Hoe zorg je voor naamsbekendheid in de razendsnelle, competitieve filmwereld van vandaag de dag? De filmmakers die doorbreken hebben vaak één ding gemeen: ze zijn zeer gedreven en maken gedurfde keuzes.
"Je moet doorzetten en mensen aanspreken," vertelt filmmaker, fotograaf en regisseur Meji Alabi, die heeft samengewerkt met artiesten als Tinie Tempah en Wizkid. Zijn productiebedrijf JM Films heeft het Nigeriaanse segment van Beyoncés film Black Is King geproduceerd. "De kansen liggen niet voor het oprapen. Kansen maak je zelf door goed voorbereid te zijn en door op het juiste moment op de juiste plek te zijn."
Ashleigh Jadee begon als een autodidact met een camera, maar is nu een bekende regisseur die muziekvideo's maakt voor onder andere Skepta, Wiley en Wretch 32. Ze vindt dat filmmakers de sprong moeten wagen en in zichzelf moeten geloven. "Veel mensen houden zich in," zegt ze. "Ik zeg altijd tegen ze: je hebt niet het beste van het beste nodig om te beginnen. Gebruik wat je wél hebt. Als je maar begint. De rest bedenk je gaandeweg wel."
Hier kan de Nederlandse autodidact en filmmaker Basha de Bruijn over meepraten. Haar werk als regisseur bestaat onder andere uit campagnes voor grote muziekfestivals en goede doelen. Toen ze op haar achttiende voor een tv-zender ging werken en daar haar passie ontdekte, kreeg ze te horen dat ze te jong was om te regisseren. Nadat ze de universiteit en filmacademie oversloeg om op de set de kneepjes van het vak te leren, wist ze op haar tweeëntwintigste haar eerste commerciële reclame binnen te slepen.
Meji, Ashleigh en Basha delen hun beste tips waarmee filmmakers naamsbekendheid kunnen krijgen, van het opbouwen van een netwerk dat je carrière een boost geeft tot het gebruik van geavanceerde technologieën.
ARTIKEL
Naamsbekendheid krijgen in de filmindustrie
Lees ook het volgende eens:
1. Ontdek de kracht achter mensen
"Alles draait om connecties," zegt Basha. "De filmindustrie is erg open. Je kunt er gemakkelijk nieuwe mensen leren kennen. Je werkt op sets met veel verschillende mensen. Daarom hou ik zo van dit werk."
Meji is autodidact en ontdekte gaandeweg het belang van connecties. "Toen mijn carrière van de grond kwam, besefte ik dat je mensen moet leren kennen en dat je met ze moet praten. Je moet echt een band opbouwen met anderen, niet alleen op professioneel gebied. Je moet met ze bevriend raken. Op die manier leer je steeds meer mensen kennen."
Je kunt zowel online als offline mensen leren kennen, en juist deze connecties maken nieuwe samenwerkingen mogelijk, aldus Ashleigh. Het is heel belangrijk om je contacten goed te onderhouden. "Persoonlijke ontmoetingen zijn erg belangrijk tijdens het netwerken. Als je iemand online leert kennen, moet je jezelf nog even voorstellen als je die persoon in levenden lijve tegenkomt. En als je iemand offline leert kennen, kun je hem of haar achteraf een berichtje te sturen in de trant van: 'Leuk je te hebben gesproken!' Beide ontmoetingsvormen zijn even belangrijk."
2. Zoek je mentor en deel je kennis
"Mentorschap is ook belangrijk. Niet alleen kan een mentor je de weg wijzen, maar je leert van iemand die doet wat jij graag wilt doen en dat scheelt een hoop tijd," zegt Ashleigh, die nu zelf mentor en levenscoach is.
Basha heeft als filmmaker een niet-traditionele achtergrond, maar werd geholpen door mentors die van essentieel belang waren voor haar carrière. Ze wil nu iets terugdoen voor jonge filmmakers. "Het is ontzettend belangrijk. Het is de reden waarom ik hier nu ben."
Heb je Canon-apparatuur?
Meji kan dit beamen. "Ik wil altijd iets teruggeven aan de persoon die ik was toen ik net begon," zegt hij. "Er is zoveel talent dat nooit een kans heeft gekregen omdat hij of zij te jong zou zijn. Dit wereldje kan van buitenaf heel intimiderend overkomen."
Ashleigh raadt nieuwe filmmakers aan om iemand te vinden tegen wie je opkijkt. "Kijk naar die persoon en vraag jezelf af of je in zijn of haar schoenen wilt staan," zegt ze. "Kijk naar wat ze hebben bereikt en of zij je de adviezen kunnen geven die je nodig hebt."
3. Experimenteer en vind je eigen stijl
Door een herkenbare filmstijl te ontwikkelen, van je kleurenpalet tot een karakteristieke nabewerking, kan je werk je visitekaartje worden. Hoewel het belangrijk is om je eigen stijl te blijven ontwikkelen, adviseert Meji ook om er ook mee te blijven spelen.
"Jonge filmmakers horen te experimenteren om te zien wat ze wel en niet leuk vinden," zegt hij. "Als je ergens een passie voor hebt, moet je ervoor gaan en je nergens door laten tegenhouden. Vind je creativiteit en zet door. Je hoeft geen regels te volgen."
Hervormt sociale media de filmwereld?
Basha raadt alle filmmakers aan om je persoonlijkheid door te laten schemeren in je werk. "Je filmische stijl is nauw verbonden met je persoonlijkheid, legt ze uit. "Als je naar mijn werk kijkt, zie je dat human interest altijd een grote rol speelt.
Het belangrijkste is dat je gewoon begint," vertelt ze. "Wees niet te streng voor jezelf. Ik was zelf nooit bang om fouten te maken, waarschijnlijk omdat ik nooit naar de filmacademie ben gegaan. Begin gewoon je films te maken. Het geeft niet als ze niet zo goed zijn als je had gehoopt. Je moet ergens beginnen."
4. Haal alles uit nieuwe technologieën
Toen Meji voor het eerst een camera vasthield – een Canon EOS 550D (nu opgevolgd door de Canon EOS 850D) – studeerde hij nog voor accountant aan de universiteit. Hierna begon hij al snel muziekvideo's te maken voor vrienden. Toen hij eenmaal had besloten om films te blijven maken, stapte hij over op een Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV). "Die camera heeft mijn werk voorgoed veranderd wat betreft kwaliteit," zegt hij. "Mensen keken me aan en zeiden: 'Wauw, je video's zijn haarscherp'." Daarna ging het eigenlijk vanzelf. Niet alleen de technologie wordt beter, maar onze techniek ook. Doordat de camera's kleiner worden, kunnen we op plekken filmen waar we anders nooit kwamen. Daarnaast is de kwaliteit beter en zijn ze ook duurzamer geworden.'
Soms komt het je creativiteit ten goede als je de technische ontwikkelingen op de voet volgt. "Het is belangrijk om de techniek die beschikbaar is onder de knie te krijgen," zegt Basha. "Sommige cameraregisseurs kijken niet verder dan wat ze al weten, en dat is zonde. Er is zoveel nieuwe technologie en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Het zijn spannende tijden."
Ashleighs eerste Canon-camera was een Canon EOS 60D (nu opgevolgd door de Canon EOS 90D). "In eerste instantie wilde ik hem om foto's te maken, maar toen ontdekte ik dat hij ook films kon maken en was ik verkocht," herinnert ze zich. "Ik gebruikte hem voor evenementen, bruiloften, muziekvideo's, noem maar op. Ik denk dat de huidige Canon-apparatuur heel geschikt is voor jongeren. Het is toegankelijker geworden."
5. Ontwikkel meerdere vaardigheden
Content wordt tegenwoordig in een razend hoog tempo gemaakt. Dit houdt in dat de regisseurs, editors en fotografen van morgen steeds meer vaardigheden moeten leren om door te breken. Ashleigh, die van fotografie overstapte op regie, heeft er een gewoonte van gemaakt om mensen te bewijzen dat ze meer in haar mars heeft. "Ik was drie jaar lang assistent van een regisseur en hij leerde me alles over productie. En hoewel ik over productie leerde, sloeg ik hem onbewust ook gade terwijl hij regisseerde. Op die manier leerde ik heel veel op draaidagen en kon ik die kennis later zelf toepassen."
Meji werkt al sinds het begin van zijn carrière aan volledige projecten. "Ik moedig mensen aan om alle aspecten van het proces te leren om zo een betere filmmaker te worden," zegt hij. "Je hoeft niet 's werelds beste editor te zijn, maar als je enig verstand hebt van het proces, kun je veel beter samenwerken met je editor. Je bereikt veel meer als je van alle markten thuis bent. Concentreer je op je sterke punten, maar zorg dat je ook verstand hebt van andere zaken."
Basha heeft als regisseur, filmmaker en editor gewerkt. "Het is erg handig dat ik ook editor ben, dat ik mijn eigen bewerkingen kan toepassen en dat ik verstand heb van muziek," zegt ze. "Op die manier kun je je visie beter uitdragen. Als jonge, beginnende filmmaker is het fijn om die kennis in huis te hebben."
6. Maak en deel je werk zo veel mogelijk
Dankzij online platforms kun je met één klik op de knop alles delen wat je wilt, van muziekvideo's en reels met hoogtepunten tot hele films. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om je werk online te zetten en in contact te komen met filmmakers uit de hele wereld. "Ik laat me voortdurend inspireren door collega's uit de hele wereld en ik bewonder graag hun nieuwste werk," zegt Meji. "Het is ongelofelijk."
"Ik ben heel onzeker geweest en ik heb zelfs momenten gehad waarop ik eraan dacht om iets totaal anders te gaan doen," vervolgt hij. "Een van mijn vrienden zei: 'Wat je ook doet, stop nooit met films maken. Blijf werken, blijf consistent en het zal je echt lukken.' Dat is geweldig advies. Zorg dat je werk consistent is en geef jezelf over aan elke opdracht."
"Dankzij sociale media kun je je werk beter onder de aandacht brengen," voegt Ashleigh eraan toe, die 13.500 volgers heeft op Instagram. "Gebruik sociale media om jezelf en je werk te promoten zodat je relevant blijft. Zo zorg je voor naamsbekendheid en kun je je vaardigheden delen, opdrachten binnenhalen en opvallen."
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
Van student tot Canon Ambassador
Documentairefotograaf Ksenia Kuleshova bespreekt haar carrière en geeft advies over hoe je verder komt in de fotojournalistiek.
-
ARTIKEL
Beelden die de wereld kunnen veranderen
Documentairemaakster Alice Aedy raakte geïnspireerd door één hartverscheurende foto en heeft nu als missie om een bijdrage te leveren, gewapend met haar Canon EOS C300 Mark II.
-
NIEUWS OVER PRODUCTEN
EOS C70: maak kennis met de nieuwe Cinema EOS-camera met RF-vatting
Nieuwe vatting, nieuw ontwerp, nieuwe mogelijkheden… Ontdek hoe de compacte en krachtige Super 35mm van Canon je meer creatieve opties geeft.
-
ARTIKEL
Uitrusting, contactpersonen en carrière: 8 belangrijke vragen
Canon Ambassador Lucia Griggi vertelt hoe je kunt opvallen tussen de rest, hoe je je carrière kunt opbouwen en hoe je je kunt presenteren tegenover klanten.