"Bij het kiezen van een camera draait het voor mij om het vinden van een balans tussen wat mij de hoogste beeldkwaliteit geeft en de minste impact heeft op de scène die ik wil vastleggen", zegt Director of Photography Greg Harriott. Zijn met een Canon opgenomen film Going to Mars: The Nikki Giovanni Project won een prijs op het Sundance Film Festival 2023. "Iedereen wil in postproductie over de meeste flexibiliteit en alle opties kunnen beschikken, maar als je documentaires filmt, kun je niet met een enorme camera met bijbehorende stroomvereisten gaan rondslepen."
Greg ging voor de Canon EOS C300 Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III). Deze camera was zijn werkpaard gedurende de vijf jaar die het hem kostte om Going to Mars te maken. Deze documentaire over de gevierde Amerikaanse dichter Nikki Giovanni won de US Grand Jury Prize in de categorie Documentary op het Sundance Film Festival 2023. De EOS C300 Mark II was ook de favoriete camera van DoP Tyler Graim. Hij maakte vier jaar lang opnamen voor zijn film Bad Press die op Sundance 2023 werd bekroond met de US Documentary Special Jury Award voor Freedom of Expression.
In feite is een hele reeks Canon-apparatuur, van Cinema EOS-camera's tot EOS R System-body's en Canon-objectieven, gebruikt voor het maken van een groot aantal van de documentaires die in het prijzenseizoen van 2023 onderscheidingen en nominaties in de wacht sleepten. De Canon EOS C500 Mark II maakte deel uit van de uitrusting van veel filmmakers, waaronder Ben Bernhard die All That Breathes met deze camera opnam, terwijl Evgenia Arbugaeva Haulout filmde met een Canon EOS R5 en Canon RF-objectieven.
FILMMAKING
Bekroonde cineasten over waarom zij voor Canon kiezen
Films met nominaties voor de Academy Awards 2023 die zijn gemaakt met Canon-uitrusting
- Ivalu (genomineerd voor Academy Award 2023: Beste korte live-action film) – gefilmd met twee Canon EOS C500 Mark II-camera's.
- All That Breathes (genomineerd voor Academy Award 2023: Beste documentaire; genomineerd voor BAFTA 2023: Beste documentaire; winnaar op Cannes 2022: L'Oeil d'Or; winnaar op Sundance 2022: Grand Jury Prize, World Cinema Documentary) – gefilmd door Ben Bernhard met de Canon EOS C500 Mark II.
- EO (genomineerd voor Academy Award 2023: Beste internationale inzending; winnaar op Cannes 2022: Jury Prize) – gefilmd door DoP Michal Dymek met vintage Canon K35-objectieven.
- Haulout (genomineerd voor Academy Award 2023: Beste korte documentaire) – gefilmd door Evgenia Arbugaeva en Maxim Arbugaev met een Canon EOS R5 met Canon RF-objectieven.
1. Flexibele vormfactor
Voor een realistische, spontane stijl bevatten zowel Going to Mars als Bad Press talrijke vérité-scènes die in de loop van vele jaren waren opgenomen. Hiervoor moest de filmmaker in feite op elk moment, op elke locatie kunnen filmen. Het veelzijdige, modulaire ontwerp van de Canon EOS C300 Mark II, dat terugkomt in de EOS C300 Mark III, was voor zowel Greg als Tyler essentieel om gedurende lange periodes op uiteenlopende locaties te kunnen filmen.
In Going to Mars wordt vérité-materiaal afgewisseld met archiefbeelden van cruciale momenten in de geschiedenis van zwarte Amerikanen, live voordrachten van Nikki's gedichten en haar mijmeringen over tijd en ruimte. "Vaak kwamen we er op een bepaald moment bij en bleven haar dan urenlang volgen", herinnert Greg zich. "We probeerden intieme en oprechte momenten vast te leggen. Ik denk dat het opnemen van vérité-scènes een van de meer uitdagende elementen is van een documentaire. Zo'n opname kan heel lang duren, misschien wel een uur of langer, en je moet met de camera op veel verschillende plekken zijn. Je bent continu bezig om je aan te passen aan wat er zich voor je camera afspeelt.
"De EOS C300 Mark II maakte dit proces gemakkelijker omdat het een heel lichte camera is. Maar ook de hoogte van het objectief is enorm belangrijk bij dit soort opnamen. Het juiste perspectief helpt de emotie te vertolken. Met mijn lengte van 1 meter 85 moest ik de camera op borsthoogte houden om deze scènes met Nikki te kunnen filmen. Met behulp van de handgreep aan de zijkant kon ik de camera als een American football onder mijn oksel klemmen en zo kon ik tijdens lange periodes heel comfortabel vanuit de hand filmen. Het is het perfecte ontwerp voor dat soort opnamen."
Bij All That Breathes gaven het formaat en de veelzijdigheid voor Ben de doorslag om met de Canon EOS C500 Mark II te werken die hij eerder had aangeschaft voor een Netflix-productie. "Met dit toestel kun je echt alle kanten op. Het geeft je alle ruimte om flexibel en spontaan te zijn", zegt hij. "Je kunt de EOS C500 Mark II optuigen met een PL-vatting voor opnamen op een filmset en het volgende moment alles uit elkaar halen tot je een supercompacte camera hebt waarmee je vanuit de hand kunt filmen."
2. Groot dynamisch bereik
Tyler, die bij het opnemen van Bad Press moest schakelen van zonovergoten, weidse Oklahoma-landschappen naar slecht verlichte gemeentehuizen en buurtcentra, had een camera nodig die met die contrasten kon omgaan en toch een volledig kleurenbereik kon vastleggen. De Canon EOS C300 Mark II levert uitzonderlijke beeldkwaliteit met een dynamisch bereik tot 15 stops.
"We besloten Canon Log te gebruiken in de Cinema Gamut", zegt hij. "Ik wilde de kleuren in mijn scènes er echt uit laten springen. Het verbaasde me hoeveel details we uit de hooglichten en schaduwen konden halen."
Ben beschrijft de Canon Log 2-curve van de Canon EOS C500 Mark II als 'heerlijk'. De curve biedt ruim 15 stops aan dynamisch bereik en een solide basis voor kleurnabewerking. "Ik had een aangepaste LUT gemaakt en die in de camera geladen, zodat de regisseur [Shaunak Sen] het beeld altijd kon volgen aan de hand van een preview van de definitieve look waar we naartoe werkten", voegt hij eraan toe.
Het grote dynamische bereik van de EOS C300 Mark II speelde ook een rol in Greg's beslissing om de camera te gebruiken in een documentaire-setting. De visuele stijl van de regisseur voor Going to Mars was onder meer gericht op het kadreren van extreme close-ups, filmen via reflecties en andere soorten experimentele shots. Greg's ervaring was dat zijn EOS C300 Mark II altijd de hooglichten wist te behouden en zelfs als hij een iets te lichte of te donkere scène kadreerde, wist hij dat hij dat later in postproductie kon aanpassen.
Greg gebruikt nu een Canon EOS C300 Mark III met de baanbrekende Super 35mm DGO-sensor en een nog beter dynamisch bereik (16+ stops) voor superieure lichte details zonder streepvorming. "Eerlijk gezegd wilde ik dat de EOS C300 Mark III al op de markt was toen ik Going to Mars ging maken", zegt hij. "Canon heeft de Mark III voorzien van een paar enorme verbeteringen wat betreft huidtinten. Ik vind het geweldig hoe deze camera de kleuren laat zien."
Heb je Canon-apparatuur?
3. Interne ND-filters
In de Canon EOS C300 Mark II bevinden zich twee ND-wieltjes die 2, 4, 6, 8 en 10 stops ND (grijsfilter) bieden. Dit filter vermindert het spectrum van licht, maar doet dat op een neutrale manier zonder de kleur van het licht te veranderen, zodat de huidtinten er natuurlijk blijven uitzien en de kleuren hun levendigheid behouden. Voor Tyler is deze functie een harde eis geworden bij het kiezen van een camera voor zijn producties. "Ik vind de kleurwetenschap van Canon geweldig. Dit was voor mij een hele belangrijke reden om deze camera te kiezen", zegt Tyler. Greg vindt ook dat interne ND-filters onmisbaar zijn voor projecten als deze.
Ben is het hiermee eens en zegt over de Canon EOS C500 Mark II: "Zelfs als de camera is uitgekleed, kun je nog steeds profiteren van interne ND-filters, opname via twee kaartsleuven en een Canon Log 2-curve, die in een documentaire-setting allemaal hun steentje bijdragen."
4. Enorme keuze aan objectieven
Nog een voordeel van het gebruik van Canon's Cinema EOS-camera's en EOS R System-body's voor filmproducties is de formidabele keuze aan objectieven om aan elke scène of behoefte tegemoet te komen.
Tylers grootste uitdaging bij het filmen van Bad Press was het feit dat de film over politiek ging en dat hield vaak in dat zijn onderwerpen zich in weinig inspirerende, slecht verlichte locaties bevonden. "De plafondverlichting was zwak en het was lastig om deze ruimten aantrekkelijk te laten ogen", zegt hij. "Uiteindelijk besloot ik dat onze personages zo fantastisch waren dat ik hen bepalend moest laten zijn. In deze ruimten maakte ik veel gebruik van close-ups. wat een bewuste keuze was."
Het was dankzij de grote verscheidenheid aan objectiefopties dat Tyler de close-ups kon maken. Bij het filmen van openbare vergaderingen in gemeentehuizen gebruikte hij de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM om op de spreker in te zoomen.
Greg kwam bij Going to Mars soortgelijke situaties tegen. Er waren allerlei onbekende factoren terwijl hij Nikki gedurende haar dag volgde, maar met de opties van Canon's EF-zoomobjectieven uit de L-serie kon hij de opnamen maken die hij wilde, zelfs wanneer zijn bewegingsruimte beperkt was.
"Wanneer Nikki op het podium tegenover een publiek stond, vertrouwde ik op mijn zoomobjectieven uit de Canon L-serie", zegt Greg. Met zijn EF 24-70mm f/2.8L II USM zoomde hij zo ver mogelijk op Nikki in. Daarnaast had hij nog een andere camera met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief voor close-ups van haar.
Tyler had met nog een andere uitdaging te maken. Een groot deel van Bad Press is doorspekt met extreme close-ups van woorden op krantenpapier en hij wilde uiterst dichtbij komen om de unieke textuur in de papierpulp vast te leggen. In eerste instantie gebruikte Tyler de Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM voor sommige shots, maar uiteindelijk wilde hij verder gaan dan de 1x vergroting die dit objectief toeliet, dus koos hij voor het Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objectief dat ontworpen is om minuscule onderwerpen vast te leggen.
Voor de opnamen van Haulout gebruikten Evgenia en haar broer Maxim Arbugaev een paar van Canon's nieuwere, snellere en helderdere RF-objectieven, waaronder de Canon RF 50mm F1.2L USM, de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM en Evgenia's favoriete objectief, de Canon RF 24-70MM F2.8L IS USM. "In zo'n krappe plek als de hut had ik een groothoekobjectief nodig en 24 mm is echt de limiet voor mij", zegt ze. "De 70 mm van het andere uiteinde van het objectief kwam goed van pas voor portretten en voor het filmen van de walrussen. Ze waren echt zo dichtbij. We hoefden alleen maar de deur te openen en daar lagen ze."
Vereisten voor deelname aan filmfestivals: wat is er nodig om te worden toegelaten?
5. Voordelen voor de workflow
XF-AVC is een bestandsindeling die Canon speciaal heeft ontwikkeld voor het opnemen van 4K DCI- of 4K UHD-beelden. Deze indeling is beschikbaar op de Cinema EOS-camera's, waaronder de C300 Mark II en EOS C500 Mark II. Filmmakers kunnen hiermee beeldmateriaal met hoge resolutie opnemen in een gecomprimeerde indeling waarin de kleinste details en beeldkwaliteit behouden blijven in hanteerbare bestandsgroottes. Dit enorm belangrijk voor de workflow van zowel Greg als Tyler, die vele jaren lang bezig waren met hun producties.
"De XF-AVC-codec is volgens mij onmisbaar voor documentairefilms of elke andere productie met een kleine crew", zegt Tyler. "Na vier jaar had ik heel veel beeldmateriaal. Het was fijn dat ik in 4K kon opnemen zonder dat de ene na de andere geheugenkaart meteen vol zat."
Hetzelfde gold voor Greg. Hij filmde in XF-AVC, waardoor hij aan een paar reservekaarten genoeg had om een volle dag filmen mee door te komen. "De manier waarop Canon's codec je beeldmateriaal comprimeert met behoud van zo veel details is van grote waarde voor filmproducties zoals deze die je een bioscoopkwaliteit wilt geven, maar waarbij je ook praktisch moet zijn", zegt hij.
Een functie die voor Ben van onschatbare waarde was, vooral bij het filmen van vogels in hun vlucht, was de optie van drie seconden vooropname op de EOS C500 Mark II (ook beschikbaar op de EOS C300 Mark III en EOS R6 Mark II). "Zonder vooropname zou je heel snel zonder kaarten komen te zitten als je constant moet draaien om een moment vast te leggen", vertelt hij.
Dat films die gemaakt zijn met Canon-apparatuur met prijzen worden onderscheiden, is geen nieuw verschijnsel (zoals te lezen valt in onze artikelen over de winnaars en genomineerden van de Oscars 2020 en met Canon gemaakte films op Sundance 2020). Maar ook het groeiende aanbod van functies die 4K-opnamen van hoge kwaliteit, veelzijdigheid en professionaliteit garanderen, geeft DoP's eens te meer reden zich tot Canon-camera's en -objectieven te wenden om hun films bekroond te zien worden.