Camerawoman Julie Monière filming in Katmai National Park, Alaska.
Julie Monière is cinematograaf van wildlife en documentaires. Ze zegt dat hard werken en het vormen van verbindingen haar hielpen een carrière op te bouwen in het maken van films. © Julie Monière

Er leiden vele wegen naar filmmaken. Hoogwaardige camera's zijn nu betaalbaarder dan ooit. Het is echter nog steeds een overwegend door mannen gedomineerde omgeving – een feit dat wordt benadrukt door de ophef over het feit dat er in 2020 uitsluitend mannen waren genomineerd voor de categorie regie bij de belangrijkste awards van de branche.

Hoe zijn succesvolle vrouwen erin geslaagd zijn om een carrière in de filmwereld op te bouwen? Zoals documentaire- en liefdadigheidsfilmmaker Holly Butcher opmerkt, is er "geen één lineaire manier om films te maken". De Franse cinematografe Julie Monière studeerde biologie in Bristol in Engeland, in de hoop dat ze op die manier werk kon krijgen bij de afdeling Natuurhistorie van de BBC, die in die stad is gevestigd. De Britse onafhankelijke documentairemaker Phoebe Holman adviseert om de kracht van het internet te benutten om je werk zo breed mogelijk uit te dragen, terwijl Director of Photography (DOP) Alice Gu uit LA begon met het maken van video's voor rockbands.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De carrières van deze vrouwen verliepen niet altijd soepel. Financiering voor projecten vinden, kan enorm tijdrovend zijn. Ook is het lastig om mensen ervan te overtuigen dat ze geschikt zijn voor een klus, vooral wanneer ze pas beginnen. Maar iedereen is het erover eens dat je met passie – en beleefd zijn – ver kunt komen.

Hier onthullen ze wat meer over hun weg naar film, geven ze tips en advies voor beginnende vrouwelijke filmmakers – of eigenlijk voor beginnende filmmakers van elk geslacht en met elke achtergrond – en onthullen ze dingen die ze aan het begin van hun carrière hadden willen weten.

Lees ook het volgende eens:

Camerawoman Julie Monière filming with a Canon camera.
Julie gelooft dat meisjes van jongs af aan moeten leren om zekerder te zijn van zichzelf en dat ze hun dromen mogen waarmaken. "Ze moeten weten dat ze kunnen doen wat ze willen," zegt ze. © Julie Monière
Camerawoman Julie Monière.

Over Julie Monière

In haar 15 jaar als filmmaakster is Julie naar een aantal van de meest gevaarlijke omgevingen ter wereld geweest, van woestijnen in Marokko tot de diepte van een actieve vulkaan. Haar werk omvat Penguins en Seven Worlds van DisneyNature en One Planet voor de BBC.

Julie Monière

"Na mijn verhuizing naar Bristol en mijn studie biologie begon ik parttime te werken voor Tshed, een bedrijf dat gespecialiseerde apparatuur verhuurt, voornamelijk voor documentaires. Via hun contacten kreeg ik mijn eerste klus voor een documentaire van de BBC, waarbij ik 's nachts met een warmtebeeldcamera olifanten filmde in Kenia.

"Je moet toegewijd, hartstochtelijk, creatief en technisch bekwaam zijn. In het begin moet je lange werkdagen maken en gratis werken. Dat hoort erbij. Zo krijg je de kans om jezelf te bewijzen en de mensen te vinden met wie je wilt werken. Zorg ervoor dat je contact houdt met producenten [nadat een project is voltooid], zodat ze nooit vergeten wie je bent.

"Als je je eerste film opneemt, moet je in jezelf geloven en georganiseerd zijn. Wees er niet al te pietluttig over – het zal niet perfect zijn. Dat is het nooit, maar je leert er een hoop van. Vergeet niet om je werk aan anderen te laten zien. Netwerken en werkervaring zijn de sleutels tot succes. Ga rechtstreeks naar productiebedrijven, zodat ze een naam hebben bij een gezicht. Laat zien hoe enthousiast en leergierig je bent.”

Filmmaker Phoebe Holman.

Over Phoebe Holman

Phoebe is een onafhankelijke documentairemaakster en contentproducente met veel prijzen op haar naam. Ze heeft zich gespecialiseerd in het opduiken van nieuwe en onbekende verhalen die sociale problemen aan het licht brengen, een ode brengen aan verschillen, stereotypen doorbreken en mensen laten zien die niet gezien worden.

Phoebe Holman

"Mijn eerste betaalde klus in filmmaken was voor televisie. Ik werkte als runner voor de serie Harvest van de BBC. Het was hard werken, omdat je onder aan de ladder staat, en dat hoor je regelmatig, maar zonder runners zou de productie zo veel moeilijker zijn. Mijn motto: behandel anderen zoals je zelf ook wil worden behandeld.

"Als je ideeën hebt, maak dan een trailer-achtige video of gebruik Instagram en YouTube. Het internet is nu de kracht – je kunt ineens een sensatie worden als je content aanslaat. Als je een echte filmmaker wilt zijn, is het leven moeilijker omdat je financiering voor je projecten nodig hebt. Daar is moeilijk aan te komen, vooral voor documentaires. Maar doorzettingsvermogen en ervaring in het veld helpen.

"Vertel mensen dat je wilt meewerken aan hun projecten om ervaring op te doen. Zo krijg je een idee van wat voor soort filmmaken je leuk vindt. Als je een camera wilt bedienen, begin je in een kit house of als runner; als je bij de regie wil werken, werk je als runner voor een regisseur; als je bij de productie wilt werken, zorg je dat je producenten en productiemanagers leert kennen.

"Je hebt geen technische vaardigheden nodig om door te breken in deze branche. Het helpt wel, en je valt er door op, maar je kunt het ook gaandeweg leren. Wees vriendelijk, op tijd en positief – opnamen nemen vaak een onverwachte wending.”

Documentary and charity filmmaker Holly Butcher films boats on a river.
Door haar werk voor goede doelen en commerciële klanten reist Holly Butchers de hele wereld rond. © Holly Butcher
Filmmaker Holly Butcher.

Over Holly Butcher

Holly maakt documentaires en films voor goede doelen. Haar eerste documentaire, The Home for Broken Toys (2019), won meerdere prijzen op festivals en wordt in 2020 in verschillende bioscopen in het Verenigd Koninkrijk en China vertoond. Ze staat momenteel onder contract bij het Britse Rode Kruis.

Holly Butcher

"Er is geen één lineaire manier om films te maken. De belangrijkste eigenschappen zijn tastbare passie en een goede werkhouding. Door hard te werken en steeds te blijven creëren, onthouden mensen je en krijg je eerder een klus. Wees ook aardig! Door anderen aan te bevelen voor werk dat je niet zelf kunt doen, blijft iedereen aan de slag en je collega's zullen jou dan ook die gunst verlenen.

"Ik denk dat de belangrijkste en meest dringende kwestie de vraag is hoe we omgaan met de genderkloof en de maatschappelijke kloof voor niet-witte vrouwen en vrouwen uit sociaal zwakkere milieus. Er is een groeiend aantal vrouwen in documentaires en fotografie – dat is prachtig om te zien – maar meestal zijn het vrouwen met een bevoorrechte achtergrond. Over de hele linie hebben we dringend behoefte aan meer diversiteit, en ik vind dat degenen die de macht hebben de verantwoordelijkheid dragen om die onevenwichtigheid aan te pakken.

"Ze zouden meer beurzen, financiering en creatieve kansen moeten bieden aan een grotere groep beginnende filmmakers. Maar ik geloof ook in lokale initiatieven en de macht van het collectief. Hoe meer we gezamenlijk kunnen doen om verandering teweeg te brengen – het opzetten van lokale groepen, anderen bereiken en luisteren – hoe beter.”

A still from Alice Gu's video short on drink-driving, showing a young woman in a car.
Alice Gu zegt dat één van haar meest zinvolle werken een korte film was over rijden onder invloed in New Mexico. © Alice Gu
A still from a healthcare advert shot by Alice Gu of a teenage girl in a green shirt sat at a long dining table.
Alice heeft ook reclamespots gemaakt voor een aantal klanten, van kledingmerken tot instellingen voor gezondheidszorg. © Alice Gu
Filmmaker Alice Gu.

Over Alice Gu

Alice is een regisseuse en Director of Photography uit LA en heeft veel gewerkt in zowel de printindustrie als in live action. Haar werk ging in première op het Sundance Film Festival. Haar regiedebuut, The Donut King, gaat op de SXSW 2020 in première.

Alice Gu

"Nu ik wat ouder en wijzer ben, kan ik eerlijk zeggen dat de grootste uitdaging in mijn carrière was om serieus genomen te worden als vrouw; om te laten zien dat ik de vaardigheid, ervaring en kennis had om een team te leiden, tijd te managen en budgetten te beheren. Als twintiger werkte ik als Director of Photography. Ik had een directeur die tegen me zei: "Ik zal nooit een vrouw inhuren om een autoreclame te filmen." Ik was zo bang om iets verkeerds te zeggen dat ik maar knikte alsof ik het ermee eens was. Als iemand nu het lef zou hebben om te zeggen dat ik geen autoreclame kan filmen, zou ik ze er flink van langs geven.

"Ik denk dat de basisprincipes voor doorbreken in deze wereld tegenwoordig niet anders zijn dan vroeger: focus, betrokkenheid, toewijding en nieuwsgierigheid om te leren en te experimenteren. De technische vaardigheid die je nodig hebt, is een getraind oog. Je moet gebruikmaken van je smaak en manier van kijken, en durven te vertrouwen op je instinct. Bekijk zoveel films als je kunt: ontdek wat je echt leuk en niet leuk vindt. Dat is jouw stem! Die is uniek voor jou en niemand anders.

"Op persoonlijk niveau zijn openheid en flexibiliteit heel belangrijk. Je kunt en moet je voorbereiden, maar er veranderen altijd dingen op de dag zelf, en daar moet je in mee kunnen gaan. Wat betreft het maken van je eerste film zeg ik: Ga ervoor! Je enige hindernis ben je zelf. Doe het gewoon, blijf oefenen en geniet van wat je doet. En negeer iedereen die negatief is.”

Geschreven door Gary Evans


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan