Hoe kies je de beste B-camera om je A-cameraopstelling aan te vullen? Deze vraag is niet makkelijk te beantwoorden, omdat dit wordt bepaald door de opnamevereisten van je productie en de look die je tot stand wilt brengen.
Je kunt natuurlijk gewoon kiezen voor dezelfde camera als je A-cam, maar mogelijk is je budget daarvoor niet toereikend. Bovendien heb je met een B-cam met een andere reeks functies meer opties en kun je creatiever zijn. Ook kunnen er andere praktische overwegingen zijn. Misschien heb je een camera nodig voor onderwateropnamen of voor opnamen met een hoge framesnelheid, of wil je gewoon een compactere camera die weinig ruimte inneemt en gemakkelijker vanuit de hand te gebruiken is.
Werken met meerdere camera’s kan extra complicaties met zich meebrengen. Als A- en B-camera’s slecht combineren, kun je veel tijd kwijt zijn aan de postproductie om ervoor te zorgen dat je opnamen een consistente look hebben. Verschillende sensoren, opname-indelingen, gegevenssnelheden en kleursampling kunnen allemaal veel extra werk met zich meebrengen.
"Alles wat je kunt doen om de beelden vanaf het begin consistent te maken, werkt in je voordeel bij de postproductie", adviseert Paul Atkinson, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe. "Het betekent dat je minder tijd kwijt bent met het transcoderen en toepassen van verschillende kleurcorrecties op opnamen van diverse camera’s."
ARTIKEL
Perfecte combinaties: de beste B-camera’s voor filmmakers
A- en B-camera’s kiezen binnen de Canon-productlijn is een eenvoudige manier om het probleem te vermijden en een naadloze opname- en editingervaring te creëren.
"Mogelijk moet je een paar kleine aanpassingen maken vanwege de opnameomstandigheden, maar niet in dezelfde mate als wanneer je een B-cam zou gebruiken van een heel andere fabrikant, met een compleet andere kleurentechniek", licht Paul toe. "Dat kan behoorlijk wat werk met zich meebrengen.
"Als je bijvoorbeeld twee Canon-camera’s hebt die allebei opnamen kunnen maken met Canon Log 3, krijg je niet alleen het maximale dynamische bereik, maar heb je ook een vergelijkbaar basisbeeld om mee te beginnen. Bij de postproductie zul je dan merken dat elke correctie die je aanbrengt, minimale aanpassingen vergt achteraf."
Heb je Canon-apparatuur?
Er zijn allerlei veelbelovende combinaties van A- en B-camera’s van Canon om uit te kiezen. Je kunt bijvoorbeeld een EOS R-systeemcamera kiezen die je gebruikt naast een Cinema EOS-camera, of een PTZ-camera ter ondersteuning van een primaire professionele videocamera. Om de keuze te vergemakkelijken hebben we een lijst opgesteld met een aantal van de beste B-cam-opties uit Canon's serie.
Beste Cinema EOS-B-cam: Canon EOS C70
De eerste Cinema EOS-camera met RF-vatting, de Canon EOS C70, is een geschikte A- of B-camera.
Als primaire camera is deze goed te combineren met de Canon EOS R5. Ze hebben dezelfde objectiefvatting en, ondanks dat de EOS R5 een full-frame sensor heeft en een iets andere codec, is het toch eenvoudig om beelden van de twee camera’s te matchen. De combinatie werkt vooral goed wanneer de EOS C70 is uitgerust met de Canon-vattingadapter EF-EOS R 0.71x, waarmee je full-frame EF-objectieven kunt gebruiken voor een vergelijkbare full-frame look en kunt beschikken over een extra stop licht.
Canon EOS C70
Als een lichte B-camera, met tot 410 Mbps 4:2:2 10-bits interne opname op twee SD-kaartsleuven, kan de Canon EOS C70 draagbare veelzijdigheid toevoegen aan een grotere Cinema EOS-opstelling.
"Het mooie van het Cinema EOS System is dat alle camera’s elkaar kunnen aanvullen", aldus Paul. "Je kunt heel vergelijkbare eindbestanden krijgen op meerdere Canon-camera’s, via de bestanden met voorkeuze-instellingen of de onderliggende kleurentechniek.
"De EOS C70 is ook een ideale B-camera naast de Canon EOS C300 Mark III. Beide camera’s gebruiken dezelfde 4K Super 35mm Dual Gain Output-sensor (DGO), waarmee je uitzonderlijke beeldkwaliteit kunt vastleggen met een groter dynamisch bereik en weinig ruis, wat ideaal is voor HDR-output. De EOS C70 heeft dan wel een RF-vatting, maar je kunt er toch EF-objectieven aan bevestigen met behulp van verschillende EF-naar-EOS R-vattingadapters van Canon. Je kunt dus aan elke camera dezelfde EF-objectieven bevestigen."
Beste EOS-systeemcamera als B-cam: Canon EOS R5
De Canon EOS R5 kan full-frame 8K 12-bits RAW-video intern opnemen, maar is desondanks een discrete B-cam die je meer creatieve opties biedt wanneer gewicht en ruimte belangrijke overwegingen zijn, bijvoorbeeld wanneer je opnamen maakt in een auto of met een drone werkt.
"Er zijn veel A-camera’s waarvoor de EOS R5 de perfecte partner zou zijn, omdat deze camera andere opnamen eenvoudig kan matchen", zegt Paul. "Zelfs als je output in 4K wilt, geeft opnemen in 8K je de mogelijkheid zo nodig bij te snijden, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit. Op die manier heb je dus veel aanpassingsmogelijkheden."
Canon EOS R5
Met de RF-vatting is de Canon EOS R5 een logische B-cam-keuze voor de Canon EOS C70, maar dankzij de full-frame sensor en RAW-opnamen past deze ook prima in een uitgebreidere Cinema EOS-opstelling.
Regisseur Regan Hall benutte de aanpassingsmogelijkheden toen hij een Canon EOS R5 gebruikte voor een film over basejumpen, die hij hoofdzakelijk opnam met de Canon EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III. "Het was echt een geweldige camera om op een gimbal te plaatsen of om als reservecamera te gebruiken. Daarnaast kun je er ook heel mooie stills mee maken", zegt Regan. "De hardware en de camera's vullen elkaar echt goed aan."
Beste videocamera als B-cam: Canon XF605
Compact, licht en met intuïtieve bediening: de Canon XF605 is een professionele 4K-videocamera en een goede keuze als je even snel een B-camera nodig hebt, of je nu opnamen maakt in de studio of in het veld. Net als de andere suggesties voor B-camera's van Canon die hier worden genoemd, leent de XF605 zich uitstekend voor gebruik als zelfstandige 4K-camera. Maar dankzij het All-in-One ontwerp en de professionele opnameopties is de camera ook uitermate geschikt als extra, ondersteunende camera voor een cameraman.
"Met de Canon XF605 kun je met een redelijk hoge gegevenssnelheid 4:2:2 10-bits opnemen, wat betekent dat als je een Canon EOS C300 Mark III of zelfs een EOS C500 Mark II gebruikt als je primaire camera, werken met de XF605 als B-camera misschien de makkelijkste en handigste manier is, in de juiste omstandigheden", suggereert Paul.
Canon XF605
"De camera kan opnemen met Canon Log 3, en je kunt PQ of HLG gebruiken voor HDR. Dus je kunt de beelden ervan efficiënt matchen met de output van die Cinema EOS-camera’s. De Canon XF605 kan zelfs worden gebruikt met de Canon CR-N500, omdat aardig wat basistechnologie overeenkomt met de PTZ-camera, inclusief een 1.0-type 4K CMOS-sensor en 15x optische zoom. Dus daarom zal het beeld vergelijkbaar zijn."
Beste PTZ als B-cam: Canon CR-N500
De Canon CR-N500 is een PTZ-camera die op afstand kan worden bediend, en is een praktische B-camera voor shoots van realityprogramma's en live-evenementen. "Deze Canon is eenvoudig te integreren in een mix van vaste en mobiele camera’s", aldus Paul. "De Canon XF605, XF705 en XA55 sluiten goed aan in dit soort opstellingen.
De Canon CR-N500 neemt 4:2:2 10-bits op met een hoge gegevenssnelheid en is ook voorzien van Canon Log 3, "waardoor deze makkelijk te gebruiken is naast een Cinema EOS A-cam als je opneemt met Canon Log 3", voegt Paul toe. Voor filmen op afstand kan het bijvoorbeeld een handige optie zijn voor drama, vooral als je 'fly-on-the-wall'-beelden moet opnemen.
Canon CR-N500
Voor veel liveproducties kan de Canon CR-N500 fungeren als de A-cam of de B-cam. De CR-N300 is een verstandige B-cam-keuze wanneer de CR-N500 bijvoorbeeld dienst doet als primaire camera. Als Canon Log 3 is vereist, kan de Canon XF605 worden gebruikt naast de CR-N500, aangezien beide camera’s gelijktijdig te bedienen zijn via een Canon RC-IP100-afstandsbediening.