De beste camera's en objectieven van Canon voor wildlifefotografie

Wildlifefotograaf Maxime Aliaga vertelt over zijn favoriete apparatuur om verbluffende foto's van de natuur te maken.
Een jaguar ligt te slapen op weelderig groen gras en mos in een dicht begroeide plek. Gefotografeerd met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief.

Maxime Aliaga maakte deze foto van een jaguar, één van de grootste roofdieren van Zuid-Amerika, die aan de oever van een rivier ligt. "We maakten foto's vanaf een kleine boot en hadden dus niet veel bewegingsruimte," legt hij uit. "Het RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief was ideaal; met de zoomfunctie kon ik het onderwerp perfect in het kader krijgen en toch de optimale beeldkwaliteit behouden." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, ingesteld op 450mm, 1/500 sec, f/6.3 en ISO 1600. © Maxime Aliaga

Wildlifefotografie vereist geduld, doorzettingsvermogen en een goede kennis van het gedrag van dieren en veldwerktechnieken. Een erg lang objectief kan ook geen kwaad. Het Canon EOS System heeft professionele wildlifefotografen veel te bieden, met een uitgebreide serie supertele- en zoomobjectieven en high-speed, hoogwaardige camerabody's die bestand zijn tegen zware omstandigheden, zoals je die tegenkomt als je op zoek bent naar moeilijk te vinden dieren.

Maar welke Canon-camera's en -objectieven zijn het meest geschikt voor wildlifefotografie? Om die vraag te beantwoorden, vertelt natuurbehoud- en wildlifefotograaf Maxime Aliaga over de camera's en objectieven die hij gebruikt om zijn eigen onvergetelijke beelden van de natuur vast te leggen. Mike Burnhill en John Maurice, productspecialisten bij Canon Europe, bespreken de technische kenmerken.

Een foto gemaakt met een Canon EOS R3 van een strandplevier die op een strand richting de camera rent.

De EOS R3 beschikt over een EVF-vernieuwingssnelheid van 120 fps en een continue opnamesnelheid van maximaal 30 fps met volledige AF/AE-tracking. Hierdoor is het zelfs bij weinig licht makkelijk om snel bewegende onderwerpen te volgen en vast te leggen, zoals deze schuwe strandplevier, zelfs bij weinig licht. De EOS R1 gaat een stap verder met een EVF zonder black-outs, en continue opnamen met een maximale snelheid van 40 fps. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/4000 sec, f/4.5 en ISO 1600. © Bruno D'Amicis

Een volwassen mannelijke strandplevier rent langs de kust, gefotografeerd met een Canon EOS R3.

Op recente EOS R-systeemcamera's zoals de EOS R1 en de EOS R3, kan AF-tracking met onder andere vogels als hoofdonderwerp worden gebruikt in combinatie met elke AF-gebiedsmodus, waaronder de Flexi Zone AF, waarbij de grootte en vorm van het AF-gebied kunnen worden aangepast. Deze unieke combinatie van mogelijkheden is ideaal voor snel bewegende kleine onderwerpen zoals deze kustvogels. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 in combinatie met een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief en een Canon Extender RF 2x, ingesteld op 1/640 sec, f/8 en ISO 400. © Bruno D'Amicis

1. Beste systeemcamera voor high-speed wildlifefotografie: Canon EOS R1

Met de EOS R1, de toonaangevende full-frame systeemcamera van Canon, bereiken prestaties voor professionele wildlifefotografie nieuwe hoogten. De EOS R1 heeft een door Canon ontwikkelde stacked BSI CMOS-sensor met 24,2 Megapixel voor een continue opnamesnelheid tot 40 fps met volledige AE-/AF-tracking, elektronische sluitertijden tot 1/64.000 sec. om zelfs de snelste actie te bevriezen en ultrahoge uitleessnelheden, zodat rolling shutter-vertekening vrijwel wordt geëlimineerd.

Canon EOS R1

Canon EOS R1

Ontworpen om snel bewegende actie vast te leggen en gebouwd om te voldoen aan de eisen van professionele fotografen, met ultrareactiesnelheid, hoge gevoeligheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid.

De EOS R1 beschikt nu bovendien over kruistype-AF die gevoelig is voor zowel horizontale als verticale lijnen, waardoor je meer precisie en gevoeligheid krijgt, vooral bij weinig licht en een laag contrast. De automatische scherpstelling wordt verder verbeterd met een nieuw ontwikkelde DIGIC Accelerator-processor naast de DIGIC X-beeldprocessor. Deze twee processors werken samen en leveren op basis van deep learning ongekende autofocusprestaties, met snellere scherpstelling en verbeterde tracking, met name van dieren.

De EOS R1 beschikt ook over de nieuwste versie van het baanbrekende Eye Control AF-systeem dat in de EOS R3 werd geïntroduceerd en het scherpstelpunt kan instellen of verplaatsen door te detecteren waar je naar kijkt in de zoeker.

"Als je bijvoorbeeld een zwerm vogels fotografeert, kun je een enkele vogel sneller isoleren met Eye Control dan door het AF-punt te wijzigen of de camera te bewegen om de juiste vogel te kiezen," legt Mike uit. Met Eye Control AF kun je overal in het frame kijken om het juiste onderwerp te kiezen dat het systeem moet volgen, terwijl je je compositie behoudt.

De AF-functie voor het volgen van onderwerpen wordt ondersteund voor alle AF-gebiedsinstellingen, waaronder de dieren-AF voor vogels, katten en honden en Flexi Zone AF, waarmee de grootte en vorm van het AF-gebied kunnen worden aangepast – ideaal voor grote en kleine dieren. AF-modi worden ondersteund door 's werelds snelste AF voor full-frame, die tevens bij het minste licht nog kan scherpstellen. Hierbij wordt scherpgesteld in slechts 0,03 seconden en bij lichtomstandigheden van -7,5 EV.1

Nog waardevoller is de functie voor precontinue opname van de EOS R1. Als je de camera instelt op continue opnamen en de AF inschakelt, kun je de sluiterknop half indrukken en de camera richten op de plek waar je denkt dat er actie gaat plaatsvinden. Als je de knop helemaal indrukt, begint de camera niet alleen met foto's maken, maar worden ook de 20 frames van vlak voordat je de knop volledig indrukte opgeslagen, met volledige AE- en AF-tracking.

"Als je bijvoorbeeld een wegvliegende vogel wilt vastleggen, moest je eindeloos lang wachten en was je vaak toch nog een halve seconde te laat om het precieze moment vast te leggen," zegt Maxime. "Nu kun je met de camera telkens precies de goede foto vastleggen. Voor mij is de vooropnamefunctie echt een doorbraak voor wildlifefotografie. Ik vind hem geweldig."

De EOS R1 is uitgerust met in-body beeldstabilisatie (IBIS)-technologie die toonaangevende 8,5-stops stabilisatie biedt in het midden van het frame en 7,5-stops bij de randen, afhankelijk van het gebruikte objectief, voor ongeëvenaarde flexibiliteit bij lange brandpuntsafstanden.

Een vliegende toekan tegen een wazige achtergrond, op een foto die is gemaakt door Maxime Aliaga met een Canon EOS R5 Mark II.

Maxime vertelt dat hij nog nooit een vliegende toekan had gefotografeerd en maar een halve seconde de tijd had om zijn Canon EOS R5 Mark II met Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief op de vogel te richten. "Ik stond echt versteld van de foto's toen ik ze later bekeek," zegt hij. "De vogel was haarscherp dankzij de snelle, efficiënte scherpstelling van de camera en het uitstekende beeldstabilisatiesysteem." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/8000 sec, f/4 en ISO 2500. © Maxime Aliaga

2. Beste systeemcamera voor wildlifefotografie met hoge resolutie: Canon EOS R5 Mark II

Net als de EOS R1 bevat de EOS R5 Mark II de nieuwste versie van het Eye Control AF-systeem dat werd geïntroduceerd in de EOS R3, met nieuwe, compacte optica waarmee grotere nauwkeurigheid mogelijk is. Daarnaast heeft de camera, net als de EOS R1, naast de DIGIC X-beeldprocessor ook een DIGIC Accelerator-processor. Deze biedt verbeterde autofocus-acquisitie en verbeterde tracking van onderwerpen.

Een Canon EOS R5 Mark II-camera.

Canon EOS R5 Mark II

Superieure allround prestaties met een hybride camera met 45 Megapixel die uitblinkt in elk genre foto- en videografie.

"Autofocus is erg belangrijk bij wildlifefotografie omdat het hierbij meestal gaat om bewegende onderwerpen, die ook nog eens klein kunnen zijn, en waarbij wordt gewerkt op plekken waar het licht vaak niet zo goed is," legt Maxime uit. "De autofocus van de EOS R5 Mark II is geweldig. In Colombia zagen we toekans die wegvlogen. Ik greep mijn camera toen er één recht op me af kwam vliegen. De autofocus kreeg de toekan scherp in beeld en volgde daarna de ogen van de vogels, zelfs toen hij tussen de takken van de bomen door vloog. Ik kon zo prachtige foto's maken die eerder gewoon niet mogelijk waren geweest."

De EOS R5 Mark II biedt sluitertijden tot 1/32.000 seconde, aanpasbare continue opnamen van maximaal 30 fps, sensor-shifting IBIS met wel 8,5-stops aan stabilisatie, en hoge ISO-instellingen, ondersteund door ruisreductie via neuraal netwerk in de camera om snel bewegende dieren zelfs bij weinig licht te kunnen fotograferen. En dat allemaal in een robuuste, weerbestendige body.

Net als de EOS R1 heeft de EOS R5 Mark II ook een functie voor precontinue opname. Hiermee worden de 15 frames van vlak voordat je de knop volledig indrukt opgeslagen met volledige AE- en AF-tracking, zodat je zeker weet dat je het moment vastlegt waarop de actie plaatsvindt.

Voor Maxime draait het echter om de hoge resolutie met 45 Megapixel. "Bij wildlifefotografie kun je niet altijd zelf bepalen hoe dicht je bij een onderwerp kunt komen of een plotselinge actie perfect in het kader kunt krijgen. Het is dus geweldig om beelden met zo'n hoge resolutie te hebben, omdat je je foto's later opnieuw kunt kadreren zonder kwaliteitsverlies."

Een foto van een goed gecamoufleerde kleine vogel op de grond, gemaakt met een Canon EOS R7 met daarop een 500mm-objectief.

De Canon EOS R7 is uitgerust met een APS-C-sensor met 32 Megapixel en maakt de brandpuntsafstand van een objectief met 1,6x groter. Als je bijvoorbeeld een 500mm-objectief op de camera bevestigt, werk je in principe met het equivalent van een 800mm-objectief op een full-frame body. Dit biedt een enorm voordeel bij het fotograferen van dieren waarbij je zelf niet in de buurt kunt komen. Gefotografeerd met een Canon EOS R7 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, ingesteld op 500mm, 1/1250 sec, f/7.1 en ISO 800. © Dani Connor

3. Beste APS-C-camera voor extra bereik: Canon EOS R7

De Canon EOS R7 is de toonaangevende APS-C-camera van het EOS R System en biedt een combinatie van razendsnelle opnamesnelheden, dierendetectie-AF en uitzonderlijke beeldkwaliteit in een lichte, weerbestendige body die ideaal is voor lange dagen in de wildernis.

De APS-C-sensor op de EOS R7 geeft objectieven 1,6x het telefotobereik dat ze zouden hebben op een full-frame camera. Zo wordt het makkelijker om close-ups te maken van schichtige dieren en vogels. Met de 32 Megapixel-resolutie krijg je genoeg mogelijkheden om foto's bij te snijden en nog steeds prachtige details te behouden. De camera heeft ook een heleboel functies die goed van pas komen bij wildlifefotografie, zoals een RAW Burst-modus, die al begint met het maken van foto's nog voordat je de sluiterknop volledig hebt ingedrukt, zodat je de actie nooit meer hoeft te missen.

Een Canon EOS R7-camera.

Canon EOS R7

Een lichte, weerbestendige APS-C-systeemcamera met een sensor met 32 Megapixel, Dual Pixel CMOS AF en een RAW-burstoptie die een halve seconde voor het indrukken van de sluiterknop begint met het vastleggen van beelden.

Als de elektronische sluiter is ingeschakeld, kan de EOS R7 geruisloos RAW-bestanden met volledige resolutie opnemen met tot wel 30 fps. De camera heeft een variangle touchscreen voor ondersteuning bij fotograferen vanuit de hand vanuit moeilijke hoeken. Daarnaast beschikt hij, net als andere EOS R-systeemcamera's met IBIS, over IBIS-technologie (In-Body Image Stabilizer), met tot 8-stops beeldstabilisatie in combinatie met een optisch gestabiliseerd objectief. De EOS R7 kan de autofocus verlagen tot een waarde van -5 EV voor langere shoots bij veranderende lichtomstandigheden en beschikt over de dieren- en oogtracking-AF die ook wordt gebruikt in andere EOS R-systeemcamera's.

"Voor wildlifefotografie is dat echt een doorbraak", zegt John. "De EOS R7 heeft dezelfde autofocuskenmerken als de EOS R3, dus je hoeft alleen maar aan te geven waar de AF-tracking moet beginnen en de camera doet de rest van het werk. Stel dat er vier vogels op een tak zitten. Je hoeft dan alleen maar op het scherm te tikken om de vogel te selecteren waarvan je denkt dat ie gaat vliegen en de camera volgt vervolgens elke beweging."

In een foto gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 800mm F5.6L IS USM-objectief jaagt een grote wit-grijze vogel op eten in ondiep water.

"De Canon RF 800mm F5.6L IS USM is een prima allround objectief voor wildlifefotografie", zegt Mike. "Het werkt net zo goed voor kleine vogels in Europa als tijdens een wildlifesafari, waar je gewoon niet dichtbij genoeg kunt komen." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 800mm F5.6L IS USM-objectief, ingesteld op 1/640 sec, f/9 en ISO 100.

In een foto gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 1200mm F8L IS USM-objectief zit een roofvogel op een tak uitdagend te krijsen.

Zowel de Canon RF 1200mm F8L IS USM als de RF 800mm F5.6L IS USM zullen een nieuwe generatie van wildlife-filmmakers aanspreken, denkt Mike. "Als je werkt met een Canon EOS C70, EOS R5 C of andere camera met een RF-vatting, dan zijn deze objectieven naar mijn mening een groot voordeel tijdens opdrachten om zeldzame dieren te fotograferen die niet gewend zijn aan mensen in hun nabijheid." Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon RF 1200mm F8L IS USM-objectief en een Canon Extender RF 2x, ingesteld op 2400mm, 1/1000 sec, f/16 en ISO 6400.

4. De beste Canon-objectieven voor professionele wildlifefotografie: Canon RF 800mm F5.6L IS USM en Canon RF 1200mm F8L IS USM

Dankzij het extreme supertelefotobereik, de geavanceerde optische ontwerpen en het drastisch verminderde formaat en gewicht ten opzichte van de EF-voorgangers, zorgen de Canon RF 800mm F5.6L IS USM en de Canon RF 1200mm F8L IS USM voor uitzonderlijke wildlifefoto's in uitdagende omstandigheden.

Met een minimale scherpstelafstand van 4,3 meter kun je ook met de Canon RF 1200mm F8L IS USM van heel dichtbij scherpstellen. Dit maakt het mogelijk om wilde dieren en vogels vanaf verschillende afstanden te volgen. "Je krijgt ook 4-stops IS", vertelt Mike. "Je kunt er bovendien nog 1.4x- of 2x-extenders op bevestigen, waardoor je er eigenlijk een relatief licht 1680mm f/11- of 2400mm f/8-objectief van maakt. Bij schuchtere dieren en vogels of bij opdrachten waar je beter wat afstand kunt nemen, krijg je zo net dat beetje extra bereik om de foto te maken."

Een Canon RF 800mm F5.6L IS USM-objectief.

Canon RF 800mm F5.6L IS USM

Dit objectief is ontworpen voor camera's uit het EOS R System, speciaal voor wildlife- en sportfotografen die op zoek zijn naar compromisloze prestaties onder alle omstandigheden.

De Canon RF 800mm F5.6L IS USM is net als de Canon RF 1200mm F8L IS USM volledig weerbestendig en het lichtste professionele objectief in zijn klasse. De brandpuntsafstand van 800 mm, bouwkwaliteit en ongekende helderheid maken het objectief bij uitstek geschikt voor professionele wildlifeopdrachten.

"Je kunt met dit objectief eenvoudig vanuit de hand fotograferen", zegt Mike. "Het biedt nieuwe mogelijkheden op momenten waar je normaal een monopod of statief nodig zou hebben. Het komt vooral van pas bij vogelfotografie, omdat het vrijwel onmogelijk is om met een statief vliegende vogels te fotograferen."

In een foto gemaakt met een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief zwemmen twee zwanen in de schemering op een meer. De maan wordt weerspiegeld in het stilstaande water achter hen.

De Canon RF 400mm F2.8L IS USM is een uitstekende keuze voor fotografie bij weinig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 1/4000 sec, f/2.8 en ISO 200.

5. Beste Canon-objectief voor wildlifefotografie bij weinig licht: Canon RF 400mm F2.8L IS USM

Dankzij het heldere maximale diafragma van f/2.8 en het hoogwaardige glas maakt de Canon RF 400mm F2.8L IS USM uitstekende foto's in de meest veeleisende situaties.

"Dit is een droomobjectief voor elke wildlifefotograaf," zegt Maxime. "Het is super licht, de optische kwaliteit is fantastisch en 400mm is een nuttige brandpuntsafstand voor allerlei soorten dieren, of ze nu groot of klein zijn.

"Ik fotografeer veel in de jungle, waar er nooit veel licht is," voegt hij toe, "en het snelle f/2.8 diafragma is perfect voor situaties met weinig licht."

Een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief.

Canon RF 400mm F2.8L IS USM

Een hoogwaardig superteleobjectief met toonaangevende draagbaarheid, prestaties en beeldkwaliteit.

Door het isolerende vermogen van de telefoto-brandpuntsafstand, in combinatie met het maximale diafragma van f/2.8, is dit professionele 400mm-objectief een perfecte keuze om een dier of vogel duidelijk te onderscheiden van de omgeving. En de geringe scherptediepte zorgt ervoor dat de achtergrond prachtig wazig wordt.

De RF 400mm F2.8L IS USM zorgt ook voor snelle scherpstelling dankzij de soepel werkende USM-focusmotor en de 12-pins RF-vatting, die zorgt voor snellere communicatie met een hogere bandbreedte tussen het RF-objectief en de camera ten opzichte van de EF-vatting van de vorige generatie.

In een foto gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief komt een grote bonte specht achter een boom vandaan.

Met het superteleobjectief Canon RF 600mm F4L IS USM kun je zelfs de meest schuwe onderwerpen van dichtbij bekijken, met een sublieme beeldkwaliteit onder alle omstandigheden. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/4 en ISO 800.

Een foto die is gemaakt met een Canon EOS R3 met een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, waarop een vliegende witte zilverreiger met een kleine vis in zijn snavel zien is tegen een wazige achtergrond.

Voor deze foto moest Maxime meteen in actie komen en razendsnel zijn camera pakken om een vliegende, vrouwelijke zilverreiger vast te leggen. De prachtige bokeh en het mooie licht waren een bonus. "Bij vogelfotografie," legt hij uit, "moet je altijd snel reageren. Ik werk daarom vaak met het diafragma helemaal open op mijn RF 600mm F4L IS USM-objectief, omdat ik dan de best mogelijke snelheid met goede ISO heb." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/1250 sec, f/4 en ISO 1250. © Maxime Aliaga

6. Beste Canon-objectief voor vogelfotografie: Canon RF 600mm F4L IS USM

Met een ongekende draagbaarheid en toonaangevende prestaties is de Canon RF 600mm F4L IS USM onmisbaar in de uitrusting van professionele natuurfotografen. "Dit is mijn beste objectief voor vogelfotografie," vertelt Maxime, "omdat vogels klein en tegelijkertijd ver weg kunnen zijn." Wanneer hij uitzonderlijk schuchtere vogelsoorten fotografeert die heel snel schrikken, gebruikt hij het objectief soms met een RF1.4x Extender voor een nog groter bereik van 840 mm, zodat hij afstand kan houden.

Een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief.

Canon RF 600mm F4L IS USM

Een krachtig superteleobjectief met ongeëvenaarde draagbaarheid en prestaties.

"Het maximale diafragma van f/4 zorgt voor heel mooie bokeh en is geschikt voor fotografie bij weinig licht, zoals vaak het geval is in bossen," voegt Maxime toe. "Voor zijn formaat is dit objectief ook zo licht. In het verleden had je voor een 600mm-objectief een statief nodig, maar met dit objectief kan ik gewoon vanuit de hand fotograferen en sneller reageren op het gedrag van vogels." Om zelfs vanuit de hand scherpe foto's te krijgen, biedt de optische Image Stabilizer in het objectief tot 5,5 stops bescherming tegen wazige foto's door camerabewegingen.

De intelligente AF in EOS R-systeemcamera's zoals de EOS R3, EOS R5 Mark II en EOS R1, kan vogels herkennen en hier prioriteit aan geven, terwijl je met de nieuwe Flexi Zone AF de grootte en vorm van het AF-gebied kunt aanpassen – wat handig is voor het fotograferen van kleinere vogels.

Voor supertelefotografie van wildlife met een beperkt budget kun je ook de Canon RF 600mm F11 IS STM overwegen – of zelfs de Canon RF 800mm F11 IS STM. "Tot nu toe waren 800mm-objectieven te duur en gewoon te groot en te zwaar - je moet plannen om ermee te gaan fotograferen", legt Mike uit. "Maar dit is een objectief dat lichter is dan een fles water en daarom kun je dit altijd bij je hebben."

Vroeger was het door de parameters van het EF-ontwerp maar mogelijk om tot f/5.6 te gaan, zegt John, "maar zoals we hebben gezien met de objectieven RF 600mm F11 IS STM, RF 800mm F11 IS STM en RF 200-800mm F6.3-9 IS USM worden er nu nieuwe soorten wildlife-objectieven gemaakt voor een betaalbare prijs en van handige grootte. Door gebruik te maken van de mogelijkheid van Dual Pixel CMOS AF om de focus omlaag te halen tot f/22 zijn er nieuwe objectieven mogelijk.

"Bij wildlifefotografie focus je vaak op kleine dieren en vogels, waardoor het lastig is om een impact te maken omdat ze makkelijk verdwijnen in de achtergrond. Maar deze objectieven helpen je om het beeld te vullen en indrukwekkende foto's te maken."

Een orang-oetan hangt aan de tak van een boom, omringd door groene bladeren. Gefotografeerd met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief.

Het Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief biedt uitzonderlijke veelzijdigheid voor wildlifefotografie. De geavanceerde beeldstabilisatie zorgt voor scherpe foto's over de gehele brandpuntsafstand, waarmee dit het perfecte objectief is voor het vastleggen van vluchtige momenten in de natuur. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, ingesteld op 150mm, 1/2000 sec, f/6.3 en ISO 800. © Maxime Aliaga

Een close-up van een orang-oetan, gefotografeerd met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief.

"Wanneer ik foto's van orang-oetans maak, probeer ik altijd om hun expressieve ogen vast te leggen," vertelt Maxime. "Voor deze diersoort gebruik ik meestal een RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, omdat ik daarmee, afhankelijk van de situatie, kan in- en uitzoomen. Het is een heel licht en gebruiksvriendelijk objectief waarmee je gemakkelijk kunt rondlopen en haarscherpe foto's kunt maken." Gefotografeerd met een Canon EOS R5, met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, ingesteld op 270mm, 1/320 sec, f/5.6 en ISO 1000. © Maxime Aliaga

7. Veelzijdigste Canon-objectief voor wildlifefotografie: Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM

"Dit is mijn alleskunner!" zegt Maxime. "Met het 500mm-uiteinde van het bereik kun je close-ups van grote dieren zoals orang-oetans maken, en uitzoomen om het dier in zijn leefomgeving te fotograferen. Het is compact, veelzijdig en de kwaliteit is geweldig. Het is een fantastisch objectief en ik heb het altijd bij me."

Een Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM-objectief.

Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM

Met een 5-stops Image Stabilizer en L-serie-kwaliteit levert dit objectief unieke prestaties en beeldkwaliteit, dankzij de UD-objectiefelementen en ASC-coatings voor ongeëvenaard contrast en scherpte.

De flexibiliteit die het objectief biedt door zijn brandpuntsafstandbereik, gecombineerd met de uitstekende optica en het draagbare, weerbestendige ontwerp, maken de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM het ideale objectief voor wildlifefotografie vanuit de hand. Met de optische Image Stabilizer is fotografie vanuit de hand mogelijk met sluitertijden die tot 5 stops langzamer zijn dan bij objectieven zonder IS.

"500 mm is een prima uitgangspunt voor vogelfotografie", zegt Mike. "Bovendien kun je de RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM ook met de RF-extenders gebruiken. Het AF-systeem op de Canon EOS R3, EOS R5 Mark II en EOS R6 Mark II werkt bij zo weinig licht dat de camera's met gemak scherpstellen bij deze compactere diafragma's."

Een maki draait zijn gezicht naar de camera tegen een vervaagde achtergrond. Gefotografeerd met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objectief.

Dankzij de geavanceerde Nano USM-focusmotor heeft de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM een snelle, stille autofocus waar schuwe dieren niet van schrikken. De Dual Pixel CMOS AF van Canon focust tot f/22, waardoor autofocus zelfs gebruikt kan worden met een bevestigd Canon Extender RF 2x-objectief. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II en een Canon RF 200-800mm f/F6.3-9 IS USM-objectief, ingesteld op 742mm, 1/800 sec, f/9 en ISO 25600.

Een Australische pelikaan heeft zijn snavel tussen zijn vleugels en lijkt recht in de camera te kijken. Gefotografeerd met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objectief.

Het RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objectief wordt langer wanneer je inzoomt, maar er is weinig verschil in de gewichtsverdeling. "Door het ontwerp kan het zo compact mogelijk zijn bij de kleinste maat," legt John uit. "Bij wildlifefotografie is een compact objectief belangrijk zodat je het in je handbagage kunt stoppen, evenals een licht gewicht wanneer je een grote uitrusting moet dragen." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objectief, ingesteld op 600mm, 1/800 sec, f/8 en ISO 200.

8. Canon's meest veelzijdige superteleobjectief voor wildlifefotografie: Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Voor situaties waarin je een groter bereik nodig hebt, is het Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objectief een interessante optie. "Soms heb je gewoon meer nodig dan 500mm," zegt John. Met het uitzonderlijke bereik en de veelzijdigheid van een zoom, is dit het "ideale objectief voor ontdekkers", zegt hij. "Het nadeel van prime-objectieven is dat je op precies de juiste afstand van het onderwerp moet staan voor de brandpuntsafstand van het objectief dat je hebt gekozen. Maar met de 200-800mm heb je eigenlijk alles, zeker als je op safari bent of door de wildernis loopt en je maar één objectief mee wilt nemen."

Een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objectief.

Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Kom dichter bij sport, natuur en wildlife met een supertelezoom waarmee je profiteert van een groter bereik met ongelooflijke flexibiliteit, waar je ook bent.

Maxime is het daarmee eens. "Ik nam de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM mee op safari in Zambia om hem uit te proberen en heb hem uiteindelijk de hele tijd gebruikt. Het is echt een enorm veelzijdig objectief met een heel goede prijs-kwaliteitverhouding. Bij het 800mm-uiteinde van het scherpstelbereik is het maximale diafragma f/9, en dat kan een probleem zijn als je fotografeert in een bos met weinig licht. Maar in gevallen waar je wel genoeg licht hebt, is dit objectief een echte aanrader."

Deze betaalbare allrounder is heel compact en met ongeveer 2 kg ontzettend licht voor het bereik dat het biedt. Door de 5,5-stops beeldstabilisatie op 800mm is het gemakkelijk vanuit de hand te gebruiken, maar het heeft ook een ingebouwde statiefaansluiting voor situaties waarin je meer ondersteuning nodig hebt. Het heeft deels dezelfde ontwerpeigenschappen als de populaire Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM, waaronder dezelfde weerbestendigheid, wat een belangrijke overweging is wanneer je wildlife fotografeert in onstuimige en onbeschutte omstandigheden.

In combinatie met een APS-C-camera zoals de Canon EOS R7 zorgt de bijsnijdfactor van de compactere sensor voor een nog groter bereik. "Op de EOS R7 wordt dit objectief in wezen een 320-1280mm F6.3-9 zoom," legt John uit. "Dat is een heel krachtig bereik. Je krijgt niet alleen een grotere brandpuntsafstand met de EOS R7, je hebt ook de 32 Megapixel resolutie. Dat is een geweldige combinatie voor wildlifefotografie."

Daarbij is de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ook compatibel met RF-extenders van Canon. Met een 2x-extender kun je hem zelfs instellen op 1600mm," merkt John op. "Wanneer je aan deze combinatie een APS-C-camera toevoegt, krijg je hetzelfde als 2560mm terwijl je nog steeds autofocus kunt gebruiken."

Een zeldzame, schuwe zwarte panter in hoog gras, gefotografeerd met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief.

"De zwarte panter is een van de zeldzaamste en moeilijkst te fotograferen dieren," vertelt Maxime. "Ze zijn vooral 's nachts actief, maar met de lange brandpuntsafstand en het grote diafragma van het RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief – en heel veel geluk – kon ik deze foto maken in het Laikipia-reservaat in Kenia." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 210mm, 1/300 sec, f/2.8 en ISO 10000. © Maxime Aliaga

Een zwarte panter die niet helemaal scherp op de voorgrond te zien is, kijkt naar een dikdik die verder weg op een open plek staat, gefotografeerd met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief.

"Deze foto van een zwarte panter die zijn prooi, een kleine dikdik, besluipt vind ik heel mooi," vertelt Maxime. "Het RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief kan razendsnel in- en uitzoomen, waardoor je heel snel precies op het gewenste onderwerp kunt scherpstellen of het dier in zijn natuurlijke omgeving kunt laten zien." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 300mm, 1/2000 sec, f/2.8 and ISO 2000. © Maxime Aliaga

9. Beste Canon-objectief voor wildlifefotografie in het algemeen: Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM

Kortere telezoomobjectieven zoals de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM en de RF 100-300mm F2.8L IS USM zijn een mooie aanvulling op de uitrusting van een wildlifefotograaf, want je kunt er meer van de omgeving van het dier mee op de foto zetten. Het constante diafragma van f/2.8 van deze professionele zoomobjectieven betekent dat ze ook een goede keuze zijn voor wildfotografie bij weinig licht.

"Ik heb de RF 70-200mm F2.8L IS USM gebruikt voor grote dieren zoals gorilla's en orang-oetans," vertelt Maxime, "maar de RF 100-300mm F2.8L IS USM is nóg veelzijdiger, en heeft een beter bereik voor het fotograferen van andere wilde dieren. Het zoombereik biedt zoveel mogelijkheden wanneer een dier dichter bij je in buurt komt – met dit ene objectief kun je zoveel doen."

Een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief.

Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM

Met een snel f/2.8-diafragma over het gehele zoombereik, ongelooflijke scherpte, een 5,5-stops Image Stabilizer en de weerbestendigheid van de L-serie biedt dit razendsnelle telezoomobjectief de voordelen van een prime-objectief.

De RF 100-300mm F2.8L IS USM beschikt over een 5,5-stops Image Stabilizer en heeft de weerbestendigheid en schokbestendigheid van de L-serie, en daarmee is hij robuust genoeg voor gebruik in de meest veeleisende omstandigheden. Het objectief is compact en licht, en kan dus gemakkelijk worden meegenomen naar afgelegen of uitdagende plekken. Het is bovendien supersnel bij het scherpstellen.

Maxime vertelt dat het objectief ook compatibel is met RF-objectiefextenders van Canon. "Met een RF 2x Extender krijg je een bereik van 100 mm tot wel 600 mm, zonder in te boeten aan kwaliteit of scherpstelsnelheid. Dit echt een doorbraak voor wildlifefotografen."

Een kolibrie hangt in de lucht met uitgestrekte vleugels en zuigt nectar op uit een felgekleurde oranje-rode bloem. Gefotografeerd met een Canon RF 14-35mm F4L IS USM-objectief.

"Ik besloot om die kolibrie op een bloem te fotograferen met een groothoekobjectief om de foto meer dynamiek te geven," zegt Maxime. "Met de brandpuntsafstand van 14 mm moest ik heel dicht bij mijn onderwerp komen." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een RF 14-35mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/9 en ISO 1600. © Maxime Aliaga

Het nest van een jabiroe in een boom, met de Melkweg aan de nachtelijke hemel erboven. De foto is 's nachts met een lange sluitertijd gemaakt met een Canon RF 14-35mm F4 IS USM-objectief.

Het Canon RF 14-35mm F4 IS USM-objectief is ideaal als je het landschap – of zelfs een sterrenhemel – in een bredere foto wilt opnemen. Met deze lange sluitertijd is het nest van een jabiroe in een boom in de Mato Grosso Pantanal-regio van Brazilië vastgelegd, met de Melkweg tot in het kleinste detail zichtbaar in de nachtelijke hemel erboven. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een RF 14-35mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 25 sec, f/4 en ISO 2500. © Maxime Aliaga

10. Beste Canon-objectief om wildlife in hun leefomgeving te laten zien: Canon RF 14-35mm F4L IS USM

"Ik heb altijd graag een groothoekzoomobjectief bij me," zegt Maxime. "De RF 14-35mm F4L IS USM is een heel goed objectief voor journalistiek werk of landschapsfotografie, en om een onderwerp vast te leggen in zijn natuurlijke omgeving. Het is licht en je kunt het gemakkelijk overal mee naartoe nemen."

Het kan een uitdaging zijn om dichtbij genoeg te komen om wilde dieren te fotograferen met een ultragroothoekobjectief zoals de RF 14-35mm F4L IS USM, maar hierdoor kun je dieren in context plaatsen binnen een ruimere scène. Dankzij de mogelijkheid om een EOS-camera met Wi-Fi op afstand te bedienen met de Canon Camera Connect-app op je smartphone of tablet, zijn deze objectieven ook perfect voor het fotograferen van wildlife op afstand.

Een Canon RF 14-35mm F4L IS USM-objectief.

Canon RF 14-35mm F4L IS USM

Met een combinatie van asferische elementen voor scherpte over het gehele brandpuntsbereik plus UD-elementen (Ultra-low Dispersion), brengt dit compacte groothoekobjectief prestaties en functionaliteit samen.

Het geavanceerde ontwerp van de RF 14-35mm F4L IS USM zorgt voor scherpte in het hele beeld, en heeft de robuustheid en stof-/waterbestendigheid van de L-serie. De 5,5-stops optische Image Stabilizer zorgt voor scherpe resultaten bij fotograferen vanuit de hand en maximaal 7-stops stabilisatie als het objectief wordt gebruikt in combinatie met een camera met IBIS. Met de aanpasbare objectiefbedieningsring kun je de ISO-waarde of het diafragma gemakkelijk en intuïtief aanpassen of de AF-modus veranderen zonder weg te kijken van de camera.

Een close-up van een Lehmanns pijlgifkikker op een rots met mos tegen een wazige achtergrond, gefotografeerd met een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief.

Lehmanns pijlgifkikker is een heel kleine, maar niet te missen kikker die van nature voorkomt in een klein gebied in het westen van Colombia. "Als ik amfibieën fotografeer," vertelt Maxime, "gebruik ik altijd mijn Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief. Daarmee kan ik ongelooflijk dicht bij het onderwerp komen en zelfs de kleinste details van het dier vastleggen.” Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/5 en ISO 400. © Maxime Aliaga

Een wants die een vlieg vasthoudt, gefotografeerd met een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief.

Het Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief is voorzien van hybride beeldstabilisatie. "Als je macrofotografie vanuit de hand doet, beweegt de camera op en neer of naar links en rechts, in plaats van te draaien en te hellen", legt Mike uit. "Het hybride systeem is ontworpen om beide soorten trillingen te compenseren." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/9 en ISO 2500. © Maxime Aliaga

11. Beste Canon-objectief voor wildlifefotografie van dichtbij: Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM

Voor kleinschalige wildlifefotografie gaat er niets boven het gemak en de beeldkwaliteit van een speciaal macro-objectief.

"Als er één objectief is dat ik altijd bij me heb, dan is het de Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM," vertelt Maxime. "Ik maak heel graag macro-opnamen. Er is altijd wel een vlinder of een ander insect dat ik tijdens een wildlifeshoot wil fotograferen, en dit is het perfecte macro-objectief. Toen ik bijvoorbeeld naar Colombia ging, was dat vooral om vogels te fotograferen, maar we kwamen een heel zeldzame, kleine kikker tegen en ik was zo blij dat het ons lukte om er een foto van te maken."

Een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief.

Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM

De RF 100mm F2.8L Macro IS USM is een professioneel macro-objectief met een toonaangevende 1,4x vergroting en een variabele Spherical Aberration Control om de bokeh aan te passen.

De RF 100mm F2.8L Macro IS USM heeft een toonaangevende 1,4x vergroting waarmee je je onderwerp bijna 50% groter kunt weergeven vergeleken met de 1:1 reproductie van sommige macro-objectieven.

"Een ander voordeel is de ingebouwde onderdrukking van focus breathing," voegt Mike toe. "Hierdoor is het gemakkelijker om de foto's in een focus stack te zetten wanneer je macrofoto's met een veel grotere scherptediepte wilt maken."

En in combinatie met een camera met IBIS, zoals de Canon EOS R3, biedt het RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief ultieme flexibiliteit met beeldstabilisatie van tot wel 8 stops, waardoor het mogelijk is scherpe macrobeelden te maken wanneer je vanuit de hand sterk ingezoomde opnamen maakt. De Canon EOS R7 biedt ook de voordelen van IBIS, samen met een kleinere APS-C-sensor die je het frame laat vullen op een grotere afstand van het onderwerp.

Om jouw perfecte objectief te vinden, gebruik je de handige objectievenzoeker van Canon. Deze geeft je aanbevelingen op basis van je camera, het fotografiegenre en de functies die jij het belangrijkst vindt in een objectief.

Marcus Hawkins and Alex Summersby
  1. Voor foto's met alleen een f/1.2-objectief, behalve RF-objectieven met een Defocus Smoothing-coating (DS), die gebruikmaken van een centraal AF-punt en One-Shot AF bij kamertemperatuur en ISO 100.

Gerelateerde artikelen

Dit is de toekomst van wildlifefotografie

Dankzij de verbeterde AF, vooropnamen en gelijktijdig fotograferen en filmen is de EOS R5 Mark II voor Robert Marc Lehmann een baanbrekende camera.

12 Aug 2024

Te klein, te snel... Zelfs voor de EOS R3?

Kan de verbazingwekkende AF voor dieren van de EOS R3 de kleine, schichtige vogel vastleggen die aan andere camera's wist te ontsnappen? Wildlifefotograaf Bruno D'Amicis gaat het ontdekken.

De beste uitrusting voor vogelfotografie

Welke systeemcamera's en objectieven van Canon zijn het beste voor vogelfotografie?

Hybride opnamen maken met het EOS R System

Drie wildlife-professionals over de overstap van foto naar video, de Canon-uitrusting die dit mogelijk maakte en hoe hybride fotografen de overstap kunnen maken.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro