Van pose tot print: Clive Booth fotografeert een balletsuperster

Ontdek hoe portret- en fashionfotograaf Clive Booth van invoer tot uitvoer komt, wanneer hij de balletmeester Carlos Acosta fotografeert met de Canon EOS R5 en de printkracht van de Canon imagePROGRAF PRO-300 benut.
Een zwart-witportret van een man in een zwart shirt en zwarte broek die op een stoel voor een raam poseert. Hij leunt voorwaarts op zijn tenen en zijn handen rusten op zijn been.

Dankzij het supergrote f/1.2 diafragma op zijn Canon RF 50mm-objectief kon beauty- en fashionfotograaf Clive Booth de balletsuperster Carlos Acosta losmaken van de achtergrond en het portret intenser maken. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/1000 sec, f/1.2 en ISO200. © Clive Booth

Canon Ambassador Clive Booth staat bekend om zijn sfeervolle fashion-, beauty- en reclamefotografie, maar is zijn carrière begonnen als grafisch ontwerper. Hierdoor heeft hij een passie voor het hele fotografietraject, van invoer tot uitvoer. Onlangs heeft hij van zijn fantastische foto's van balletregisseur en -danser Carlos Acosta MBE grote, gedetailleerde prints gemaakt met de Canon imagePROGRAF PRO-300.

Maar hoe leg je de uitstraling van een internationaal bekende ballletsuperster vast in statische studioportretten? Dat was de uitdaging waar Clive voor stond toen hij Carlos moest fotograferen voor een speciale jubileumuitgave van Digital Photographer magazine.

"Toen ik werd gevraagd als gastredacteur van de 250ste uitgave van het magazine, dacht ik, 'Wat een geweldige aanleiding om naar het Birmingham Royal Ballet te gaan'", zegt Clive. Zijn relatie met het BRB begon in 2017, toen eerste solist Tyrone Singleton tijdens de Britse Photography Show naar een voordracht van Clive kwam. Clive heeft inmiddels met Tyrone en het BRB aan meerdere ambitieuze projecten gewerkt, waaronder de introductie van de Canon EOS R.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

De timing voor de fotosessie was perfect, want Clives portretten zouden worden gebruikt voor de promotie van een nieuwe productie van Don Quichot, die Carlos regisseerde. Hij zegt, "Ik wist dat ik dankzij het werken met Carlos een unieke kans kreeg, en ook een fantastisch onderwerp, zowel voor het magazine als voor prints."

Een zwart-witportret van het gezicht en de schouders van een man. Zijn haar en shirt zijn zwart, en gaan op in de zwarte achtergrond.

"Het belangrijkste van elke fotosessie is wat er tussen het cameraobjectief en het onderwerp gebeurt", zegt Clive, die vertrouwde op de autofocus op basis van oogtracking van de EOS R5 om intenser contact met Carlos te hebben. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/1.2 en ISO800. © Clive Booth

Een zwart-witportret van een man die zijn armen gekruist voor zich houdt. Een hand ligt op zijn schouder en de andere houdt hij in de lucht voor zich, dicht bij de camera.

Tijdens de opnamen probeerde Clive verschillende hoeken en poses uit, waarbij hij uitging van Carlos' elegante lijnen en expressiviteit als professioneel danser. Wanneer je een onderwerp als Carlos fotografeert, moet je volgens Clive "altijd aan de uitvoering denken". Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/250 sec, f/1.2 en ISO200. © Clive Booth

De blik van een danser

De fotosessie met de danser-die-regisseur-werd vond plaats in een studio van het Birmingham Hippodrome, het thuistheater van het balletgezelschap. Het was Clives eerste belangrijke post-COVID-opdracht en hij geeft toe dat hij gespannen was. "Ik heb altijd last van faalangst en zenuwen voor een belangrijke shoot, maar daardoor zorg ik wel voor een goede planning", zegt hij.

Op de dag zelf werd Clive bijgestaan door Tyrone Singleton – zelf ook een succesvol fotograaf – die hem zijn dansersblik en een paar ideeën voor dynamische poses leende. "​​Ik weet dat ik kan rekenen op de expertise van Tyrone om me te vertellen waarop ik moet letten", vervolgt Clive, "bijvoorbeeld of de handen en houding van Carlos goed zijn."

Een fotograaf knielt om een foto te nemen van een man op een stoel met beide handen voor zijn gezicht. Een andere man knielt ernaast en houdt een groot reflectiescherm vast.

Een reflectiescherm zorgt ervoor dat het natuurlijke licht Carlos aan beide zijden verlicht zonder schaduwen te creëren.

Het EOS R-systeem: het ultieme hulpmiddel

Clives favoriete camera is de EOS R5, met een sensor met 45 Megapixel die een hoge resolutie levert voor gedetailleerde portretten en prints. Hij beschrijft camera's als hulpmiddelen – gereedschap dat niet veel anders is dan een potlood of penseel – en vertrouwt al 20 jaar op Canon-apparatuur.

"Als fotograaf ben je een artiest, alleen schilder je je foto's met een camera", zegt hij. "Ik gebruik Canon omdat het me de meeste mogelijkheden geeft. Naar mijn mening heeft Canon technologisch gezien de verst ontwikkelde camera's als het gaat om hardware en software. En dat geeft mij de vrijheid om een relatie met mijn onderwerp op te bouwen." Dankzij de ingebouwde beeldstabilisatie kon Clive de hele sessie vanuit de hand fotograferen en was hij vrij om allerlei creatieve hoeken uit te proberen.

Een zwart-witportret van het gezicht en de schouders van een man die een hand bij zijn nek houdt. Zijn haar en shirt zijn zwart, en gaan op in de zwarte achtergrond.

Clive wil zich richten op de visuele kant van fotograferen en dat kan hij doen dankzij de uitzonderlijke autofocuscapaciteiten van de Canon EOS R5. "Canon's automatische scherpstelling op basis van oogtracking is zo goed dat ik me met de andere functies van de camera kan bezighouden", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/80 sec, f/2.8 en ISO800. © Clive Booth

Een zwart-witportret van een man die zijn handen gevouwen voor zijn gezicht houdt.

Door het gebruik van de Canon EOS R5 in de modus Diafragmavoorkeuze (Av) bleef Clive controle houden over het diafragma, dat in zijn typische stijl wijd open stond. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/50 sec, f/2.8 en ISO200. © Clive Booth

Het juiste focustype

Omdat hun tijd samen beperkt was, vond Clive het belangrijk om contact met zijn model te houden en hem te stimuleren tot de meest expressieve poses. Doordat hij de Canon EOS R5 met geavanceerde autofocus op basis van oogdetectie gebruikte, wist hij zeker dat wat scherp moest worden, scherp zou zijn.

"Als ik met een Canon EOS R5 of Canon EOS R6, en zelfs met een Canon EOS R, overschakel naar hoofd- en oogdetectie, kan ik het scherpstellen helemaal aan de camera overlaten wanneer ik een portret fotografeer", aldus Clive. Omdat de EOS R5 beschikt over de AI-gestuurde capaciteit om de ogen van onderwerpen te detecteren en te volgen, bleef de autofocus nauwkeurig scherpstellen op het gezicht van Carlos, zelfs als hij zijn handen ervoor hield.

Helen Bartlett staat naast een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer en kijkt naar een geprinte zwart-witfoto op A2-formaat.

De perfecte zwart-witprint maken

Familiefotograaf Helen Bartlett leert hoe ze haar zwart-witfoto's met een Canon imagePROGRAF PRO-1000 kan printen.

Fotograferen met RF-objectieven

Veel fotografen beschouwen 85 mm als de ideale brandpuntsafstand voor flatteuze portretten en Clive gebruikte tijdens deze sessie de Canon RF 85mm F1.2L USM DS. De Defocus Smoothing-coating op het objectief verzachtte de onscherpe gebieden van de foto en hielp hem om de prachtig wazige, subtiele achtergronden te creëren waarom hij bekend staat. Hoewel Clive zijn carrière heeft opgebouwd met het EF 85mm f/1.2L II USM-objectief, zegt hij: "De RF-versie tilt de magnifieke brandpuntsafstand naar een nog hoger niveau dankzij de grotere snelheid en scherpte."

Het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief was ook cruciaal voor wat intiemere close-ups. "Ik heb de 50mm al sinds de introductie van de EOS R. Ik ben toen helemaal gevallen voor dit objectief en het is nog steeds mijn favoriet", zegt Clive.

Een Canon imagePROGRAF PRO-300 print een zwart-witportret van een man in een zwart shirt en zwarte broek die op een stoel voor een raam poseert.

Clive gebruikte de Canon imagePROGRAF PRO-300 om een serie grootformaat portretten van de visionaire balletdanser Carlos Acosta te produceren. Net als de Canon PIXMA PRO-200 is de Canon imagePROGRAF PRO-300 relatief compact en licht, dus je vindt altijd wel een plekje in je volle studio. © Clive Booth

Een Canon imagePROGRAF PRO-300 print een zwart-witportret van een man in een zwart shirt en zwarte broek die op een stoel voor een raam poseert.

Clive beschikt dankzij zijn vroegere carrière als grafisch ontwerper over een schat aan kennis over printen en fotobestandstypen. "De uiteindelijke bestanden worden geëxporteerd als 16-bits TIF's met volledige resolutie, wat betekent dat ik fine art-prints van archiefkwaliteit in zo ongeveer elk formaat kan maken", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/125 sec, f/3.2 en ISO800. © Clive Booth

Het voordeel van Dual Pixel RAW

Clive wist vanaf het begin dat zijn portretten in Digital Photographer magazine zouden worden gepubliceerd, dus hij fotografeerde in de Canon-modus Dual Pixel RAW om de hoogste kwaliteit te garanderen en ook om tijdens de nabewerking geavanceerde aanpassingen te kunnen maken. "Wanneer ik weet dat ik voor print fotografeer, denk ik absoluut op een andere manier", vervolgt hij. "Je ziet de inkt op papier als het ware voor je. Ik fotografeer altijd in RAW, want ik wil de grootst mogelijke hoeveelheid data uit het bestand kunnen halen.

"Met Canon heeft het fotograferen in DPRAW extra voordelen, want je kunt gebruikmaken van Digital Photo Professional met uitstekende tools voor microaanpassingen en bokeh-shift", vervolgt Clive. Zijn DPRAW-beelden werden gefotografeerd in kleur, maar daarna in Adobe Photoshop Lightroom Classic geconverteerd naar zwart-wit om een tijdloze sfeer te creëren. Hij houdt dat deel van de procedure het liefst zo eenvoudig mogelijk.

"Sommige mensen maken de conversie naar zwart-wit heel ingewikkeld, maar ik gebruik een standaardprofiel in Lightroom Classic", zegt hij.

Een man zit aan een bureau naast twee camera's. Hij werkt op een laptop en met een grote monitor waarop een uitgebreide collectie portretfoto's wordt weergegeven.

Clive moest de definitieve foto's kiezen uit bijna 1.700 RAW-bestanden. Als hem wordt gevraagd hoe hij die keuze heeft gemaakt, zegt hij: "Een goede print moet iets unieks laten zien, iets wat anders is."

Tot slot een print

Als deel van de klus wilde Clive ook zijn eigen serie grootformaat prints maken, die hij aan Carlos en het Birmingham Royal Ballet zou kunnen geven. Hij gebruikte de Canon-applicatie Professional Print & Layout om proefopnamen te maken voor de Canon imagePROGRAF PRO-300-printer. "Je krijgt een indruk van hoe je foto eruit gaat zien en de effecten van sommige schuifregelaars zijn verbluffend", zegt Clive.

"Je kunt de dieptekaartinformatie in de DPRAW-bestanden lezen", vervolgt hij. "Er is een selectievakje met de naam Contrastweergave om te corrigeren voor het scherpteverlies dat je krijgt wanneer je print, rekening houdend met het gebruikte papier. Zo ga je heel simpel van een proefbeeld op een gekalibreerde monitor naar nauwkeurige contactprints."

De software biedt hem ook profielen, plug-ins, tintcorrectie, lay-outontwerpen en zelfs printen zonder witrand in één handig pakket.

Een Canon imagePROGRAF PRO-300 print een portret van het gezicht en de schouders van een man. Naast de printer staan een Canon-camera en -objectief en liggen nog meer prints van dezelfde man.

"Printen draait om passie. Het is emotioneel, het is mooi", zegt Clive enthousiast.

Archiefkwaliteit

Clive stuurt zijn portretten niet naar een professioneel fotolab, want hij vindt het leuker om thuis prints van galeriekwaliteit te maken. "Met de printers die tegenwoordig beschikbaar zijn, kun je echt de afbeelding realiseren die je in je hoofd hebt", zegt hij enthousiast.

Dankzij de Canon imagePROGRAF PRO-300, in combinatie met Clives favoriete Hahnemühle FineArt Pearl-papier, kon hij A3+ prints van Carlos maken in archiefkwaliteit. Hij koos een speciale matzwarte inkt om zijn monochrome beelden van levendige zwarten te voorzien. "De PRO-300 wordt geleverd met 10 LUCIA PRO-pigmentinkten en deze produceren goede diepe tinten voor zwart-witprints", voegt hij eraan toe.

Passie voor print

Ten slotte vindt Clive dat iedereen foto's in fysieke vorm op waarde zou moeten schatten. "Een serie prints in een handgemaakte portfolio met een certificaat van echtheid is iets heel bijzonders", zegt hij.

"Ik zou iedereen willen aanmoedigen om hun eigen prints te maken, gewoon om te genieten van het hele proces, van invoer tot uitvoer, want het is echt heel bevredigend."

Lauren Scott

Gerelateerde artikelen

Van concept tot print: de ballet-fotoshoot van Clive Booth

De Canon Ambassador onthult zijn werkwijze voor het creëren van opvallende reclamefotoprints voor het Birmingham Royal Ballet met het Canon EOS R System.

De eerste professionele shoot met de Canon RF 85mm F1.2L USM DS

Hoe trouwfotograaf Félicia Sisco het eerste Canon-objectief met een unieke Defocus Smoothing-coating gebruikte om prachtige portretten vol bokeh te maken.

Zes manieren waardoor je dankzij print een betere fotograaf wordt

Door dieper in de wetenschap van het printen van foto's te duiken kun je je compositie verbeteren, je je bewustzijn van kleuren vergroten en meer - misschien wel zonder dat je je het realiseert, aldus Keith Cooper.

6 tips om professioneel foto's te printen

Canon Ambassador Clive Booth en Canon-printexpert Suhaib Hussain vertellen hoe je jouw eigen fotoprints van professionele kwaliteit kunt maken.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro