Naamsbekendheid krijgen in de filmindustrie

Drie jonge filmmakers vertellen over hun stijl en werkwijze, van het vinden van een mentor tot het leren gebruiken van nieuwe technologie.
Regisseur Meji Alabi geeft zanger Wizkid instructies op de set van zijn nieuwste muziekvideo, terwijl een vrouw in een korte, roze jurk op een kleed ligt en een andere vrouw in een geel topje een glas verplaatst.

"Wanneer ik achter de camera sta, voel ik me de koning te rijk," zegt filmmaker, fotograaf en regisseur Meji Alabi, hier gefotografeerd op de set van een muziekvideo die hij regisseert voor de Nigeriaanse zanger en songwriter Wizkid. "Ik krijg de kans om mensen te helpen hun verhalen te vertellen, om artiesten te helpen een nieuw hoofdstuk in hun carrière te beginnen en om baanbrekende films te maken. Dat wil ik allemaal doorgeven aan de nieuwe generatie filmmakers die na mij komt." © KT Watson

Hoe zorg je voor naamsbekendheid in de razendsnelle, competitieve filmwereld van vandaag de dag? De filmmakers die doorbreken hebben vaak één ding gemeen: ze zijn zeer gedreven en maken gedurfde keuzes.

"Je moet doorzetten en mensen aanspreken," vertelt filmmaker, fotograaf en regisseur Meji Alabi, die heeft samengewerkt met artiesten als Tinie Tempah en Wizkid. Zijn productiebedrijf JM Films heeft het Nigeriaanse segment van Beyoncés film Black Is King geproduceerd. "De kansen liggen niet voor het oprapen. Kansen maak je zelf door goed voorbereid te zijn en door op het juiste moment op de juiste plek te zijn."

Ashleigh Jadee begon als een autodidact met een camera, maar is nu een bekende regisseur die muziekvideo's maakt voor onder andere Skepta, Wiley en Wretch 32. Ze vindt dat filmmakers de sprong moeten wagen en in zichzelf moeten geloven. "Veel mensen houden zich in," zegt ze. "Ik zeg altijd tegen ze: je hebt niet het beste van het beste nodig om te beginnen. Gebruik wat je wél hebt. Als je maar begint. De rest bedenk je gaandeweg wel."

Hier kan de Nederlandse autodidact en filmmaker Basha de Bruijn over meepraten. Haar werk als regisseur bestaat onder andere uit campagnes voor grote muziekfestivals en goede doelen. Toen ze op haar achttiende voor een tv-zender ging werken en daar haar passie ontdekte, kreeg ze te horen dat ze te jong was om te regisseren. Nadat ze de universiteit en filmacademie oversloeg om op de set de kneepjes van het vak te leren, wist ze op haar tweeëntwintigste haar eerste commerciële reclame binnen te slepen.

Meji, Ashleigh en Basha delen hun beste tips waarmee filmmakers naamsbekendheid kunnen krijgen, van het opbouwen van een netwerk dat je carrière een boost geeft tot het gebruik van geavanceerde technologieën.

Regisseur Ashleigh Jadee maakt aantekeningen terwijl ze aan een bureau zit, voor een open laptop. Ze draagt een fleecejack met een groene camouflageprint en lacht naar het scherm.

Ashleigh Jadee, hier op de foto, begon als videograaf maar is nu regisseur. Ze wil graag meerdere filmgenres verkennen. "Als ik mijn jongere ik advies kon geven, dan zou ik zeggen dat ik meer op mezelf moet vertrouwen," zegt ze. "Laat zien wat je in huis hebt en praat meer over jezelf, dan komt het vertrouwen vanzelf. Ik bleef altijd graag op de achtergrond, maar netwerken is ontzettend belangrijk."

1. Ontdek de kracht achter mensen

"Alles draait om connecties," zegt Basha. "De filmindustrie is erg open. Je kunt er gemakkelijk nieuwe mensen leren kennen. Je werkt op sets met veel verschillende mensen. Daarom hou ik zo van dit werk."

Meji is autodidact en ontdekte gaandeweg het belang van connecties. "Toen mijn carrière van de grond kwam, besefte ik dat je mensen moet leren kennen en dat je met ze moet praten. Je moet echt een band opbouwen met anderen, niet alleen op professioneel gebied. Je moet met ze bevriend raken. Op die manier leer je steeds meer mensen kennen."

Je kunt zowel online als offline mensen leren kennen, en juist deze connecties maken nieuwe samenwerkingen mogelijk, aldus Ashleigh. Het is heel belangrijk om je contacten goed te onderhouden. "Persoonlijke ontmoetingen zijn erg belangrijk tijdens het netwerken. Als je iemand online leert kennen, moet je jezelf nog even voorstellen als je die persoon in levenden lijve tegenkomt. En als je iemand offline leert kennen, kun je hem of haar achteraf een berichtje te sturen in de trant van: 'Leuk je te hebben gesproken!' Beide ontmoetingsvormen zijn even belangrijk."

2. Zoek je mentor en deel je kennis

"Mentorschap is ook belangrijk. Niet alleen kan een mentor je de weg wijzen, maar je leert van iemand die doet wat jij graag wilt doen en dat scheelt een hoop tijd," zegt Ashleigh, die nu zelf mentor en levenscoach is.

Basha heeft als filmmaker een niet-traditionele achtergrond, maar werd geholpen door mentors die van essentieel belang waren voor haar carrière. Ze wil nu iets terugdoen voor jonge filmmakers. "Het is ontzettend belangrijk. Het is de reden waarom ik hier nu ben."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Meji kan dit beamen. "Ik wil altijd iets teruggeven aan de persoon die ik was toen ik net begon," zegt hij. "Er is zoveel talent dat nooit een kans heeft gekregen omdat hij of zij te jong zou zijn. Dit wereldje kan van buitenaf heel intimiderend overkomen."

Ashleigh raadt nieuwe filmmakers aan om iemand te vinden tegen wie je opkijkt. "Kijk naar die persoon en vraag jezelf af of je in zijn of haar schoenen wilt staan," zegt ze. "Kijk naar wat ze hebben bereikt en of zij je de adviezen kunnen geven die je nodig hebt."

Regisseur Basha de Bruijn zit op een filmset en draagt een jack en honkbalpet, terwijl ze gemaakte beelden bekijkt op een scherm.

"Zodra ik wist hoe het in zijn werk ging, wilde ik regisseur worden. Maar iedereen zei dat ik te jong was," vertelt filmmaker Basha de Bruijn, die op ongewone manier de filmwereld inrolde, aangezien ze nooit naar de filmacademie is gegaan. "Het heeft zo zijn voordelen. Ik heb bijvoorbeeld mijn eigen visie over het maken van films ontwikkeld: ik heb nooit een specifieke manier van denken geleerd." © Basha de Bruijn

Op een zonnige dag zit filmmaker Basha de Bruijn op de bovenste trede van een ladder, terwijl een man in een lange, zwarte jas en een zonnebril naar haar opkijkt.

Basha, hier gefotografeerd met een vriend, zegt dat haar mentorschap haar carrière een boost heeft gegeven. "Toen ik als regisseur aan de slag ging, ging ik op zoek naar iemand die voor me kon filmen. Elke keer dat ik ergens mooie beelden zag, keek ik wie ze had gefilmd. Daarna nam ik daar contact mee op om te vragen of ze misschien een keer koffie met me wilden drinken. Op die manier heb ik een geweldige mentor gevonden. Ze leerde me alles over de technische kant van dit werk en ik heb ontzettend veel van haar opgestoken." © Basha de Bruijn

3. Experimenteer en vind je eigen stijl

Door een herkenbare filmstijl te ontwikkelen, van je kleurenpalet tot een karakteristieke nabewerking, kan je werk je visitekaartje worden. Hoewel het belangrijk is om je eigen stijl te blijven ontwikkelen, adviseert Meji ook om er ook mee te blijven spelen.

"Jonge filmmakers horen te experimenteren om te zien wat ze wel en niet leuk vinden," zegt hij. "Als je ergens een passie voor hebt, moet je ervoor gaan en je nergens door laten tegenhouden. Vind je creativiteit en zet door. Je hoeft geen regels te volgen."

A Canon EOS C70 camera mounted vertically to film a seated woman in portrait mode.

Hervormt sociale media de filmwereld?

Vier filmmakers bespreken de impact van sociale media op de filmwereld, van de kwaliteit van de content tot de technische vaardigheden die je op TikTok kunt leren.

Basha raadt alle filmmakers aan om je persoonlijkheid door te laten schemeren in je werk. "Je filmische stijl is nauw verbonden met je persoonlijkheid, legt ze uit. "Als je naar mijn werk kijkt, zie je dat human interest altijd een grote rol speelt.

Het belangrijkste is dat je gewoon begint," vertelt ze. "Wees niet te streng voor jezelf. Ik was zelf nooit bang om fouten te maken, waarschijnlijk omdat ik nooit naar de filmacademie ben gegaan. Begin gewoon je films te maken. Het geeft niet als ze niet zo goed zijn als je had gehoopt. Je moet ergens beginnen."

De Nigeriaanse zanger Wizkid zit voor een groen gordijn. Hij draagt een kleurrijk shirt en een zonnebril en lacht terwijl zijn foto wordt gemaakt.

Voor Meji maakt nieuwe technologie deel uit van het verhaal. "Probeer de verschillende apparatuur te gebruiken die beschikbaar is door moderne technologie," adviseert hij. "Nieuwe camera's en objectieven en de verschillende mechanismen die we kunnen gebruiken, spelen allemaal een rol in het verhaal." © KT Watson

4. Haal alles uit nieuwe technologieën

Toen Meji voor het eerst een camera vasthield – een Canon EOS 550D (nu opgevolgd door de Canon EOS 850D) – studeerde hij nog voor accountant aan de universiteit. Hierna begon hij al snel muziekvideo's te maken voor vrienden. Toen hij eenmaal had besloten om films te blijven maken, stapte hij over op een Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV). "Die camera heeft mijn werk voorgoed veranderd wat betreft kwaliteit," zegt hij. "Mensen keken me aan en zeiden: 'Wauw, je video's zijn haarscherp'." Daarna ging het eigenlijk vanzelf. Niet alleen de technologie wordt beter, maar onze techniek ook. Doordat de camera's kleiner worden, kunnen we op plekken filmen waar we anders nooit kwamen. Daarnaast is de kwaliteit beter en zijn ze ook duurzamer geworden.'

Soms komt het je creativiteit ten goede als je de technische ontwikkelingen op de voet volgt. "Het is belangrijk om de techniek die beschikbaar is onder de knie te krijgen," zegt Basha. "Sommige cameraregisseurs kijken niet verder dan wat ze al weten, en dat is zonde. Er is zoveel nieuwe technologie en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Het zijn spannende tijden."

Ashleighs eerste Canon-camera was een Canon EOS 60D (nu opgevolgd door de Canon EOS 90D). "In eerste instantie wilde ik hem om foto's te maken, maar toen ontdekte ik dat hij ook films kon maken en was ik verkocht," herinnert ze zich. "Ik gebruikte hem voor evenementen, bruiloften, muziekvideo's, noem maar op. Ik denk dat de huidige Canon-apparatuur heel geschikt is voor jongeren. Het is toegankelijker geworden."

Regisseur Meji Alabi en zanger Wizkid nemen even pauze op de set. Meji houdt een Canon-camera vast en draagt een blauw mondkapje. Hij wordt omgeven door leden van zijn filmcrew.

Meji neemt pauze op de set met Wizkid. "Ik wil dat beginnende filmmakers elk aspect van hun creativiteit kunnen ontdekken, zonder dat ze ergens door worden tegengehouden. Je leeft immers maar één keer. Er zijn net zoveel kansen als altijd, je moet alleen weten waar je ze kunt vinden," zegt hij. © Josh Snaps

Meji Alabi draagt een mondkapje en houdt een Canon-camera vast op een buitenset, omgeven door zijn filmcrew.

"Probeer niet aan jezelf te twijfelen," zegt Meji. "Meestal schrijf je ideeën op die goed in de oren klinken, maar dan begin je op de set toch te twijfelen. Kom voor jezelf op. Dat geldt vooral voor regisseurs: het is jouw visie, dus laat je niet overhalen. Je luistert naar de meningen van anderen, maar de keuze is aan jou." © Josh Snaps

5. Ontwikkel meerdere vaardigheden

Content wordt tegenwoordig in een razend hoog tempo gemaakt. Dit houdt in dat de regisseurs, editors en fotografen van morgen steeds meer vaardigheden moeten leren om door te breken. Ashleigh, die van fotografie overstapte op regie, heeft er een gewoonte van gemaakt om mensen te bewijzen dat ze meer in haar mars heeft. "Ik was drie jaar lang assistent van een regisseur en hij leerde me alles over productie. En hoewel ik over productie leerde, sloeg ik hem onbewust ook gade terwijl hij regisseerde. Op die manier leerde ik heel veel op draaidagen en kon ik die kennis later zelf toepassen."

Meji werkt al sinds het begin van zijn carrière aan volledige projecten. "Ik moedig mensen aan om alle aspecten van het proces te leren om zo een betere filmmaker te worden," zegt hij. "Je hoeft niet 's werelds beste editor te zijn, maar als je enig verstand hebt van het proces, kun je veel beter samenwerken met je editor. Je bereikt veel meer als je van alle markten thuis bent. Concentreer je op je sterke punten, maar zorg dat je ook verstand hebt van andere zaken."

Basha heeft als regisseur, filmmaker en editor gewerkt. "Het is erg handig dat ik ook editor ben, dat ik mijn eigen bewerkingen kan toepassen en dat ik verstand heb van muziek," zegt ze. "Op die manier kun je je visie beter uitdragen. Als jonge, beginnende filmmaker is het fijn om die kennis in huis te hebben."

Regisseur Ashleigh Jadee wijst en knipoogt naar de camera. Ze draagt gouden oorringen en zit aan een tafel in een groen fleecejack met een camouflageprint.

Ashleigh werd mentor tijdens de lockdown en deelt haar kennis graag met de volgende generatie. "Ik kon pas groeien toen ik kon delegeren. Dat zeg ik altijd tegen mijn mentees," vertelt ze.

6. Maak en deel je werk zo veel mogelijk

Dankzij online platforms kun je met één klik op de knop alles delen wat je wilt, van muziekvideo's en reels met hoogtepunten tot hele films. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om je werk online te zetten en in contact te komen met filmmakers uit de hele wereld. "Ik laat me voortdurend inspireren door collega's uit de hele wereld en ik bewonder graag hun nieuwste werk," zegt Meji. "Het is ongelofelijk."

"Ik ben heel onzeker geweest en ik heb zelfs momenten gehad waarop ik eraan dacht om iets totaal anders te gaan doen," vervolgt hij. "Een van mijn vrienden zei: 'Wat je ook doet, stop nooit met films maken. Blijf werken, blijf consistent en het zal je echt lukken.' Dat is geweldig advies. Zorg dat je werk consistent is en geef jezelf over aan elke opdracht."

"Dankzij sociale media kun je je werk beter onder de aandacht brengen," voegt Ashleigh eraan toe, die 13.500 volgers heeft op Instagram. "Gebruik sociale media om jezelf en je werk te promoten zodat je relevant blijft. Zo zorg je voor naamsbekendheid en kun je je vaardigheden delen, opdrachten binnenhalen en opvallen."

Tessa Watkins

Gerelateerde artikelen

Van student tot Canon Ambassador

Documentairefotograaf Ksenia Kuleshova bespreekt haar carrière en geeft advies over hoe je verder komt in de fotojournalistiek.

Beelden die de wereld kunnen veranderen

Documentairemaakster Alice Aedy raakte geïnspireerd door één hartverscheurende foto en heeft nu als missie om een bijdrage te leveren, gewapend met haar Canon EOS C300 Mark II.

EOS C70: maak kennis met de nieuwe Cinema EOS-camera met RF-vatting

Nieuwe vatting, nieuw ontwerp, nieuwe mogelijkheden… Ontdek hoe de compacte en krachtige Super 35mm van Canon je meer creatieve opties geeft.

Uitrusting, contactpersonen en carrière: 8 belangrijke vragen

Canon Ambassador Lucia Griggi vertelt hoe je kunt opvallen tussen de rest, hoe je je carrière kunt opbouwen en hoe je je kunt presenteren tegenover klanten.

Get the newsletter

Click here to get inspiring stories and exciting news from Canon Europe Pro