ARTIKEL

De geheimen van de geest: de opnamen van Hunting for Hedonia met de Canon EOS C300 Mark II

In a still from documentary Hunting for Hedonia, a man is having brain surgery in an operating theatre.
Hunting for Hedonia, een avondvullende documentaire die is gefilmd met de Canon EOS C300 Mark II en de Canon EOS C200, verkent de veelbelovende wetenschap achter DBS (diepe hersenstimulatie). © Beeld uit Hunting for Hedonia. Regisseur Rose Grønkjær, cinematograaf Ben Bernhard. Danish Documentary productie.

Stel dat je door elektroden in je hersenen te implanteren op een positieve manier kunt beïnvloeden hoe je je voelt en wat je doet. DBS (Deep Brain Stimulation, ofwel diepe hersenstimulatie) is een revolutionaire techniek die wordt toegepast door vooraanstaande neurowetenschappers. Een geïmplanteerd apparaat zendt elektrische impulsen uit waarmee delen van de hersenen worden gemanipuleerd. De resultaten kunnen je leven veranderen. Bij patiënten met een ziekte van Parkinson kunnen bijvoorbeeld tremors worden voorkomen en mensen kunnen uit een ernstige depressie worden gehaald.

De Deense regisseur Pernille Rose Grønkjær vond het fascinerend om de mysteries van de menselijke geest te ontrafelen en de invloed van DBS op onze identiteit en ons bewustzijn te verkennen. Haar film Hunting for Hedonia, becommentarieerd door actrice Tilda Swinton en gemaakt met de Canon EOS C300 Mark II en de Canon EOS C200, combineert documentairebeelden met nagespeelde scènes om het heden te verbinden met het verleden. De film verkent de complexiteit van de geestelijke gezondheid, de neurowetenschap en de weg die mensen moeten gaan.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Hoe breng je een depressie in beeld?" vraagt Pernille zich af. "Of het gevoel dat je vastzit in je eigen lichaam en er niet uit kunt? Of iemand die met de dood wordt geconfronteerd? Hoe leg je die dingen vast?

"Als iemand een hersenoperatie ondergaat, moet je je bewust zijn van waar je je bevindt. Je moet respectvol blijven terwijl je de magie van het moment vastlegt. Je ziet een patiënt met de ziekte van Parkinson beven, en plotseling houdt het op omdat ze elektriciteit door een draad die in zijn hoofd is geïmplanteerd sturen.

"Je moet kunnen vastleggen wat er gebeurt en tegelijkertijd een esthetische ervaring kunnen creëren. We wilden de kijker op een visuele manier inzicht geven in een depressie in plaats van mensen erover te laten vertellen, dus de apparatuur was van cruciaal belang. Met de camera's en objectieven van Canon hadden we het beste materiaal om mee te werken."

Beelden in bioscoopstijl met de Canon EOS C300 Mark II

Om hun gelaagde, emotioneel geladen verhaal naar het scherm te brengen gebruikten Pernille en cinematograaf Ben Bernhard meerdere camera's. Hierdoor konden ze verschillende opstellingen flexibel inzetten, en bereikten ze een consistente, cinematografische look.

"Ik werk graag met meerdere camera's, zodat we meer mogelijkheden hebben in verschillende situaties", zegt Pernille. "We waren in operatiekamers en bij mensen thuis. Dat ligt gevoelig, dus we wilden het mooi in beeld brengen. De Canon EOS C300 Mark II, de Canon EOS C200 en de verschillende Canon-objectieven bieden een bioscoopgevoel. De Canon EOS C300 Mark II is een camera die bioscoopkwaliteit levert; de zachtheid in de textuur van de beelden is ongelooflijk."

De Canon EOS C300 Mark II werd aangevuld met de kleinere Canon EOS C200, die ideaal was voor gebruik op een gemotoriseerde gimbal. Deze camera beschikt ook een hoge framerate van 120 fps (in Full HD) en de mogelijkheid om RAW-opnamen te maken, en dat zorgde voor flexibiliteit bij de nabewerking. "We kozen voor de Canon EOS C200 omdat we super slow motion wilden gebruiken," verklaart Pernille. "Slow motion geeft een getextureerde, sensuele look aan een klinisch onderwerp. Daardoor kruip je echt onder de huid van het publiek en laat je mensen dingen voelen."

Voor de toon van de film heeft het team zich laten inspireren door de look en feel van Scandinavische politieseries en Nordic Noir. "Je ziet hoe donker het is, maar tegelijkertijd is het beeld fraai en aantrekkelijk," zegt Pernille. "Als filmmaker vind ik het geweldig om die tegenstellingen te combineren. Daardoor komt de schoonheid echt naar voren."

Omdat de cinema-camera's van Canon zo goed presteren bij weinig licht kon Ben de meeste opnamen maken met ISO1600, en hoefde hij alleen in extreme gevallen ISO3200 te gebruiken. Hij had er alle vertrouwen in dat de schaduwgebieden niet te veel ruis zouden vertonen. Dat was een belangrijke overweging, omdat opvallende licht- en schaduwpartijen belangrijk waren in de visuele stijl van de film.

"Om het idee achter de film te benadrukken, besloten we dat hem niet te sterk moesten belichten," aldus Pernille. "We pakten het meer cinematografisch aan, en schoten beelden waarbij dingen in de schaduwen verborgen bleven om het mysterieuzer te maken. De duisternis was onze vriend."

Danish director Pernille Rose Grønkjær.
De Deense regisseur Pernille Rose Grønkjær hoopt dat de film mensen zal helpen de technologie op een emotioneel niveau te begrijpen. © Stine Heilmann
The crew of Hunting for Hedonia film in an operating theatre with Canon cameras and lenses.
Het team had veelzijdige apparatuur nodig waarmee ze effectief en onopvallend konden werken in krappe ruimtes en gevoelige situaties. © Todd Taylor
In a still from Perrault Pictures' film Return of the Golden Girl, kickboxer Jemyma Betrian lies in a boxing ring unconscious, covered in gold glitter.

Sumire Prime Cinema-objectieven tot het uiterste getest in een actiefilm

Het filmen van snelle acties van een wereldkampioen kickboksen van dichtbij was een echte test voor Canon's Cinema-objectieven met PL-vatting.

RAW- en 4K-opnamen combineren

Naast de eenvoudige bevestiging van handmatige focusmechanismen, matte boxes en externe monitoren, boden de filmcamera's Pernille en Ben meer keuze op het gebied van codecs, RAW-opnamen en hogere bitsnelheden. Dit kwam vooral omdat de film helemaal in 4K werd opgenomen.

"Het is lastig met die verschillende indelingen, maar het had een duidelijk voordeel om Canon Cinema RAW Light-bestanden van de Canon EOS C200 te gebruiken. Die hebben we met 50 fps gemaakt voor de hele film," aldus Pernille. "Dat maakt een heel groot verschil en je weet dat de kleuren intenser zijn. De beelden zijn veel levendiger."

De Canon EOS C300 Mark II kan RAW-opnamen maken als je hem gebruikt met een extern opnameapparaat. Toch besloot Pernille dat de bestanden die op de interne geheugenkaarten van de camera konden worden opgeslagen goed genoeg zouden zijn, zeker wanneer ze met Canon Log werden gemaakt om het dynamisch bereik te maximaliseren.

"RAW-bestanden vreten ruimte. We hebben ze niet gebruikt met de Canon EOS C300 Mark II, omdat het in een operatiekamers moeilijk te voorspellen is hoelang de camera moet blijven draaien," zegt ze. "We moesten de operatie van het begin tot het eind kunnen vastleggen. Als we RAW-bestanden maakten met de Canon EOS C200 was dat vooraf gepland. In de uiteindelijke film zie ik geen verschil tussen de 4K-bestanden van de Canon EOS C300 Mark II en de RAW-opnamen van de Canon EOS C200, dus ik denk dat we de juiste beslissing hebben genomen."

Het bleek eenvoudig om te wisselen tussen de twee camerabody's, en dat was vooral belangrijk omdat Pernille en Ben op verschillende momenten opnamen maakte. "Het was makkelijk om aan menu's en bediening van de Canon EOS C300 Mark II en de Canon EOS C200 te wennen. Dat is altijd zo met Canon-camera's," zegt Pernille. "Voor mij zijn ze bijzonder intuïtief. Ik heb het gevoel dat de knoppen op de juiste plaats zitten voor mijn manier van werken en bewegen."

Met de Canon EOS C200 kun je snel werken, omdat hij dankzij zijn kleine formaat vanuit de hand kan worden bediend met een gemotoriseerde gimbal, in plaats van met een grotere steadicam-opstelling. Door de combinatie met een kleine externe monitor die op het gimbalframe was gemonteerd, kon de crew snel vloeiende bewegingen vastleggen.

In a still from documentary Hunting for Hedonia, a man is silhouetted against a window.
"We besloten dat de film niet te veel moest worden belicht," zegt Pernille. "We pakten het meer cinematografisch aan, en schoten beelden waarbij dingen in de schaduwen verborgen bleven om het mysterieuzer te maken. De duisternis was onze vriend." © Filmbeeld van Ben Bernhard

Het veelzijdige 17-120mm Cine Servo-objectief

Hoewel veel van de gimbal-opnamen werden gemaakt met een Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM-objectief, had Pernille de beschikking over een aantal Canon-objectieven. Ze gebruikte ook de snelle Canon CN-E primes. Ze gebruikte de CN-E14mm T3.1 L F, de CN-E24mm T1.5 L F, de CN-E35mm T1.5 L F en de CN-E50mm T1.3 L F. Daarnaast filmde ze met het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. Maar het was het Canon CN7x17 KAS S E1/P1 cine servo-objectief waar ze tijdens van de productie steeds weer op terugviel.

"Het is gewoon een fantastisch objectief, dus we hebben het veel gebruikt", zegt Pernille. "Het zou geweldig zijn geweest om alles te filmen met primes, zoals bij een bioscoopfilm. Maar bij een documentaire, als je in een operatiekamer bent of bij iemand thuis zit, is het storend als je veel beweegt. Dan heb de mogelijkheid nodig om te zoomen."

Met een vergrotingsfactor van 7x en een brandpuntsafstand van 17-120 mm gaf het Canon CN7x17 KAS S E1/P1 cine servo-objectief de crew flexibiliteit bij de kadrering en 4K-prestaties, terwijl we in gevoelige situaties zo veel mogelijk op de achtergrond konden blijven.

"De gebruikte objectieven vulden elkaar goed aan," voegt Pernille eraan toe. "Ik was een beetje bezorgd dat we met twee camera's en verschillende objectieven geen homogene resultaten zouden krijgen. Maar de algehele look van de Canon-set zorgde dat het één geheel werd; de objectieven en de camera's vulden elkaar aan. Ik heb een romantisch idee bij een filmische look. Canon-camera's zijn in staat beelden op een zachtere manier te verwerken."

Dat leverde nooit eerder vertoonde beelden op van wat ons uiteindelijk menselijk maakt. Pernille herinnert zich dat ze een vrouw filmde die al 52 jaar klinisch depressief was, en vond dat haar leven niet de moeite waard was. Deze vrouw werd een ander mens na de medische ingreep.

"Ze ging in de operatie in met de gedachte: "Ik hoop dat ik op de operatietafel sterf, want dan is het mijn probleem niet meer"," zegt ze. "Zo zwart zien de patiënten het leven. Het is ongelofelijk dat er een technologie blijkt te bestaan die ze kan terugbrengen naar iets wat jij en ik een normaal leven zouden noemen. En het is niet niks om dat op film te mogen vastleggen en aan het publiek te kunnen presenteren. Voor mij is dat een van de meest waardevolle dingen van het maken van films. Je werkt met beelden die het publiek kunnen raken of iemand van gedachten kunnen laten veranderen."

Geschreven door Adam Duckworth


Pernille Rose Grønkjærs uitrusting

De essentiële uitrusting voor het maken van professionele films

A Canon EOS C300 Mark II cine camera.

Camera's

Canon EOS C300 Mark II

Legt verbluffende 4K/Full HD-video vast met een ongelooflijk dynamisch bereik van 15 stops, externe RAW-uitvoer en Canon Log2. "Het is een cinematografische camera," zegt Pernille. "De zachtheid in de textuur van de beelden is gewoon ongelooflijk."

Canon EOS C200

Een compacte en veelzijdige hoogwaardige camera voor filmmakers die haarscherpe beelden in 4K 50p willen maken. "We kozen voor de Canon EOS C200 omdat we super slow motion wilden gebruiken," zegt Pernille.

Objectieven

Canon CN7x17 KAS S E1/P1

Verbluffende 4K optische prestaties, 7x vergroting met een brandpuntbereik van 17-120 mm. Door de servo-aandrijfeenheid is dit objectief ideaal voor opnamesituaties waarbij mobiliteit van essentieel belang is. "Het is zo'n fantastisch objectief," zegt Pernille. "We hebben het veel gebruikt."

Canon CN-E35mm T1.5 L F

De CN-E35mm T1.5 L F groothoek biedt uitstekende prestaties bij weinig licht met controle over de scherptediepte voor creatieve effecten, en levert een spectaculaire 4K beeldkwaliteit.

Canon CN-E50mm T1.3 L F

Een lichtgewicht, compact objectief met vaste brandpuntsafstand, ontworpen voor EF-vattingen. Het biedt spectaculaire 4K-beeldkwaliteit en een full-frame beeldcirkel. "De objectieven die we hebben gebruikt completeren elkaar uitstekend," zegt Pernille.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Een werkpaard onder de telefotozoomobjectief ontworpen voor gebruik door professionals. Het objectief heeft een degelijk, robuust ontwerp, een 4-stops Image Stabilizer en gespecialiseerde objectiefelementen.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan