De beste camera en objectieven van Canon voor productfotografie

Wat zijn de beste materialen voor productfotografie en -video's? Canon Ambassador Erik Tomašák en Product Marketing Manager John Maurice van Canon Europe leggen uit hoe je de juiste keuze maakt.
Op een witte tafel staat een kopje espresso. Naast de tafel staan een witte en een zwarte stoel.

Reclamefotograaf en Canon Ambassador Erik Tomašák maakte deze advertentiefoto voor een nieuw café met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief dat op een Canon EOS R5 was bevestigd. "De sensor van de Canon EOS R5 heeft een hoge resolutie en is daardoor perfect voor productfotografie, aangezien je een 'veilige ruimte' rondom de hoofdcompositie kunt laten zitten die je later kunt bijsnijden, al naar gelang de beeldeisen van verschillende online platformen," zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1,6 sec, f/8 en ISO500. © Erik Tomašák

Welke functies zijn belangrijk als je op zoek bent naar de beste camerakit voor productfotografie? Foto's en video's opnemen in hoge resolutie en een goede kleurnauwkeurigheid geven mogelijke klanten een realistisch inzicht in het ontwerp en de structuur van een product. En betrouwbaarheid is natuurlijk essentieel als je dagelijks een groot aantal items moet fotograferen.

Productfotografie valt binnen een breed spectrum, van bedrijven aan huis die foto's maken voor online winkels tot cafés en restaurants die hun goederen willen aanprijzen tot reclame- en e-commercewebsites voor de grote merken.

"Elk bedrijf, elke persoon heeft een ander product en je fotografeert ook niet altijd in dezelfde omgeving. Je bent bijvoorbeeld op locatie of in een studio, waar het product het beste tot zijn recht komt," zegt European Product Marketing Manager John Maurice van Canon Europe. "Sommige fotografen maken vrij algemene foto's van lifestyle producten, anderen richten zich juist op zeer specifieke en gedetailleerde productfotografie. Al deze factoren hebben invloed op de apparatuur die je uiteindelijk kiest."

Om je te helpen een keuze te maken hebben John en Canon Ambassador Erik Tomašák, mede-oprichter van Visual Gang, een bedrijf dat is gespecialiseerd in reclamefotografie en -video's, een lijst opgesteld met de beste camera's en objectieven voor het maken van uitstekende productfoto's en -video's.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een croissant en twee koppen koffie voor onderweg, gerangschikt op een tafel in een café. Op de achtergrond is een koffieapparaat te zien.

De EOS R5 legt foto's en video's vast in de hoogste resolutie die in het assortiment EOS R-systeemcamera's beschikbaar is. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1,6 sec, f/4.5 en ISO100. © Erik Tomašák

Beste systeemcamera voor productfotografie en -video's: Canon EOS R5

De full-frame Canon EOS R5-systeemcamera is geschikt voor zowel 45 Megapixel foto's als cinematografische 12-bits 8K RAW-video en produceert de uitzonderlijke beeldkwaliteit die je van een vlaggenschipmodel mag verwachten. "Dankzij de hoge resolutie van de EOS R5 kan ik de beeldkwaliteit van het objectief maximaliseren," verklaart Erik.

"De EOS R5 biedt bovendien heel wat mogelijkheden voor bijsnijden en retoucheren," voegt John toe. Dankzij de grote bestanden van de camera kunnen klanten die online willen surfen knijpen en inzoomen voor een extreme close-up van de structuur van stoffen en andere productdetails. Dit is belangrijk als je het product niet fysiek kunt aanraken of zien in een winkel.

Een Canon EOS R5-camera.

Canon EOS R5

Een professionele, toonaangevende full-frame systeemcamera die fotografen en filmmakers foto's met hoge resolutie en 8K-video biedt.

"De EOS R5 wordt scherpgesteld met Dual Pixel CMOS AF, een automatische scherpstellingstechnologie in de sensor die uiterst nauwkeurig is. Maar je kunt je scherpstelpunt gemakkelijk controleren door de weergave op het display te vergroten," gaat John verder. "Deze camera heeft ook de Focus peaking-functionaliteit. Dat is heel handig omdat je hiermee precies kunt zien waar je scherpstelpunt op een product zit. Je kunt ook een voorbeeld van de scherptediepte aan een willekeurige knop op de EOS R5 toewijzen. Dat is dus een handige aanpassingsoptie, omdat je daarmee kunt zien of de belangrijkste onderdelen van het product er scherp uitzien in de uiteindelijke foto."

Een model met krullend haar in skinny jeans en een spijkerjack poseert in een StyleShoots-fotomachine.

Met Canon's Software Development Kit (SDK) kunnen camera's zoals de Canon EOS R5 en de EOS R6 worden geïntegreerd in grote systemen voor e-commercefotografie zoals de fotografiemachines van StyleShoots. "Een deel van het opnameproces wordt door de SDK geautomatiseerd," legt John uit. "De SDK gebruikt de software van het bedrijf om de camera te activeren, de foto te downloaden en de instellingen op de camera aan te passen." © StyleShoots

Ook de mogelijkheid om met de camera video's in hoge resolutie op te nemen, is een voordeel. "Als je opneemt in 8K of 4K geef je de klant de mogelijkheid om tegelijkertijd op het product in te zoomen en het product rond te draaien voor meer interactie met het product op de website. Dit hangt er wel van af of het softwareplatform dat de klant gebruikt, dit toestaat. En uiteraard kun je RAW-video's opnemen zodat je ook nog het een en ander tijdens de postproductie kunt bewerken. Je kunt ook opnemen in 4K HQ. Dit is gebaseerd op oversamplede 8K en biedt het hoogste weergaveniveau voor details."

Als je de 8K-video's en foto's in hoge resolutie van de Canon EOS R5 niet nodig hebt, biedt de EOS R6 met 20 MP vrijwel dezelfde voordelen. "De EOS R6 biedt weliswaar niet dezelfde hoge resolutie als de EOS R5, maar is zeker geschikt voor veel van de vereisten voor indrukwekkende productfotografie," zegt John.

De beste spiegelreflexcamera voor productfotografie: Canon EOS 5D Mark IV

De full-frame Canon EOS 5D Mark IV is een krachtige camera met een stevige behuizing en een intuïtieve interface waardoor deze camera erg gemakkelijk in gebruik is. Dankzij de CMOS-sensor met 30,4 MP, de functie voor films in 4K en ingebouwde Wi-Fi is dit een krachtige hulpmiddel voor productfotografie. "Deze camera is een favoriet in de hele sector," aldus John. "Veel commerciële fotografen gebruiken deze camera nog steeds, hoewel er ook al wat zijn overgestapt op de Canon EOS R5."

Een van de grootste voordelen van het Canon EOS-systeem is dat de kleurenwetenschap achter de sensoren en camerabehuizingen goed op elkaar is afgestemd. Als je de ene keer een Canon EOS 5D Mark IV gebruikt en de andere keer een Canon EOS R5, dan kun je erop vertrouwen dat de kleuren realistisch zijn. "De grote commerciële spelers willen dat gebruikers een realistisch beeld van het product krijgen, om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk producten worden geretourneerd," zegt John. "Ze willen een natuurgetrouwe kleurreproductie. Daarom is het kleurengamma van Canon zo belangrijk, net als het vermogen om de tonen en kleuren weer te geven zoals ze er in het echt uitzien."

Een Canon EOS 5D Mark IV-camera.

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV heeft een sensor met 30,4 MP voor foto's boordevol details, zelfs in de helderste hooglichten en de donkerste schaduwen.

Hoewel de Canon EOS-1D X Mark III een camera is die doorgaans vaker wordt gebruikt door sport- en natuurfotografen, is deze bekende spiegelreflexcamera ook bijzonder handig voor productfotografen. "Het is een professionele camera en dat zie je terug in de levensduur van de sluiter, de kwaliteit van de constructie en de duurzaamheid," zegt John. "De camera werkt onder de meest extreme temperaturen en omstandigheden, waardoor hij ideaal is voor productfotografie op locatie. Het is ook nog eens een heel snelle camera. Je kunt tot wel 20 fps opnemen. De resolutie is minder hoog dan die van de EOS R5, maar soms is dat niet de enige factor wanneer je een camera voor een commerciële toepassing kiest."

Het beste standaardzoomobjectief voor productfotografie: Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

Dit hoogwaardige standaardzoomobjectief maakt deel uit van een trio van professionele RF-objectieven en behoudt een constant diafragma van maximaal f/2.8 in het hele brandpuntsafstandbereik. Naast een 5-stops Image Stabilizer en een Nano USM-motor voor snel scherpstellen en bewegingsvrije resultaten bij fotograferen uit de hand heeft dit product een geavanceerd optisch ontwerp, wat een kritiek scherpteniveau garandeert.

"De Canon RF 24-70MM F2.8L IS USM is een multifunctioneel objectief binnen het standaard tot middellange brandpuntsafstandbereik voor telefoto's dat je voor productfotografie gebruikt," zegt John. "We gebruiken voor productfotografie nooit de heel brede brandpuntsafstanden omdat het onderwerp dan vervormt. Als we de productfotografie voor onze eigen camera's doen en de foto's bij 35 mm of meer maken, dan ziet de camera of het objectief er buitenproportioneel uit en te groot aan de voorkant. Het is bijna onmogelijk om aan te passen en het ziet er voor de kijker onnatuurlijk uit. In plaats daarvan fotograferen we bij 50 mm of net iets meer, voor een meer natuurlijke weergave van het product."

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

Geef je fotografie met full-frame systeemcamera's een professionele uitstraling dankzij een 24-70mm zoom met een snel diafragma en 5-stops beeldstabilisatie.

Een standaardzoomobjectief zoals de Canon RF 24-105mm F4L IS USM is, dankzij het aanvullende telefotobereik, een goed alternatief voor de RF 24-70mm F2.8L IS USM. "Met de RF 24-70mm F2.8L IS USM heb je weliswaar meer licht, maar met de RF 24-105mm F4L IS USM heb je meer bereik," legt John uit. "Het is een objectief voor algemeen gebruik, perfect voor kleding en schoenen."

Het beste objectief voor productfotografie met close-ups: Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro

Tilt-shift-objectieven zijn geschikt voor professionele architectuur- en landschapsfotografie, maar vanwege de mogelijkheid van de Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro om van dichtbij scherp te stellen, is dit ook een perfect objectief voor productfotografie.

"Met TS-E-objectieven heb je controle over het perspectief en kun je bovendien het scherpstelvlak aanpassen. Dit is vooral handig als je logo's gebruikt," zegt John. "Zelfs als we bij Canon de producten fotograferen, willen we dat de voorkant van het objectief net zo scherp is als de voorkant van de camera. Hiervoor zou je van oudsher het diafragma moeten stoppen. Maar met een tilt-shift-objectief kun je dat enigszins oplossen door het scherpstelvlak te kantelen."

Een Canon TS-E 90mm f/2.8L-macro-objectief.

Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro

Corrigeer het perspectief en de scherptediepte in portretten en productfotografie dankzij zorgvuldig gekalibreerde verstelling, uitstekende optische techniek en precies vormgegeven objectieven van glas.

Je kunt ook het Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro-objectief gebruiken om specifieke kenmerken van een product onder de aandacht te brengen. "Als je bijvoorbeeld een horloge fotografeert en het logo midden op de wijzerplaat staat, dan kun je het objectief kantelen en het scherpstelvlak in een hoek door het midden laten lopen," legt John uit. "Een belangrijke tip: vraag de klant wat de belangrijke punten van het product zijn en pas je techniek daarop aan."

De Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro is ontworpen voor Canon EOS-spiegelreflexcamera’s, maar kan met behulp van een EF-EOS R-adapter, zoals de verstelbare Control Ring Mount Adapter EF-EOS R, ook aan EOS R-systeemcamera's worden bevestigd.

Een close-up van gedroogde bloemen in een glazen vaas, met een vervaagde achtergrond.

Het brede f/1.2-diafragma betekent ook dat je prachtige zachte achtergronden kunt creëren. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objectief, ingesteld op 1/8 sec, f/2 en ISO100.

Het beste objectief voor productfoto's van kleding: Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM

De Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM heeft een klassieke brandpuntsafstand voor full-frame portretten, dus het ideale objectief voor modefotografie met hals en schouders. Het is een compact objectief dat je overal goed kunt gebruiken. Dankzij de macrofunctie kun je tot op slechts 35 cm vanaf een product scherpstellen. Bovendien is dit ook een heel scherp objectief.

"Met de standaard zoomobjectieven heb je geen specialistische controle of de extra vergrotingsmogelijkheden die je soms wel nodig hebt," legt John uit. "Daarvoor zijn de TS-E en macro-objectieven uiterst geschikt, omdat deze een kortere scherpstelafstand hebben."

Zowel de TS-E 90mm f/2.8L Macro als de RF 85mm F2 Macro IS STM hebben een macrofunctie voor 50% van de werkelijke grootte, zodat je close-ups van sieraden en andere kleine producten kunt maken met veel details.

Een Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objectief.

Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM

De RF 85mm F2 Macro IS STM biedt veelzijdigheid voor close-ups met een subtiele telefotocompressie en 5-stops Image Stabilizer in een compacte lichtgewicht behuizing.
Een advertentiefoto met een glazen kan met thee en een klein, zwart kop op een dienblad dat op een marmeren koffietafel staat.

Het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief heeft niet alleen een snel diafragma, maar ook een scherp Canon-glas. "De RF 50mm F1.2L USM is ongelooflijk scherp en het perspectief is vergelijkbaar met wat mensen kunnen zien," legt Erik uit. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/8 sec, f/2.8 en ISO100. © Erik Tomašák

Het beste objectief voor creatieve productfotografie: Canon RF 50mm F1.2L USM

Wanneer dit objectief op een full-frame camera wordt bevestigd, zie je met een 50mm objectief bijna hetzelfde als wat je met het menselijk oog ziet. Productfoto's zien er daardoor natuurlijk uit. De Canon RF 50mm F1.2L USM biedt hetzelfde snelle diafragma als de klassieke Canon EF 50mm f/1.2L USM. Hierdoor heb je de mogelijkheid om de aandacht van de kijker op het product te vestigen en niet op de rest van de scène.

Erik koos voor een Canon RF 50mm f/1.2L USM op een Canon EOS R5 voor de promotionele foto's in dit artikel. Hij zegt: "De klant had een duidelijke opdracht. Maak heerlijke foto's van een nieuw café. Ik moest de sfeer van de locatie vastleggen, maar nog niet te veel aangezien het nog niet helemaal af was. Door een snel 50mm objectief op een full-frame camera te gebruiken, kreeg ik een natuurlijk perspectief en kon ik het product en de locatie in gelijke mate vastleggen.

Het Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief.

Canon RF 50mm F1.2L USM

Een 50mm f/1.2 Prime-objectief voor superieure scherpte en opmerkelijke prestaties bij weinig licht.

Normaal gesproken zou ik het maximale f/1.2-diafragma niet gebruiken voor productfotografie, omdat ik over het algemeen meer scherptediepte nodig heb om alle details in beeld te krijgen. Maar als het product verder van de camera ligt, in een natuurlijke omgeving waar de sfeer van het licht belangrijk is, dan is dit een goede keuze," voegt hij toe.

Een man gebruikt een Canon Speedlite EL-1-flitser om een mannelijk model te fotograferen dat op een mountainbike op een donkere parkeerplaats zit.

De Canon Speedlite EL-1 biedt tal van functies om je werk gemakkelijker te maken, of je nu modellen op locatie of kleine producten die op een tafel liggen fotografeert. "Als er actie komt kijken bij jouw type productfotografie, dan heb je een goed flitservermogen en wireless bediening nodig," verklaart John.

De beste professionele flitser voor productfotografie: Canon Speedlite EL-1

Als je een krachtige lichtbron nodig hebt voor je productfotografie, maar wel eentje die je overal mee kunt nemen, dan is de professionele flitser Canon Speedlite EL-1 het overwegen waard. Met deze flitser, die van een actief koelsysteem is voorzien om het risico op oververhitting te beperken, kun je tot wel 335 opnamen maken op vol vermogen. Dankzij de oplaadbare Li-ion-accu en de nauwkeurige indicator voor het accuniveau kun je bovendien goed de lichtsterkte beheren.

"Met een richtgetal van 60 is dit bovendien ook een zeer krachtige Speedlite," zegt John. "Maar je hebt ook veel controle over de lichtsterkte. Soms heb je voor productfotografie maar weinig licht nodig, bijvoorbeeld als je optische producten fotografeert of voorwerpen die licht weerkaatsen."

De Speedlite EL-1 heeft tal van lichtsterktes, zelfs zo weinig als 1/8192 als je dat nodig zou hebben, en ingebouwd modellicht met besturingselementen voor zowel de helderheid als de kleurtemperatuur.

Canon Speedlite EL-1

Snel, nauwkeurig en volledig betrouwbaar – de EL-1 levert de prestaties die professionals nodig hebben wanneer het erop aan komt.
Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Voldoen aan de veranderde vraag in de wereld van fashionfotografie

Experts bespreken de grootste uitdagingen in fashionproductfotografie en hoe technologie die kan overwinnen.

10 korte vragen aan Eberhard Schuy

Productfotograaf Eberhard Schuy deelt zijn tips voor het maken van opvallende productfoto's, van het gebruik van tilt-shift-objectieven tot de vragen die hij aan zijn klanten stelt.

Een nieuwe aanpak van fotografie voor fashionretail

Ontdek hoe online fashionstores met 'fotografiemachines' en Canon-camera's duizenden producten per dag kunnen fotograferen.

Drie opvallende manieren om Canon's tilt-shiftobjectieven te gebruiken

Tilt-shiftobjectieven zijn niet alleen geschikt voor architectuur of portretten. Drie fotografen laten zien hoe zij ze op creatieve wijze gebruiken in andere genres.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro