Een beeld uit Going to Mars: The Nikki Giovanni Project. De documentaire gaat over het leven en de nalatenschap van deze Amerikaanse dichter en activist. DoP Greg Harriott filmde de op Sundance 2023 bekroonde documentaire met een Canon EOS C300 Mark II en roemde met name het lichte gewicht en het grote dynamische bereik van deze camera. © Greg Harriott
"Bij het kiezen van een camera draait het voor mij om het vinden van een balans tussen wat mij de hoogste beeldkwaliteit geeft en de minste impact heeft op de scène die ik wil vastleggen", zegt Director of Photography Greg Harriott. Zijn met een Canon opgenomen film Going to Mars: The Nikki Giovanni Project won een prijs op het Sundance Film Festival 2023. "Iedereen wil in postproductie over de meeste flexibiliteit en alle opties kunnen beschikken, maar als je documentaires filmt, kun je niet met een enorme camera met bijbehorende stroomvereisten gaan rondslepen."
Greg ging voor de Canon EOS C300 Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III). Deze camera was zijn werkpaard gedurende de vijf jaar die het hem kostte om Going to Mars te maken. Deze documentaire over de gevierde Amerikaanse dichter Nikki Giovanni won de US Grand Jury Prize in de categorie Documentary op het Sundance Film Festival 2023. De EOS C300 Mark II was ook de favoriete camera van DoP Tyler Graim. Hij maakte vier jaar lang opnamen voor zijn film Bad Press die op Sundance 2023 werd bekroond met de US Documentary Special Jury Award voor Freedom of Expression.
In feite is een hele reeks Canon-apparatuur, van Cinema EOS-camera's tot EOS R System-body's en Canon-objectieven, gebruikt voor het maken van een groot aantal van de documentaires die in het prijzenseizoen van 2023 onderscheidingen en nominaties in de wacht sleepten. De Canon EOS C500 Mark II maakte deel uit van de uitrusting van veel filmmakers, waaronder Ben Bernhard die All That Breathes met deze camera opnam, terwijl Evgenia Arbugaeva Haulout filmde met een Canon EOS R5 en Canon RF-objectieven.