De perfecte uitrusting samenstellen

Fashion- en portretfotograaf Emmanuel Oyeleke vertelt in welke apparatuur hij de afgelopen jaren heeft geïnvesteerd en geeft advies hoe je als beginnende fotograaf een veelzijdige uitrusting kunt samenstellen.
Een vrouw in een laag uitgesneden fluwelen jasje draagt een kralenketting en een grote hoed. Met haar rechterhand duwt ze de hoed ietsje omhoog. Ze staat in een donkere ruimte en wordt omringd door wervelende lichtslierten. Gefotografeerd door Emmanuel Oyeleke met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief.

"Welke uitrusting ik aanschaf, hangt af van het soort project dat ik wil doen. Ik koop dus niet om het kopen", aldus fashionfotograaf Emmanuel Oyeleke. "Voor architectuurfoto's heb je een groothoekobjectief nodig en soms ook tilt-shift-objectieven. Voor dat werk moest ik dus precies de juiste apparatuur aanschaffen. Misschien dat ik in de toekomst wel met augmentend reality aan de slag wil, maar dan heb ik daar waarschijnlijk VR-objectieven voor nodig." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 5 sec, f/2.5 en ISO50. © Emmanuel Oyeleke

Als je als professioneel fotograaf gaat werken, moet je goed nadenken over welke uitrusting je precies nodig hebt. De apparatuur moet tenslotte wel passen bij je stijl van fotograferen. Veelzijdige objectieven die je kunt gebruiken in verschillende situaties en voor verschillende onderwerpen zijn dus cruciaal. Maar waar begin je?

Canon Ambassador Emmanuel Oyeleke heeft zo zijn eigen weg afgelegd als het op apparatuur aankomt. De geprezen fashion- en portretfotograaf uit Nigeria is het vak eigenlijk een beetje ingerold: "Ik heb computerwetenschappen gestudeerd en daarna een tijdje professioneel Scrabble gespeeld. In die periode kwam fotografie op mijn pad", vertelt hij. "Ik reisde heel veel, dus het leek me een leuk idee om foto's te maken van mijn reizen."

Na een fotografieworkshop van twee weken in 2011 wist Emmanuel dat hij zijn roeping had gevonden. Hij zegde zijn baan als computerprogrammeur op en besloot aan de slag te gaan als fotograaf. Hij heeft sindsdien een prachtig portfolio opgebouwd met kunstige portretfoto's, fashion- en lifestylefoto's en werkt voor veel toonaangevende Nigeriaanse tijdschriften en internationale merken. Maar hoe is zijn uitrusting met hem meegegroeid door de jaren heen?

Hier vertelt Emmanuel over zijn aanpak en geeft hij advies aan studenten die niet weten waar ze moeten beginnen.

Een vrouw draagt een weelderige gouden top met kralen, een rok met sleep en een hoog hoofddeksel. Ze zit tegen een studio-achtergrond van wolken in een lucht. Gefotografeerd door Emmanuel Oyeleke met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief.

"Mijn groothoekobjectieven gebruik ik normaal voor groepsfoto's, maar nu gebruik ik ze ook om mijn onderwerp te vervormen wanneer ik iets wil benadrukken", zegt Emmanuel. "Voor schoenen kan ik bijvoorbeeld een lage ultragroothoek gebruiken om ze er groter uit te laten zien. Dit element trekt dan de aandacht van de kijker. Als ik de nadruk zou willen leggen op een tas, zou ik deze kunnen vervormen zodat die er groter uitziet in verhouding tot het onderwerp." Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 16mm, 1/125 sec, f/2.8 en ISO320. © Emmanuel Oyeleke

Een close-up vanaf de zijkant van het hoofd en de schouders van een vrouw die omhoog kijkt. Ze heeft een volle bos haar en draagt ronde gouden oorbellen. Gefotografeerd door Emmanuel Oyeleke met een Canon EOS R.

"Routine gaat me nogal snel vervelen", zegt Emmanuel. "Maar elk Scrabble-potje is uniek en het spel bood me de kans om te reizen. Ik heb goede herinneringen aan die tijd. Ik mocht elke dag doen wat ik leuk vond. Als fotograaf pas ik dezelfde principes toe. Ik volg mijn gevoel en probeer elke keer betere resultaten te krijgen." Gefotografeerd met een Canon EOS R, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/3.2 en ISO200. © Emmanuel Oyeleke

De ideale uitrusting samenstellen

"Mijn eerste advies is om altijd te beginnen met wat je hebt en daarmee te doen wat binnen je mogelijkheden ligt", zegt Emmanuel. "Ik begon met de Canon EOS 60D [nu opgevolgd door de Canon EOS 90D], waarmee ik altijd zo creatief mogelijk probeerde te werken, en het snelle Canon EF 50mm f/1.8 STM-objectief, dat ideaal was om mooie portretten mee te maken. Toen ik begon met het fotograferen op evenementen en bruiloften, realiseerde ik me al snel dat ik het met alleen een 50mm-objectief niet zou redden. Vooral bij groeps- en groothoekfoto's liep ik tegen problemen aan."

Dit was een leermoment voor hem. Emmanuel besloot dan ook te investeren in een standaard zoomobjectief voor het fotograferen van feesten en partijen. "De Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM kon ik me helaas niet veroorloven, maar ik had wel genoeg geld voor de EF 24-105mm f/4L IS II USM. Dus kocht ik die. Ik probeerde vervolgens echt alles uit dit objectief te halen", vervolgt hij. "Dat objectief is een flinke tijd meegegaan en ik heb er prachtige foto's mee gemaakt. Het was in het begin wel even wennen. Het diafragma was namelijk niet zo snel als mijn 50mm-objectief, maar ik kon er wel razendsnel mee scherpstellen. Tijdens evenementen merkte ik dat ik alle belangrijke momenten kon vastleggen. Dat was echt een groot voordeel voor mij. Ik gebruikte mijn Canon Speedlites om voor het diafragma te compenseren en een hogere ISO te krijgen."

Vervolgens investeerde Emmanuel in een nieuwe camera en een nieuw objectief. "Ik maakte zoveel geweldige foto's met twee objectieven en kon genoeg geld opzijzetten voor nieuwe apparatuur. Ik kocht een Canon EOS 6D [nu opgevolgd door de Canon EOS 6D Mark II], een full-framecamera die ik graag gebruikte in combinatie met het EF 50mm f/1.8 STM-objectief. Ik investeerde ook in een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Samen met mijn andere objectieven kon ik zo elke situatie vastleggen tijdens evenementen."

Hij ontwikkelde zich als fotograaf en zijn uitrusting groeide met hem mee. Hij ruilde het EF 50mm f/1.8 STM-objectief in voor een EF 50mm f/1.4 USM en investeerde in objectieven die speciaal gemaakt zijn voor bruiloften, waaronder de EF 100mm f/2.8L Macro IS USM voor close-ups van belangrijke details, zoals trouwringen. Hij adviseert andere fotografen om goed na te denken over het soort foto's dat ze willen maken. "Je moet een duidelijk idee voor ogen hebben van het soort foto's dat je wilt maken en daar vervolgens de juiste apparatuur voor zoeken", zegt hij.

Twee mensen bestuderen de achterkant van een Canon-camera.

Volg je een opleiding in fotografie of videografie?

Canon's Future Focus brengt fotografie- en filmstudenten in contact met professionals.

De continue link tussen uitrusting en genre

Emmanuel verlegde zijn focus als fotograaf en dat betekende dat hij andere apparatuur nodig had. "Ik begon met het fotograferen van bruiloften omdat ik geld nodig had, niet omdat ik het zo leuk vond", geeft hij toe. "Ik wilde eigenlijk meer de artistieke kant op en fashionfoto's maken. Hiervoor had ik echt wel andere apparatuur nodig. Zo had ik de EF 100mm f/2.8L Macro IS USM bijvoorbeeld helemaal niet nodig voor fashionfotografie. De EF 50mm f/1.4 USM deed precies wat ik wilde en voor groothoekfoto's kocht ik een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM."

Tegenwoordig doet Emmanuel eigenlijk geen bruiloften meer, maar hij heeft de apparatuur nog steeds. "Ik verkoop mijn spullen niet graag vanwege de sentimentele waarde", legt hij uit. "Ze zijn een soort verlengstuk van mijn eigen lichaam geworden. Ik weet als geen ander wat ze kunnen. Ik ben uiteindelijk overgestapt van spiegelreflexcamera's op het EOS R System, maar ik heb nog steeds al mijn Canon EOS-1D X-body's."

Al deze apparatuur wordt nog steeds gebruikt binnen zijn bedrijf. "Voor Emmanuel Oyeleke Photography train ik andere fotografen en zij kunnen deze producten gebruiken voor opdrachten. Het is een soort bibliotheek met apparatuur geworden waaruit we kunnen putten wanneer dat nodig is."

Een vrouw danst in een weelderige pareljurk met hoge schouders. Ze draagt een schitterende tiara en de lichtsporen laten de beweging van haar armen en jurk zien. Gefotografeerd door Emmanuel Oyeleke met een Canon EOS R5.

"Het autofocussysteem op EOS R System-camera's is veel beter", zegt Emmanuel. "Op mijn eerste camera had ik misschien zes AF-punten, nu heb ik er meer dan duizend. Dat is een enorme vooruitgang en maakt het makkelijker om bewegende onderwerpen vast te leggen." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 0,5 sec, f/5.6 en ISO50. © Emmanuel Oyeleke

De huidige professionele uitrusting van Emmanuel

Emmanuel werkt nu vooral met de Canon EOS R5, waarvan hij er twee in zijn uitrusting heeft. Verder heeft hij ook een Canon EOS R. Hij gebruikt zijn tweede EOS R5 als primaire back-up en zijn EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de EOS-1D X Mark III) voor sport en shoots met veel actie, vanwege de snelheid en responsiviteit van de camera. De Canon RF 50mm F1.2L USM is op het moment zijn favoriete objectief. "Het is zeer veelzijdig, scherp, snel en kan tegen een stootje. Het is absoluut mijn eerste keuze", zegt hij. "Ik gebruik het voor fashion, lifestyle en portretten."

Hij gebruikt ook een Canon-vattingadapter EF-EOS R om een aantal van zijn favoriete EF-objectieven op zijn EOS R5 te gebruiken. "Soms wil ik tijdens een fashionshoot wat interessante groothoekfoto's maken en met het EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief krijg ik dat voor elkaar", zegt hij. Hij gebruikt zijn EF 100mm f/2.8L Macro IS USM vooral voor beautyfotografie, omdat scherpte hier cruciaal is. Voor bruiloften kiest hij voor de veelzijdige en robuuste EF 70-200mm f/2.8L USM. "Het is een van mijn oudste objectieven en zo krachtig", zegt hij. "Zelfs in uitdagende omstandigheden heeft het objectief me nooit teleurgesteld."

In zijn uitrusting zitten ook triggers voor externe lichtbronnen en ND-filters voor portretten. Hij werkt voornamelijk met natuurlijk licht, maar hij gaat nooit op pad zonder zijn Canon Speedlites, reserveaccu's, geheugenkaarten en schoonmaakspullen voor zijn objectieven.

Een mannelijk model draagt een witte jas en staat tegen een witte muur geleund in twee foto's van fashionfotograaf Jaroslav Monchak.

Waaruit bestaat de uitrusting van een fashionfotograaf?

Jaroslav Monchak vertelt over zijn favoriete Canon-camera’s en -objectieven voor het fotograferen van luxe fashion.

De overstap van spiegelreflexcamera's naar systeemcamera's heeft zo zijn voordelen, met name qua gewicht. "EOS R System-camera's zijn een stuk lichter dan spiegelreflexcamera's", zegt hij. "Ik draag nu al meer dan tien jaar overal camera's mee naartoe en dat heeft zijn weerslag op mijn lichaam. Bovendien is het autofocussysteem veel beter, waardoor ik snelle momenten moeiteloos kan vastleggen. Systeemcamera's zijn zo slim dat ik minder tijd kwijt ben aan technische handelingen en meer tijd heb om me te focussen op het artistieke aspect van mijn foto's."

Een vrouw in een wit korset draagt knielaarzen en een weelderig, schitterend hoofddeksel. Ze leunt tegen een gedrapeerd wit laken, tegen een achtergrond met een paarsblauwe hemel en witte pluiswolken. Gefotografeerd door Emmanuel Oyeleke met een Canon EOS R5.

"Ik houd de camera nog maar zelden voor mijn ogen, omdat ik op het LCD-scherm alles zo goed kan zien", zegt Emmanuel. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/200 sec, f/5 en ISO200. © Emmanuel Oyeleke

Workflow

Zijn Canon-apparatuur is dus een verlengstuk van zijn lichaam, maar ondersteunt daarnaast ook zijn manier van werken. "Mijn uitgangspunt is om de foto volledig in de camera te maken, zelfs als ik later nog effecten of kleuren wil aanpassen. Het is belangrijk om hiervoor de juiste uitrusting te hebben", zegt hij. "Dat maakt mijn werk makkelijker.

"Ik gebruik een fotoprogramma om de beste bestanden eruit te pikken. Die importeer ik vervolgens in Adobe Lightroom", aldus Emmanuel. Voor fashion- en beautyfotografie gebruik ik Adobe Photoshop om verder aan foto's te sleutelen. Ik wil alleen niet te lang achter de computer zitten, dat heb ik als programmeur namelijk al genoeg gedaan. Fotograferen is zoveel leuker!"

Voor fotografiestudenten die wel wat hulp kunnen gebruiken, is de Digital Photo Professional-software heel nuttig. Hiermee kunnen fotografen foto's verwerken, bewerken en organiseren. Voor technische back-up en reparaties is er Canon Professional Services (CPS), een gratis service voor (semi)professionele foto- en videografen die bepaalde Canon-producten gebruiken.

Wat je uitrusting nu ook is, Emmanuels verhaal laat zien dat het vooral belangrijk is om het beste te halen uit je huidige apparatuur en deze op verschillende, creatieve manieren te leren gebruiken. Dit zal in de toekomst zijn vruchten afwerpen.

Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Lorna Dockerill

De uitrusting van Emmanuel Oyeleke

De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te maken

De uitrusting van Emmanuel Oyeleke met camera's en objectieven van Canon.

Camera's

Canon EOS R5

Of je nu foto's, video's of een combinatie van beide maakt, de ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je creativiteit radicaal veranderen. Dit is de camerabody die Emmanuel meestal gebruikt. "Ik hoef eigenlijk amper over technische zaken na te denken. De camera doet dat al voor mij", vertelt hij. "De camera is snel en responsief. Dit is alles wat je je kunt wensen als fotograaf. Het is een geweldig apparaat in een zeer compacte body en de kwaliteit van de foto's is formidabel."

Canon EOS R

Een full-frame 30,3 Megapixel sensor met indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. "Toen deze camera net uitkwam, was het de perfecte camera voor mij om onopgemerkt buiten te fotograferen", aldus Emmanuel. "Het was het perfecte gereedschap voor mijn shoots. De gecomprimeerde RAW vond ik ook geweldig. Op sommige bruiloften legde ik soms wel zo'n 10.000 bestanden vast, maar door het gecomprimeerde RAW-bestand had ik lang niet zoveel opslagruimte nodig."

Canon EOS-1D X Mark III

De huidige versie van de camera die Emmanuel al jaren gebruikt, is een complete creatieve toolkit met geweldige prestaties bij weinig licht, AF met deep-learning en 5,5K RAW-video. "Deze camera is echt geweldig voor snelle fashionshoots", zegt Emmanuel. "De camera is ook erg sterk en kan tegen een stootje."

Lenzen

Canon RF 50mm F1.2L USM

Het RF-objectief dat fotografische prestaties naar een ongekend hoog niveau tilt. Het objectief biedt superieure scherpte, meer creatieve vrijheid en buitengewone prestaties bij weinig licht. "Dit veelzijdige objectief is mijn eerste keus voor fashion, lifestyle en portretten", zegt Emmanuel. "Het is ook zeer scherp. Dit objectief mag echt niet ontbreken in mijn uitrusting."

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Dit veelzijdige objectief biedt geweldige resultaten bij portretwerk en filmen vanuit de hand, dankzij de combinatie van geringe scherptediepte met prachtige bokeh, ingebouwde Hybrid Image Stabilization en het lichte ontwerp. "Dit is een van de beste objectieven die ik ooit heb gebruikt", zegt Emmanuel. "De scherpte is uitmuntend. Ik kan zo dicht bij mijn onderwerpen komen. Het is dan ook een perfect objectief voor beautyfotografie."

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Een hoogwaardig ultragroothoekobjectief met een constant grootste diafragma van f/2.8 voor de best mogelijke beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht. "Dit objectief is betoverend goed", zegt Emmanuel. "Ik kan er echt alle actie mee vastleggen."

Canon EF 70-200mm f/2.8L USM

Dit telezoomobjectief met een snel diafragma is favoriet bij fotografen in vrijwel alle genres. "Ik gebruik het vaak tijdens bruiloften. Je kunt er mooie close-ups mee maken en de speciale momenten perfect vastleggen", aldus Emmanuel.

Accessoires

Canon-vattingadapter EF-EOS R

Met de EF EOS R-vattingadapter kunnen EF-S- en EF-lenzen probleemloos op EOS R-camera's worden gebruikt. Fotografen die al een collectie EF-S- of EF-lenzen bezitten, kunnen investeren in het EOS R-systeem, want ze kunnen er zeker van zijn dat hun bestaande lenzen naar verwachting presteren.

Gerelateerde artikelen

Van concept tot nabewerking: hoe je een fashionshoot plant en uitvoert

Canon Ambassador Evely Duis begeleidt de opkomende professional Killian Jouffroy bij zijn eerste professionele fashionshoot.

Mijn eerste betaalde opdracht – en wat deze mij heeft geleerd

Vier fotografen en een filmmaker vertellen wat ze hebben gedaan om hun eerste betaalde opdracht te krijgen, en adviseren jou hoe jij die ook kunt krijgen.

Fashionfotografie: je stijl verkopen

Neem het advies van twee professionele fashionfotografes ter harte over hoe je je unieke creatieve visie vindt en deze verkoopt aan klanten.

De beste apparatuur voor beginnende professionals

Drie Canon Ambassadors bespreken de beste camera's en lenzen voor aankomende professionele fotografen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro