Kan de Canon EOS R3 de kleine en supersnelle strandplevier bijhouden?

De Italiaanse wildlifefotograaf Bruno D'Amicis stelt de EOS R3 danig op de proef voor een foto van een zeldzame, ontzettend snelle vogel op de stranden van Abruzzo.
Een strandplevier rent over het strand, in tegenlicht om de zandkorrels te benadrukken die omhoog komen langs de pootjes.

Wildlifefotograaf Bruno D'Amicis had altijd zijn droomfoto van de strandplevier voor ogen: in tegenlicht om de zandkorrels te benadrukken die de vogel al rennend door de duinen omhoog trapt. "Omdat ik gebruik kon maken van de EOS R3 met het geweldige Eye AF-tracking en een elektronische sluiter van 30 fps, in combinatie met het lichte RF 600mm F4L IS USM-objectief, kon ik niet alleen de foto van mijn dromen maken, maar ook tientallen scherpe foto's met perfecte belichting en binnen het scherpstelgebied," zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/2700 sec, f/4.5 en ISO640. © Bruno D'Amicis

Aan de zandkusten van de Adriatische Zee, in de Italiaanse regio Abruzzo, scheert een piepklein vogeltje van amper 40 g, dat in de palm van je hand zou passen, langs de strandgangers. Deze strandplevier is een bekend gezicht voor de lokale bewoners, maar wat velen niet weten, is dat deze vogels in aantal sterk afnemen. Ongeremde stadsontwikkeling, in combinatie met een onophoudelijke exploitatie van de zandstranden voor toerisme, heeft drastische gevolgen voor de natuurlijke omgeving van deze kustvogel, waarvan de nestplekken in het gedrang komen. De beroemde wildlifefotograaf en enthousiaste ornitoloog Bruno D'Amicis wil daar verandering in brengen, samen met zijn Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief.

De Canon Ambassador staat bekend om het vastleggen van bedreigde diersoorten in zijn eigen Italië met zijn Canon EOS-1D X Mark III, van wilde katten en spitssnuitadders tot de vale gier. Hij is van mening dat fotografie een cruciale rol kan spelen om het bewustzijn te vergroten, als gemeenschappelijke taal die niet alleen het lot van de natuurlijke wereld, maar ook natuurbeschermers onder de aandacht kan brengen.

Een strandplevier op een strand op de voorgrond, met op de achtergrond onscherpe strandgangers.

Een volwassen strandplevier dicht bij strandgangers in de Italiaanse regio Abruzzo. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief en een Canon Extender RF 2x, ingesteld op 1200 mm, 1/4000 sec, f/8 en ISO1000. © Bruno D'Amicis

Bruno, die was geraakt door de passie van de tientallen vrijwilligers van het Salva Fratino-project, besloot hun verhaal te vertellen. Dit project werd door het Wereldnatuurfonds georganiseerd in samenwerking met de Area Marina Protetta Torre del Cerrano en de Riserva del Borsacchio, die deze diersoorten in de gaten houden en beschermen. Dat was echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dit zeer kleine vogeltje is niet alleen schuw, maar beweegt zich bovendien met een ongekende, onvoorspelbare snelheid. Zelfs met de allerbeste spiegelreflexcamera's was dit een ongekende uitdaging.

"Ik heb er altijd van gedroomd om de perfecte tegenlichtfoto te maken van vogelpootjes die zandkorrels omhoog drukken," zegt Bruno. "Maar de vogels waren of te snel voor de autofocus, of ik was niet tevreden over de compositie."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Dit keer beschikte Bruno gelukkig over de nieuwste generatie functies van de Canon EOS R3, zoals continue opname met 30 fps, geavanceerde AF-modi, een verbeterde EVF-ervaring en beeldstabilisatie in de body (IBIS).

Een Canon EOS R3 met een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, tegen een stuk drijfhout op een zandstrand.

Een droomcombinatie: de Canon EOS R3 en het Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, klaar voor gebruik. © Bruno D'Amicis

Een vrouw knielt op het strand om een groene plastic kooi om een vogelnest te plaatsen.

Marina De Ascentiis, een vrijwilligster voor het Salva Fratino Project, plaatst een kleine plastic kooi over het nest van een strandplevier om het tegen roofdieren zoals kraaien, en honden te beschermen. "Dankzij het heldere variangle LCD-touchscreen van de EOS R3 kon ik actiefoto's maken vanuit een laag oogpunt, door de camera met uitgestrekte armen voor me te houden zonder te dicht bij het nest te gaan liggen," vertelt Bruno. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15mm, 1/320 sec, f/11 en ISO200. © Bruno D'Amicis

De opnamesessie voorbereiden

Bruno kreeg via het Wereldnatuurfonds toestemming om de beschermde diersoort te fotograferen. Zij begeleidden hem bij voorbereidende bezoeken om de meest geschikte nestplek voor de opname te bepalen. Tijdens deze bezoekjes kreeg Bruno een beeld van het gedrag van de vogels en de kans om het werk van de natuurbeschermers vast te leggen.

Op de opnamedag kroop Bruno, geheel in camouflagekleding, als een marinier op veilige afstand van de nesten en ging hij op zijn buik liggen, met de camera en het objectief (beide tegen de weersomstandigheden beschermd) op zandniveau om vanuit het perspectief van de kleine kustvogels te fotograferen. Toen het licht perfect was, kon hij eindelijk zijn droomfoto met tegenlicht maken.

Een kuiken van een strandplevier rent over het strand.

"Hoewel ik vanuit de hand fotografeerde met een 1200mm-objectief, ingesteld op f/8, presteerden de IS en de AF van de EOS R3 boven verwachting toen ik de snelle kuikens volgde," zegt Bruno. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief en een Canon Extender RF 2x, ingesteld op 1200mm, 1/800 sec, f/8 en ISO4000. © Bruno D'Amicis

Het vergde, met zulke schichtige en onberekenbare onderwerpen, wel veel geduld en beleid van Bruno om dicht genoeg bij de vogels te komen zonder ze te verstoren. "Kuikens van de strandplevier zijn extreem klein en extreem snel. De ouders houden ze vaak veilig op afstand van mensen. Omdat ik op afstand wilde blijven en foto's wilde maken zonder ze te verstoren, gebruikte ik een Canon Extender RF 2x die ik achter het Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief had bevestigd," legt hij uit.

Een statief had hier niet gewerkt. Met een vast camerapunt had ik nooit de onderwerpen kunnen bijhouden, omdat die steeds in en uit het frame vlogen. Ik moest de camera flexibel en snel kunnen bewegen, dus de enige optie was fotograferen vanuit de hand. Ik ben dan wel afhankelijk van de beeldstabilisatie in de EOS R3 en het bijbehorende objectief voor scherpe foto's zonder vaagheid.

Een strandplevier vliegt in het avondlicht boven de branding.

"De automatische scherpstelling van de EOS R3 leverde in het zwakke schemerlicht goede prestaties," aldus Bruno. "In combinatie met de hoge ISO-mogelijkheden van de camera kon ik goede foto's van de snelle strandpleviers maken met de rollende branding op de achtergrond." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/2700 sec, f/5 en ISO3200. © Bruno D'Amicis

De camera in de hand

Hoewel de weerbestendige body van de EOS R3, van magnesiumlegering, kleiner en lichter is dan die van veel andere spiegelreflexcamera's, biedt deze wel duurzaamheid en hoge weerstand tegen schokken. Hierdoor is deze camera net zo stevig als Bruno's vorige camera, de Canon EOS-1D X Mark II. "De EOS R3 is precies groot genoeg, biedt ideale grip en de levensduur van de accu is uitstekend," voegt hij toe. "Ergonomisch gezien deed hij me denken aan mijn analoge Canon EOS 3-camera. Die extra stevigheid maakt het voor mij de ideale camera. Ik vind hem zelfs beter dan mijn Canon EOS R5."

Zelfs op afstand van de vogels was het essentieel om zo weinig mogelijk geluid te maken en om heel te stil te blijven liggen. "Ik had al eens foto's gemaakt met een mechanische sluiter, maar toen vlogen de vogels op bij het harde geluid. Voor het maken van de gewenste opnamen was de stille elektronische sluiter van de EOS R3 uitermate belangrijk," zegt Bruno.

Bruno profiteerde ook van de EVG, die op je belichtingsinstellingen van toepassing is zodat je een nauwkeurig voorbeeld van de uiteindelijke foto kunt zien, om perfect stil te blijven. "Zelfs kleine bewegingen, zoals de camera omlaag halen om een foto op het LCD-scherm aan de achterzijde te bekijken, kunnen al genoeg zijn om de vogels te verjagen," legt hij uit. Dankzij deze functies kon Bruno tot op maar liefst drie meter van zijn onderwerpen komen, zonder ze op te schrikken.

De EVF van de EOS R3 bleek ook een ware openbaring voor panbewegingen en bij weinig licht. "Er is sprake van zo'n hoge frequentie en zo veel helder licht dat je bijna geen onderscheid kunt maken met een optische zoeker," vertelt Bruno. "Er is helemaal geen vertraging, zelfs niet bij heel weinig licht. Ik had niet het gevoel dat ik met een systeemcamera aan het werk was."

Een strandplevier vliegt in gouden licht over een zandstrand, met de zee op de achtergrond.

Dankzij een combinatie van AF voor dieren, met een prioriteit voor vogels, en de Flexi Zone AF met aanpasbare AF-gebiedsgrootte en -vorm was het mogelijk om scherpe foto's te maken van kleine, snelle onderwerpen zoals strandpleviers. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/3200 sec, f/4.5 en ISO640. © Bruno D'Amicis

De EOS R3 in actie

De EOS R3 op zandniveau neerzetten om het perspectief van de vogels te krijgen, vergde wel het optimale van de mogelijkheden van deze camera. "Dit zijn heel kleine en extreem snelle vogels die snel tussen het ongelijke zand verdwijnen. Dat stelt de fotograaf, die op het strand moet liggen en zowel een camera als een groot superteleobjectief moet vasthouden, enorm op de proef," aldus Bruno.

De EOS R3 beschikt over de functie AF voor dieren, een algoritme dat speciaal vogels herkent en volgt, en die kan worden gekoppeld aan de nieuwe Flexi Zone AF, waarmee je de grootte en vorm van het automatische scherpstelgebied kunt aanpassen. Deze flexibiliteit is vooral handig voor kleine onderwerpen zoals de strandplevier. "Wanneer de AF voor dieren eenmaal is vergrendeld, staat niets je meer in de weg. Duinen, beplanting... Ik ben het onderwerp nooit uit het oog verloren," zegt Bruno.

Bruno vond de functie voor AF-suggesties van de EOS R3 vooral handig op momenten dat er veel vogels in beeld waren. Bij het gebruik van AF voor ogen van dieren wordt een blauw kader weergegeven rondom het oog waarop is scherpgesteld. Rondom andere ogen die binnen het kader worden gedetecteerd, worden grijze kaders weergegeven. "Met één druk op de knop kan ik snel schakelen tussen twee verschillende scherpstelgebieden," zegt hij. "Als ik niet genoeg vertrouwen heb in het ene focuspunt, dan stelt de camera automatisch een ander punt voor."

Net zoals de aanvullende AF-flexibiliteit en de nauwkeurigheid beschikt de RF-vatting van de EOS R3 ook over een 12-pins aansluiting voor een hogere communicatiesnelheid en meer bandbreedte tussen de camera en de Dual Power Focus Drive van het Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, voor nog betere scherpstelling. "Ik stond versteld van de snelheid waarmee de EOS R3 op de vogels scherpstelde en ze bleef volgen," vertelt Bruno.

Een foto van een snelle rode rallyauto die een stofwolk achterlaat.

Off-road met de EOS R3

Motorsportfotograaf Vladimir Rys probeert de baanbrekende AF voor racewagens van de EOS R3 tijdens zijn eerste fotosessie van elektrische rallywagens.
De EOS R3 is voorzien van een mechanische sluiter die tot maximaal 1/8000 sec werkt. Als je alleen de elektronische sluiter gebruikt, kun je dit uitbreiden tot een supersnelle 1/64000 s, zodat je nooit meer snel bewegende dieren, mensen en voorwerpen mist. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/1600 sec, f/5 en ISO1600. © Bruno D'Amicis

De EOS R3 is voorzien van een mechanische sluiter die tot maximaal 1/8000 sec werkt. Als je alleen de elektronische sluiter gebruikt, kun je dit uitbreiden tot een supersnelle 1/64000 s, zodat je nooit meer snel bewegende dieren, mensen en voorwerpen mist. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/1600 sec, f/5 en ISO1600. © Bruno D'Amicis

De foto van je dromen maken

De foto van zijn dromen was voor Bruno de ultieme test. Zouden de vogels deze keer weer zijn kit overtreffen? Nadat Bruno het gedrag van de strandpleviers een dag lang had geobserveerd en zijn techniek tot in de puntjes had verfijnd om de actie in een fractie van een seconde vast te leggen, was hij er klaar voor. En precies op het goede moment evenaarde de snelheid van de elektronische sluiter van 30 fps van de EOS R3 die van de vogel. "Dankzij de snelle sluiter en de ongekende AF van de EOS R3 kon ik me richten op de compositie in plaats van op de techniek," vertelt Bruno. "Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik dat magische moment eindelijk op beeld had! Een mannetje kwam in het prachtige licht van de ondergaande zon op me af, met zand dat overal om hem heen glinsterde."

De mogelijkheid om bij weinig licht, zelfs tot -7,5 EV, scherp te stellen, betekende dat de EOS R3 de ideale camera was om de kuikens aan het einde van de dag te fotograferen, toen de meeste badgasten naar huis waren. Bruno gebruikte opnieuw de Canon Extender RF 2x met het Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, waarmee hij als het ware een 1200mm f/8-objectief creëerde en het vermogen om bij weinig licht nauwkeurig scherp te stellen op de proef stelde.

"Het verbaasde me hoe goed de beeldstabilisatie en de AF van de EOS R3 de rondrennende kuikens konden volgen, ondanks het gebrek aan licht," zegt hij. "De foto's bij ISO6400 waren ongekend scherp."

Bruno maakte alle foto's uit de hand en dankzij de verbeterde IS tot maximaal 5,5 stops waren ze allemaal consequent scherp. Hetzelfde gold voor de videoclips. "Die dag heb ik bijna 12.000 foto's gemaakt die bijna allemaal scherp waren. Dat stelde me wel voor een prettig probleem: een keuze uit al die foto's maken."

Veel lokale inwoners dragen de strandplevier een warm hart toe en Bruno denkt dat de vogel een goede ambassadeur voor deze bedreigde leefgebieden langs de kust kan zijn. In samenwerking met lokale natuurbehoudverenigingen werk hij aan een boek over de impact van menselijk gedrag op het wildlife in de regio. Ook is hij van plan om zijn werk aan deze schilderachtige kust te exposeren.

Tim Coleman

De uitrusting van Bruno D'Amicis

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

De uitrusting van Bruno D'Amicis bestaat uit camera's en objectieven van Canon.

Camera's

Canon EOS R3

Een snelle full-frame systeemcamera met hoge prestaties die een nieuw tijdperk inluidt voor sport-, wildlife- en nieuwsfotografen. "Ik stond versteld van de snelheid waarmee de EOS R3 op de vogels scherpstelde en ze bleef volgen," vertelt Bruno.

Canon EOS R5

Een nieuwe benadering van systeemcamera's. De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je fotografie en filmproductie radicaal verbeteren.

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit objectief uit de L-serie staat bij professionele fotografen bekend als de standaard onder zoomobjectieven, dankzij de optische scherpte en het feit dat het objectief in bijna elke omgeving te gebruiken is.

Accessoires

Canon Extender RF 2x

Vergroot je bereik nog meer met een 2x-extender die speciaal is ontworpen voor het RF-objectiefsysteem, waardoor de beeldkwaliteit en snelle communicatie tussen camera en lens behouden blijven.

Gerelateerde artikelen

Helemaal up-to-date met de supertele-objectieven met RF van Canon

Bekijk hoe motorsportfotograaf Vladimir Rys optimaal gebruikmaakt van de RF 400mm F2.8L IS USM- en RF 600mm F4L IS USM-objectieven tijdens een fotoshoot met rallywagens.

De fantastische Eye Control AF van de Canon EOS R3 gebruiken

Lees alles over deze fantastische functie van de Canon EOS R3, die het AF-punt kan instellen of wijzigen door te detecteren waar je naar kijkt.

De beste camera's en objectieven voor wildlifefotografie

Wildlifespecialisten Markus Varesvuo, Marina Cano en Dani Connor delen hun favoriete uitrusting om verbluffende foto's van de natuur te maken.

De mensheid en de natuur opnieuw met elkaar verbinden door middel van print

"Om de planeet te kunnen redden, moeten we eerst de mensheid redden." Ontdek hoe wildlifefotograaf Pie Aerts print gebruikt als middel voor natuurbehoud.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro