ARTIKEL
De Canon-apparatuur die de barrières voor filmmakers vermindert
Ontdek hoe de technologie van Canon filmmaken steeds toegankelijker maakt en de uitdaging aangaat met de oude beperkingen van kosten, complexiteit en benodigde tijd.
ARTIKEL
Canons CN-E Cine Prime- en Sumire Prime-objectieven zijn ontworpen om uitzonderlijke 4K-beeldkwaliteit te leveren, of het beeld nu wordt vastgelegd met een Super 35mm- of full-frame 35mm-sensor. Alle cinema-primes van Canon produceren een full-frame beeldcirkel, maar het gebruik van de grotere sensor biedt een aantal mogelijke voordelen.
Filmmaker Nicolai Deutsch is gevestigd in Stuttgart en kan een gevarieerde portfolio overleggen, met onder andere reclames, documentaires en muziekvideo's. Hij is tevens gespecialiseerd in onderwateropnamen. Als een van de eerste filmmakers in Europa testte hij de full-frame mogelijkheden van de Canon EOS C500 Mark II tijdens het filmen van de gebroeders Hans, twee van de beste rotsklimmers van Duitsland.
Hier vertelt hij hoe hij de combinatie van full-frame sensoren en Canon Cinema Prime-objectieven heeft ervaren. Ryuhei Kamata, Pro AV European Product Marketing Manager van Canon Europe, gaat vervolgens verder in op deze formidabele combinatie.
Het grootste verschil tussen Super 35mm en full-frame is natuurlijk de grotere beeldhoek van de laatste. Zonder de bijsnijdfactor van de kleinere sensor, kan het potentieel van het full-frame objectief volledig worden benut. Dit heeft zowel praktische als creatieve voordelen.
"De Canon EOS C100 [nu opgevolgd door de Canon EOS C100 Mark II] was de eerste Cinema EOS-camera die ik had, en toen was Super 35mm zeker filmisch genoeg voor mij", aldus Nicolai. "Ik maak nog steeds veel opnamen met de Canon EOS C200, maar de overstap naar full-frame met de Canon EOS C500 Mark II maakte een enorm verschil."
Tijdens de shoot met de Canon EOS C500 Mark II werkte Nicolai met een kleine crew, bestaande uit een regisseur en een geluidstechnicus, en was hij zelf verantwoordelijk voor de cameravoering en productie. "Ik ken Philipp en Moritz Hans al een tijdje," zegt hij, "en we besloten ze te filmen in het Franse Fontainebleau, een populair gebied om te boulderen." Boulderen is een vorm van rotsklimmen zonder touwen of harnassen.
Nicolais eerste ervaring met de Cinema Prime-objectieven van Canon was ongeveer vier jaar geleden, toen hij in het water opnamen maakte voor Listen Close, een korte film met free-diver Timo Niessner. Maar tijdens de promo met de gebroeders Hans gebruikte hij de objectieven voor het eerst op een full-frame camera. "Als het aan mij lag, had ik alles vastgelegd met de Cine Primes", zegt hij. "Maar aangezien we slechts met z'n drieën waren, zonder focustrekker of camera-assistent, besloot ik fotografische EF-objectieven en de Dual Pixel CMOS-autofocus van de camera te gebruiken voor opnamen waar we liepen of scherp moesten stellen. Voor alle andere opnamen werkten we met Cine Primes en Sumire Primes.
"We hebben een groot deel van de film opgenomen met een Canon CN-E24mm T1.5 L F- en een Canon CN-E35mm T1.5 L F-objectief - mijn favoriete brandpuntsafstanden voor full-frame. Ze geven een ontzettend dramatisch perspectief als je dicht bij je onderwerpen komt. Als je opnamen maakt met een full-frame camera, kun je met een 35mm-objectief dicht bij iemands gezicht komen, zonder dat het vervormt zoals bij een objectief met een grotere hoek om dezelfde beeldhoek te bereiken met een Super 35mm-sensor."
Een andere belangrijke reden om een full-frame camera te gebruiken, is het creëren van een filmische, geringe scherptediepte, waarbij de scherpe gebieden meer van de achtergrond worden gescheiden dan bij dezelfde beeldhoek met een Super 35mm-sensor.
Nicolai had een paar scènes waar hij een groothoek wilde gebruiken, maar ook de voor- en achtergrond van elkaar wilde scheiden. "Met het Canon CN-E24mm T1.5 L F-objectief op de Canon EOS C500 Mark II kon ik met een open diafragma een heel goede scheiding creëren, zelfs wanneer ik scherpstelde op een onderwerp op twee of drie meter afstand", zegt hij. "Zoiets is moeilijker als je probeert om hetzelfde beeld te krijgen op een Super 35mm-camera met een 17mm-objectief."
Cine Primes van Canon zijn voorzien van zeer snelle T-stops met zorgvuldig ontworpen onscherpte-eigenschappen om deze scheiding waar nodig verder te verbeteren. Een geringere scherptediepte maakt het scherpstellen misschien lastiger, maar de functie Dual Pixel Focus Guide van Canon helpt filmmakers bij deze uitdaging. Canons Dual Pixel Focus Guide is beschikbaar op zowel full-frame als Super 35mm Cinema EOS-body's en blijft actief, zelfs als er een Cine Prime-objectief met handmatige scherpstelling is bevestigd - een functie waar Nicolai erg enthousiast over is. "De groene bevestiging die je krijgt bij het scherpstellen, is erg handig, vooral als je met een Cine Prime-objectief opnamen uit de hand maakt op drukke locaties met veel licht."
Naast EF Cine Primes zijn full-frame Cinema EOS-body's met EF-objectiefvattingen ook compatibel met een groot aantal Canon EF-prime-objectieven die zijn ontworpen voor het maken van foto's. Het gevarieerde assortiment scherpe, snel scherpstellende EF-primes met beeldstabilisatie - en niet te vergeten de geavanceerde constructie en weerbestendige afdichting van Canons professionele objectieven uit de L-serie - garandeert uitstekende resultaten. De Cine Primes hebben echter specifieke functies waardoor ze beter aansluiten op de behoeften van filmmakers.
"Het grootste verschil tussen Cine Prime en EF-prime-objectieven voor foto's, is de manier waarop ze zijn gebouwd, met name met betrekking tot de handmatige bediening van de Cine Primes", aldus Ryuhei Kamata. "Deze objectieven bieden zeer nauwkeurige handmatige scherpstelling, wat voor veel filmmakers essentieel is. Je hebt niet altijd de mogelijkheid om een shoot opnieuw te doen, dus het is van essentieel belang dat je de scherpstelring nauwkeurig kunt instellen. Herhaalbaarheid is ook zeer belangrijk. Hoe vaak je de ring ook verplaatst, je kunt er zeker van zijn dat de scherpstelafstand altijd overeenkomt met de schaal op het objectief. Voor deze mate van nauwkeurigheid moeten zowel het ontwerp als de productiemogelijkheden uitstekend zijn."
De consistentie in het ontwerp is ook van toepassing op andere aspecten van de Cine Primes van Canon, zodat projecten een consistente look hebben, ongeacht de combinatie van brandpuntsafstanden. "De cinema-objectieven van Canon zijn perfect in balans qua eigenschappen", legt Ryuhei uit. "Dit geldt niet alleen voor aspecten van de beeldkwaliteit, zoals kleur, scherpte en de overgang van scherpe naar vervaagde gebieden, maar ook voor de mechanische kenmerken van de objectieven, en dan vooral van de prime-objectieven die zijn ontworpen om herhaaldelijk te verwisselen."
"Zo is de diameter van elk Cine Prime-objectief van Canon identiek, zodat filmcrews niet meerdere filters of matte boxes hoeven te gebruiken bij een shoot. De rotatiehoek en de constructiekwaliteit van de scherpstelring zijn ook essentieel. Als het koppel van het tandwiel in elk objectief anders zou zijn, zou de focustrekker telkens wanneer het objectief wordt vervangen, de aanpassingen opnieuw moeten kalibreren."
Hoewel Canons Cine Prime-objectieven dezelfde kenmerken hebben, heeft de grootte van de camerasensor wel degelijk invloed op het algehele uiterlijk van het beeld. Naast de verandering in de beeldhoek die het perspectief drastisch kan veranderen, kan bij full-frame de helderheid in de hoeken van het beeld minder zijn ten opzichte van Super 35mm, met name bij de hoogste T-stop.
Digitale verwerking in de camera kan dit effect compenseren, hoewel het in plaats daarvan ook kan worden benut om de aandacht van kijkers naar het midden van het frame te trekken. Sommige filmmakers kiezen voor vintage objectieven voor bepaalde scènes, omdat het effect daar nog beter zichtbaar is dan bij moderne objectieven. Deze beslissing kan echter gevolgen hebben voor het dynamische bereik.
"De essentiële rol die een objectief speelt in een HDR-productie, wordt vaak niet op waarde geschat", aldus Ryuhei. "HDR gaat over het vastleggen van zoveel mogelijk details in zowel lichte als donkere gebieden tegelijk. Maar als je een ouder objectief gebruikt met veel interne lichtreflecties, kunnen lichte gebieden een neveleffect in het beeld veroorzaken, waardoor details in de donkere gebieden verloren gaan.
"Canons nieuwste full-frame Cinema EOS-camera, de Canon EOS C500 Mark II, heeft veel HDR-mogelijkheden, maar zonder het juiste objectief krijg je niet de gewenste HDR-output. Het optische ontwerp van de Cine Primes van Canon maakt ze bijzonder geschikt voor HDR. Maar als je niet per se dat helderheidsniveau nodig hebt of zoekt, kun je altijd een 'vintage look' creëren met behulp van een filter."
Geschreven door
ARTIKEL
Ontdek hoe de technologie van Canon filmmaken steeds toegankelijker maakt en de uitdaging aangaat met de oude beperkingen van kosten, complexiteit en benodigde tijd.
ARTIKEL
Filmmaker Sam Tongue over zijn strijd tegen sneeuw, gletsjerijs en de hoogte om een recordbrekende rugbywedstrijd in de Himalaya te filmen.
ARTIKEL
De bekroonde wildlifecinematograaf Sophie Darlington deelt haar trucs en waarom ze niet zonder een Canon CN20x50-objectief kan.
ARTIKEL
Filmmaker Brett Danton vertelt hoe de nieuwe Canon EOS C500 Mark II een doorbraak was op zijn shoot van de Jaguar F-PACE.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro