Een fleurige serie: het maken van een bekroond persoonlijk fotoproject

Kelly Brown, zwangerschaps- en babyfotograaf, werkte zes maanden aan een reeks gedenkwaardige prints voor een onderscheidingsjury. Hier onthult ze het proces erachter.
Een baby slaapt in het midden van een grote kunstbloem op een foto van Kelly Brown, gemaakt met een Canon EOS R5.

Fotograaf Kelly Brown heeft deze bekroonde foto, onderdeel van een serie van 20, gemaakt met de hulp van haar assistent (en zus) die de hele tijd naast de baby zat. "Ze richt zich volledig op de baby, waardoor ik me kan concentreren op de creatieve aspecten", legt Kelly uit. "Dit betekent dat ik weg kan kijken van de baby om bijvoorbeeld een blaadje te verplaatsen of de beste positie wat betreft de camerahoek te bepalen." Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief bij 38 mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO100. © Kelly Brown

"Ik denk dat het echt belangrijk is dat professionele fotografen persoonlijke projecten hebben die ze kunnen verkennen en gebruiken om hun vaardigheden uit te breiden", zegt babyfotograaf Kelly Brown. "Je komt op een bepaald punt in je carrière en denkt: 'Dit is geweldig, ik vind het geweldig'. En dan denk je: 'Waarmee ga ik nu mezelf uitdagen?'"

Kelly, gevestigd in Brisbane, Australië, heeft zich de afgelopen 14 jaar op zwangerschaps- en babyfotografie geconcentreerd en heeft een internationale reputatie opgebouwd voor haar prachtige, zorgvuldig vervaardigde beelden. De hoge kwaliteit van haar fotografie is in de hele fotografiebranche erkend en ze is een Canon Master in Australië en een Canson® Infinity Ambassador.

Naast haar professionele fotografie wilde Kelly nieuwe manieren vinden om zichzelf creatief uit te dagen. Daarom diende ze in 2022 werk in bij een panel voor een Fellowship Distinction van de Society of Wedding and Portrait Photographers (SWPP).

Hoewel Kelly al één SWPP-onderscheiding had, werd deze toegekend voor een reeks klanten- en persoonlijke projecten over moederschap in het algemeen, waaronder wat werk over pasgeborenen. Deze keer wilde ze op het hoogste niveau worden erkend, specifiek voor haar fotografie van pasgeboren baby's. "Ik wilde een serie creëren die alles vertegenwoordigt wat ik de afgelopen tien jaar heb gedaan — iets creëren met een artistieke aanpak die alleen voor mij was", legt ze uit.

Om dit doel te bereiken, besloot Kelly een ambitieus project uit te voeren waarin ze 20 foto's zou presenteren, elke van een pasgeboren baby in een andere enorme witte bloem. Ze was geïnspireerd geraakt voor deze serie door een foto die ze in een modetijdschrift had gezien, waarop een model voor een grote witte bloem te zien is. Bloemen leken haar de ideale natuurlijke setting voor een reeks portretten van pasgeboren baby's.

"Bloemen zijn voor mij zo'n geweldige representatie van nieuw leven en een nieuw begin", zegt ze. "Ze zijn kwetsbaar als een pasgeboren baby en ze zijn allemaal heel anders, zelfs als ze van dezelfde soort zijn. Elke bloem is uniek, net als een baby." Ze dacht dat wit de ideale kleur voor de bloemen zou zijn, omdat dat het gevoel van onschuld op de foto's zou vergroten en niet zou afleiden van de baby's.

Maar hoewel de bloem in de afbeelding die haar inspireerde, met de computer was gegenereerd, besloot Kelly om elke bloem in haar serie persoonlijk te ontwerpen, met de hand te maken en te verven.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een baby rust met de kin op de handen terwijl hij of zij in een grote witte bloem slaapt op een foto van Kelly Brown die is gemaakt met een Canon EOS R5.

Voor Kelly draait het bij fotografie van pasgeborenen om het creëren van de perfecte ervaring voor gezinnen. "Het succes van mijn bedrijf is te danken aan mond-op-mondreclame en terugkerende klanten", zegt ze. "Je leert gezinnen op zo'n persoonlijk niveau kennen als ze telkens bij je terugkomen. De verstandhouding en de band die ik met mijn klanten heb opgebouwd, zijn echt belangrijk geweest. Ze zijn mijn grootste pleitbezorgers." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO100. © Kelly Brown

Fotograaf Kelly Brown spuit een grote witte bloem ter voorbereiding op een serie portretten van pasgeborenen.

Kelly zegt dat ze het belangrijk vond dat haar project over pasgeborenen met de hand werd gemaakt en dat haar foto's zo veel mogelijk in de camera werden afgerond, in plaats van tijdens het bewerkingsproces. "Vanuit artistiek oogpunt, want als fotografen kunnen we zoveel doen op onze computers, hou ik zelf heel erg van de uitdaging om dingen direct op de camera te maken", zegt ze. "Dat deel vind ik leuk om te verkennen." Op deze foto spuit Kelly een van haar handgemaakte bloemen met acrylverf op waterbasis. © Garrett Hollis

Een fotografieproject met de hand maken: ontwerp en constructie

Een van de belangrijkste beslissingen die Kelly moest nemen voor de serie, was kiezen welke soorten bloemen ze wilde gebruiken. Nadat ze veel opties had overwogen, koos ze uiteindelijk voor de opties waarin een baby veilig zou kunnen liggen tijdens de shoot.

Eerst schetste Kelly het ontwerp voor elke bloem en sneed ze die uit vellen met een onderlaag van 3 mm schuim. Ze koos dit materiaal omdat het erg zacht en gemakkelijk te buigen is, zodat de baby niks scherps of schadelijks kon aanraken. Elke bloem had als basis een stevige kom van gips, waarna elk blaadje aan de buitenkant van de kom werd bevestigd. Tot slot verfde Kelly de bloemen met acrylverf op waterbasis met behulp van een spuitpistool. (Het volledige proces is te zien in de onderstaande video.)

 Newborn photographer Kelly Brown looks at her laptop inquisitively while seated at a small desk. Surrounding her are large, white, artificial flowers.

De foto's maken

Kelly wilde de baby's in haar studio fotograferen tijdens de eerste weken na de geboorte. Sommigen kwamen via een oproep voor modellen die ze op sociale media had geplaatst, terwijl anderen de kinderen waren van gewone klanten. Ze reserveerde ongeveer twee uur voor elke shoot, waardoor er tijd was voor voeden en de baby zich ontspannen en comfortabel voelde.

De foto's zijn allemaal gemaakt met dezelfde apparatuur: een Canon EOS R5-camera met een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief. Voor de belichting gebruikte Kelly een flitserkop van 800 watt met een octabox van 150 mm voor zachte, gelijkmatige verlichting die ook werd weerkaatst door grote reflectoren van polystyreen.

Als ze oudere baby's, die soms erg actief kunnen zijn, fotografeert voor haar normale werk, gebruikt Kelly de AF met oogdetectie van de EOS R5 om op het gezicht van de baby scherp te stellen. In dit geval koos ze echter vooral voor deze camera vanwege de sensor met 45 Megapixel.

"Bij dit project, met name bij het fotograferen van volledig witte bloemen tegen witte achtergronden, was er geen twijfel over dat ik de Canon EOS R5 zou gebruiken, puur voor hoeveel details deze vastlegt", zegt ze. "De schuimbloemen hadden een vlak oppervlak met weinig textuur, vooral als ze waren geverfd, maar ik ontdekte dat ik elk detail kon zien dat ik wilde toen ik inzoomde op de bestanden met hoge resolutie op mijn computer."

Kelly zegt dat het Canon RF 28-70mm F2L USM het objectief is dat ze gebruikt wanneer ze baby's fotografeert. "Dit objectief biedt me veel veelzijdigheid", legt ze uit. "Ik gebruik de camera tijdens 90% van mijn sessies op de langste brandpuntsafstand, zodat ik beelden kan vastleggen met zo min mogelijk vertekening. Maar bij het fotograferen van grote props, vooral van bovenaf zoals ik hier deed, moest ik zo breed mogelijk uitzoomen om alles van de bloem in één frame vast te leggen. Die veelzijdigheid voor de brandpuntsafstand was echt belangrijk."

Close-up van een hand van een volwassene die de hand van een pasgeboren baby vasthoudt.

Wonderbaby's: de totstandkoming van een persoonlijk project

Giulio Di Sturco praat over zijn ontroerende nieuwe film waarin hij de verbazingwekkende wereld van neonatale intensive care laat zien, gefilmd met een Canon EOS C70.
Een baby slaapt in een grote witte bloem in een foto van Kelly Brown die is gemaakt met een Canon EOS R5.

Kelly heeft haar fotografiestijl iets aangepast voor deze serie foto's. "Normaal gesproken maak ik foto's met f/2 of f/2.8, maar er was zoveel detail in deze bloemen, en omdat het wit op wit was, moest ik al die details kunnen printen", zegt ze. "Dus ik heb de meeste foto's rond f/5.6 gemaakt en sommige foto's die iets dieper waren met f/8, wat ervoor zorgde dat alles mooi en scherp was." Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief bij 62 mm, 1/160 sec, f/5.6 en ISO100. © Kelly Brown

Het project printen

Kelly gebruikte haar hoofdprinter, de imagePROGRAF PRO-4000, voor het printen van de afbeeldingen. "Ik heb het de afgelopen vijf jaar gebruikt voor het printen van al mijn bekroonde foto's en twee daarvan kregen 100 punten — de maximale score die je kunt krijgen", zegt ze. "De details die het kan produceren, zijn echt belangrijk voor het behalen van dergelijke scores."

De papierkeuze is ook essentieel voor het best mogelijke eindresultaat, vooral bij het werken met baby's met verschillende huidskleuren. Kelly koos voor Canson Infinity ARCHES BFK Rives Pure White-papier. "Het is een mat papier met een prachtige zachte textuur en het is behoorlijk fenomenaal in wat het aan details kan produceren", zegt ze. "Door een beetje extra textuur toe te kunnen voegen dankzij de papierkeuze, kun je iets produceren dat echt verbluffend is. Ik denk dat de zuiver witte kleur de witte bloemen echt deed opvallen, omdat er geen extra kleuren of tinten in zitten."

Fotograaf Kelly Brown laat haar serie portretten van pasgeborenen zien die haar een Fellowship Distinction van de Society of Wedding and Portrait Photographers opleverde.

Hier toont Kelly de projectafbeeldingen zoals ze werden gepresenteerd aan het jury van de Society of Wedding and Portrait Photographers. Elke print werd tentoongesteld met een witte mat met een ovaal frame dat de prints ook beschermde tijdens de reis van Australië naar het Verenigd Koninkrijk. "De ovale vorm paste prachtig in het frame en werkte goed met de vormen van de bloemen", zegt Kelly. © Garrett Hollis

Het einde van het creatieve proces

Na zes maanden aan het project te hebben gewerkt, was Kelly er klaar voor om de 20 prints die ze had gemaakt bij het SWPP-paneel in te sturen. Ze had het hele creatieve proces gedocumenteerd en gedeeld met de leden van haar online opleidingsplatform voor fotografie, en veel van deze leden konden bij de beoordeling door de jury zijn tijdens de jaarlijkse conventie van de Societies of Photographers in Londen. Kelly geeft toe dat ze erg nerveus was over het resultaat.

"Je gaat veel aan jezelf twijfelen wanneer je een persoonlijk project maakt, en het delen van dat proces kan heel intimiderend zijn", zegt Kelly. "Maar mijn leden zeiden dat ze het leuk vonden om te zien hoe ik uit mijn comfortzone stapte en iets anders maakte.

"Tijdens het proces heb ik de hoogte- en dieptepunten gedeeld, maar ook laten zien dat iedereen, hoe ervaren je ook bent, te maken krijgt met uitdagingen. Het gaat erom hoe je deze uitdagingen het hoofd biedt om de gewenste resultaten te behalen", vervolgt ze. Toen de SWPP-juryleden het project van Kelly hadden beoordeeld, besloten ze unaniem om Kelly een Fellowship toe te kennen voor haar uitzonderlijke serie.

Kelly zegt dat ze een mengeling van opluchting en trots voelde na het resultaat. "Ik voelde me erg opgelucht omdat ik tijdens het hele proces uitdagingen had ondervonden. Er waren ook zoveel mensen die met me meeleefden en ik wilde niet falen voor hen. Maar ik was er vooral trots op dat ik mijn doel had bereikt.

"Als je zoiets gaat doen, weet je nooit wat het resultaat zal zijn. Je kunt er niet van uit gaan dat je gaat slagen. Als ik erop terugkijk, was het een ongelooflijke ervaring."

David Clark

Gerelateerde artikelen

Maak prijswinnende fotoprints voor het ultieme succes

Printwedstrijden kunnen een betere fotograaf van je maken. Geef jezelf de beste kans om te winnen met advies van twee deskundigen.

Met hart en ziel: foto's van babyportretten printen

De bekroonde kunstfotograaf Kelly Brown deelt haar beste tips om portretten van baby's te printen.

Laat je creativiteit de vrije loop met prints

Fashion- en modefotografe Wanda Martin vertelt over het proces achter haar solo-expositie en legt uit hoe ze verschillende Canon-printers heeft gebruikt voor contrasterende visuele resultaten.

Menna Hossam over hoe ze door te leren printen erin slaagde haar ambities te realiseren

Menna Hossam heeft meer dan tien jaar ervaring als professionele fotograaf, maar is pas onlangs begonnen met het maken van haar eigen fine art-prints. Dit is haar verhaal.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro