Canon Ambassador Clive Booth staat bekend om zijn sfeervolle fashion-, beauty- en reclamefotografie, maar is zijn carrière begonnen als grafisch ontwerper. Hierdoor heeft hij een passie voor het hele fotografietraject, van invoer tot uitvoer. Onlangs heeft hij van zijn fantastische foto's van balletregisseur en -danser Carlos Acosta MBE grote, gedetailleerde prints gemaakt met de Canon imagePROGRAF PRO-300.
Van pose tot print: Clive Booth fotografeert een balletsuperster
Maar hoe leg je de uitstraling van een internationaal bekende ballletsuperster vast in statische studioportretten? Dat was de uitdaging waar Clive voor stond toen hij Carlos moest fotograferen voor een speciale jubileumuitgave van Digital Photographer magazine.
"Toen ik werd gevraagd als gastredacteur van de 250ste uitgave van het magazine, dacht ik, 'Wat een geweldige aanleiding om naar het Birmingham Royal Ballet te gaan'", zegt Clive. Zijn relatie met het BRB begon in 2017, toen eerste solist Tyrone Singleton tijdens de Britse Photography Show naar een voordracht van Clive kwam. Clive heeft inmiddels met Tyrone en het BRB aan meerdere ambitieuze projecten gewerkt, waaronder de introductie van de Canon EOS R.
Heb je Canon-apparatuur?
De timing voor de fotosessie was perfect, want Clives portretten zouden worden gebruikt voor de promotie van een nieuwe productie van Don Quichot, die Carlos regisseerde. Hij zegt, "Ik wist dat ik dankzij het werken met Carlos een unieke kans kreeg, en ook een fantastisch onderwerp, zowel voor het magazine als voor prints."
De blik van een danser
De fotosessie met de danser-die-regisseur-werd vond plaats in een studio van het Birmingham Hippodrome, het thuistheater van het balletgezelschap. Het was Clives eerste belangrijke post-COVID-opdracht en hij geeft toe dat hij gespannen was. "Ik heb altijd last van faalangst en zenuwen voor een belangrijke shoot, maar daardoor zorg ik wel voor een goede planning", zegt hij.
Op de dag zelf werd Clive bijgestaan door Tyrone Singleton – zelf ook een succesvol fotograaf – die hem zijn dansersblik en een paar ideeën voor dynamische poses leende. "Ik weet dat ik kan rekenen op de expertise van Tyrone om me te vertellen waarop ik moet letten", vervolgt Clive, "bijvoorbeeld of de handen en houding van Carlos goed zijn."
Het EOS R-systeem: het ultieme hulpmiddel
Clives favoriete camera is de EOS R5, met een sensor met 45 Megapixel die een hoge resolutie levert voor gedetailleerde portretten en prints. Hij beschrijft camera's als hulpmiddelen – gereedschap dat niet veel anders is dan een potlood of penseel – en vertrouwt al 20 jaar op Canon-apparatuur.
"Als fotograaf ben je een artiest, alleen schilder je je foto's met een camera", zegt hij. "Ik gebruik Canon omdat het me de meeste mogelijkheden geeft. Naar mijn mening heeft Canon technologisch gezien de verst ontwikkelde camera's als het gaat om hardware en software. En dat geeft mij de vrijheid om een relatie met mijn onderwerp op te bouwen." Dankzij de ingebouwde beeldstabilisatie kon Clive de hele sessie vanuit de hand fotograferen en was hij vrij om allerlei creatieve hoeken uit te proberen.
Het juiste focustype
Omdat hun tijd samen beperkt was, vond Clive het belangrijk om contact met zijn model te houden en hem te stimuleren tot de meest expressieve poses. Doordat hij de Canon EOS R5 met geavanceerde autofocus op basis van oogdetectie gebruikte, wist hij zeker dat wat scherp moest worden, scherp zou zijn.
"Als ik met een Canon EOS R5 of Canon EOS R6, en zelfs met een Canon EOS R, overschakel naar hoofd- en oogdetectie, kan ik het scherpstellen helemaal aan de camera overlaten wanneer ik een portret fotografeer", aldus Clive. Omdat de EOS R5 beschikt over de AI-gestuurde capaciteit om de ogen van onderwerpen te detecteren en te volgen, bleef de autofocus nauwkeurig scherpstellen op het gezicht van Carlos, zelfs als hij zijn handen ervoor hield.
De perfecte zwart-witprint maken
Fotograferen met RF-objectieven
Veel fotografen beschouwen 85 mm als de ideale brandpuntsafstand voor flatteuze portretten en Clive gebruikte tijdens deze sessie de Canon RF 85mm F1.2L USM DS. De Defocus Smoothing-coating op het objectief verzachtte de onscherpe gebieden van de foto en hielp hem om de prachtig wazige, subtiele achtergronden te creëren waarom hij bekend staat. Hoewel Clive zijn carrière heeft opgebouwd met het EF 85mm f/1.2L II USM-objectief, zegt hij: "De RF-versie tilt de magnifieke brandpuntsafstand naar een nog hoger niveau dankzij de grotere snelheid en scherpte."
Het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief was ook cruciaal voor wat intiemere close-ups. "Ik heb de 50mm al sinds de introductie van de EOS R. Ik ben toen helemaal gevallen voor dit objectief en het is nog steeds mijn favoriet", zegt Clive.
Het voordeel van Dual Pixel RAW
Clive wist vanaf het begin dat zijn portretten in Digital Photographer magazine zouden worden gepubliceerd, dus hij fotografeerde in de Canon-modus Dual Pixel RAW om de hoogste kwaliteit te garanderen en ook om tijdens de nabewerking geavanceerde aanpassingen te kunnen maken. "Wanneer ik weet dat ik voor print fotografeer, denk ik absoluut op een andere manier", vervolgt hij. "Je ziet de inkt op papier als het ware voor je. Ik fotografeer altijd in RAW, want ik wil de grootst mogelijke hoeveelheid data uit het bestand kunnen halen.
"Met Canon heeft het fotograferen in DPRAW extra voordelen, want je kunt gebruikmaken van Digital Photo Professional met uitstekende tools voor microaanpassingen en bokeh-shift", vervolgt Clive. Zijn DPRAW-beelden werden gefotografeerd in kleur, maar daarna in Adobe Photoshop Lightroom Classic geconverteerd naar zwart-wit om een tijdloze sfeer te creëren. Hij houdt dat deel van de procedure het liefst zo eenvoudig mogelijk.
"Sommige mensen maken de conversie naar zwart-wit heel ingewikkeld, maar ik gebruik een standaardprofiel in Lightroom Classic", zegt hij.
Tot slot een print
Als deel van de klus wilde Clive ook zijn eigen serie grootformaat prints maken, die hij aan Carlos en het Birmingham Royal Ballet zou kunnen geven. Hij gebruikte de Canon-applicatie Professional Print & Layout om proefopnamen te maken voor de Canon imagePROGRAF PRO-300-printer. "Je krijgt een indruk van hoe je foto eruit gaat zien en de effecten van sommige schuifregelaars zijn verbluffend", zegt Clive.
"Je kunt de dieptekaartinformatie in de DPRAW-bestanden lezen", vervolgt hij. "Er is een selectievakje met de naam Contrastweergave om te corrigeren voor het scherpteverlies dat je krijgt wanneer je print, rekening houdend met het gebruikte papier. Zo ga je heel simpel van een proefbeeld op een gekalibreerde monitor naar nauwkeurige contactprints."
De software biedt hem ook profielen, plug-ins, tintcorrectie, lay-outontwerpen en zelfs printen zonder witrand in één handig pakket.
Archiefkwaliteit
Clive stuurt zijn portretten niet naar een professioneel fotolab, want hij vindt het leuker om thuis prints van galeriekwaliteit te maken. "Met de printers die tegenwoordig beschikbaar zijn, kun je echt de afbeelding realiseren die je in je hoofd hebt", zegt hij enthousiast.
Dankzij de Canon imagePROGRAF PRO-300, in combinatie met Clives favoriete Hahnemühle FineArt Pearl-papier, kon hij A3+ prints van Carlos maken in archiefkwaliteit. Hij koos een speciale matzwarte inkt om zijn monochrome beelden van levendige zwarten te voorzien. "De PRO-300 wordt geleverd met 10 LUCIA PRO-pigmentinkten en deze produceren goede diepe tinten voor zwart-witprints", voegt hij eraan toe.
Passie voor print
Ten slotte vindt Clive dat iedereen foto's in fysieke vorm op waarde zou moeten schatten. "Een serie prints in een handgemaakte portfolio met een certificaat van echtheid is iets heel bijzonders", zegt hij.
"Ik zou iedereen willen aanmoedigen om hun eigen prints te maken, gewoon om te genieten van het hele proces, van invoer tot uitvoer, want het is echt heel bevredigend."
Gerelateerde artikelen
Van concept tot print: de ballet-fotoshoot van Clive Booth
De Canon Ambassador onthult zijn werkwijze voor het creëren van opvallende reclamefotoprints voor het Birmingham Royal Ballet met het Canon EOS R System.
De eerste professionele shoot met de Canon RF 85mm F1.2L USM DS
Hoe trouwfotograaf Félicia Sisco het eerste Canon-objectief met een unieke Defocus Smoothing-coating gebruikte om prachtige portretten vol bokeh te maken.
Zes manieren waardoor je dankzij print een betere fotograaf wordt
Door dieper in de wetenschap van het printen van foto's te duiken kun je je compositie verbeteren, je je bewustzijn van kleuren vergroten en meer - misschien wel zonder dat je je het realiseert, aldus Keith Cooper.
6 tips om professioneel foto's te printen
Canon Ambassador Clive Booth en Canon-printexpert Suhaib Hussain vertellen hoe je jouw eigen fotoprints van professionele kwaliteit kunt maken.