De natuurwonderen van de wereld opnemen met de Canon EOS R6

Of het nu de ijskoude nachthemel vol groene strepen van het noorderlicht is, of een vulkaan die roodgloeiende lava uitspuwt: wanneer de actie gebeurt, heb je geschikte, betrouwbare uitrusting nodig. De 'fluisteraar van het noorderlicht' Timo Oksanen en reisfotograaf Dave Stevenson leggen uit waarom ze beiden hebben gekozen voor de full-frame systeemcamera van Canon.
Het groene noorderlicht verlicht de hemel boven een berg en de Melkweg ernaast is zichtbaar.

Fotograaf Timo Oksanen, lid van een Finse groep noorderlichtjagers, legt elk jaar honderden kilometers af op zoek naar het betoverende lichtspel. "De lucht moet onbewolkt zijn", legt hij uit. "In oktober hebben we vijf uur langs de noordelijke grens tussen Finland en Noorwegen gereisd om onbewolkte lucht te vinden, en we kwamen pas terug om 4 uur ’s morgens. Er is altijd meer te vinden, zoals nieuwe locaties, en je kunt ze op verschillende momenten van het jaar bezoeken." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15mm, 10 sec, f/2.8 en ISO6400. © Timo Oksanen

Timo Oksanen maakt meerdere keren per jaar een rit van 12 uur van zijn geboorteplaats in Finland naar Lapland, de noordelijkste regio van het land. Daar gaat hij op jacht naar het noorderlicht, het lichtgevende atmosferische verschijnsel dat een lichtspel creëert in de lucht. "Ik ben verslaafd aan de schoonheid ervan", zegt Timo, die zichzelf als grap fluisteraar van het noorderlicht noemt. "Ik hou van de jacht op de nachten waarin het noorderlicht echt danst, en om iets nieuws te verzinnen als fotograaf."

De lange ritten zijn de moeite waard geweest, want de Finse fotograaf heeft een galerij ontwikkeld vol adembenemende foto's van het noorderlicht en timelapse-opnamen. Ze zijn gemaakt met zijn Canon EOS R6 en blijken razend populair te zijn op sociale media.

Professionele reisfotograaf Dave Stevenson deelt Timo's passie voor het spectaculaire: hij heeft eerder de vulkaan Mount Bromo in Indonesië vastgelegd bij zonsopgang, stormen achtervolgd in de VS en berggorilla's van dichtbij gezien in Rwanda. "Ik ben een liefhebber van energieke taferelen in de natuur en hou ervan om zo dichtbij iets krachtigs te zijn", zegt hij.

Toen de vulkaan Geldingadalir in IJsland, die gedurende 800 jaar sliep, in maart 2021 begon uit te barsten, pakte Dave zijn Canon EOS R6 en de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM- en RF 24-105mm F4L IS USM-objectieven voor een unieke reis naar de gebeurtenis. "Toen ik de heuvel opkwam om de uitbarstingen te zien, was het geweldig om lava van 1.000°C 15-18 meter omhoog te zien schieten", zegt hij.

Beide natuurverschijnselen brachten extreme fotografische uitdagingen met zich mee, zoals gure klimaten en moeilijke opnameomstandigheden 's nachts. Elke uitdaging was een pittige test voor de Canon EOS R6. Hier vertellen Timo en Dave over de uitrusting en de camera-instellingen die ze gebruiken om hun dramatische beelden vast te leggen, en waarom de full-frame systeemcamera EOS R6 zo geschikt is voor moeilijke omstandigheden.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Oranje lava en rook rijzen de donkerblauwe lucht in boven een uitbarstende vulkaan.

In juni wordt het niet helemaal donker in IJsland, dus Dave had rond middernacht slechts twee uur de tijd om opnamen te maken. "In werkelijkheid is dit gewoon het blauwe uur, maar dit zorgt voor een mooie balans tussen het rijke blauw van de lucht en het oranje van de lava", legt hij uit. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 135mm, 1/640 sec, f/7.1 en ISO2500. © Dave Stevenson

Hoe heeft de Canon EOS R6 gepresteerd onder zulke extreme omstandigheden?

Dave: Als je wilt weten of je camera-apparatuur zo weerbestendig is als wordt beweerd, neem deze dan mee naar IJsland. De weersomstandigheden zijn echt zwaar. De uitrusting wordt niet alleen nat, deze blijft soms twee uur lang doordrenkt!1 Mijn uitrusting werd steeds ondergeregend en de zijkanten van de berg waren erg zanderig. Uiteindelijk vertrouw ik altijd op hoogwaardige professionele Canon-uitrusting zoals de Canon EOS R6 en dat is maar goed ook, want ik kan niet teruggaan om deze momenten opnieuw vast te leggen. Ik had eigenlijk maar één kans om zo'n jonge, energieke vulkaan te zien.

Timo: In oktober 2020 was ik 's nachts soms wel zeven uur lang buiten bij -30°C1. Ik had steeds twee camera's bij me om timelapse-opnamen te maken, waarbij ik elke nacht gedurende een hele week 10.000 opnamen maakte. Ik plaatste handverwarmers op de objectieven om te voorkomen dat ze zouden beslaan in de vrieskou, en plaatste de camera's op een afstand van 100 meter van elkaar zodat ik heen en weer kon lopen om warm te blijven. Hoewel de camera's er wat bevroren uitzagen na vele uren in de vrieskou, kon ik zonder problemen alle menu's en knoppen bedienen. Ik heb een paar oudere compatibele accu's bewaard van mijn vorige camera, de Canon EOS 5D Mark IV, maar aangezien ik twee LP-E6NH-accu's heb met een hogere capaciteit voor de EOS R6, heb ik ze niet nodig gehad, zelfs in de koudste nachten niet. Om de levensduur van de accu te optimaliseren, schakel ik de Airplane-modus in, schakel ik de zoeker uit en hou ik het scherm op de meeste gedimde helderheidstand. Tijdens normale nachten hoef ik de accu meestal niet te vervangen.

Lavapaden glijden zigzaggend omlaag langs de zijkant van een vulkaan.

"Het 100-500mm-objectief heeft een optisch zoombereik van 5x en gedurende de vier dagen heb ik het hele bereik gebruikt", legt Dave uit. "Ik heb mijn favoriete frame bij een brandpuntsafstand van ongeveer 135mm opgenomen, maar de gedetailleerde foto's van de lava met een bovenaanzicht van de vallei zijn opgenomen bij 500mm." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 500mm, 1/200 sec, f/7.1 en ISO1250. © Dave Stevenson

Wat is je favoriete objectief en waarom?

Timo: Meestal gebruik ik het Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM-objectief voor het noorderlicht. In het noorden vult het noorderlicht de lucht meer in, dus dan gebruik ik vaak de grote 15mm-instelling. In het zuiden, dichter bij huis, zal ik vaker de kleinere 35mm gebruiken om het noorderlicht bij de horizon vast te leggen. Met de Canon EOS R6 kun je de gevoeligheid zelfs tot ISO10000 instellen, wat betekent dat het diafragma van f/2.8 in het RF 15-35mm-objectief groot genoeg is bij weinig licht. Dit is nuttig omdat ik liever geen objectieven vervang wanneer ik buiten ben.

Dave: Ik wist zeker dat groothoeklandschappen nooit de beste foto zouden worden en dat ik een teleobjectief nodig zou hebben. Langer kunnen blijven en veilig rondlopen op de helling was belangrijker dan dichtbij komen. Ik nam het Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief mee, dat lichter en kleiner is dan andere superteleobjectieven, waardoor ik meer ruimte overhield in mijn tas voor andere benodigdheden. Dit is vooral nuttig bij een lange opwaartse tocht op een winderige helling.

Hoe heb je de EOS R6 ingesteld om je opnamen te maken?

Timo: Ik gebruik 's nachts altijd de Manual-modus (M). Mijn algemene camera-instellingen voor het vastleggen van het noorderlicht zijn f/2.8, 1.3 sec en ISO8000. Daarna stel ik de intervaltimer in op onbeperkte frames met intervallen van drie seconden. Als het noorderlicht langzaam beweegt, kan ik kiezen voor een langere sluitertijd en een lagere ISO. Timelapse-opnamen zien er natuurlijker uit met een zo snel mogelijke sluitertijd. Bij 15mm en f/2.8, is de hyperfocale afstand [het dichtstbijzijnde scherptepunt wanneer het objectief is ingesteld op oneindige focus] slechts enkele meters, dus de onderwerpen op de voorgrond zijn meestal scherp genoeg en hebben geen focus stack nodig. Ik maak zelden opnamen van iets op een afstand van een paar meter of minder en het is heel belangrijk om de lucht op oneindig scherp te stellen om de sterren scherp te houden. Als ik een prime-objectief gebruik, zet ik de oneindige focus meestal met tape vast, maar met het Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM-objectief heb ik de neiging om de focus steeds te controleren wanneer ik de camera verplaats.

A meandering river surrounded by forest, shot under an orange and purple sky.

De beste Canon-systeemkit voor landschapsfotografie

Canon Ambassador en meervoudig bekroonde natuurfotograaf Radomir Jakubowski vertelt wat zijn favoriete kit van de Canon EOS R System is.

Dave: Mijn sluitertijden liggen vaak rond 1/640 om de actie vast te leggen. Hier waren er frequente uitbarstingen, dus had ik geen haast en kon ik vrij experimenteren met langere sluitertijden om beweging of zelfs opzettelijke camerabewegingen te vervagen. Meestal liet ik het objectief op het maximale f/7.1 telefotodiafragma, ongeacht de brandpuntsafstand die ik gebruikte. Zo behield ik dezelfde handmatige belichtingswaarden en hoefde ik belichtingwijzigingen niet aan te passen.

Lavapaden met een oranje gloed stromen over de zijkanten van een vulkaan.

"Telkens als je foto’s neemt op afstand, is er sprake van atmosferische vertekening en als je onderwerp op een afstand van 300 meter staat en hete vloeibare lava spuwt, ontstaat er veel nevel, dus focus is dan het belangrijkst", legt Dave uit. "De lava die wordt uitgespuwd, zorgt voor veel rook en hittenevel die over de krater drijft, waardoor het uitzicht wordt verduisterd. De beelden kunnen er zacht uitzien, zelfs met een scherpe focus." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 300mm, 1/800 sec, f/7.1 en ISO4000. © Dave Stevenson

Hoe heeft de Canon EOS R6, met de 20,1 Megapixel full-frame CMOS-sensor en vele ISO-mogelijkheden, je foto's verbeterd op het gebied van beeldkwaliteit?

Dave: Met opnamen bij f/7.1 en minstens 1/640 sec om de actie vast te leggen, moest ik de camera meestal instellen op ongeveer ISO3200. Dat is het leuke aan opnamen maken met de nieuwste uitrusting: je kan heel agressief zijn met de ISO. Gezien het dynamisch bereik van de vulkaan 's nachts – er is veel zwart – zal de ruis duidelijk te zien zijn. Hier is het dus heel belangrijk dat de camera scherpe foto's maakt bij hoge ISO-waarden. Schaduwen zien er erg scherp uit op foto's die zijn genomen bij ISO4000.

Timo: De mogelijkheden op het gebied van opnamen bij weinig licht zijn het grootste pluspunt van de EOS R6. De camera lijkt beter te presteren bij hoge ISO-waarden dan andere camera's met veel Megapixel en is daarom geschikter voor nachtfotografie. Als ik een snel prime-objectief gebruik bij f/1.4, kan ik realtime video's maken van het noorderlicht met 25fps (1/25 sec). Zelfs bij ISO51200 is de kwaliteit aanvaardbaar na wat ruisreductie in de nabewerking.

The skies above a mountain peak lit with green light trails from an aurora.

Vertel ons over je video's…

Timo: Voor timelapse-opnamen gebruik ik een intervalometer en leg ik afzonderlijke RAW-beelden vast. Daarna verwerk ik ze om te garanderen dat de hele reeks een consistente helderheid heeft en dat de meest heldere hooglichten in het noorderlicht niet zijn geclipt. Ik probeer de sluitertijd te minimaliseren tot één seconde met een minimale intervaltijd, zodat de laatste timelapse-opnamen niet te hectisch zijn en de beweging er vloeiender uitziet. Timelapse-opnamen bestaan uit ongeveer 150-300 foto's en maken uiteindelijk een video van ongeveer 15 seconden. Ik vind het leuk om meerdere invalshoeken te gebruiken en ze samen te voegen in een reeks.

Ik bewaar live 4K-video's voor het helderste, meest actieve deel van het noorderlicht, omdat de ISO wel 51200 moet zijn vanwege de sluitertijd van 1/25 sec. Ik heb geëxperimenteerd met en zonder het Canon Log-profiel en ik geef de voorkeur aan de look van gecorrigeerde C-Log, vooral nu C-Log 3 beschikbaar is voor de Canon EOS R6 [via een firmware-update]. Door te pannen over een reeks kun je meer van het landschap opnemen en de hele boog van het noorderlicht zien in de lucht.

Een houten roeiboot drijft tussen besneeuwde rotsen aan de rand van een meer, met een berg op de achtergrond. Het tafereel wordt belicht met blauwe, roze en groene tinten van het noorderlicht in de lucht.

"Ik probeer altijd een interessante voorgrond te vinden in het onderste derde deel en laat het noorderlicht de rest van het frame vullen", zegt Timo. Het kunnen bomen zijn of verre bergen." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15mm, 15 sec, f/2.8 en ISO6400. © Timo Oksanen

Een beekje stroomt over besneeuwde rotsen en de omgeving wordt groen belicht door het noorderlicht aan de hemel.

"Mijn foto’s zijn ook onderdeel van een timelapse-opname, waarbij het noorderlicht laag kan beginnen en omhoog kan gaan naarmate het actiever wordt", legt Timo uit. "Het noorderlicht kan van je scherm verdwijnen en dan moet je rennen om een nieuwe locatie te vinden en opnieuw opnamen te maken. Dit zijn positieve problemen!" Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 35mm, 8 sec, f/2.8 en ISO6400. © Timo Oksanen

Hoe was de overschakeling van de Canon-spiegelreflexcamera's naar de Canon EOS R6?

Timo: De EOS R6 voelt vertrouwd aan in je handen en dit is belangrijk omdat we in de duisternis werken. Een tastbare verandering is de voorbeeldafbeelding en de ervaring met de zoeker. Je ziet zelfs 's nachts wat je op je foto zult zien en het helderste deel van de opname is het groene licht van het noorderlicht.

Dave: Het is handig dat de EOS R6 dezelfde accu's gebruikt als mijn Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en de bediening is hetzelfde en bevindt zich op een intuïtieve plek, maar op een compactere body.

Heb je praktisch of technisch advies voor anderen die de natuurwonderen van de wereld willen vastleggen?

Dave: Je creëert deze situaties zelf. Ga ernaartoe, wees dapper en ga er volledig voor. Als je het probeert moet je het volhouden en als je dan niets waardevols hebt kunnen vastleggen, kun je ten minste zeggen dat je je best hebt gedaan terwijl je in het vliegtuig zit en terug naar huis gaat met doorweekte kleding in je handbagage.

Timo: Ga gewoon naar buiten en experimenteer! Het duurt even voordat je je eigen stijl vindt en je camera, objectief-instellingen en kleurvoorkeuren hebt gekozen. Maak opnamen en maak er daarna nog meer zodat je kunt zien wat je het liefst hebt.

Meer van fotografen tijdens extreme weersomstandigheden:

Tim Coleman

Gerelateerde artikelen

De donkere kant: fotografie bij weinig licht

Valtteri Hirvonen ontwikkelde zijn techniek tijdens de donkere winters van Finland. Hier deelt hij zijn tips om opnamen te maken bij weinig licht.

De beste Canon-objectieven voor landschapsfotografie

Natuurfotografen Valtteri Hirvonen en Radomir Jakubowski praten over hun favoriete Canon-objectieven voor het maken van schitterende landschapsfoto's.

Dansen in het licht: fotograferen met de Canon EOS R6

Canon Ambassador Wanda Martin over haar op kunst geïnspireerde fashionshoot, de eerste foto's met de Canon EOS R6.

Deskundige mening: overstappen op full-frame

Product Marketing Manager John Maurice over de vragen die je jezelf zou moeten stellen wanneer je overweegt een full-frame camera aan te schaffen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro