ARTIKEL
Waarom de toekomst nog steeds zonnig is voor DSLR's
Zijn systeemcamera's de toekomst? Actiesportfotograaf Samo Vidic en Canon-productexpert Mike Burnhill vertellen op welke gebieden DSLR's nog steeds uitblinken.
ARTIKEL
Camerasystemen worden steeds geavanceerder en onze manier van content maken, verandert. Fotografen kunnen nu met één druk op de knop overschakelen van foto naar video. Deze hybride benadering wordt steeds vaker gebruikt in allerlei genres, van wildlife tot bruiloften.
Sinds de baanbrekende EOS 5D Mark II in 2008 op de markt kwam, zijn de professionele DSLR's van Canon in staat om zowel video als foto's te maken. De huidige generatie hybride apparaten bestaat uit hoogwaardige camera's waarmee je zowel video's van bioscoopkwaliteit als ultrascherpe, goed uitgebalanceerde foto's kunt maken.
Het paradepaardje van Canon's actiecamera's, de Canon EOS-1D X Mark III, biedt je de mogelijkheid om foto's te maken met maximaal 20 fps in de Live View-modus en 16 fps met de optische zoeker. Daarnaast kun je er intern prachtige video's in Full Frame 4K 60p- of 5.5K RAW-opnamen mee maken.
De full-frame systeemcamera Canon EOS R5 legt de lat een stukje hoger. Je maakt er adembenemende foto's mee met een snelheid tot 20 fps met de elektronische of 12 fps met de mechanische sluiter, en je kunt er intern 8K-video in RAW met een snelheid tot 30p mee opnemen. Dit betekent dat unieke momentengedetailleerd kunnen worden vastgelegd in twee mediaformaten met één eenvoudig draagbaar apparaat.
Canon Ambassadors Christian Ziegler, Dafna Tal, en bruidsfotografieduo Julia Blumenthal en Gil Gropengießer maken al jaren zowel video als foto's. Hier leggen ze hun aanpak uit voor het maken van hybride content en vertellen ze welke kit ze gebruiken om hun visuele creativiteit te realiseren.
Christian gebruikt een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) voor zowel foto's als video's. Hij stelt dat hij dankzij de 20MP Full frame-sensor en de mogelijkheid om 4K 60p-videobeelden op te nemen, natuurverhalen vast kan leggen terwijl ze zich afspelen.
Christian brengt veel van zijn tijd in Panama door. Vorig jaar ontdekte hij dicht bij zijn huis een koppel nestelende toekans in een boomholte. "Ik volgde de familie zes weken en het was fantastisch om het volledige proces met zowel video's als foto's te documenteren," zegt hij.
Christian geeft aan dat bij wildlifefotografie vooral de framerate en beeldstabilisatie (IS) belangrijk zijn, vooral bij zijn favoriete, langere objectieven. Hij gebruikt vaak de Canon EF 600mm f/4L IS III USM in combinatie met een Canon Extender EF 1.4x III.
"Ik gebruik deze combinatie vaak", zegt hij. "Omdat het zo'n lang objectief is, moet het worden gestabiliseerd. Ik maak video's met 60 fps om de beweging van het onderwerp vast te leggen en vertraag die beweging vervolgens. Deze werkwijze is heel geschikt voor het vastleggen van vogels. Ze bewegen zo snel dat het moeilijk is om ze tijdens de vlucht vast te leggen."
De Canon EOS R5-camera is de eerste Canon-camera met 5-assige beeldstabilisatie in de body. De beeldstabilisatie werkt naadloos samen met de IS in Canon RF-objectieven en biedt daarmee ultieme trillingsvrije en superscherpe foto's en video's. In combinatie met 4K-video tot 119,88 fps maakt dit de Canon EOS R5 ideaal voor het volgen van snelbewegende dieren. Daarnaast profiteer je van de geavanceerde AF-functie voor het volgen van dieren, die zowel het lichaam, het gezicht of het oog van honden, katten, vogels en mensen kan herkennen en volgen. Hierdoor worden scherpere opnamen gemaakt, zelfs wanneer onderwerpen onvoorspelbaar door drukke achtergronden bewegen.
Doordat hij met zijn camera kan fotograferen én filmen, kan Christian veel sneller werken en momenten vastleggen die hij anders misschien mist. "Ik hoef niet na te denken over het meenemen van nog een camera in mijn uitrusting", zegt hij. "Ik moet er vaak een flink stuk op uit trekken, omdat ik vaak op afgelegen plekken werk. Dan is het veel gemakkelijker om slechts één camera mee te nemen."
Hybride-opnamen maken is ook van onschatbare waarde gebleken voor de Israëlische creatieve kunstenaar Dafna Tal, die momenteel de Canon EOS 5D Mark IV en een verscheidenheid aan objectieven gebruikt, waaronder een Canon EF 50mm f/1.2L USM, een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM en een Canon EF 70-20mm f/2.8L IS II USM (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM).
Zij zegt dat hoe sneller haar uitrusting is, hoe creatiever zij kan zijn. "De echt goede foto's en video's worden altijd op unieke momenten genomen", zegt ze. "Of het nu gaat om emotioneel onderwerp of om een moment in een religieuze ceremonie, ik wil altijd zowel foto's als video's maken.
"Een van de nuttigste functies vind ik de Dual Pixel CMOS AF op mijn Canon EOS 5D Mark IV," vervolgt Dafna. "Dit betekent dat ik de lcinematische focusovergangen in elke resolutie nauwkeurig kan volgen. In combinatie met de gezichtsherkenning en het verbeterde volgsysteem, worden er steeds weer scherpe video's gemaakt." Op de Canon EOS R5 is Dual Pixel AF beschikbaar in alle 8K- en alle 4K-modi.
Huwelijksfotografen Julia en Gil zeggen dat hun klanten steeds vaker vragen of ze hun dag zowel kunnen filmen als fotograferen. voor zowel video als foto's. Doordat ze met een camera werken die allebei kan, hoeven ze geen werk uit te besteden. "Omdat we zowel video als foto's leveren, hebben we geen extra team nodig," zegt Julia. "Voor klanten betekent dit ook een kostenverlaging, want ze hoeven geen extra reiskosten of extra leveranciers te betalen."
Het andere voordeel van het leveren van beide media is dat het koppel de videobeelden en foto's op elkaar af kan stemmen, zodat de klant een pakket met een coherente stijl ontvangt.
Het koppel maakt opnamen met een Canon EOS 5D Mark IV, vaak met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief of (met name voor video, in het bijzonder bij groothoekopnamen met weinig licht) een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief en werkt liever met natuurlijk licht, dus het is van het grootste belang om foto's en video's van constante hoge kwaliteit vast te leggen. "We nemen met minimaal 50 fps op in Full HD, zodat we tijdens de nabewerking voldoende mogelijheden hebben voor slow motion, kleurgradatie en niveauwijzigingen", zegt Gil. "Voor foto's moeten we opnamen kunnen maken in M-RAW-indeling met een resolutie van 5040 x 3360."
De Canon EOS R5 ondersteunt een reeks video-indelingen die naadloos in een professionele productieworkflow passen, waaronder 4:2:2 10-bits Canon Log (H.265) en 4:2:2 10-bits HDR PQ (H.265) niet-bijgesneden, die beide worden ondersteund in zowel 8K- als 4K-modi.
Of het nu gaat om het maken van huwelijkspakketten, het vastleggen van het gedrag van wilde dieren of het presenteren van kunstinstallaties met meerdere media, deze contentmakers en vele anderen gebruiken een Canon-kit voor hybride-opnamen en geven hun klanten een vollediger, waardevoller resultaat.
Geschreven door
ARTIKEL
Zijn systeemcamera's de toekomst? Actiesportfotograaf Samo Vidic en Canon-productexpert Mike Burnhill vertellen op welke gebieden DSLR's nog steeds uitblinken.
ARTIKEL
Ontdek hoe de technologie van Canon filmmaken steeds toegankelijker maakt en de uitdaging aangaat met de oude beperkingen van kosten, complexiteit en benodigde tijd.
ARTIKEL
Videografen Jörg Kyas en Quentin Caffier delen hun geheimen voor video-opnamen en geven tips voor succes.
ARTIKEL
"Elk merk wil met film werken," zegt Javier Cortés. Bekijk hoe hij hoogwaardige fashionfilms en -foto's maakt met een Canon EOS 5D Mark IV.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro