All That Breathes: een door Sundance ondersteunde documentaire, gefilmd met Canon-apparatuur

Cineast Ben Bernhard legt uit hoe hij de effecten van Delhi's toenemende vervuiling en maatschappelijke spanning in beeld brengt met de Canon EOS C500 Mark II.
Het hoofd en de schouders van een bebrilde persoon die naar een kleine vogel kijkt die alert op een werkbank staat.

Cineast Ben Bernhard gebruikte een Canon EOS C500 Mark II als zijn hoofdcamera in de door Sundance ondersteunde documentaire All That Breathes. Deze werd in 2022 op het wereldberoemde filmfestival getoond en vertelt het verhaal van twee broers die zwarte wouwen redden die uit de vervuilde lucht van Delhi komen vallen. © Kiterabbit Films 2022

Het Sundance Film Festival heeft een reputatie op te komen voor onafhankelijke films en deze naar mainstream succes te katapulteren. Het is met name vruchtbaar gebied voor documentairemakers. Velen van hen kiezen voor Canon Cinema EOS-camera's om hun verhalen op een levendige en onvergetelijke manier te vertellen.

Documentaires die zijn gemaakt met de Canon EOS C300 Mark II, EOS C300 Mark III en EOS C500 Mark II waren op het festival van 2022 in overvloed aanwezig. Het compacte ontwerp, de veelzijdigheid en het cinematografische imago van deze camera's houden in dat ze eerste keus zijn voor een breed assortiment aan producties – van Downfall: The Case Against Boeing, Netflix' onderzoek naar het neerstorten van de Boeing 737 MAX in 2018 en 2019, tot Simon Lereng Wilmonts A House Made Of Splinters, een intieme film over een kinderopvang in Oost-Oekraïne.

All That Breathes werd gefilmd op een Canon EOS C500 Mark II en beleefde zijn wereldpremière op het festival van 2022, waar het de Grand Jury Prize in de categorie World Cinema Documentary kreeg. Daarna werd op het 2022 Cannes Film Festival L'Oeil d'Or de documentaireprijs gewonnen (ook wel bekend als Golden Eye).

De film, die werd geregisseerd door Shaunak Sen, vertelt het verhaal van twee broers die hun leven hebben gewijd aan het redden, rehabiliteren en vrijlaten van zwarte wouwen vanuit hun piepkleine kelder in Delhi (India). Tegen de achtergrond van een 'apocalyptische sfeer en toenemend geweld' van de stad, is de documentaire rijk gelaagd in thema's en cinematografie.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Om de betoverende visuele elementen van de film te verkrijgen, heeft de hoofdcineast Ben routinematig gebruikgemaakt van langzame pans, kraanbewegingen, dolly tracking and scherpstelling met een geringe scherptediepte om de kijkers van de ene 'laag' van bewustzijn naar de andere te brengen. Het was zowel een praktische als poëtische manier van verkenning. Of zoals Ben het verwoordt: "de schoonheid van co-existentie op een van de meest vervuilde plekken".

"In het algemeen probeer ik een individuele stijl te ontwikkelen vanuit de kern van het onderwerp van de film", onthult Ben. "Er bestaat geen 'Ben Bernhard' stijl die ik op elk project loslaat – ik probeer een individuele stijl te vinden die de visie van elke regisseur waarmee ik werk ondersteunt."

Ben legt uit dat toen hij Shaunak ontmoette, ze vrijwel geen films keken. In plaats daarvan kozen ze ervoor te praten over hoe ze concepten in boeken in een documentaire konden omzetten. Het zou geen 'natuur'-documentaire worden, ontdekte Ben, maar een film die het verhaal zou vertellen over snel toenemende milieu- en maatschappelijke toxiciteit, en over een opmerkelijke familie die meer dan 20.000 vogels heeft gerehabiliteerd.

"Shaunak was ook geïnteresseerd in hoe de organische materie in de aarde wordt verplaatst en veranderd door menselijk gedrag, en hoe daardoor nieuwe natuurlijke habitats worden gevormd", aldus Ben. "Het was een hele uitdaging om van al deze ideeën iets moois te maken."

Een filmcrew staat in een drukke zijstraat van Delhi om de locale omgeving vast te leggen.

Vanwege de diverse locaties – van Delhi's drukke zijstraten tot de donkere kelder waar de broers bezig zijn – was er voor de opnamen een hele mix van flexibele apparatuur. "We hebben de hele stad doorgelopen en de Canon EOS C500 Mark II was daar perfect geschikt voor", zegt Ben. © Kiterabbit Films 2022

Een filmcrew die opnamen maakt in de straten van Delhi, tussen auto's en koeien, en naast een smeulende afvalhoop.

"Delhi is een heel intense stad", vertelt Ben. "Het was voor mij de eerste keer in India en toen ik het vliegveld uitkwam, liep ik tegen de onzichtbare muur van warmte en vervuiling aan. Ik weet nu wat het betekent om geen adem te kunnen halen." © Kiterabbit Films 2022

Camera voor de Sundance-documentaire

Een essentieel hulpmiddel was de Canon EOS C500 Mark II, die Ben als de hoofdcamera voor het door Sundance ondersteunde project gebruikte. "Ik heb de camera oorspronkelijk aangeschaft toen ik aan Neymar: The Perfect Chaos voor Netflix werkte. De kosten ervan heb ik met een andere DoP gedeeld", licht hij toe. "Het is zo'n veelzijdig hulpmiddel waarmee je flexibel en spontaan kunt zijn.

"Je kunt de EOS C500 Mark II opstellen voor bioscoopachtige filmopnamen met een Pl-vatting. Je kunt hem in een mum van tijd uit elkaar halen en alles is superklein om vanuit de hand mee te werken", vervolgt hij. "Maar zelfs als de camera is uitgekleed, kun je nog steeds profiteren van interne ND-filters, dubbele slot-opnamen en een Canon Log 2 curve, die in een documentaireomgeving allemaal hun steentje bijdragen."

Ben was voor het eerst in India, ofschoon zijn bezoek aan Delhi door de COVID-19-pandemie zou worden afgebroken. Uiteindelijk was Ben een van de drie cineasten van de film die worden genoemd. "Saumyananda Sahi had tijdens de eerste stadia van het project al iets gefilmd voordat ik bij het project kwam", legt Ben uit, "toen het project nog steeds op zoek was naar financiering." Later kon hij er niet bij zijn omdat hij al voor een ander project was geboekt.

"Toen ik bij het project kwam, begon ik fris met Shaunak en maakten we de beeldtaal voor de film. De door de pandemie veroorzaakte lockdowns betekenden echter dat ik na zes weken het land moest verlaten. Maar ik was blij dat Shaunak Riju Das heeft gevonden om af te maken wat wij waren begonnen. Zij gebruikten een Canon EOS C70 om voor consistentie in de beelden te zorgen."

Een man staat te glimlachen op een balkon naast een camera-opstelling in deze zwart-witafbeelding.

"We vonden de wouwen geweldig", vertelt Ben die hier is afgebeeld. "Maar vaak voelden ze zich bedreigd toen ik mijn 1000 mm-objectief op hen richtte en begonnen ze naar me te duiken. Uiteindelijk heb ik netten over het balkon moeten aanbrengen waarvandaan ik opnamen aan het maken was om me toch wat bescherming te bieden." © Kiterabbit Films 2022

Objectiefkeuze: van telefoto tot macro

De cinematografie voor All That Breathes heeft veel lof gekregen. Ben heeft gebruikgemaakt van vintage objectieven en Canon L-series primes en zooms, en heeft daarbij gekozen voor fotografieobjectieven in plaats van cinemaobjectieven om de grootte en het gewicht te beperken.

"Ik heb een Canon EF 500mm f/4L IS II USM met een Canon Extender EF 2x III gebruikt om de zwarte wouwen in de lucht te filmen", licht hij toe. "Maar toen ik de broers in hun werkkamer filmde, was de ruimte erg beperkt en heb ik uiteindelijk opnamen met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM gemaakt.

"Af en toe heb ik 1/8 of 1/16 Black Pro-Mist filters aan de objectieven toegevoegd", gaat Ben verder. "Nieuwe objectieven kunnen het perfecte beeld opleveren, maar ik houd ervan om de digitale look van moderne camera's op te splitsen. Maar goede apparatuur biedt meer controle. Ik kan met een hoogwaardig beeld beginnen en dan creatief worden door naar de 'poëtische' look op zoek te gaan die ik wilde bereiken."

Een still uit een video die een figuur laat zien die op de voorgrond gehurkt zit en naar twee vogels kijkt in een omheining.

Met Canon EOS C500 Mark II's 5.9K full-frame CMOS-sensor heeft Ben effecten met geringe scherptediepte kunnen verkennen en meer meeslepende beelden kunnen scheppen. "Het heeft me echt geholpen toen ik met de roofvogels in de kooi zat", vertelt Ben. "Ik houd ervan om de cinematografische kwaliteit van het landschap te verbeteren en meer leven in het beeld te brengen. Daarom hebben we ook lichten en spiegels gebruikt om lichtstralen te creëren, en rook om voor sfeer te zorgen." © Kiterabbit Films 2022

Een van Bens favoriete onderdelen van de opname was toen hij in de kooi aan het filmen was op het dak van de vogelopvang. "Ik was daarbinnen met al mijn apparatuur, omgeven door tientallen zwarte wouwen en adelaars. "Het was best intimiderend", vertelt hij. "Maar na een paar dagen accepteerden ze me – en belangrijker nog, ze waren volledig op hun gemak met de EOS C500 Mark II. Dit was essentieel om de individualiteit van de vogels te kunnen laten zien.

"Ik had de EOS C500 Mark II op een enorme zwenkarm op een dolly gemonteerd. Ik heb deze door de hele kooi heen verplaatst en de vogels hebben zich niet verroerd. Op een gegeven moment liet ik me zo meeslepen terwijl ik naar de monitor staarde en de camera duwde, dat er een wouw in de matte box terechtkwam. Ik had het in het beeld gewoon niet gezien. De vogel was echter niet onder de indruk, wat aantoont hoezeer hij de EOS C500 Mark II als een van hen hadden geaccepteerd."

Iemand filmt een vogel in vlucht en andere zijn neergestreken op een dakbehuizing.

"De vogels hebben me geaccepteerd in de kooi, maar op een bepaald moment raak je zo enthousiast tijdens het filmen dat je vergeet waar je bent", onthult Ben. "Soms draaide ik me om en was ik 20 cm verwijderd van de snavel van een roofvogel." © Kiterabbit Films 2022

Figuren staan boven aan een trap met duikende vogels boven zich.

Ben zegt dat Canon EOS C500 Mark II's optie voor 4K 50/60p-opname handig was om actiesequenties te filmen. "Alles gebeurde zo snel toen de vogels aan het duiken waren, maar de mogelijkheid om in slow motion opnamen te maken was uitermate nuttig." © Kiterabbit Films 2022

Camerafuncties die het verschil maken

Een van de functies van de Canon EOS C500 Mark II die Ben bijzonder handig vond voor de actiesequenties was de vooropnameoptie van drie seconden. "Dat vonden we geweldig", vertelt hij enthousiast. "Het was zo handig om vliegende vogels te filmen – eigenlijk om onderdelen met dieren in het algemeen te filmen."

Met vooropname ingeschakeld slaat de EOS C500 Mark II continu drie of vijf seconden aan beelden op zijn tijdelijke geheugen op. Als je dan op de REC-knop drukt om met de opname te beginnen, bevat jouw clip ook de eerder opgenomen video en audio.

Het is een handige functie om onvoorspelbare onderwerpen te filmen zoals de snelle zwarte wouwen en apen die Ben tegen het lijf liep. "Zonder vooropname zou je heel snel zonder kaarten komen te zitten als je constant moet draaien om een moment vast te leggen", vertelt hij.

Hoewel veel scènes met een statief zijn gemaakt, profiteerde Ben van de 5-assige elektronische IS van de EOS C500 Mark II tijdens het maken van opnamen vanuit de hand. "Als je achter dieren of hoofdrolspelers of wat dan ook aan moest lopen, en spontaan moest zijn, kwam de interne stabilisatie echt van pas."

Een close-up van het Canon CN-E20-50mm T2.4 L F / FP-objectief dat is bevestigd aan een Canon EOS C500 Mark II-camera.

De eerste shoot met de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP

DoP Ian Murray vertelt over zijn ervaring met het nieuwe hoogwaardige cineobjectief van Canon, dat hij gebruikte in combinatie met de EOS C500 Mark II.

Hieronder is de officiële trailer voor All That Breathes, ter beschikking gesteld door de producenten en filmmaker Ben Bernhard.

De herkenbare look van de film bewerkstelligen

Uiteindelijk zullen het de filmische beelden van All That Breathes zijn die nog lang in het geheugen van het publiek zullen blijven zitten. Ben is enthousiast over de "prachtige" Canon Log 2 curve van de EOS C500 Mark II, die voorziet in 15+ stops voor dynamisch bereik en een solide basis biedt voor het aanpassen van kleurgradaties. "Ik heb een aangepaste LUT gemaakt en die in de camera geladen, zodat de regisseur het beeld altijd kon volgen aan de hand van een voorbeeldweergave van de definitieve look waar we naartoe werkten.

"Uiteraard werden we geholpen door de full-frame sensor in combinatie met de compactheid en flexibiliteit van de camera en konden we alle verschillende karakters van onze hoofdrolspelers vastleggen", concludeert hij. "Met deze opstelling en met geduld waren we in staat een vogelkooi vol met zieke en gewonde vogels er als een schilderij uit te laten zien."

Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

De Canon-apparatuur voor de FX-serie Pistol

Ontdek de Canon-camera's en -objectieven die Pistol-DoP Anthony Dod Mantle gebruikte om de punksubcultuur op het scherm te brengen.

Sport en staatsburgerschap in Italië in de schijnwerpers zetten met de EOS C300 Mark II

Voor hun krachtige documentaire over het Tam Tam-basketbalteam kozen producent Francesca Tosarelli en regisseur Mohamed Kenawi voor Canon Cinema EOS.

Creatief met kleur: sterker beeldmateriaal maken met Canon Log

Filmmaker Ivan D'Antonio vertelt hoe hij Canon Log gebruikt om het beste uit zijn camera's te halen, zijn beeldmateriaal te verfijnen en zijn persoonlijke visie te realiseren.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro