Welke functies zijn belangrijk als je op zoek bent naar de beste camerakit voor productfotografie? Foto's en video's opnemen in hoge resolutie en een goede kleurnauwkeurigheid geven mogelijke klanten een realistisch inzicht in het ontwerp en de structuur van een product. En betrouwbaarheid is natuurlijk essentieel als je dagelijks een groot aantal items moet fotograferen.
De beste camera en objectieven van Canon voor productfotografie
Productfotografie valt binnen een breed spectrum, van bedrijven aan huis die foto's maken voor online winkels tot cafés en restaurants die hun goederen willen aanprijzen tot reclame- en e-commercewebsites voor de grote merken.
"Elk bedrijf, elke persoon heeft een ander product en je fotografeert ook niet altijd in dezelfde omgeving. Je bent bijvoorbeeld op locatie of in een studio, waar het product het beste tot zijn recht komt," zegt European Product Marketing Manager John Maurice van Canon Europe. "Sommige fotografen maken vrij algemene foto's van lifestyle producten, anderen richten zich juist op zeer specifieke en gedetailleerde productfotografie. Al deze factoren hebben invloed op de apparatuur die je uiteindelijk kiest."
Om je te helpen een keuze te maken hebben John en Canon Ambassador Erik Tomašák, mede-oprichter van Visual Gang, een bedrijf dat is gespecialiseerd in reclamefotografie en -video's, een lijst opgesteld met de beste camera's en objectieven voor het maken van uitstekende productfoto's en -video's.
Heb je Canon-apparatuur?
Beste systeemcamera voor productfotografie en -video's: Canon EOS R5
De full-frame Canon EOS R5-systeemcamera is geschikt voor zowel 45 Megapixel foto's als cinematografische 12-bits 8K RAW-video en produceert de uitzonderlijke beeldkwaliteit die je van een vlaggenschipmodel mag verwachten. "Dankzij de hoge resolutie van de EOS R5 kan ik de beeldkwaliteit van het objectief maximaliseren," verklaart Erik.
"De EOS R5 biedt bovendien heel wat mogelijkheden voor bijsnijden en retoucheren," voegt John toe. Dankzij de grote bestanden van de camera kunnen klanten die online willen surfen knijpen en inzoomen voor een extreme close-up van de structuur van stoffen en andere productdetails. Dit is belangrijk als je het product niet fysiek kunt aanraken of zien in een winkel.
Canon EOS R5
"De EOS R5 wordt scherpgesteld met Dual Pixel CMOS AF, een automatische scherpstellingstechnologie in de sensor die uiterst nauwkeurig is. Maar je kunt je scherpstelpunt gemakkelijk controleren door de weergave op het display te vergroten," gaat John verder. "Deze camera heeft ook de Focus peaking-functionaliteit. Dat is heel handig omdat je hiermee precies kunt zien waar je scherpstelpunt op een product zit. Je kunt ook een voorbeeld van de scherptediepte aan een willekeurige knop op de EOS R5 toewijzen. Dat is dus een handige aanpassingsoptie, omdat je daarmee kunt zien of de belangrijkste onderdelen van het product er scherp uitzien in de uiteindelijke foto."
Ook de mogelijkheid om met de camera video's in hoge resolutie op te nemen, is een voordeel. "Als je opneemt in 8K of 4K geef je de klant de mogelijkheid om tegelijkertijd op het product in te zoomen en het product rond te draaien voor meer interactie met het product op de website. Dit hangt er wel van af of het softwareplatform dat de klant gebruikt, dit toestaat. En uiteraard kun je RAW-video's opnemen zodat je ook nog het een en ander tijdens de postproductie kunt bewerken. Je kunt ook opnemen in 4K HQ. Dit is gebaseerd op oversamplede 8K en biedt het hoogste weergaveniveau voor details."
Als je de 8K-video's en foto's in hoge resolutie van de Canon EOS R5 niet nodig hebt, biedt de EOS R6 met 20 MP vrijwel dezelfde voordelen. "De EOS R6 biedt weliswaar niet dezelfde hoge resolutie als de EOS R5, maar is zeker geschikt voor veel van de vereisten voor indrukwekkende productfotografie," zegt John.
De beste spiegelreflexcamera voor productfotografie: Canon EOS 5D Mark IV
De full-frame Canon EOS 5D Mark IV is een krachtige camera met een stevige behuizing en een intuïtieve interface waardoor deze camera erg gemakkelijk in gebruik is. Dankzij de CMOS-sensor met 30,4 MP, de functie voor films in 4K en ingebouwde Wi-Fi is dit een krachtige hulpmiddel voor productfotografie. "Deze camera is een favoriet in de hele sector," aldus John. "Veel commerciële fotografen gebruiken deze camera nog steeds, hoewel er ook al wat zijn overgestapt op de Canon EOS R5."
Een van de grootste voordelen van het Canon EOS-systeem is dat de kleurenwetenschap achter de sensoren en camerabehuizingen goed op elkaar is afgestemd. Als je de ene keer een Canon EOS 5D Mark IV gebruikt en de andere keer een Canon EOS R5, dan kun je erop vertrouwen dat de kleuren realistisch zijn. "De grote commerciële spelers willen dat gebruikers een realistisch beeld van het product krijgen, om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk producten worden geretourneerd," zegt John. "Ze willen een natuurgetrouwe kleurreproductie. Daarom is het kleurengamma van Canon zo belangrijk, net als het vermogen om de tonen en kleuren weer te geven zoals ze er in het echt uitzien."
Canon EOS 5D Mark IV
Hoewel de Canon EOS-1D X Mark III een camera is die doorgaans vaker wordt gebruikt door sport- en natuurfotografen, is deze bekende spiegelreflexcamera ook bijzonder handig voor productfotografen. "Het is een professionele camera en dat zie je terug in de levensduur van de sluiter, de kwaliteit van de constructie en de duurzaamheid," zegt John. "De camera werkt onder de meest extreme temperaturen en omstandigheden, waardoor hij ideaal is voor productfotografie op locatie. Het is ook nog eens een heel snelle camera. Je kunt tot wel 20 fps opnemen. De resolutie is minder hoog dan die van de EOS R5, maar soms is dat niet de enige factor wanneer je een camera voor een commerciële toepassing kiest."
Het beste standaardzoomobjectief voor productfotografie: Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Dit hoogwaardige standaardzoomobjectief maakt deel uit van een trio van professionele RF-objectieven en behoudt een constant diafragma van maximaal f/2.8 in het hele brandpuntsafstandbereik. Naast een 5-stops Image Stabilizer en een Nano USM-motor voor snel scherpstellen en bewegingsvrije resultaten bij fotograferen uit de hand heeft dit product een geavanceerd optisch ontwerp, wat een kritiek scherpteniveau garandeert.
"De Canon RF 24-70MM F2.8L IS USM is een multifunctioneel objectief binnen het standaard tot middellange brandpuntsafstandbereik voor telefoto's dat je voor productfotografie gebruikt," zegt John. "We gebruiken voor productfotografie nooit de heel brede brandpuntsafstanden omdat het onderwerp dan vervormt. Als we de productfotografie voor onze eigen camera's doen en de foto's bij 35 mm of meer maken, dan ziet de camera of het objectief er buitenproportioneel uit en te groot aan de voorkant. Het is bijna onmogelijk om aan te passen en het ziet er voor de kijker onnatuurlijk uit. In plaats daarvan fotograferen we bij 50 mm of net iets meer, voor een meer natuurlijke weergave van het product."
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Een standaardzoomobjectief zoals de Canon RF 24-105mm F4L IS USM is, dankzij het aanvullende telefotobereik, een goed alternatief voor de RF 24-70mm F2.8L IS USM. "Met de RF 24-70mm F2.8L IS USM heb je weliswaar meer licht, maar met de RF 24-105mm F4L IS USM heb je meer bereik," legt John uit. "Het is een objectief voor algemeen gebruik, perfect voor kleding en schoenen."
Het beste objectief voor productfotografie met close-ups: Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro
Tilt-shift-objectieven zijn geschikt voor professionele architectuur- en landschapsfotografie, maar vanwege de mogelijkheid van de Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro om van dichtbij scherp te stellen, is dit ook een perfect objectief voor productfotografie.
"Met TS-E-objectieven heb je controle over het perspectief en kun je bovendien het scherpstelvlak aanpassen. Dit is vooral handig als je logo's gebruikt," zegt John. "Zelfs als we bij Canon de producten fotograferen, willen we dat de voorkant van het objectief net zo scherp is als de voorkant van de camera. Hiervoor zou je van oudsher het diafragma moeten stoppen. Maar met een tilt-shift-objectief kun je dat enigszins oplossen door het scherpstelvlak te kantelen."
Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro
Je kunt ook het Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro-objectief gebruiken om specifieke kenmerken van een product onder de aandacht te brengen. "Als je bijvoorbeeld een horloge fotografeert en het logo midden op de wijzerplaat staat, dan kun je het objectief kantelen en het scherpstelvlak in een hoek door het midden laten lopen," legt John uit. "Een belangrijke tip: vraag de klant wat de belangrijke punten van het product zijn en pas je techniek daarop aan."
De Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro is ontworpen voor Canon EOS-spiegelreflexcamera’s, maar kan met behulp van een EF-EOS R-adapter, zoals de verstelbare Control Ring Mount Adapter EF-EOS R, ook aan EOS R-systeemcamera's worden bevestigd.
Het beste objectief voor productfoto's van kleding: Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM
De Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM heeft een klassieke brandpuntsafstand voor full-frame portretten, dus het ideale objectief voor modefotografie met hals en schouders. Het is een compact objectief dat je overal goed kunt gebruiken. Dankzij de macrofunctie kun je tot op slechts 35 cm vanaf een product scherpstellen. Bovendien is dit ook een heel scherp objectief.
"Met de standaard zoomobjectieven heb je geen specialistische controle of de extra vergrotingsmogelijkheden die je soms wel nodig hebt," legt John uit. "Daarvoor zijn de TS-E en macro-objectieven uiterst geschikt, omdat deze een kortere scherpstelafstand hebben."
Zowel de TS-E 90mm f/2.8L Macro als de RF 85mm F2 Macro IS STM hebben een macrofunctie voor 50% van de werkelijke grootte, zodat je close-ups van sieraden en andere kleine producten kunt maken met veel details.
Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM
Het beste objectief voor creatieve productfotografie: Canon RF 50mm F1.2L USM
Wanneer dit objectief op een full-frame camera wordt bevestigd, zie je met een 50mm objectief bijna hetzelfde als wat je met het menselijk oog ziet. Productfoto's zien er daardoor natuurlijk uit. De Canon RF 50mm F1.2L USM biedt hetzelfde snelle diafragma als de klassieke Canon EF 50mm f/1.2L USM. Hierdoor heb je de mogelijkheid om de aandacht van de kijker op het product te vestigen en niet op de rest van de scène.
Erik koos voor een Canon RF 50mm f/1.2L USM op een Canon EOS R5 voor de promotionele foto's in dit artikel. Hij zegt: "De klant had een duidelijke opdracht. Maak heerlijke foto's van een nieuw café. Ik moest de sfeer van de locatie vastleggen, maar nog niet te veel aangezien het nog niet helemaal af was. Door een snel 50mm objectief op een full-frame camera te gebruiken, kreeg ik een natuurlijk perspectief en kon ik het product en de locatie in gelijke mate vastleggen.
Canon RF 50mm F1.2L USM
Normaal gesproken zou ik het maximale f/1.2-diafragma niet gebruiken voor productfotografie, omdat ik over het algemeen meer scherptediepte nodig heb om alle details in beeld te krijgen. Maar als het product verder van de camera ligt, in een natuurlijke omgeving waar de sfeer van het licht belangrijk is, dan is dit een goede keuze," voegt hij toe.
De beste professionele flitser voor productfotografie: Canon Speedlite EL-1
Als je een krachtige lichtbron nodig hebt voor je productfotografie, maar wel eentje die je overal mee kunt nemen, dan is de professionele flitser Canon Speedlite EL-1 het overwegen waard. Met deze flitser, die van een actief koelsysteem is voorzien om het risico op oververhitting te beperken, kun je tot wel 335 opnamen maken op vol vermogen. Dankzij de oplaadbare Li-ion-accu en de nauwkeurige indicator voor het accuniveau kun je bovendien goed de lichtsterkte beheren.
"Met een richtgetal van 60 is dit bovendien ook een zeer krachtige Speedlite," zegt John. "Maar je hebt ook veel controle over de lichtsterkte. Soms heb je voor productfotografie maar weinig licht nodig, bijvoorbeeld als je optische producten fotografeert of voorwerpen die licht weerkaatsen."
De Speedlite EL-1 heeft tal van lichtsterktes, zelfs zo weinig als 1/8192 als je dat nodig zou hebben, en ingebouwd modellicht met besturingselementen voor zowel de helderheid als de kleurtemperatuur.