De beste Canon-objectieven voor professionele portretfotografie

Professionele portretfotografen onthullen welke Canon-objectieven zij gebruiken om creatieve portretfoto’s te maken.
Een portret van een bruid met een sluier aan de achterkant van haar haar, zittend achter het stuur van een rode open sportwagen op een foto die is gemaakt met een Canon RF 50mm F1.4L VCM-objectief.

Fotografen Guia Besana, Félicia Sisco, Helen Bartlett, James Musselwhite en Ilvy Njiokiktjien hebben diverse geweldige Canon-objectieven gebruikt voor hun portretfotografie. Hier ontdekken we hun favoriete objectieven, waaronder enkele met Canon's nieuwste objectieftechnologieën, voor verschillende portretsituaties. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 50mm F1.4L VCM-objectief, ingesteld op 1/1600 sec, f/1.6 en ISO 100.

Het is belangrijk dat je voor elke klus het juiste objectief in je uitrusting hebt, of het nou gaat om traditionele studioportretten, omgevingsportretten binnenshuis met natuurlijk licht of portretten in de stijl van een straatreportage. Maar met welke factoren moeten professionele fotografen rekening houden als ze een objectief kiezen om portretten te maken of een hybride objectief kiezen om mensen die bewegen vast te leggen?

"Een portretobjectief geeft gewoonlijk een flatteuze uitstraling aan het gezicht", aldus Mike Burnhill, Senior Product Marketing Specialist bij Canon Europe. "Een mid-teleobjectief met een brandpuntsafstand van ongeveer 50 tot 100 mm heeft een natuurlijke compressie die gezichten een aantrekkelijke uitstraling geeft. Maar bij omgevingsportretten, waarbij je iemand in zijn of haar omgeving wilt laten zien, zijn brandpuntsafstanden van 35 tot 50 mm vrij gebruikelijk.

"De andere belangrijke overweging betreft het maximale diafragma. Door te fotograferen met objectieven met zeer grote diafragma's, zoals f/1.2 of f/1.8, kun je de nadruk leggen op het gezicht of op enig ander deel van de foto, terwijl je storende elementen op de achtergrond of voorgrond vervaagt."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Canon heeft een uitgebreid assortiment prime- en zoomobjectieven die kunnen worden gebruikt voor creatieve fotografie, waarbij de objectieven uit de L-serie perfect zijn voor astrofotografie, het vastleggen van wildlife, zwart-wit fotografie, en opnamen bij weinig licht. Maar op welke objectieven vertrouwen professionals dag in dag uit om portretfoto's te maken? En welke hybride objectieven van Canon zijn het beste als je zowel video als foto's van mensen wilt vastleggen, zoals bij een bruiloft, modeshow of een vraaggesprek voor een documentaire? Hier laten Canon Ambassadors Guia Besana, Helen Bartlett en Ilvy Njiokiktjien, samen met bruidsmode- en trouwfoto-expert Félicia Sisco en de bekroonde studioportretfotograaf James Musselwhite, zien met welke objectieven zij werken en waarom ze die zo goed vinden. Verder leggen Mike en zijn collega's Mark Fensome en Tibor Szövetes, eveneens Product Specialists bij Canon, uit welke eigenschappen deze objectieven zo geschikt maken voor bepaalde soorten portretten en opnamesituaties.

Portret van een model die tussen tropische bloemen en planten staat, gefotografeerd door Guia Besana met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief.

Guia's project A Rummage of Flowers is een combinatie van portretten en stillevens. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/1.4 en ISO160. © Guia Besana

Portret van een model die voor een gele achtergrond staat met een bloemensieraad op het hoofd, gefotografeerd door Guia Besana met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief.

Guia ontdekte dat het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief haar in staat stelde om portretten zonder vertekening vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/3.5 en ISO250. © Guia Besana

Het beste standaard Canon-portretobjectief: Canon RF 50mm F1.2L USM

Guia Besana begon haar carrière als reportagefotograaf en heeft portretten van beroemdheden gemaakt voor diverse gerenommeerde mediapublicaties, alsook geënsceneerde en conceptuele portretten voor haar veelgeprezen persoonlijke kunstprojecten.

"Ik heb het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief gebruikt voor het fotograferen van mijn project A Rummage of Flowers", zegt Guia. "Het was mijn favoriete objectief bij die shoot. Het is een hoogwaardig objectief, zeer stevig en nauwkeurig. Bovendien is hij erg snel bij f/1.2. Toen ik na afloop de foto's downloadde en bekeek, zag ik dat er helemaal geen sprake was van vertekening. Het is een uniek objectief, vooral voor portretten en stillevens."

Het Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief.

Canon RF 50mm F1.2L USM

Een 50mm f/1.2 Prime-objectief voor superieure scherpte en opmerkelijke prestaties bij weinig licht.

Mike voegt hieraan toe: "Dit objectief is speciaal bedoeld voor portretten en fotografie bij weinig licht. Het is een van de scherpste objectieven op de markt. Als je die optische kwaliteit combineert met het diafragma van f/1.2, kun je alles vastleggen van het onderwerp wat je maar wilt. Je kunt gaan voor superscherpe details, maar ook een volledig onscherpe, rommelige achtergrond creëren. Met dit objectief kun je onderwerpen in een compleet andere wereld plaatsen, aangezien je de gehele omgeving kunt vervagen. In je foto's staan de onderwerpen echt centraal en de manier waarop het licht ermee speelt."

Een bruid en bruidegom rennen in een geplaveide straat met kleurrijke oude gebouwen op de achtergrond, gefotografeerd met een Canon RF 50mm F1.4L VCM-objectief.

De Canon RF 50mm F1.4L VCM is uitgerust met een Voice Coil Motor die samenwerkt met een USM-nanomotor om snel met AF-tracking scherp te stellen op bewegende mensen, en om vloeiende pull-focus-effecten te realiseren en focus breathing te onderdrukken bij het maken van video's. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 50mm F1.4L VCM-objectief, ingesteld op 1/5000 sec, f/1.4 en ISO 125.

Het beste standaard hybride prime objectief voor portretten: de Canon RF 50mm F1.4L VCM

Met het snelle maximale diafragma van f/1.4, de iris met 11 lamellen en het geavanceerde optische ontwerp, kan het Canon RF 50mm F1.4L VCM hybride objectief portretten met een prachtige filmische kwaliteit weergeven. De RF 50mm F1.4L VCM is ontworpen met dit resultaat in gedachten. Als onderdeel van het professionele assortiment aan hybride RF-objectieven is de RF 50mm F1.4L VCM een uitstekend objectief om zowel portretten te fotograferen als films te maken.

De brandpuntsafstand van 50 mm levert een natuurlijk perspectief op dat lijkt op dat van het menselijk oog, en dit objectief is een uitstekende keuze voor portretten over de volle lengte en driekwart lengte. "Met het diafragma van f/1.4 krijg je een mooie achtergrondvervaging. Dit is helder genoeg om flexibel in donkere situaties te fotograferen, vooral op bruiloften en bij andere live-evenementen waar je nooit zeker weet wat de lichtomstandigheden zullen zijn," aldus Tibor.

Canon RF 50mm F1.4L VCM

Met zijn natuurlijke perspectief, snelle diafragma van f/1.4, superscherpe optica en handige eigenschappen om films te maken, blinkt dit hybride objectief uit in het maken van zowel portretten als video, zelfs bij weinig licht.

"De RF 50mm F1.4L VCM is het meest veelzijdige 50mm-objectief van Canon. Het is niet alleen een standaardobjectief van hoge kwaliteit om foto's te maken, maar heeft ook functies waar videografen naar verlangen, zoals ingebouwde optische onderdrukking van focus breathing en een irisring voor nauwkeurige, stille diafragma-aanpassingen terwijl je filmt."

Portret van een model die zittend op een stoel poseert met een perzikkleurig bloemensieraad op het hoofd, gefotografeerd door Félicia Sisco met een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief.

Voor Félicia is het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief ideaal voor het maken van scherpe close-upportretten en opnamen op afstand met een vloeiende achtergrondbokeh. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief ingesteld op 1/800 sec, f/1.6 en ISO1000. © Félicia Sisco

Het beste Canon-objectief voor flatteuze portretten: Canon RF 85mm F1.2L USM

Félicia Sisco, die een succesvolle carrière heeft opgebouwd in de trouw-, bruidsmode- en tijdschriftfotografie, zegt dat de brandpuntsafstand van 85 mm ideaal is voor haar portretwerk. "Met een 85mm-objectief kan ik alles, van close-upportretten tot opnamen over de hele lengte", legt ze uit.

De Canon RF 85mm F1.2L USM combineert de zachte bokeh van de EF 85mm f/1.2L II USM en de scherpte van de EF 85mm f/1.4L IS USM, maar brengt deze up-to-date met de verfijnde hantering, snelheid en prestaties die portretfotografen verwachten van een RF-objectief. Félicia zegt dat ze vooral heel tevreden is over de bedieningsring van het objectief, waarmee de gebruiker gemakkelijk ISO, sluitertijd en diafragma kan regelen. "Dit objectief is perfect voor mij", aldus Felicia.

Het Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief.

Canon RF 85mm F1.2L USM

Dankzij het geavanceerde objectiefontwerp en het gebruik van baanbrekende Canon-optica, biedt de RF 85mm F1.2L USM superieure optische prestaties, wat hem tot het ultieme portretobjectief maakt voor de nieuwste generatie beeldverwerking.

Mike vertelt dat het RF 85mm F1.2L USM-objectief speciaal is ontworpen voor portretfotografie. "Als je een flatteus portret wilt maken, is dit het perfecte objectief", zegt hij. "Je hebt een superscherp objectief nodig, maar je wilt niet dat deze elke porie, rimpel of onzuiverheid benadrukt. Dit objectief heeft iets tegenstrijdigs: het is scherp, maar ook zacht.

"Het kan bijvoorbeeld scherpe wimpers vastleggen, maar ook vergelijkbare tinten, zoals huidtinten, vervagen. Je kunt er dus een mooie portretlook mee creëren. Het zorgt ook voor een aantrekkelijke, vloeiende bokeh, waardoor de achtergrond er prachtig uitziet en storende elementen worden verwijderd. Het is een populair objectief onder portretfotografen, omdat het hun werk eenvoudiger maakt. De foto's vereisen immers minder nabewerking en daardoor kost het minder moeite om een flatteuze look voor de klant te creëren."

Denk ook eens aan de Canon RF 85mm F1.2L USM DS

Het Canon RF 85mm F1.2L USM DS-objectief biedt dezelfde uitzonderlijke scherpte voor de scherpgestelde gebieden van een foto, maar heeft daarnaast ook een speciaal ontwikkelde, Defocus Smoothing-coating, exclusief voor Canon. Deze geeft een extra zijdezachte bokeh en zachtere randen rond onscherpe gebieden. Toen Félicia dit objectief uitprobeerde, ontdekte ze dat storende achtergronden verdwenen. "De achtergrond zag er zo vloeiend uit en de vervaging was verfijnder dan ik normaal gesproken weet te realiseren", zegt ze. "Het effect in de foto sluit perfect aan bij mijn stijl van fotograferen."

Portret van een vrouw en kind die zitten te lezen in een veld vergezeld van twee schapen, gefotografeerd door Ilvy Njiokiktjien met een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objectief.

Dankzij de perspectiefcompressie en geringe scherptediepte is de Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM ook ideaal voor karaktervolle omgevingsportretten. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/2 en ISO400. © Ilvy Njiokiktjien

Portret van een jonge vrouw in een blauwe blouse die naar rechts kijkt, gefotografeerd door Ilvy Njiokiktjien met een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objectief.

Met de Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM kun je haarscherp scherpstellen waar je dat wilt, maar ook dromerige onscherpe achtergronden maken dankzij het grote diafragma van f/2. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objectief, ingesteld op 1/1250 sec, f/2 en ISO1000. © Ilvy Njiokiktjien

Het beste Canon prime-objectief voor portretten bij weinig licht: Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM

Het maximale diafragma van dit objectief is niet zo groot als dat van het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief, maar dankzij de 5-stops Hybrid IS is dit objectief nog veelzijdiger bij weinig licht.

"De beeldstabilisatie is echt geweldig", zegt Ilvy Njiokiktjien, die de eerste professional was die met het objectief fotografeerde. Ilvy is documentairefotograaf en staat bekend om haar veelzeggende portretten van mensen over de hele wereld waarmee zij hun leven en gemeenschappen vastlegt. "Je kunt dit objectief gebruiken voor opnamen zonder statief wanneer het echt donker is. Ik gebruikte het om verschillende generaties van een familie te fotograferen op een boerderij in Nederland. Ik bereikte scherpe resultaten bij lange sluitertijden tijdens het fotograferen in de schuren en stallen."

Het Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objectief.

Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM

Maak je portretten nóg beter met een compact en licht RF prime-objectief dat je onderwerpen flatteert en je inspireert om prachtige details te ontdekken — en nog veel meer.

"Het is een zeer scherp objectief en het heeft ook een mooie bokeh-kwaliteit", voegt Ilvy eraan toe. Ik maakte een close-upportret van een meisje dat voor de schuur stond en de achtergrond was zo zacht dat het leek op een portretstudio-achtergrond. Ik vind het compacte formaat ook een groot voordeel. Ik fotografeer meestal in het buitenland, dus ik gebruik graag apparatuur waarmee ik gemakkelijk kan reizen. De RF 85mm F2 MACRO IS STM is licht maar stevig, wat beide even belangrijk is."

Mike geeft aan dat deze toevoeging aan Canon's serie RF-objectieven perfect is voor portretten. "De brandpuntsafstand zorgt voor een flatteuze perspectiefcompressie en de geringe scherptediepte zorgt voor onscherpe achtergronden. Dankzij het f/2-diafragma werkt het geweldig bij weinig licht, vooral met de ingebouwde 5-stops IS. Het objectief heeft een compact ontwerp en is relatief licht met een gewicht van 500 g. Naast alle kenmerken van een geweldig portretobjectief biedt het ook een 1:2-macrofunctie. Daarnaast werkt het objectief bijna geluidloos, waardoor het geschikt is voor video-opnamen. Het is een flexibel, multifunctioneel objectief voor een betaalbare prijs."

Portret van een persoon gebaad in rood licht die met zijn mond open de brul van een leeuw nabootst en direct in de camera kijkt, gefotografeerd door James Musselwhite met een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief.

"Mijn focus hoort tijdens een portretsessie bij mijn klanten te liggen, zodat ik ze op hun gemak kan stellen en mijn opdracht kan uitvoeren", zegt James. "Omdat ik zo sterk vertrouw op de betrouwbaarheid van mijn EOS R System-camera's en RF-objectieven, kan ik mij volledig concentreren op de shoot en en het realiseren van mijn creatieve visie." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/4.5 en ISO100. © James Musselwhite

Een portret genomen van de zijkant, van een persoon gebaad in blauw licht die met zijn mond open de brul van een leeuw nabootst, gefotografeerd door James Musselwhite met een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief.

Volgens Mark is het Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief ideaal als je portretten wilt maken met veel impact. "De lange brandpuntsafstand van 100 mm in combinatie met het diafragma van f/2.8 helpt bij de beeldcompressie en onderwerpisolatie, terwijl de Image Stabilizer het beeld stabiel houdt", legt hij uit. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/4 en ISO100. © James Musselwhite

Het beste Canon-portretobjectief voor het vastleggen van details: Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM

Dit macro-objectief combineert mooie bokeh met intense scherpte. Het is een objectief dat studioportretfotograaf James Musselwhite gebruikt wanneer hij specifieke details wil vastleggen. "Dit objectief is ideaal als je portretten maakt waarbij het de bedoeling is dat het oog van de kijker naar een bepaald gebied van de foto wordt geleid", zegt hij, "vooral bij fashion-set-ups waarbij scherpgesteld moet worden op een bepaald accessoire.

"Hij is ook perfect voor als je stylist tijd en moeite heeft besteed aan het kapsel en vooral de make-up van het model. Als dit wordt gedaan op deskundig, artistiek niveau, kan het de kwaliteit van je portretten verhogen. De scherpte van dit objectief is cruciaal als je de nadruk wilt leggen op bepaalde details. Zelfs bij f/2.8 is het portret haarscherp, misschien nog wel scherper dan haalbaar is met de meeste andere portretobjectieven. Het geeft een professionele look aan de foto’s, zoals je ze ook ziet in een glossy-tijdschrift."

Een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief.

Canon RF 100mm F2.8L MARCO IS USM

De RF 100mm F2.8L MACRO IS USM is een professioneel macro-objectief met een toonaangevende 1,4x vergroting en een variabele Spherical Abberation Control om de bokeh aan te passen.

Mark is het hier mee eens: "De RF 100mm F2.8L MACRO IS USM is niet voor niets een populair prime-objectief onder professionals. Hij is ontzettend veelzijdig en geschikt voor zowel macro- als portretwerk", zegt hij. "Bovendien beschikt dit objectief over een Spherical Aberration Control-functie waarmee de gebruiker de bokeh nauwkeurig kan afstemmen door te draaien aan de ring op het objectief en tegelijkertijd een soft-focus-effect wordt verkregen. Dat is een unieke functie binnen het assortiment RF-objectieven en ideaal voor creatieve portretten."

Een portret van een jonge vrouw die in een veld met bloemen staat, gefotografeerd met een Canon RF 135mm F1.8L IS USM-objectief.

De Canon RF 135mm F1.8L IS USM beschikt over drie UD-elementen en een diafragma met negen lamellen, waardoor het objectief uitzonderlijke scherpte kan combineren met vloeiende onscherpe gebieden. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 135mm F1.8L IS USM-objectief, ingesteld op 1/2500 sec, f/1.8 en ISO400.

Het beste Canon-objectief voor creatieve portretten: Canon RF 135mm F1.8L IS USM

Zoals Mike zegt, zijn langere brandpuntsafstanden flatteuzer voor klassieke portretten, vooral als het gaat om gezichtsportretten. Met kortere brandpuntsafstanden moet je je dichter bij het onderwerp begeven, wat kan leiden tot vertekende gelaatstrekken en een karikatuur-achtig resultaat.

Het Canon RF 135mm F1.8L IS USM-objectief biedt een grotere mate van compressie dan de populaire brandpuntsafstand voor portretobjectieven van 85 mm. De smallere beeldhoek maakt het ook gemakkelijker om het onderwerp van de omgeving te isoleren, met het snelle maximale diafragma dat meer creatieve controle geeft over de scherptediepte.

RF 135mm F1.8L IS USM

Canon RF 135mm F1.8L IS USM

De RF 135mm F1.8L IS USM moedigt je aan om verder te kijken dan normaal en haarscherpe details te ontdekken.

Dit objectief is in alle opzichten een verbetering ten opzichte van de legendarische Canon EF 135mm f/2L USM. Met het iets helderdere maximale diafragma en de optische Image Stabilizer, biedt het RF 135mm F1.8L IS USM-objectief verdere mogelijkheden voor portretfotografie bij weinig licht. Het kan van dichterbij scherpstellen en ondersteunt precieze en betrouwbare autofocus, zelfs wanneer het wordt gebruikt bij f/1.8.

De combinatie van het snelle maximale diafragma, de IS en de nauwkeurige scherpstelling, maken het RF 135mm F1.8L IS USM-objectief ideaal voor spontane portretten op bruiloften, waar vaak weinig licht is en fotografen opnamen vanuit de hand maken terwijl ze zich door het feestgedruis bewegen. Deze functies maken het objectief ook tot een uitstekende keuze voor het fotograferen van binnensport. Het is bovendien het eerste niet-super-tele-objectief van Canon dat over de aanpasbare functieknoppen beschikt waarop professionele sportfotografen graag vertrouwen.

"Het RF 135mm F1.8L IS USM-objectief is een portretobjectief dat is ontworpen voor professionals die zich met hun foto’s willen onderscheiden van de rest", zegt Mark. "Het biedt uitstekende beeldkwaliteit en superieure onderwerpisolatie met een zeer snel diafragma van f/1.8 voor uitstekende bokeh en prestaties bij weinig licht."

Een groothoek portret van een man met een witte baard bij een kraampje langs de weg met kleurige goederen, gemaakt met een Canon RF 35mm F1.4L VCM-objectief.

Met het RF 35mm F1.4L VCM-objectief kun je een groothoek opname maken met de achtergrond in beeld. Hierdoor kun je echt een verhaal vertellen met een portret. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 35mm F1.4L VCM-objectief, ingesteld op 1/1000 sec, f/1.4 en ISO 400. © Noriaki Fukushima

Een portret van een danseres in felgekleurde traditionele Indiase kleding, met een groot stenen gebouw onscherp op de achtergrond, gefotografeerd met een Canon RF 35mm F1.4L VCM-objectief.

Als hybride objectief is de RF 35mm F1.4L VCM net zo goed voor video, met een gematigd brede brandpuntsafstand, waardoor dit objectief voor alles een goede keuze is: van opnamen en clips achter de schermen tot interviews, films met een verhaal en documentaires. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 35mm F1.4L VCM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/2.8 en ISO 200. © Noriaki Fukushima

Ook interessant: Canon RF 35mm F1.4L VCM

Hoewel je waarschijnlijk niet naar een 35mm-objectief grijpt voor close-up portretten met hoofd en schouders, is deze gematigde groothoek brandpuntsafstand een prachtige manier om de persoon in de omgeving te laten zien. Het Canon RF 35mm F1.4L VCM hybride objectief is licht van gewicht, scherp en werkt uitstekend bij weinig licht, dankzij het heldere maximale diafragma van f/1.4. Het ronde diafragma met 11 lamellen zorgt voor een prachtige bokeh, waardoor onscherp licht op de achtergrond van een portret er prachtig uitziet. Zelfs met een wat geslotener diafragma zorgt het oneven aantal lamellen voor een aantrekkelijk starburst-effect bij lichtbronnen.

Net als de Canon RF 50mm F1.4L VCM is de RF 35mm F1.4L VCM een veelzijdig objectief voor portretten. Het hybride ontwerp zorgt voor een nauwkeurige bediening en professionele resultaten, waarbij het niet uitmaakt of je nu foto's of video's van mensen maakt.

"Bredere objectieven zoals de RF 35mm F1.4L VCM zijn fantastisch om reportagefoto's en documentairevideo's te maken, en wanneer je interviews opneemt en twee mensen die met elkaar praten in beeld wilt hebben", aldus Tibor. "De RF 35mm F1.4L VCM is ook onmisbaar voor bruiloften en bedrijfsopdrachten, waarbij je groepsportretten van verschillende aantallen mensen wilt maken. Je krijgt een breder beeld dan met een 50mm-objectief, maar ook een natuurlijk perspectief met minimale vertekening."

Een portret van iemand die de touwtjes van een grote, regenboogkleurige ringvlieger vasthoudt, met daarachter een blauwe lucht en andere zichtbare vliegers, gefotografeerd met een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief.

Als je een veelzijdig zoomobjectief nodig hebt om portretten op locatie vast te leggen in situaties waarin wisselen van objectief niet handig is, is de RF 24-70mm F2.8L IS USM een geweldige all-rounder, met krachtige beeldstabilisatie en een snel diafragma van f/2.8. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 1/2500 sec, f/2.8 en ISO 100. © Ulla Lohmann

Het beste zoomobjectief voor portretten: Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

Bevestig het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief op een EOS R System-camera, en je bent voorbereid op vrijwel elke uitdaging bij je portret-shoots. Helen Bartlett, die zich heeft toegelegd op natuurlijke, zwart-wit familieportretten, zegt dat ze dit zoomobjectief gebruikt wanneer ze wil reizen met een zo licht mogelijke uitrusting en maximale flexibiliteit. "Dit objectief stelt mij in staat om instinctief te werken en mijn benadering aan te passen bij snelbewegende familie-fotoshoots", zegt ze. "De combinatie van het snelle diafragma en de groothoek maakt hem bovendien tot een geweldig objectief voor het maken van binnenopnamen.

"Ik gebruik dit objectief ook als ik het wisselen van objectieven wil vermijden, zoals op een strand bij veel wind wanneer er overal zand in de rondte vliegt, of als het regent – wanneer ik de flexibiliteit van meerdere brandpuntsafstanden nodig heb maar niet het risico wil lopen op schade aan een blootgestelde sensor."

Het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief.

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

De RF 24-70mm F2.8L IS USM is een van de drie essentiële f/2.8 RF-zoomobjectieven van Canon. Het heeft een snel diafragma en beeldstabilisatie plus een Nano USM-motor voor geruisloze scherpstelling.

"Ik heb gemerkt dat 5-stops beeldstabilisatie nuttig is bij het maken van binnenopnamen bij weinig licht, waarbij een langere sluitertijd ervoor zorgt dat ik mijn ISO laag kan houden als ik een stilstaand onderwerp fotografeer, zoals een slapende baby. Ik gebruik de Control Ring op dit objectief voor het regelen van de ISO. Dat is heel handig als je met kinderen werkt die snel kunnen bewegen tussen gebieden met verschillende lichtomstandigheden. Als ik voor handmatig kies, kan ik het diafragma en de sluitertijd instellen om het creatieve effect te bereiken waar ik naar op zoek ben en met de Control Ring kan ik mijn ISO snel aanpassen voor de juiste belichting."

Mark voegt hieraan toe: "Het standaard f/2.8-zoomobjecief van Canon is de perfecte alleskunner, waarbij de IS bijdraagt aan de uitstekende prestaties en veelzijdigheid van het objectief. Het diafragma van f/2.8 over het hele zoombereik zorgt voor een geringe scherptediepte en goede prestaties bij weinig licht bij het vastleggen van portretten of andere taferelen. Dit is een objectief voor harde werkers; het is ontworpen voor dagenlang gebruik. Verder is het een objectief uit de L-serie en is het weerbestendig, waardoor het elke situatie aankan."

Een portret van een atletische danser in een wit seatshirt en een zwart-witte broek met een patroon, gefotografeerd tijdens beweging, met zijn lichaam horizontaal, steunend op één hand, gefotografeerd met een Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM Z-objectief.

De Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM Z is uitgerust met een bedieningsring en twee aanpasbare objectieffunctieknoppen. Aan deze knoppen kan een groot aantal praktische functies voor portretfotografie worden toegewezen, waaronder de mogelijkheid om AF-tracking voor het gehele gebied te starten en te stoppen of om te schakelen tussen One-Shot en Servo AF. Deze kunnen allebei handig zijn voor met name trouwfotografie, maar ook voor minder traditionele portretten. Gefotografeerd met een Canon EOS R1 en een Canon RF 70-200mm f/F2.8 IS USM Z-objectief, ingesteld op 105mm, 1/800 sec, f/2.8 en ISO 3200.

Het meest veelzijdige hybride zoomobjectief van Canon voor onderweg als je portretten wilt maken: de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM Z

Een 85mm prime-objectief is de klassieke keuze voor flatterende portretten, maar met een 70-200mm-objectief krijg je die felbegeerde brandpuntsafstand voor portretten en veel meer flexibiliteit.

De Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM Z heeft niet het zeer grote maximale diafragma van de RF 85mm F1.2L USM, maar dankzij het snelle diafragma van f/2.8 heb je veel meer creatieve controle over de scherptediepte, en samen met de langere brandpuntsafstand kun je het onderwerp tegen een prachtig onscherpe achtergrond vastleggen. Met een 5,5-stops Optical Image Stabilizer kun je scherpere resultaten behalen bij weinig licht, waarbij de stabiliteit nog verder wordt verbeterd wanneer het objectief wordt gekoppeld aan een camera die is uitgerust met IBIS.

Het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM Z-objectief.

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM Z

Dit 70-200mm teleobjectief biedt een constant diafragma van f/2.8 met 5,5-stops beeldstabilisatie, ideaal voor professionals die hybride opnamen maken en op zoek zijn naar extra flexibiliteit en een groter bereik.

"Het is een zeer fraai hybride objectief om spontane portretten mee te maken," zegt Tibor, "of muziekvideo's of live-evenementen waarbij je niet dicht bij het podium kunt komen en je je opnamen van een grotere afstand moet maken."

"Net als de andere aanbevolen hybride objectieven voor portretten," zo gaat Tibor verder, "is de RF 70-200mm F2.8L IS USM Z ook ontworpen met video in gedachten, waardoor focus breathing uiterst minimaal is. Je beschikt over extra functies, waaronder de irisring en compatibiliteit met onze optionele Power Zoom-adapters voor soepele, professionele zoomeffecten. De twee USM-nanomotoren van het objectief maken verder tijdens het zoomen elektronische parfocale scherpstelling mogelijk, zodat je tijdens het zoomen op iemand kunt blijven scherpstellen."

Het beste zoomobjectief voor portretten bij weinig licht: Canon RF 28-70mm F2L USM

Met de combinatie van het grote maximale diafragma, het handige zoombereik, en de uitzonderlijke optische kwaliteit, is de Canon RF 28-70mm F2L USM een geweldig objectief voor portretten zowel in de studio als op locatie. De ring-type USM AF-motor biedt snelle en vrijwel geruisloze autofocus, terwijl de intuïtieve Control Ring van het objectief snelle aanpassingen mogelijk maakt van vaak gebruikte instellingen tijdens een portretsessie.

Hoewel hij niet over optische IS beschikt, kan de RF 28-70mm F2L USM profiteren van de In-Body Image Stabilization (IBIS) die is ingebouwd in een aantal EOS R System-camera's. De geavanceerde objectiefcoatings, UD-elementen,, en een diafragma met negen lamellen zorgen voor een consistent hoge beeldkwaliteit bij alle brandpuntsafstanden.

Een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief

Canon RF 28-70mm F2L USM

Een geavanceerd zoomobjectief uit de L-serie met supersnel f/2 diafragma voor uitzonderlijke beeldkwaliteit. De beeldkwaliteit van zoomobjectieven geherdefinieerd.

"Als een uniek, supersnel, helder zoomobjectief met een diafragma van f/2 over het hele zoombereik en prime-achtige beeldkwaliteit, is dit een objectief waar je mee wilt blijven werken", zegt Mark. "Hij biedt uitstekende prestaties bij weinig licht en biedt uitmuntende scherptediepteregeling voor prachtige portretten, allemaal dankzij het supersnelle f/2-diafragma."

Portret van een persoon die onder de rode krijt zit omhuld door krijtpluimen, gefotografeerd door James Musselwhite met een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief.

Neem je liever niet meerdere prime-objectieven mee naar de locatie van een portretshoot, combineert de Canon RF 24-105mm F4L IS USM de beeldkwaliteit die je zou verwachten van een prime- met het gemak van een zoomobjectief. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/8000 sec, f/4 en ISO1600. © James Musselwhite

Het meest veelzijdige Canon-portretobjectief: Canon RF 24-105mm F4L IS USM

Als je flexibiliteit boven het snelste maximale diafragma verkiest, dan is de Canon RF 24-105mm F4L IS USM een uitstekende keuze voor portretten. Het biedt je alle klassieke brandpuntsafstanden voor het maken van portretten in één lichtgewicht zoomobjectief.

"Dit objectief is in feite mijn werkpaard en het objectief waar ik mee start bij de meeste fotoshoots", zegt James. "Zowel de scherpte als de algehele beeldkwaliteit is perfect."

"Omdat ik voornamelijk opnamen maakt met strobe-belichting, is f/4 meer dan groot genoeg voor het overgrote deel van mijn werk. Hij biedt een groot bereik aan brandpuntsafstanden. Ik kan creatieve groothoekopnamen maken die de kijker dichter bij de persoon brengen die ik vastleg, werken met 50 mm om na te bootsen wat het blote oog ziet, en de langere brandpuntsafstanden gebruiken om krachtige gezichtsportretten te maken vol impact.

Het Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief.

Canon RF 24-105mm F4L IS USM

Een zeer veelzijdig zoomobjectief dat fotografen en filmmakers de ideale balans biedt tussen prestaties, draagbaarheid en beeldkwaliteit.

"De veelzijdigheid die hij biedt is voor mij het belangrijkste voordeel, maar ook de snelheid van de scherpstelling, vooral met de AF met oogdetectie op de Canon EOS R6. Hoewel je de scherpstelling kunt aanpassen op de traditionele wijze, met knoppen en keuzewielen, is het soms sneller en makkelijker om het touchscreen achter op de camera te gebruiken. Je kunt erop vertrouwen dat de camera niet alleen ogen en gezichten detecteert, maar ook met precisie op de ogen scherpstelt. Dit is cruciaal voor een portretfotograaf omdat de kijker meestal eerst naar de ogen kijkt."

Mark wijst op het voordeel van het constante diafragma van f/4 over het hele zoombereik: "Hoewel hij niet zo snel is als een diafragma van f/2.8", zegt hij, "heeft hij een langer bereik van 105 mm, wat helpt bij onderwerpisolatie, beeldcompressie en het krijgen van mooie bokeh met een volledig open diafragma aan het einde van de telezoom. Met zijn grote zoombereik en beeldstabilisatie is dit een zeer veelzijdig en krachtig standaardzoomobjectief dat een groot aantal mogelijkheden biedt voor geweldige portretten."

Portretfotografie is een van de meest creatief bevredigende genres in de fotografie. Van het concept en de styling tot de keuze van de belichting en het objectief, er zijn ongelooflijk veel benaderingen die je kunt kiezen. Of je nu een klassiek flatteus portret wilt maken met een 85-mm of 135-mm prime, een omgevingsportret met het volledig geopende einde van een standaardzoom, of details in een beauty-shoot wilt laten zien met een macro-objectief, Canon heeft wat je zoekt.

David Clark and Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

De beste Canon-lenzen voor huwelijksfotografie

Huwelijksfotografen Julia Blumenthal en Gil Gropengießer en fotograaf voor bruiloften in het buitenland Fabio Mirulla onthullen hun favoriete lenzen.

In gesprek: het kruispunt tussen documentaire- en portretfotografie

Vier professionals bespreken hoe de twee genres overlappen en vertellen hoe de EOS R System-uitrusting hen helpt elke keer weer de perfecte opname te maken.

De beste camera's en objectieven voor fotojournalistiek

Kun je niet wachten op je eerste opdracht als fotojournalist? Onze experts vertellen je welke apparatuur je nodig hebt om aan de slag te gaan met documentairefotografie.

Tips en technieken voor videoportretten

Ontdek hoe portret-, commercieel en fashionfotograaf Jaroslav Monchak zijn videoportretten tot leven brengt.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro