STUDENTEN

De Class of 2021, gevierd met prints

Omdat de eindejaarstentoonstellingen waren afgelast vanwege Covid-19, hadden kunststudenten moeite om zichzelf te promoten. Ontdek hoe Canon's Class of 2021-project het afstuderen van kunststudenten nieuw leven inblies.
Een jonge vrouw houdt geprinte A5-briefkaarten vast waarop haar profiel en voorbeelden van haar werk te zien zijn. Ze staat voor een stenen muur met ingelijste zwart-witte prints.

Emma Bentley was een van de vele studenten die afstudeerden tijdens de pandemie en beperkte mogelijkheden hadden om hun werk te laten zien. Door haar deelname aan het Class of 2021-project kreeg ze een pakket persoonlijke briefkaarten die ze met potentiële werkgevers kan delen. Volgens haar heeft de ervaring haar hele perspectief veranderd: "Wanneer ik nu online dingen vind, bied ik mezelf gewoon aan, omdat ik denk dat daar echt kansen liggen." © Horst Friedrichs

De Covid-19-lockdowns hebben veel impact gehad op studenten van creatieve opleidingen, omdat ze niet in het echt konden afspreken en daardoor minder goed konden samenwerken dan anders. Het tastbare, persoonlijke aspect van het samenwerken aan een project werd vervangen door videochats, e-mailbijlagen en online samenwerking. Hiernaast zette de pandemie ook een streep door de meeste eindejaarstentoonstellingen van de studenten. Studenten hebben deze tentoonstellingen normaliter nodig om hun werk te tonen, te netwerken en zich formeel te presenteren op de arbeidsmarkt. De meeste tentoonstellingen werden de afgelopen twee jaar geannuleerd, en de paar die wel doorgingen, hadden een kleinere opzet.

Canon wilde wat doen aan deze domper voor de creatieve wereld en studenten een beter platform voor hun harde werk geven. Daarom is Canon een samenwerking aangegaan met The Drum, een wereldwijd medianetwerk. Canon en The Drum nodigden studenten vanuit het hele Verenigd Koninkrijk uit om werk in te dienen en mee te doen aan het initiatief. Op die manier kon er uiteenlopende kunst van studenten worden verzameld, geprint en gedeeld in een virtuele tentoonstelling: Class of 2021.

Door Canon's expertise op het gebied van printen te combineren met het grote netwerk van The Drum, wilde Canon de afstudeerfase van studenten nieuw leven inblazen en studenten weer enthousiast maken over printen als effectief medium. Elk van de 65 studenten die deelnam aan het project ontving een pakket met geprinte A5-briefkaarten met een portretfoto en introductie en vier voorbeelden van zijn of haar werk. Een paar van de studenten werd ook gevraagd om deel te nemen aan een kleinschalige fysieke tentoonstelling, die werd geïntroduceerd door presentator en verslaggever Richard Askam (die ook Canon's Future Promotion Forum 2021 leidde).

Dit artikel gaat over hoe deze samenwerking studenten heeft geholpen zichzelf op de kaart te zetten tijdens de lockdown.

Watch part 1 about the collaboration between Canon and The Drum in ‘The Making of Class of 2021’ here.

De kracht van printen

In 2021 was Emma Bentley bezig met een BA in advertising aan de University of Gloucestershire in het Verenigd Koninkrijk. Ze vond haar creatieve opleiding geweldig, maar ze maakte zich steeds meer zorgen omdat ze haar opleiding middenin een Covid-19-lockdown moest afronden. "Het was in die periode erg moeilijk om creatief bezig te zijn. Je kon niet eens in dezelfde ruimte zijn met je ontwerppartner", legt ze uit.

Jonge creatievelingen moeten erg hun best doen om gezien te worden. Emma zegt dat ze op haar opleiding leerden dat ze zelf naar bureaus moesten gaan om 'stunts' uit te halen, maar nu konden ze hooguit bellen of mailen. Haar werk aan mensen laten zien, leek bijna onmogelijk. "We moesten alles digitaal doen, en daardoor raakte dat echte fysieke aspect dat printen aan je werk toevoegt verloren".

Twee mensen bestuderen de achterkant van een Canon-camera.

Volg je een opleiding in fotografie of videografie?

Canon's Future Focus brengt fotografie- en filmstudenten in contact met professionals.

Emma zegt dat de onzekerheid over het doorgaan van haar eindejaarstentoonstelling het erg moeilijk maakte om een inspirerende en creatieve afsluiting van haar opleiding voor te bereiden die de aandacht van potentiële werkgevers zou kunnen trekken. Het enige dat vaststond, was dat er geen geprinte portfolio's konden worden gedeeld.

"Normaal gesproken heb je tijdens de tentoonstelling je portfolio in de hand en kun je het aan mensen laten zien", vertelt ze. "Maar de universiteit liet ons weten dat we geen fysieke dingen aan mensen konden geven vanwege Covid-19. Daarom was alles digitaal toegankelijk met QR-codes."

Deze nieuwe benadering leverde, naast het niet doorgaan van de fysieke tentoonstelling, ook financiële problemen op voor veel afgestudeerden op zoek naar werk. Normaal gesproken betaalde de universiteit de kosten voor het printen van de portfolio's, maar nu moesten studenten het printen, en zelfs het online plaatsen van portfolio's, zelf betalen. "Voor mijn gevoel hebben veel studenten het moeilijk", zegt Emma. "Het is heel lastig om een kans te krijgen, vooral als je een bepaalde achtergrond hebt en financiële problemen hebt."

Presentator en verslaggever Richard Askam staat voor een tentoonstellingswand, waarop enkele kunstwerken en tekst te zien zijn.

Sportpresentator en BBC-verslaggever Richard Askam introduceert de Class of 2021-tentoonstelling. "Het idee van persoonlijke prints is iets heel speciaals voor de studenten, ze vonden het uniek", zegt Cathy Bittner, business development lead voor Canon Europe en printexpert en -fan. Ze werkte nauw samen met de 65 studenten die aan het project deelnamen.

Bruggen slaan

Het Class of 2021-project ondersteunde studenten door ze hun werk te laten uploaden naar een digitale hub, die werd gedeeld met mensen die werkzaam zijn in de creatieve sector. Canon hielp niet alleen bij de virtuele tentoonstelling, maar gebruikte ook haar uitgebreide kennis op het gebied van printen om pakketten met persoonlijke, glanzende briefkaarten in kleur te produceren voor alle studenten. Die konden ze aan potentiële werkgevers laten zien zodra de maatregelen zouden zijn opgeheven.

Cathy Bittner is de business development lead voor Canon's printoperaties in Europa. Haar rol is het slaan van bruggen tussen creatievelingen en printtechniek van Canon door klanten en sectoren te laten zien hoe ontwikkelingen op printgebied aan hun succes kunnen bijdragen. Hierdoor was zij de aangewezen persoon om samen te werken met het Class of 2021-project.

"Het was bijzonder om te zien dat printen zo'n nieuw concept was voor de studenten", zegt Cathy. "Ze kunnen het pakket briefkaarten als een soort visitekaartjes gebruiken om iemand iets tastbaars te laten zien."

"Voor creatievelingen is een mooi geprint portfoliopakket perfect om met je mee te nemen", voegt Emma eraan toe. "Potentiële werkgevers herkennen het Canon-merk, dus dat is zeker een goed gespreksonderwerp."

De pakketten met briefkaarten hebben niet alleen een waardevolle praktische toepassing, maar vormen ook een passende manier om het harde werk van de studenten te belonen en af te sluiten. "Het hebben van iets fysieks, de mogelijkheid om het aan bijvoorbeeld mijn moeder te laten zien, maakte me zo trots op mijn werk", legt Emma uit. "Iedereen waaraan ik mijn tentoonstellingspakket van Canon heb laten zien, stond versteld. Het is zo'n bekende merknaam en het concept is zo goed uitgedacht en bedoeld, waardoor iedereen die het ziet onder de indruk is. Dat er merken zijn die studenten willen steunen en helpen te slagen, vind ik echt ongelooflijk."

Een kunstwerk van studente Matilde Merli dat is geprint op een rond stuk steen en op een tentoonstellingswand is gehangen.

De fysieke Class of 2021-tentoonstelling bevatte prints op plexiglas, golfkarton en meer, geprint met Canon Arizona-flatbedprinters. Dit opvallende kunstwerk van studente Matilde Merli is zelfs op steen geprint.

Meerdere prints van kunstwerken gemaakt door studente Matilde Merli. De prints zijn aan een tentoonstellingswand gehangen met het volgende citaat erbij: 'Print catches people off-guard’ (‘Print trekt meteen de aandacht’).

"In een wereld waarin alles digitaal is, zijn merken altijd op zoek naar een tastbaar aspect", zegt Cathy. Deze werken van Matilde Merli zijn gemaakt met een combinatie van digitale collages en schilderwerk.

De fysieke tentoonstelling

Canon produceerde samen met enkele Class of 2021-studenten en een Canon-printexpert in München ook fysieke prints, met behulp van de Canon Arizona-flatbedserie. Het was een unieke kans om te zien hoe ver creatieve grenzen kunnen worden verlegd met het printproces zelf.

"De huidige Canon-apparaten zijn best bijzonder, want ze kunnen op allerlei soorten ondergronden printen", legt Cathy uit. "Daarom hebben we geprint op steen, op golfkarton en zelfs op plexiglas. Onze printserviceprovider adviseerde ons uit welke ondergronden we het beste konden kiezen. We kregen het werk van de studenten als digitale bestanden en we wisten ze tot leven te wekken door ze te printen."

Drie portretten aan een wand in een galerie. Het portret dat het dichtst bij de camera hangt, is van een lachend androgyn persoon met veel make-up.

Laat je creativiteit de vrije loop met prints

Fashion- en modefotografe Wanda Martin vertelt over het proces achter haar solo-expositie en legt uit hoe ze verschillende Canon-printers heeft gebruikt voor contrasterende visuele resultaten.
Een jonge vrouw zit achter een bureau met een Canon EOS R6 naast haar en met ingelijste, zwart-witte foto's op de muur achter haar.

Als onderdeel van het Class of 2021-project nam Emma deel aan een workshop met de gerenommeerde portretfotograaf Horst Friedrichs. "Ik heb het gevoel dat ik nu altijd fotografie kan gebruiken voor advertentieresearch en -concepten", zegt ze. © Horst Friedrichs

Nieuwe kansen grijpen

In navolging van het Class of 2021-project werd Emma geselecteerd om deel te nemen aan een tweedaagse fotografieworkshop met de vooraanstaande portretfotograaf Horst Friedrichs, waarbij gebruik werd gemaakt van een Canon EOS R6. Horst liet Emma zien hoe je landschappen vastlegt en hoe straatfotografie werkt en nam haar zelfs mee naar een van zijn eigen shoots. Op die manier kon Emma ervaren hoe Canon haar straks kan helpen in haar carrière als brand strategist.

Emma heeft tijd gehad om over haar ervaring na te denken en kan al inschatten hoe het haar benadering van adverteren zal beïnvloeden. De kans om tijd te besteden met een professionele fotograaf die al jaren subculturen in intieme omgevingen fotografeert, heeft niet alleen Emma's technische vaardigheden verbetert, het was voor haar ook een geweldige les in sociale nuances en benaderbaarheid.

"Ik denk dat brand strategists vaak in hun eigen bubbel zitten. Het is goed om daaruit te komen en met mensen te praten, want we adverteren tenslotte voor mensen", aldus Emma. "Ik denk dat eropuit trekken met een camera, portretten maken en met uiteenlopende soorten mensen praten een heel goede manier van research kan zijn."

Het Class of 2021-initiatief heeft Emma meer vertrouwen gegeven om zichzelf aan te prijzen bij werkgevers en kansen te grijpen. "Hieruit blijkt maar weer: doe mee aan dingen, want je weet maar nooit wat eruit voortkomt", concludeert Emma. "Ik heb zoveel geweldige mensen ontmoet, en nu heb ik connecties opgedaan bij Canon. Waanzinnig!"

Jack Fittes

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro