ARTIKEL

De Arctische kabeljauw volgen van de zee naar het bord met de Canon EOS C500 Mark II

Roberto Palozzi, lit by a spotlight, films in the twilight inside a huge wooden frame covered in air-drying fish.
Toen de COVID-19-pandemie hem dwong zijn plannen om in Antarctica te filmen op de lange baan te schuiven, reisde de Italiaanse documentairemaker Roberto Palozzi in plaats daarvan naar het noorden van Noorwegen. Daar volgde hij in februari onder ijskoude omstandigheden de reis van een van de meest geliefde Italiaanse gerechten: gedroogde kabeljauw. Hij filmde zijn avontuur met de Canon EOS C500 Mark II.

Van de ijskoude wateren van de Lofoten in de Noorse Zee tot de gastronomische restaurants in Italië, gedroogde kabeljauw legt een indrukwekkende reis af. Het is een reis die door de Italiaanse wetenschapper, documentairemaker en tv-presentator Roberto Palozzi in beeld werd gebracht, en daarbij trotseerde hij de sneeuwstormen en vrieskou hoog boven de noordpoolcirkel.

In het begin van zijn carrière als fotograaf en schrijver voor een Italiaans fototijdschrift voelde Roberto zich aangetrokken tot bewegende beelden, geïnspireerd door zijn liefde voor de documentaires van David Attenborough. Toen hij 15 jaar geleden de kans kreeg naar Antarctica te reizen om zeehonden te bestuderen voor zijn doctoraat in de evolutiebiologie en dierecologie, nam hij een videocamera mee. Dit was het begin van zijn carrière als filmmaker.

Roberto runt nu het videoproductiebedrijf Erebus Productions en werkt aan programma's voor de Italiaanse televisie, waarbij hij zijn liefde voor de natuur combineert met zijn wetenschappelijke achtergrond. Aangezien zijn plan om dit jaar een grote productie in Antarctica te maken vanwege de COVID-19-pandemie werd uitgesteld, ging Roberto op zoek naar andere verhalen dichter bij huis.

"Ik moest een camera testen die ik volgend jaar in Antarctica zou kunnen gebruiken," vertelt Roberto. "Ik had een camera nodig die video's van bioscoopkwaliteit kon maken en die ik onder zware omstandigheden kon gebruiken. Toen ik terugkwam, had ik het gevoel dat er momenteel geen betere camera voor documentairemakers is dan de Canon EOS C500 Mark II."

Roberto vertelt hier hoe de full-frame Cinema EOS-camera hem hielp om het verhaal van de kabeljauwvissersgemeenschappen op de afgelegen eilandengroep de Lofoten in het noorden van Noorwegen te vertellen.

Een robuuste partner voor het avontuur

Ongeveer 85% van de stokvis, ongezouten, gedroogde vis, vaak kabeljauw, van de Lofoten wordt verscheept naar Italië, waar het een nog altijd immens geliefd gerecht is. Roberto wilde de herkomst van dit voedsel laten zien, door de reis van de zee naar het bord te volgen.

Hij en zijn team filmden in februari, in het diepst van de Arctische winter onder extreme omstandigheden, van vrieskou tot beperkt daglicht. Roberto had een camera nodig die berekend was op de uitdagingen van de vijandige omgeving.

"Ik ben dol op de beelden die de Canon EOS C500 Mark II maakt, maar dit verraste me niet," zegt hij. "Ik wist zeker dat de beelden fantastisch zouden zijn, aangezien ze in 5,9K, full-frame, 60p RAW zijn vastgelegd. Ik twijfelde niet over de beeldkwaliteit, maar of de camera robuust genoeg zou zijn om documentaires onder zware omstandigheden te filmen.

Roberto Palozzi kneels by an EOS C500 Mark II on a tripod in a snowstorm.
De weersomstandigheden tijdens het filmen waren moeilijk, met veel hevige regenbuien en sneeuw. Voor Roberto was het van cruciaal belang dat zijn camera onder de zwaarste omstandigheden goed zou blijven presteren.
A fishing boat moored next to a row of wooden buildings in a snowstorm.
De filmmaker kreeg ook te maken met beperkt daglicht en zelfs slechte belichting, maar de EOS C500 Mark II bleek deze uitdaging aan te kunnen.
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"We hebben deze camera een week lang van zonsopkomst tot zonsondergang gebruikt in hevige sneeuw, regen en temperaturen van -7°C met overal ijs. Het is alsof je een raceauto voor de Formule 1 bezit met de rijeigenschappen en betrouwbaarheid van een stadsauto. Het is een camera voor het maken van films van bioscoopkwaliteit, maar je kunt hem onder druk zetten. Deze camera is nat en bevroren geweest, maar hij werkte perfect. Uiteindelijk waren de resultaten verbluffend.

De ergonomie van de Canon EOS C500 Mark II maakte ook indruk op Roberto. Volgens hem is de camera daardoor ideaal voor zijn werkterrein en natuurdocumentaires. "De Cinema EOS-serie heeft een modulair ontwerp dat gewoonweg fantastisch is, en dat in de EOS C500 Mark II een niveau heeft bereikt dat een paar jaar geleden ondenkbaar was.

"Ik gebruikte de Canon EOS C300 [nu opgevolgd door de EOS C300 Mark III] zeven jaar lang en ik was echt dol op die camera. Ik twijfelde eraan of de EOS C500 Mark II me hetzelfde comfort in mijn hand zou kunnen geven. Uiteraard is de EOS C500 Mark II een stuk groter en zwaarder, maar ik kon hem de hele dag, gedurende twaalf uur, vasthouden."

Roberto Palozzi with an EOS C500 Mark II and EOS C200 on tripods inside a huge wooden frame covered in fish.
Roberto filmde de vis die in grote aantallen op grote houten geraamtes, hoger dan de gebouwen waarin de mensen wonen en werken, in de openlucht te drogen hingen.

Een 5-assig intern stabilisatiesysteem

Een belangrijke scène in het visserijverhaal was het filmen van vissers die 's avonds in complete duisternis terugkeren bij de haven van een klein dorp. De kratten met vers gevangen kabeljauw worden vanaf de boten rechtstreeks afgeleverd aan de kleine fabriek, waar de vis wordt schoongemaakt, gesneden en in ijs verpakt voor de verkoop. Het vastleggen van dit proces betekende de vis vanuit de duisternis op snelheid volgen naar de met neon verlichte fabriek.

A drone hoding a Canon EOS C500 Mark II hovers over a bend in a mountain road.

Een autoreclame filmen met de Canon EOS C500 Mark II

Filmmaker Brett Danton vertelt hoe de Canon EOS C500 Mark II een doorbraak was op zijn shoot van de Jaguar F-PACE.

"Het was een erg uitdagende situatie voor de camera," vertelt Roberto, die de EOS C500 Mark II gebruikte met een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief. "Dit is de koning van de portretobjectieven, die meestal niet erg geliefd is voor video-opnamen. Maar voor 85% van de gevallen in die situatie gebruikte ik dat objectief. Ik rende letterlijk heen en weer van de boten naar de fabriek. Ik volgde dezelfde vissen vanaf de boot naar het laatste krat. Ik gebruikte geen objectief met [optische] stabilisatie, dus de interne stabilisatie van de camera maakte een enorm verschil."

De Canon EOS C500 Mark II is de eerste Cinema EOS-camera met elektronische beeldstabilisatie (E-IS) in de camerabody. Het 5-assige bewegingscorrectiesysteem van de camera kan ook worden ingezet wanneer objectieven zonder elektronische objectiefcommunicatie worden gebruikt, door de brandpuntsafstand handmatig in te voeren.

Dankzij de verbluffende sensor van de camera gebruikte Roberto zelfs onder uitdagende lichtomstandigheden niet meer dan ISO2000, met f/1.8 en f/2.0 in plaats van de grens van het objectief van f/1.2 op te zoeken. "Ik kon de effectiviteit van de full-frame sensor in die situatie voelen," vertelt hij. "Full-frame is een andere kijk dan Super 35mm. Met de EOS C500 Mark II biedt Canon niet alleen full-frame, maar ook de output is prachtig. Naar mijn mening is deze camera de beste die ik tijdens mijn carrière heb gezien."

Roberto Palozzi films with an EOS C500 Mark II on a tripod looking out over a frozen landscape.
Roberto was zeer tevreden over de veelzijdigheid, de bestendigheid en het gebruiksgemak van de Canon EOS C500 Mark II onder de moeilijkste omstandigheden.
A fishing boat on the glistening water at dusk, with mountains silhouetted behind.
"Het is in ons beroep essentieel om handmatige scherpstelling te blijven gebruiken," vertelt Roberto, "maar er zijn situaties waarbij een heel goede autofocus, zoals die van de Canon EOS C500 Mark II en de Canon EOS C300 Mark III, iets extra's toevoegt."

Autofocus en kleurtechniek om op te vertrouwen

Tijdens het filmen van bewegende boten op zee stelde Roberto het Dual Pixel CMOS AF van de camera op de proef. "We waren de vissersboten aan de kust aan het filmen die van de open zee naar de haven voeren, en we volgden hoe ze op ons af kwamen. Het focuspunt veranderde natuurlijk elke seconde. Ik ben gewend om handmatig scherp te stellen, maar voor dit was de autofocus geweldig.

"We gebruikten een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief [nu opgevolgd door de EF 600mm f/4L IS III USM], dus een heel lang objectief. We filmden de boten vanaf de plek waar ze klein leken totdat we de gezichten van de vissers in de boten konden zien. De camera verloor nooit het focuspunt, zelfs niet toen het hard sneeuwde. De autofocus is een fantastisch hulpmiddel dat je kunt gebruiken om veel betere resultaten te krijgen."

Voor zijn veeleisende shoot nam Roberto een veelzijdige uitrusting van objectieven uit de L-serie met een breed brandpuntbereik mee. Zijn uitrusting, met een voorkeur voor zoomobjectieven vanwege de veelzijdigheid die ze hem in het veld bieden, bestond uit een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, een Canon EF 24-70mm f/4L IS USM-objectief, een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief.

Roberto Palozzi films low to the snowy ground inside a huge wooden frame covered in air-drying fish.
Roberto gebruikt de camera's uit de Canon EOS C300-serie al zeven jaar en is er dol op. Maar ook al is de Canon EOS C500 Mark II "een beetje groter en zwaarder, ik kan hem de hele dag vasthouden, wel 12 uur lang," zegt hij.
Roberto Palozzi filming with a Canon EOS C500 Mark II, with air-drying fish in the background.
De Canon EOS C500 Mark II is de eerste camera in het Cinema EOS-assortiment met de mogelijkheid om in 5,9K Cinema RAW Light op CFexpress-kaarten op te nemen. Dit betekende dat Roberto veel van zijn hinderlijke extra uitrusting thuis kon laten zonder concessies te hoeven doen aan zijn workflow.

De B-camera van het team was een Canon EOS C200, die het mogelijk maakte om in Cinema RAW Light te filmen over de twee camera's. Hoewel de uiteindelijke versie voor uitzending in HD was, filmde Roberto 50-50 in 5,9K en 4K en bleef hij tijdens het project editen in een 4K-tijdlijn. Toen bleek dat de 5,9K-bestanden gemakkelijk te editen waren vanaf de EOS C500 Mark II, wilde hij een workflow met een hoge kwaliteit en een hoge resolutie.

"Ik ga vanaf nu altijd alleen nog maar filmen in Cinema RAW Light. Ik ga niet meer terug," zegt hij. "Het biedt je andere mogelijkheden. Ik wil Cinema RAW Light niet gebruiken om approximatief te zijn in mijn filmen, omdat ik alles in de nabewerking kan aanpassen. Dat is geen goede houding voor het filmen. Cinema RAW Light is iets speciaals, dus moet ik erover nadenken hoe ik het moet gebruiken tijdens het filmen, zodat ik tijdens de nabewerking verbeteringen kan aanbrengen."

Van de uitgestrekte ijsplaten tot aan de duizenden rijen luchtgedroogde vis, de documentaire over de Lofoten heeft de wildernis van dit afgelegen deel van de wereld met verbluffende helderheid vastgelegd. "Wat de Canon EOS C500 Mark II meer heeft dan enige andere camera ter wereld is het gemak waarmee dit resultaat wordt behaald," zegt Roberto. "Je krijgt een fantastisch cinematografisch resultaat, maar op een heel eenvoudige manier. Je stopt de kaart in de geheugenkaartsleuf en kunt meteen gaan schieten.

"Voor degenen die actie- en natuurdocumentaires maken, is het gewoon geweldig om een hele kleine camera te hebben met alles wat je nodig hebt voor het maken van dat soort films. Er is op dit moment geen betere camera voor documentairemakers."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Roberto Palozzi

De essentiële kit waarmee professionals hun documentaires maken

Roberto Palozzi with an EOS C500 Mark II and EOS C200 on tripods in a snowy landscape.

Videocamera's

Canon EOS C500 Mark II

Met een 5,9K full-frame sensor verpakt in een nieuw ontwikkelde, compacte en betrouwbare Cinema EOS-body, biedt deze camera nieuwe inspiratie en veel flexibiliteit voor alle cinematografen. "Er is op dit moment geen betere camera voor documentairemakers," zegt Roberto.

Canon EOS C200

De nieuwe EOS C200 is een compacte en veelzijdige hoogwaardige camera voor filmmakers die haarscherpe beelden in 4K 50p willen maken.

Objectieven

Canon EF 85mm f/1.2L II USM

Een professioneel kort teleobjectief, uitstekend toegespitst op het maken van opnamen bij weinig licht en voor situaties waarin een extreem geringe scherptediepte vereist is. Perfect voor creatieve portretfotografie.

Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

Een veelzijdig 24 - 70 mm f/4-objectief uit de L-serie met macromodus voor maximaal 0,7 x vergroting. Met ultrasoon AF kun je snel en vrijwel geluidloos scherpstellen. UD-elementen en asferische elementen leveren een fantastische beeldkwaliteit.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Een moderne klassieker: dit telezoomobjectief met snel diafragma is favoriet bij fotografen in vrijwel elk genre. De lens werkt nu nog beter bij fel licht en is ontworpen om te presteren onder de meest uitdagende omstandigheden.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Deze veelzijdige lens biedt geweldige resultaten bij portretwerk en filmen vanuit de hand, dankzij de combinatie van geringe scherptediepte met prachtige bokeh, ingebouwde Hybrid Image Stabilization en het lichte ontwerp.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan