Het is belangrijk dat je voor elke klus het juiste objectief in je uitrusting hebt, of het nou gaat om traditionele studioportretten, omgevingsportretten binnenshuis met natuurlijk licht of portretten in de stijl van een straatreportage. Maar met welke factoren moeten professionele fotografen rekening houden als ze een objectief kiezen om portretten te maken of een hybride objectief kiezen om mensen die bewegen vast te leggen?
"Een portretobjectief geeft gewoonlijk een flatteuze uitstraling aan het gezicht", aldus Mike Burnhill, Senior Product Marketing Specialist bij Canon Europe. "Een mid-teleobjectief met een brandpuntsafstand van ongeveer 50 tot 100 mm heeft een natuurlijke compressie die gezichten een aantrekkelijke uitstraling geeft. Maar bij omgevingsportretten, waarbij je iemand in zijn of haar omgeving wilt laten zien, zijn brandpuntsafstanden van 35 tot 50 mm vrij gebruikelijk.
De beste Canon-objectieven voor professionele portretfotografie
"De andere belangrijke overweging betreft het maximale diafragma. Door te fotograferen met objectieven met zeer grote diafragma's, zoals f/1.2 of f/1.8, kun je de nadruk leggen op het gezicht of op enig ander deel van de foto, terwijl je storende elementen op de achtergrond of voorgrond vervaagt."
Heb je Canon-apparatuur?
Canon heeft een uitgebreid assortiment prime- en zoomobjectieven die kunnen worden gebruikt voor creatieve fotografie, waarbij de objectieven uit de L-serie perfect zijn voor astrofotografie, het vastleggen van wildlife, zwart-wit fotografie, en opnamen bij weinig licht. Maar op welke objectieven vertrouwen professionals dag in dag uit om portretfoto's te maken? En welke hybride objectieven van Canon zijn het beste als je zowel video als foto's van mensen wilt vastleggen, zoals bij een bruiloft, modeshow of een vraaggesprek voor een documentaire? Hier laten Canon Ambassadors Guia Besana, Helen Bartlett en Ilvy Njiokiktjien, samen met bruidsmode- en trouwfoto-expert Félicia Sisco en de bekroonde studioportretfotograaf James Musselwhite, zien met welke objectieven zij werken en waarom ze die zo goed vinden. Verder leggen Mike en zijn collega's Mark Fensome en Tibor Szövetes, eveneens Product Specialists bij Canon, uit welke eigenschappen deze objectieven zo geschikt maken voor bepaalde soorten portretten en opnamesituaties.
Het beste standaard Canon-portretobjectief: Canon RF 50mm F1.2L USM
Guia Besana begon haar carrière als reportagefotograaf en heeft portretten van beroemdheden gemaakt voor diverse gerenommeerde mediapublicaties, alsook geënsceneerde en conceptuele portretten voor haar veelgeprezen persoonlijke kunstprojecten.
"Ik heb het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief gebruikt voor het fotograferen van mijn project A Rummage of Flowers", zegt Guia. "Het was mijn favoriete objectief bij die shoot. Het is een hoogwaardig objectief, zeer stevig en nauwkeurig. Bovendien is hij erg snel bij f/1.2. Toen ik na afloop de foto's downloadde en bekeek, zag ik dat er helemaal geen sprake was van vertekening. Het is een uniek objectief, vooral voor portretten en stillevens."
Canon RF 50mm F1.2L USM
Mike voegt hieraan toe: "Dit objectief is speciaal bedoeld voor portretten en fotografie bij weinig licht. Het is een van de scherpste objectieven op de markt. Als je die optische kwaliteit combineert met het diafragma van f/1.2, kun je alles vastleggen van het onderwerp wat je maar wilt. Je kunt gaan voor superscherpe details, maar ook een volledig onscherpe, rommelige achtergrond creëren. Met dit objectief kun je onderwerpen in een compleet andere wereld plaatsen, aangezien je de gehele omgeving kunt vervagen. In je foto's staan de onderwerpen echt centraal en de manier waarop het licht ermee speelt."
Het beste standaard hybride prime objectief voor portretten: de Canon RF 50mm F1.4L VCM
Met het snelle maximale diafragma van f/1.4, de iris met 11 lamellen en het geavanceerde optische ontwerp, kan het Canon RF 50mm F1.4L VCM hybride objectief portretten met een prachtige filmische kwaliteit weergeven. De RF 50mm F1.4L VCM is ontworpen met dit resultaat in gedachten. Als onderdeel van het professionele assortiment aan hybride RF-objectieven is de RF 50mm F1.4L VCM een uitstekend objectief om zowel portretten te fotograferen als films te maken.
De brandpuntsafstand van 50 mm levert een natuurlijk perspectief op dat lijkt op dat van het menselijk oog, en dit objectief is een uitstekende keuze voor portretten over de volle lengte en driekwart lengte. "Met het diafragma van f/1.4 krijg je een mooie achtergrondvervaging. Dit is helder genoeg om flexibel in donkere situaties te fotograferen, vooral op bruiloften en bij andere live-evenementen waar je nooit zeker weet wat de lichtomstandigheden zullen zijn," aldus Tibor.
Canon RF 50mm F1.4L VCM
"De RF 50mm F1.4L VCM is het meest veelzijdige 50mm-objectief van Canon. Het is niet alleen een standaardobjectief van hoge kwaliteit om foto's te maken, maar heeft ook functies waar videografen naar verlangen, zoals ingebouwde optische onderdrukking van focus breathing en een irisring voor nauwkeurige, stille diafragma-aanpassingen terwijl je filmt."
Het beste Canon-objectief voor flatteuze portretten: Canon RF 85mm F1.2L USM
Félicia Sisco, die een succesvolle carrière heeft opgebouwd in de trouw-, bruidsmode- en tijdschriftfotografie, zegt dat de brandpuntsafstand van 85 mm ideaal is voor haar portretwerk. "Met een 85mm-objectief kan ik alles, van close-upportretten tot opnamen over de hele lengte", legt ze uit.
De Canon RF 85mm F1.2L USM combineert de zachte bokeh van de EF 85mm f/1.2L II USM en de scherpte van de EF 85mm f/1.4L IS USM, maar brengt deze up-to-date met de verfijnde hantering, snelheid en prestaties die portretfotografen verwachten van een RF-objectief. Félicia zegt dat ze vooral heel tevreden is over de bedieningsring van het objectief, waarmee de gebruiker gemakkelijk ISO, sluitertijd en diafragma kan regelen. "Dit objectief is perfect voor mij", aldus Felicia.
Canon RF 85mm F1.2L USM
Mike vertelt dat het RF 85mm F1.2L USM-objectief speciaal is ontworpen voor portretfotografie. "Als je een flatteus portret wilt maken, is dit het perfecte objectief", zegt hij. "Je hebt een superscherp objectief nodig, maar je wilt niet dat deze elke porie, rimpel of onzuiverheid benadrukt. Dit objectief heeft iets tegenstrijdigs: het is scherp, maar ook zacht.
"Het kan bijvoorbeeld scherpe wimpers vastleggen, maar ook vergelijkbare tinten, zoals huidtinten, vervagen. Je kunt er dus een mooie portretlook mee creëren. Het zorgt ook voor een aantrekkelijke, vloeiende bokeh, waardoor de achtergrond er prachtig uitziet en storende elementen worden verwijderd. Het is een populair objectief onder portretfotografen, omdat het hun werk eenvoudiger maakt. De foto's vereisen immers minder nabewerking en daardoor kost het minder moeite om een flatteuze look voor de klant te creëren."
Denk ook eens aan de Canon RF 85mm F1.2L USM DS
Het Canon RF 85mm F1.2L USM DS-objectief biedt dezelfde uitzonderlijke scherpte voor de scherpgestelde gebieden van een foto, maar heeft daarnaast ook een speciaal ontwikkelde, Defocus Smoothing-coating, exclusief voor Canon. Deze geeft een extra zijdezachte bokeh en zachtere randen rond onscherpe gebieden. Toen Félicia dit objectief uitprobeerde, ontdekte ze dat storende achtergronden verdwenen. "De achtergrond zag er zo vloeiend uit en de vervaging was verfijnder dan ik normaal gesproken weet te realiseren", zegt ze. "Het effect in de foto sluit perfect aan bij mijn stijl van fotograferen."
Het beste Canon prime-objectief voor portretten bij weinig licht: Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM
Het maximale diafragma van dit objectief is niet zo groot als dat van het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief, maar dankzij de 5-stops Hybrid IS is dit objectief nog veelzijdiger bij weinig licht.
"De beeldstabilisatie is echt geweldig", zegt Ilvy Njiokiktjien, die de eerste professional was die met het objectief fotografeerde. Ilvy is documentairefotograaf en staat bekend om haar veelzeggende portretten van mensen over de hele wereld waarmee zij hun leven en gemeenschappen vastlegt. "Je kunt dit objectief gebruiken voor opnamen zonder statief wanneer het echt donker is. Ik gebruikte het om verschillende generaties van een familie te fotograferen op een boerderij in Nederland. Ik bereikte scherpe resultaten bij lange sluitertijden tijdens het fotograferen in de schuren en stallen."
Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM
"Het is een zeer scherp objectief en het heeft ook een mooie bokeh-kwaliteit", voegt Ilvy eraan toe. Ik maakte een close-upportret van een meisje dat voor de schuur stond en de achtergrond was zo zacht dat het leek op een portretstudio-achtergrond. Ik vind het compacte formaat ook een groot voordeel. Ik fotografeer meestal in het buitenland, dus ik gebruik graag apparatuur waarmee ik gemakkelijk kan reizen. De RF 85mm F2 MACRO IS STM is licht maar stevig, wat beide even belangrijk is."
Mike geeft aan dat deze toevoeging aan Canon's serie RF-objectieven perfect is voor portretten. "De brandpuntsafstand zorgt voor een flatteuze perspectiefcompressie en de geringe scherptediepte zorgt voor onscherpe achtergronden. Dankzij het f/2-diafragma werkt het geweldig bij weinig licht, vooral met de ingebouwde 5-stops IS. Het objectief heeft een compact ontwerp en is relatief licht met een gewicht van 500 g. Naast alle kenmerken van een geweldig portretobjectief biedt het ook een 1:2-macrofunctie. Daarnaast werkt het objectief bijna geluidloos, waardoor het geschikt is voor video-opnamen. Het is een flexibel, multifunctioneel objectief voor een betaalbare prijs."
Het beste Canon-portretobjectief voor het vastleggen van details: Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM
Dit macro-objectief combineert mooie bokeh met intense scherpte. Het is een objectief dat studioportretfotograaf James Musselwhite gebruikt wanneer hij specifieke details wil vastleggen. "Dit objectief is ideaal als je portretten maakt waarbij het de bedoeling is dat het oog van de kijker naar een bepaald gebied van de foto wordt geleid", zegt hij, "vooral bij fashion-set-ups waarbij scherpgesteld moet worden op een bepaald accessoire.
"Hij is ook perfect voor als je stylist tijd en moeite heeft besteed aan het kapsel en vooral de make-up van het model. Als dit wordt gedaan op deskundig, artistiek niveau, kan het de kwaliteit van je portretten verhogen. De scherpte van dit objectief is cruciaal als je de nadruk wilt leggen op bepaalde details. Zelfs bij f/2.8 is het portret haarscherp, misschien nog wel scherper dan haalbaar is met de meeste andere portretobjectieven. Het geeft een professionele look aan de foto’s, zoals je ze ook ziet in een glossy-tijdschrift."
Canon RF 100mm F2.8L MARCO IS USM
Mark is het hier mee eens: "De RF 100mm F2.8L MACRO IS USM is niet voor niets een populair prime-objectief onder professionals. Hij is ontzettend veelzijdig en geschikt voor zowel macro- als portretwerk", zegt hij. "Bovendien beschikt dit objectief over een Spherical Aberration Control-functie waarmee de gebruiker de bokeh nauwkeurig kan afstemmen door te draaien aan de ring op het objectief en tegelijkertijd een soft-focus-effect wordt verkregen. Dat is een unieke functie binnen het assortiment RF-objectieven en ideaal voor creatieve portretten."
Het beste Canon-objectief voor creatieve portretten: Canon RF 135mm F1.8L IS USM
Zoals Mike zegt, zijn langere brandpuntsafstanden flatteuzer voor klassieke portretten, vooral als het gaat om gezichtsportretten. Met kortere brandpuntsafstanden moet je je dichter bij het onderwerp begeven, wat kan leiden tot vertekende gelaatstrekken en een karikatuur-achtig resultaat.
Het Canon RF 135mm F1.8L IS USM-objectief biedt een grotere mate van compressie dan de populaire brandpuntsafstand voor portretobjectieven van 85 mm. De smallere beeldhoek maakt het ook gemakkelijker om het onderwerp van de omgeving te isoleren, met het snelle maximale diafragma dat meer creatieve controle geeft over de scherptediepte.
Canon RF 135mm F1.8L IS USM
Dit objectief is in alle opzichten een verbetering ten opzichte van de legendarische Canon EF 135mm f/2L USM. Met het iets helderdere maximale diafragma en de optische Image Stabilizer, biedt het RF 135mm F1.8L IS USM-objectief verdere mogelijkheden voor portretfotografie bij weinig licht. Het kan van dichterbij scherpstellen en ondersteunt precieze en betrouwbare autofocus, zelfs wanneer het wordt gebruikt bij f/1.8.
De combinatie van het snelle maximale diafragma, de IS en de nauwkeurige scherpstelling, maken het RF 135mm F1.8L IS USM-objectief ideaal voor spontane portretten op bruiloften, waar vaak weinig licht is en fotografen opnamen vanuit de hand maken terwijl ze zich door het feestgedruis bewegen. Deze functies maken het objectief ook tot een uitstekende keuze voor het fotograferen van binnensport. Het is bovendien het eerste niet-super-tele-objectief van Canon dat over de aanpasbare functieknoppen beschikt waarop professionele sportfotografen graag vertrouwen.
"Het RF 135mm F1.8L IS USM-objectief is een portretobjectief dat is ontworpen voor professionals die zich met hun foto’s willen onderscheiden van de rest", zegt Mark. "Het biedt uitstekende beeldkwaliteit en superieure onderwerpisolatie met een zeer snel diafragma van f/1.8 voor uitstekende bokeh en prestaties bij weinig licht."
Ook interessant: Canon RF 35mm F1.4L VCM
Hoewel je waarschijnlijk niet naar een 35mm-objectief grijpt voor close-up portretten met hoofd en schouders, is deze gematigde groothoek brandpuntsafstand een prachtige manier om de persoon in de omgeving te laten zien. Het Canon RF 35mm F1.4L VCM hybride objectief is licht van gewicht, scherp en werkt uitstekend bij weinig licht, dankzij het heldere maximale diafragma van f/1.4. Het ronde diafragma met 11 lamellen zorgt voor een prachtige bokeh, waardoor onscherp licht op de achtergrond van een portret er prachtig uitziet. Zelfs met een wat geslotener diafragma zorgt het oneven aantal lamellen voor een aantrekkelijk starburst-effect bij lichtbronnen.
Net als de Canon RF 50mm F1.4L VCM is de RF 35mm F1.4L VCM een veelzijdig objectief voor portretten. Het hybride ontwerp zorgt voor een nauwkeurige bediening en professionele resultaten, waarbij het niet uitmaakt of je nu foto's of video's van mensen maakt.
"Bredere objectieven zoals de RF 35mm F1.4L VCM zijn fantastisch om reportagefoto's en documentairevideo's te maken, en wanneer je interviews opneemt en twee mensen die met elkaar praten in beeld wilt hebben", aldus Tibor. "De RF 35mm F1.4L VCM is ook onmisbaar voor bruiloften en bedrijfsopdrachten, waarbij je groepsportretten van verschillende aantallen mensen wilt maken. Je krijgt een breder beeld dan met een 50mm-objectief, maar ook een natuurlijk perspectief met minimale vertekening."
Het beste zoomobjectief voor portretten: Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Bevestig het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief op een EOS R System-camera, en je bent voorbereid op vrijwel elke uitdaging bij je portret-shoots. Helen Bartlett, die zich heeft toegelegd op natuurlijke, zwart-wit familieportretten, zegt dat ze dit zoomobjectief gebruikt wanneer ze wil reizen met een zo licht mogelijke uitrusting en maximale flexibiliteit. "Dit objectief stelt mij in staat om instinctief te werken en mijn benadering aan te passen bij snelbewegende familie-fotoshoots", zegt ze. "De combinatie van het snelle diafragma en de groothoek maakt hem bovendien tot een geweldig objectief voor het maken van binnenopnamen.
"Ik gebruik dit objectief ook als ik het wisselen van objectieven wil vermijden, zoals op een strand bij veel wind wanneer er overal zand in de rondte vliegt, of als het regent – wanneer ik de flexibiliteit van meerdere brandpuntsafstanden nodig heb maar niet het risico wil lopen op schade aan een blootgestelde sensor."
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
"Ik heb gemerkt dat 5-stops beeldstabilisatie nuttig is bij het maken van binnenopnamen bij weinig licht, waarbij een langere sluitertijd ervoor zorgt dat ik mijn ISO laag kan houden als ik een stilstaand onderwerp fotografeer, zoals een slapende baby. Ik gebruik de Control Ring op dit objectief voor het regelen van de ISO. Dat is heel handig als je met kinderen werkt die snel kunnen bewegen tussen gebieden met verschillende lichtomstandigheden. Als ik voor handmatig kies, kan ik het diafragma en de sluitertijd instellen om het creatieve effect te bereiken waar ik naar op zoek ben en met de Control Ring kan ik mijn ISO snel aanpassen voor de juiste belichting."
Mark voegt hieraan toe: "Het standaard f/2.8-zoomobjecief van Canon is de perfecte alleskunner, waarbij de IS bijdraagt aan de uitstekende prestaties en veelzijdigheid van het objectief. Het diafragma van f/2.8 over het hele zoombereik zorgt voor een geringe scherptediepte en goede prestaties bij weinig licht bij het vastleggen van portretten of andere taferelen. Dit is een objectief voor harde werkers; het is ontworpen voor dagenlang gebruik. Verder is het een objectief uit de L-serie en is het weerbestendig, waardoor het elke situatie aankan."
Het meest veelzijdige hybride zoomobjectief van Canon voor onderweg als je portretten wilt maken: de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM Z
Een 85mm prime-objectief is de klassieke keuze voor flatterende portretten, maar met een 70-200mm-objectief krijg je die felbegeerde brandpuntsafstand voor portretten en veel meer flexibiliteit.
De Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM Z heeft niet het zeer grote maximale diafragma van de RF 85mm F1.2L USM, maar dankzij het snelle diafragma van f/2.8 heb je veel meer creatieve controle over de scherptediepte, en samen met de langere brandpuntsafstand kun je het onderwerp tegen een prachtig onscherpe achtergrond vastleggen. Met een 5,5-stops Optical Image Stabilizer kun je scherpere resultaten behalen bij weinig licht, waarbij de stabiliteit nog verder wordt verbeterd wanneer het objectief wordt gekoppeld aan een camera die is uitgerust met IBIS.
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM Z
"Het is een zeer fraai hybride objectief om spontane portretten mee te maken," zegt Tibor, "of muziekvideo's of live-evenementen waarbij je niet dicht bij het podium kunt komen en je je opnamen van een grotere afstand moet maken."
"Net als de andere aanbevolen hybride objectieven voor portretten," zo gaat Tibor verder, "is de RF 70-200mm F2.8L IS USM Z ook ontworpen met video in gedachten, waardoor focus breathing uiterst minimaal is. Je beschikt over extra functies, waaronder de irisring en compatibiliteit met onze optionele Power Zoom-adapters voor soepele, professionele zoomeffecten. De twee USM-nanomotoren van het objectief maken verder tijdens het zoomen elektronische parfocale scherpstelling mogelijk, zodat je tijdens het zoomen op iemand kunt blijven scherpstellen."
Het beste zoomobjectief voor portretten bij weinig licht: Canon RF 28-70mm F2L USM
Met de combinatie van het grote maximale diafragma, het handige zoombereik, en de uitzonderlijke optische kwaliteit, is de Canon RF 28-70mm F2L USM een geweldig objectief voor portretten zowel in de studio als op locatie. De ring-type USM AF-motor biedt snelle en vrijwel geruisloze autofocus, terwijl de intuïtieve Control Ring van het objectief snelle aanpassingen mogelijk maakt van vaak gebruikte instellingen tijdens een portretsessie.
Hoewel hij niet over optische IS beschikt, kan de RF 28-70mm F2L USM profiteren van de In-Body Image Stabilization (IBIS) die is ingebouwd in een aantal EOS R System-camera's. De geavanceerde objectiefcoatings, UD-elementen,, en een diafragma met negen lamellen zorgen voor een consistent hoge beeldkwaliteit bij alle brandpuntsafstanden.
Canon RF 28-70mm F2L USM
"Als een uniek, supersnel, helder zoomobjectief met een diafragma van f/2 over het hele zoombereik en prime-achtige beeldkwaliteit, is dit een objectief waar je mee wilt blijven werken", zegt Mark. "Hij biedt uitstekende prestaties bij weinig licht en biedt uitmuntende scherptediepteregeling voor prachtige portretten, allemaal dankzij het supersnelle f/2-diafragma."
Het meest veelzijdige Canon-portretobjectief: Canon RF 24-105mm F4L IS USM
Als je flexibiliteit boven het snelste maximale diafragma verkiest, dan is de Canon RF 24-105mm F4L IS USM een uitstekende keuze voor portretten. Het biedt je alle klassieke brandpuntsafstanden voor het maken van portretten in één lichtgewicht zoomobjectief.
"Dit objectief is in feite mijn werkpaard en het objectief waar ik mee start bij de meeste fotoshoots", zegt James. "Zowel de scherpte als de algehele beeldkwaliteit is perfect."
"Omdat ik voornamelijk opnamen maakt met strobe-belichting, is f/4 meer dan groot genoeg voor het overgrote deel van mijn werk. Hij biedt een groot bereik aan brandpuntsafstanden. Ik kan creatieve groothoekopnamen maken die de kijker dichter bij de persoon brengen die ik vastleg, werken met 50 mm om na te bootsen wat het blote oog ziet, en de langere brandpuntsafstanden gebruiken om krachtige gezichtsportretten te maken vol impact.
Canon RF 24-105mm F4L IS USM
"De veelzijdigheid die hij biedt is voor mij het belangrijkste voordeel, maar ook de snelheid van de scherpstelling, vooral met de AF met oogdetectie op de Canon EOS R6. Hoewel je de scherpstelling kunt aanpassen op de traditionele wijze, met knoppen en keuzewielen, is het soms sneller en makkelijker om het touchscreen achter op de camera te gebruiken. Je kunt erop vertrouwen dat de camera niet alleen ogen en gezichten detecteert, maar ook met precisie op de ogen scherpstelt. Dit is cruciaal voor een portretfotograaf omdat de kijker meestal eerst naar de ogen kijkt."
Mark wijst op het voordeel van het constante diafragma van f/4 over het hele zoombereik: "Hoewel hij niet zo snel is als een diafragma van f/2.8", zegt hij, "heeft hij een langer bereik van 105 mm, wat helpt bij onderwerpisolatie, beeldcompressie en het krijgen van mooie bokeh met een volledig open diafragma aan het einde van de telezoom. Met zijn grote zoombereik en beeldstabilisatie is dit een zeer veelzijdig en krachtig standaardzoomobjectief dat een groot aantal mogelijkheden biedt voor geweldige portretten."
Portretfotografie is een van de meest creatief bevredigende genres in de fotografie. Van het concept en de styling tot de keuze van de belichting en het objectief, er zijn ongelooflijk veel benaderingen die je kunt kiezen. Of je nu een klassiek flatteus portret wilt maken met een 85-mm of 135-mm prime, een omgevingsportret met het volledig geopende einde van een standaardzoom, of details in een beauty-shoot wilt laten zien met een macro-objectief, Canon heeft wat je zoekt.
Gerelateerde artikelen
De beste Canon-lenzen voor huwelijksfotografie
Huwelijksfotografen Julia Blumenthal en Gil Gropengießer en fotograaf voor bruiloften in het buitenland Fabio Mirulla onthullen hun favoriete lenzen.
In gesprek: het kruispunt tussen documentaire- en portretfotografie
Vier professionals bespreken hoe de twee genres overlappen en vertellen hoe de EOS R System-uitrusting hen helpt elke keer weer de perfecte opname te maken.
De beste camera's en objectieven voor fotojournalistiek
Kun je niet wachten op je eerste opdracht als fotojournalist? Onze experts vertellen je welke apparatuur je nodig hebt om aan de slag te gaan met documentairefotografie.
Tips en technieken voor videoportretten
Ontdek hoe portret-, commercieel en fashionfotograaf Jaroslav Monchak zijn videoportretten tot leven brengt.