Fotojournalistiek is een van de belangrijkste en interessantste fotografiegenres, maar volgens tweevoudig winnaar van de Pulitzerprijs, National Geographic-fotograaf en Canon Ambassador Muhammed Muheisen moet je de gevoelens van de mensen die je fotografeert goed kunnen inschatten.
"Soms fotografeer je gebeurtenissen waarbij je je moet voorstelen hoe het zou zijn om zelf aan de andere kant van de camera staan", vertelt hij. "Je hebt een camera nodig waarmee je momenten in de tijd kunt vastleggen zonder de privacy of de persoonlijke ruimte van het onderwerp te schenden."
Muhammed, die mentor is in het nieuwe Canon Student Development Programme 2022, raakte al op jonge leeftijd verknocht aan fotografie en heeft gestaag een succesvolle carrière opgebouwd. "Het vastleggen van momenten in de tijd werd mijn passie. Ik besloot uiteindelijk mijn passie te combineren met mijn opleiding om een goede verhalenverteller te worden", zegt hij. "Door hard te werken, continu kennis op te doen en mijn vaardigheden te verbeteren, werd ik opgemerkt door persbureaus en grote mediakanalen."
UITRUSTING
De beste apparatuur voor documentairefotografie: de camera's en objectieven voor elke opdracht
Als beginnende fotojournalist kan het lastig zijn om met een beperkt budget de beste apparatuur te kiezen. Muhammed weet er alles van. "Toen ik in 2001 begon stonden we aan het begin van het digitale tijdperk en hadden we niet zo veel (camera)opties als tegenwoordig", vervolgt hij. "Op dat moment gebruikte ik de Canon EOS 30D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 90D) en in de jaren daarna heb ik verschillende Canon-camera's uitgeprobeerd. Nu gebruik ik de EOS R5 en dat is echt een enorme stap omhoog in kwaliteit.
"Elke periode heeft zo zijn eigen hoogtepunt, maar ik zou het destijds geweldig hebben gevonden om het Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief te gebruiken waarmee ik nu werk. Dat objectief maakt het makkelijker voor mij om scherp te stellen op het moment dat ik wil vastleggen. Het is ongelooflijk snel en de beeldkwaliteit is ongekend."
Hier vertelt Muhammed wat volgens hem momenteel de beste apparatuur voor fotojournalistiek is, aangevuld met inzichten van Mike Burnhill, Senior Product Specialist van Canon Europe.
Volg je een opleiding in fotografie of videografie?
De beste camera voor discrete fotojournalistiek: Canon EOS R5
Naast zijn EOS 5D Mark IV gebruikt Muhammed ook de 45MP full-frame Canon EOS R5-systeemcamera vanaf het moment dat deze op de markt kwam. De systeemcamera's van Canon bieden voor fotojournalistiek een aantal voordelen ten opzichte van spiegelreflexcamera's. Zo maken ze stille opnamen, hebben ze een compacte en lichte body en bieden ze uitstekende prestaties bij weinig licht, snelle framerates en automatische scherpstelling plus in-body beeldstabilisatie (IBIS).
Hij zegt: "De EOS R5 is een van die camera's waarmee je onzichtbaar kunt zijn. Hij is licht, maar robuust en geeft me de beeldkwaliteit die ik wil en de discretie die ik nodig heb. Als ik werk in vijandige omgevingen of aan een langetermijnproject, wil ik opgaan in de omgeving en met de EOS R5 kan ik dat doen.
"Ik kan er ook video's in 8K mee maken en foto's van 36 Megapixel extraheren als ik dat wil. Dat is een ander element dat de camera heeft toegevoegd aan mijn werk als fotojournalist en wat voorheen niet mogelijk was."
Canon EOS R5
De beste camera voor opnamen bij weinig licht: Canon EOS R6
Mike Burnhill van Canon Europe zegt dat de 20 Megapixel full-frame Canon EOS R6-systeemcamera bijzonder geschikt is voor opnamen bij weinig licht: "De manier waarop de cameratechnologie is ontwikkeld, zorgt voor een enorm helder signaal van de sensor en geweldige ruisreductie, wat ideaal is voor omstandigheden met weinig licht. De camera kan ook snel scherpstellen bij weinig licht en de beeldstabilisatie doet ook in het donker zijn werk.
"De elektronische zoeker (EVF) speelt ook een belangrijke rol, omdat het betekent dat je in het donker kunt zien wat je fotografeert. Dankzij een firmware-update kan de framesnelheid van de EVF worden ingesteld op minimaal 30 frames per seconde. Dit zorgt ervoor dat je bij weinig licht geen onrustig, langzaam of wazig beeld in de zoeker krijgt, zoals op sommige andere camera's. Dat is belangrijk voor fotojournalistiek omdat je waarschijnlijk nogal eens een bewegend onderwerp moet volgen bij weinig licht."
Canon EOS R6
De beste camera voor nieuws: Canon EOS R3
Canon heeft de EOS R3 speciaal ontworpen en gemaakt voor nieuwsfotografie en -videografie, wildlife en sport. Dankzij de 24 Megapixel full-frame CMOS-sensor met verlichting van achteren kunnen gebruikers snelle bewegingen vastleggen en treedt er geen vertekening op door het 'rolling shutter'-effect. "De technici hebben de feedback van persbureaus en kranten als uitgangspunt genomen. In principe draait het allemaal om de snelheid om beelden te kunnen vastleggen en verwerken", vertelt Mike.
"Je hebt de snelheid om beslissende nieuws- en sportmomenten vast te leggen, maar dankzij de bekabelde LAN-aansluiting, 2,4/5 GHz Wi-Fi en compatibiliteit met de Mobile File Transfer-app kunnen de foto's ook snel naar persbureaus worden gestuurd."
Canon EOS R3
De beste camera met een kleine portemonnee: EOS RP
De Canon EOS RP is de kleinste full-framecamera die Canon ooit gemaakt heeft en is zeer aantrekkelijk geprijsd voor de functies die het biedt. Mike legt uit: "De EOS RP presteert niet alleen zeer goed bij weinig licht, maar heeft ook hetzelfde Dual Pixel CMOS AF-systeem dat in de EOS R zit. Daarnaast heeft de camera ook functies voor oogdetectie en stille opnamen, allemaal bij uitstek geschikt voor straat- en documentairefotografie.
"Het is een zeer geavanceerde kleine camera en ideaal voor fotografen die voor het eerst met full-framefotografie aan de slag gaan of een spiegelreflex inruilen voor een systeemcamera. Deze camera kan namelijk net als alle EOS R System-camera's via een adapter worden gebruikt met alle bestaande objectieven met EF-vatting."
Canon EOS RP
Het beste objectief voor rapportages met een kleine portemonnee: Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
De Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM weegt slechts 305 gram en is slechts 62,8 mm lang, wat het objectief zeer draagbaar en discreet in gebruik maakt. "35 mm is de klassieke brandpuntsafstand voor reportagefotografie en fotojournalistiek", aldus Mike.
"Je kunt er een onderwerp mee vastleggen binnen diens omgeving en context bieden, in plaats van het onderwerp te isoleren. Het perspectief is ook vrij neutraal, wat betekent dat er niet te veel vertekening optreedt en dat het heel natuurlijk aanvoelt voor het menselijk oog. Je hebt ook een diafragma van f/1.8, zodat je opnamen kunt maken bij weinig licht en het onderwerp met achtergrondvervaging beter kunt laten opvallen."
Muhammed werkt graag met de brandpuntsafstand van 35 mm. "Ik gebruik het dagelijks en voor elke opdracht", zegt hij. "Als ik op pad ga, heb ik mijn 35mm-objectief al aan mijn camera bevestigd. Het is namelijk het perfecte objectief om op te gaan in de omgeving."
Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Het beste objectief voor het fotograferen van mensen: Canon RF 50mm F1.2L USM
Ook 50 mm is een van de klassieke brandpuntsafstanden voor reportagefotografie. "Een 50mm-objectief biedt een zeer neutraal perspectief en flatteuze compressie. De gradaties bij f/1.2 zorgen bovendien voor een zeer mooie huidtint", zegt Mike.
"Een objectief kan te scherp zijn wanneer je mensen fotografeert, omdat je elke haar en vlek ziet. Met de RF 50mm F1.2L USM ingesteld op f/1.2 houd je de ogen echter haarscherp en vallen onvolkomenheden op de huid minder op. Het is ook een objectief dat je overal kunt gebruiken, omdat je van elke achtergrond iets moois kunt maken."
Muhammed wisselt vaak tussen een 50mm- en 35mm-objectief. "Als ik dichter bij mijn onderwerp wil komen voor een portret en direct op de ogen wil scherpstellen, gebruik ik mijn EF 50mm f/1.2L USM op mijn EOS R5 of EOS 5D Mark IV met een adapter", vertelt hij. "Het is de beste brandpuntsafstand om de ziel door de ogen vast te leggen, maar met de 50 mm moet ik dichterbij komen en val ik daarom meer op."
Canon RF 50mm F1.2L USM
Het beste objectief als je er maar één kunt kopen: Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM of Canon RF 28-70mm F2L USM
Mike zegt: "Dit objectief wordt vaak ook wel het 'professionele werkpaard' genoemd. Het wordt door veel fotografen gebruikt omdat het doet wat het moet doen in zoveel verschillende omstandigheden. De RF 24-70MM F2.8L IS USM kan worden gebruikt voor het fotograferen van landschappen tot portretten en alles daartussenin. De beeldkwaliteit is bijna vergelijkbaar met de beste primes."
Mike beschrijft de RF 28-70mm F2L USM die Muhammed gebruikt als "een objectief waar mensen gek op zijn vanwege de superieure beeldkwaliteit en het grootste diafragma van f/2, dat een aanzienlijk verschil maakt wanneer je je onderwerp wilt isoleren".
Muhammed voegt daaraan toe: "Dit objectief geeft me een 28mm-, 35mm- en 50mm-objectief in één, alsof er drie primes zijn samengevoegd. f/2 is bovendien het perfecte diafragma voor mij."
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Het beste objectief voor beginners: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
De RF 24-105mm F4-7.1 IS STM heeft een groter brandpuntsafstandbereik dan de RF 24-70MM F2.8L IS USM, maar weegt slechts 396 gram en met afmetingen van 76,6 bij 88 mm kun je het bovendien makkelijk overal mee naartoe nemen. "Het objectief is een allrounder die je enorm veel mogelijkheden biedt voor foto's en video's", zegt Mike.
"Het is een alles-in-één-objectief dat kan worden gebruikt voor alle soorten fotografie en biedt een geweldige beeldkwaliteit. Dankzij het 5-assige, 5-stops beeldstabilisatiesysteem kun je ook opnamen maken bij weinig licht en de STM-scherpstelmotor zorgt voor vloeiende scherpstelling, wat heel goed van pas komt in video's."
Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Muhammed wil studenten die een carrière als fotojournalist ambiëren ten slotte nog het volgende meegeven: "Wees gepassioneerd, geloof in de kracht van visuele verhalen en probeer een verschil te maken met je foto's. Onthoud alleen goed dat het geen sprint van 100 meter is, maar een marathon."