omvat software en een colorimeter, een klein apparaatje dat je aan de voorkant van je scherm hangt. Vervolgens start je de software en volg je simpelweg de instructies die op het scherm verschijnen. Hiermee wordt de kleurweergave van de monitor geëvalueerd en worden de instellingen aangepast voor een nauwkeurige kleurweergave.

Iets anders waar je rekening mee moet houden, is dat moderne monitoren een veel breder scala aan tinten kunnen weergeven dan fotoprints, waardoor met name in schaduwgebieden meer detail zichtbaar is dan er geprint kan worden. Het resultaat, waarschuwt Zubair, is dat "prints er altijd donkerder uitzien dan je verwacht". Om op het scherm een nauwkeuriger indruk te krijgen van wat je op print te zien krijgt, zelfs als je de kleuren niet kalibreert, raadt hij aan om de helderheid van je monitor omlaag te halen. Als je monitor precieze instellingen biedt, probeer dan 120 nits (120 candela per vierkante meter) en verfijn indien nodig.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een persoon bekijkt drie grote, identieke prints van hetzelfde landschap die op een tafel naast een Canon imagePROGRAF PRO-1100-printer liggen.

Je eigen fotoprints maken met een Canon professionele fotoprinter geeft je volledige creatieve controle, maar je wilt er wel het beste uithalen. De Canon imagePROGRAF PRO-1100 maakt een diepere weergave van donkerdere zwarttinten op fine art-media en een groter blauwbereik mogelijk dan ooit tevoren, en een kleurgekalibreerde printworkflow zorgt ervoor dat jij - en je klanten - kunnen genieten van deze nieuwe kleurdiepte zoals jij dat voor ogen hebt.

2. Kies een papiersoort die past bij de afbeelding en je creatieve bedoelingen

"Verschillende soorten papier hebben verschillende witpunten en absorberen inkt op een andere manier," merkt Igor op, zodat een afbeelding er steeds heel anders uit kan zien als hij op verschillende media wordt geprint. De coating op het oppervlak van glanzend fotopapier zorgt ervoor dat er minder inkt wordt geabsorbeerd, waardoor de prints scherper worden. Dit is prima voor foto's met levendige kleuren, maar de reflecterende afwerking is niet ideaal voor prints die bekeken moeten worden onder tentoonstellingsverlichting. Ongecoat papier is poreuzer en zal meer inkt absorberen, waardoor de textuur van het papier tot uiting komt in de uiteindelijke print. Mat papier is geschikter voor warmere tinten of stemmig zwart-wit.

Er is een ruime keuze aan media beschikbaar - glanzend, semi-glanzend, mat, structuur, geweven, fine art, canvas en nog veel meer. Kies dus voor elke print een papier dat past bij het karakter van de afbeelding en bij wat je van plan bent met de print te gaan doen. Een kleurrijk familieportret dat je klant in een album bewaart, heeft niet hetzelfde papier nodig als een contrastarme zwart-witkunstprint die in een galerie hangt.

Een Canon imagePROGRAF PRO-1100-printer op een bureau omringd door verschillende soorten fotopapier, met een monitor en een Canon-camera ernaast.

Professionele fotoprinters van Canon zijn ontworpen om te werken met een grote verscheidenheid aan papier en fine art-media van Canon en van andere fabrikanten zoals Canson en Hahnemühle. De papiersoort die je kiest kan het karakter van de geprinte afbeelding ingrijpend veranderen.

Een schermafbeelding van de papiersoort die wordt geselecteerd in de Professional Print & Layout (PPL)-software van Canon.

Nog belangrijker dan de papierkeuze is echter het specificeren van het papier dat je gebruikt in de Canon Professional Print & Layout-software (PPL), zodat de printer zijn uitvoer optimaliseert voor dat specifieke papier.

3. Drivers en papierprofielen installeren

Voordat je begint met printen, is het essentieel om de juiste printerprofielen te installeren voor het papier dat je gebruikt.

ICC-profielen zorgen voor een nauwkeurige kleurweergave omdat de printer de kleurenuitvoer kan aanpassen aan het witpunt en de tint van dat specifieke papier. Voor optimale resultaten raadt Zubair aan om te printen met de Professional Print & Layout-software (PPL) van Canon. PPL omvat een bibliotheek met ICC-profielen voor Canon-papier en fine art-media. Als je kiest voor papier van derden, zoals dat van Canson of Hahnemühle, kun je de bijbehorende ICC-profielen meestal downloaden op de website van de papierfabrikant. Zo niet, kies dan het ICC-profiel van het Canon-papier met vergelijkbare eigenschappen die het meest overeenkomen met het gekozen papier.

Zoek voor recentere papiersoorten en printers naar AM1X-bestanden. Deze gaan een stap verder dan ICC-profielen en stellen de printer in staat om nog meer instellingen te configureren, zoals de hoogte van de printkop, de vacuümsterkte van de papiertoevoer en (op professionele fotoprinters met meerdere zwarte, grijze of blauwe inkten) welke inkten moeten worden gebruikt voor specifieke papiersoorten. Je kunt AM1X-bestanden installeren met behulp van de Canon Media Configuration Tool als onderdeel van het installatieproces van je professionele fotoprinter.

Een gebruiker die de Adobe RGB-kleurruimte selecteert in het cameramenu van een Canon-camera.

Veel professionele fotografen werken graag in Adobe RGB, een bredere kleurruimte dan de conventionele sRGB, en Zubair zegt dat de Canon imagePROGRAF PRO-1100 hiervoor is geoptimaliseerd - een van de redenen waarom deze een uitgebreid kleurengamma kan printen. Het belangrijkste is echter om niet van kleurruimte te veranderen. Als je in sRGB hebt gefotografeerd, kan het veranderen naar iets anders in je bewerkingssoftware de kleuren veranderen.

De hand van een gebruiker vervangt een van de 12 inktcartridges aan de voorkant van een Canon imagePROGRAF PRO-1100-printer.

Over het algemeen geldt: hoe meer inkten een printer gebruikt, hoe breder het printerkleurengamma en des te nauwkeuriger de kleuren. De Canon imagePROGRAF PRO-1100 gebruikt 12 LUCIA PRO II-pigmentinkten van de volgende generatie, waarvan 11 nieuw ontwikkelde. De set bevat aparte fotozwarte en matzwarte inkten, plus fotogrijs, fotocyaan en fotomagenta naast grijze, cyaan en magenta inkten. Op fine art-papier geeft de printer een verbeterde reproductie van donkere tinten, grijsdetails en zwartdichtheid.

4. Gebruik de juiste instellingen in PPL

De gratis Professional Print & Layout-software (PPL) van Canon werkt als een op zichzelf staand programma of als een plug-in voor je favoriete beeldbewerkingsprogramma, waaronder Adobe Photoshop, Lightroom en Canon's eigen Digital Photo Professional (DPP).1 Zelfs als je je foto's niet specifiek bewerkt om ze te printen, is PPL ontworpen om het beste uit Canon-printers, inkt en papier te halen. Dus als je PPL gebruikt om het printproces te beheren, krijg je de beste resultaten. Dit zijn de belangrijkste instellingen.

Kleurruimte

Professionele fotografen fotograferen vaak in Adobe RGB, dat een iets breder kleurengamma ondersteunt dan sRGB, en professionele printers zoals de Canon imagePROGRAF PRO-1100 zijn geoptimaliseerd voor deze kleurruimte. Als je echter JPEG's in sRGB hebt vastgelegd, heeft het geen praktisch nut om de kleurruimte voor het printen te veranderen - zoals Igor zegt: "Als je de kleurruimte verandert, gaat het mis. Wat belangrijk is, is dat je de kleurruimte hetzelfde houdt wanneer je je bestand opslaat of exporteert." Als je RAW fotografeert, hoef je je geen zorgen te maken - gebruik Adobe RGB in je bewerkingssoftware en als je een gekalibreerde professionele monitor en een professionele printer hebt, kun je fantastische resultaten verwachten.

Een weergave van de Professional Print & Layout-software, waarbij Gebruik ICC-profielen is geselecteerd.

Als je print met PPL, zorg er dan voor dat je opdracht geeft om ICC-profielen te gebruiken. Je professionele printer gebruikt deze om de kleurenuitvoer aan te passen op basis van het witpunt van het papier, plus AM1X-bestanden om het inktniveau, de hoogte van de kop en nog veel meer te beheren voor een optimale printkwaliteit. Zie onze gids voor het instellen van je professionele printer voor informatie over hoe je de Media Configuration Tool gebruikt om AM1X-bestanden toe te voegen en je printerdriver bij te werken voor de beste resultaten.

Algemene instellingen

Zorg ervoor dat je de juiste printer hebt geselecteerd en kies dan bij Mediatype het specifieke AM1X-bestand voor je papier, indien beschikbaar. Als je een ICC-profiel van een derde partij gebruikt en er geen AM1X-bestand beschikbaar is, selecteer dan het meest overeenkomende Canon-mediatype. Zorg ervoor dat je onder Kleurbeheer het juiste ICC-profiel selecteert dat je hebt geïnstalleerd.

Voorgenomen weergave

"Je camera kan kleuren vastleggen die buiten de printmogelijkheden van een printer vallen," zegt Igor. De instelling Voorgenomen weergave vertelt de printer hoe hij moet omgaan met kleuren in de afbeelding die buiten het printbare bereik of gamma vallen. In het kort: Relative Colorimetric/Relatief colorimetrisch zal alleen kleuren die buiten het gamma vallen aanpassen aan de dichtstbijzijnde printbare kleuren, terwijl Perceptual/Perceptueel andere kleuren kan aanpassen om de relatie tussen alle kleuren in de afbeelding te behouden. Als het grootste deel van de afbeelding binnen het kleurengamma valt, zullen de kleuren in de regel minder veranderen als je Relative Colorimetric/Relatief colorimetrisch gebruikt. Igors advies is echter: "Als het een heel kleurrijk beeld is, dan zou ik kiezen voor Perceptual. Als het meer neutraal of pastel of zwart-wit is, waarbij subtiele gradaties van contrast belangrijker zijn, dan is Relative Colorimetric de aangewezen methode."

Een vel miniatuurafbeeldingen komt uit een Canon imagePROGRAF PRO-110-printer, met het Pattern Print-venster zichtbaar in PPL op de monitor erachter.

De Pattern Print-functie in de Professional Print and Layout-software van Canon print hard-proofing met miniatuurversies van je afbeelding op het door jou gekozen papier met verschillende kleur- en contrastinstellingen, zodat je eenvoudig de gewenste kunt kiezen zonder inkt en papier te verspillen aan talloze testprints.

5. Soft- en hard-proofing

Als je je monitor hebt gekalibreerd en een kleurgestuurde workflow gebruikt (maar niet anders), kun je de krachtige soft-proofing-functie van PPL gebruiken. Hiermee krijg je een voorbeeld op het scherm van hoe je print eruit zal zien met de instellingen die je hebt gekozen. Er is echter nog steeds ruimte voor verrassingen, omdat kleuren op het scherm op een heel andere manier worden gegenereerd dan kleuren in print.

PPL biedt ook de optie voor hard-proofing met de slimme Pattern Print-functie. Hiermee krijg je een reeks miniatuurbeelden op een vel papier naar keuze, met subtiel verschillende kleur- en contrastinstellingen. Kies gewoon de beste, voer de code ernaast in en PPL gebruikt die instellingen om de print op ware grootte te produceren.

"Dit minimaliseert het aantal testprints dat je maakt en voorkomt herhalingsprints," zegt Zubair.

Photogapher Igor Demba sits at a desk with a monitor displaying a landscape image, and a Canon imagePROGRAF PRO-110 printer in the background.

6. Kalibreer je printer - als het nodig is

Canon raadt aan de printer te kalibreren wanneer je de printer voor het eerst installeert, nadat je de printkop hebt vervangen, als de printer je waarschuwt dat hij gekalibreerd moet worden of als kleuren anders lijken, bijvoorbeeld wanneer je een bekende afbeelding opnieuw print met dezelfde instellingen.

Het goede nieuws, zegt Zubair, is dat de nieuwste professionele fotoprinters van Canon, zoals de imagePROGRAF PRO-1100, automatische kleurkalibratie bieden - je hoeft dit alleen maar te selecteren in het printermenu, waarna de printer een ingebouwd testpatroon print en dit automatisch uitleest om zichzelf aan te passen.

Voor een betrouwbare printkwaliteit kan periodiek onderhoud nodig zijn, zoals het reinigen van de printkop als de prints er streperig uitzien. In het onderhoudsgedeelte van je producthandleiding staat alles wat je moet weten. Over het algemeen voert de printer echter automatisch zelftest- en onderhoudsroutines uit, controleert zichzelf zelfs op verstopte spuitmondjes en past deze zo nodig aan om te compenseren, zonder dat jij iets hoeft te doen.

Zubair wijst erop dat Canon een unieke complete oplossing biedt voor capture-to-output (van vastleggen naar uitvoer) en dat elke stap is ontworpen om samen te werken met de andere. Printen is maar een relatief klein deel van het verhaal, maar wel een cruciaal deel.

"Je kunt uren bezig zijn met het maken van een foto en die vervolgens uren bewerken, maar al die tijd is verspild als je niet het eindproduct krijgt dat je wilde. Kalibratie is de oplossing die zorgt voor synergie tussen alle stappen," zegt hij, "en het optimaliseren van je workflow zal je een extra voorsprong geven."

  1. Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.
John Marshall and Alex Summersby

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro