Wat te doen tegen een creatieve burn-out: tips om je fantasie aan te wakkeren

Hoe vind je je liefde voor fotografie terug? Twee professionals die burn-outverschijnselen hebben ervaren, delen hun tips om je artistieke flair terug te vinden.
Een Dalmatische pelikaan stijgt op uit het donkere water van de wetlands in de Donaudelta. Foto gemaakt door Jonas Classon.

"Ik realiseerde me dat fotografie voor mij betekent dat ik mijn eigen ding doe en niet bezig ben om het anderen naar de zin te maken; om te blijven doen wat ik het liefste doe en dat op mijn manier te doen", zegt vogelfotograaf Jonas Classon. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief en een Canon Extender RF 1.4x, ingesteld op 560mm, 1/2000 sec, f/4 en ISO 3200. © Jonas Classon

Creativiteit is de levensader in het werk van een fotograaf. Wanneer je de inspiratie voelt om iets nieuws te scheppen, is de kans groot dat je meer klanten trekt en projecten tot stand brengt waaruit je voldoening en plezier haalt. Wat gebeurt er dan wanneer je terechtkomt in een creatieve burn-out?

Het is soms moeilijk precies te omschrijven, maar een burn-out kenmerkt zich bijvoorbeeld door lichamelijke, emotionele en creatieve uitputting wat betreft werk. Geen enkel idee borrelt er meer in je op en je maakt je waarschijnlijk zorgen over de gevolgen ervan. Het kan bovendien lang duren voordat je bent hersteld. Degenen met een artistieke carrière lopen vaak risico. Als je in je studio of in het veld aan het werk moet blijven om genoeg inkomsten te krijgen, kan het lastig zijn om te weten wat je ertegen moet doen.

Steeds meer fotografen worden geconfronteerd met een enorme druk, zoals telkens nieuw werk moeten produceren, langere uren maken, emotioneel zware opdrachten uitvoeren in een meedogenloze omgeving, een bedrijf gaande houden in een concurrerende branche en omgaan met veeleisende klanten. En dan is er nog de extra verwachting dat je betekenisvolle content creëert voor social media. Het kan je te veel worden om continu creatief te zijn. Daarnaast is het belangrijk je liefde voor het vak ondanks alles in stand te houden.

Zelfs professionele fotografen met jarenlange ervaring zijn niet onbekend met een creatieve burn-out. We hebben twee Canon Ambassadors gevraagd hun eigen verhaal met ons te delen. De in Londen gevestigde Hongaarse fashion- en portretfotograaf Wanda Martin mag onder andere Dior, Atlantic Records en Burberry tot haar klanten rekenen. De Zweedse natuurfotograaf Jonas Classon heeft een fascinatie voor vogels en zijn prijswinnende foto's waren over de hele wereld te zien.

Hier bespreken ze hoe je de tekenen van een creatieve blokkade herkent, tips voor hoe je uit een burn-out komt en advies over hoe je een burn-out op de eerste plaats voorkomt.

Een zelfportret van fashion- en portretfotograaf Wanda Martin. Ze draagt een zwarte jas met roze kraag, een lange pareloorbel en een handdoek om haar hoofd gewikkeld.

"Wanneer je continu aan het werk bent, heb je niet de tijd en energie om met nieuwe dingen te experimenten, naar je werk te kijken en de mogelijkheden vanuit een nieuw perspectief te zien. Na een tijdje is dat niet gezond", zegt Wanda, die haar fotografievaardigheden verbeterde met het maken van zelfportretten. "Je moet leven voor je hobby's en je laten inspireren. Dat zul je terugzien in je werk." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/80 sec, f/8 en ISO 2500. © Wanda Martin

Fotograaf Jonas Classon staat in een expositiezaal naast Night Hunter, zijn bekroonde foto van een laplanduil.

Jonas kreeg last van symptomen van een creatieve burn-out na de aandacht van de pers voor zijn prijswinnende foto Night Hunter, hier te zien in zijn tentoonstelling Beyond Dreams. "Als een bepaalde foto wordt opgemerkt en viraal gaat, is dat hartstikke leuk, maar ik denk ook gevaarlijk", legt hij uit. "Probeer niet elke keer dat succes te evenaren, want je raakt volledig uitgeput."

Herken de symptomen van een burn-out

Een kenmerkend signaal van een burn-out om op te letten is wanneer je fotografie fantasieloos wordt en zich niet meer ontwikkelt. Wanda merkte dat ze vastzat in een herhalende cyclus waarin ze onbedoeld op dezelfde manier begon te fotograferen voor klanten, een teken van een creatieve burn-out na periodes van intensieve arbeid.

"Ik begon op elkaar lijkende editorials te maken, en dezelfde houdingen, hoeken en belichting kwamen telkens terug. Dat is tot op zekere hoogte prima wanneer je kunt zeggen dat dat jouw auteurschap en kenmerkende stijl is en je eigen esthetiek", vervolgt ze. "Maar de grens tussen een eigen stijl hebben en saai en herhalend zijn is erg dun."

Jonas kwam in een burn-out terecht toen hij veel publiciteit kreeg voor zijn tweede boek en voor zijn foto van een laplanduil, Night Hunter. Hiermee won hij de eerste prijs in de categorie Dieren in hun omgeving van de Siena International Photo Awards 2020.

"Ik was uitgeput en kon niets creatiefs meer doen. Het voelde als een black-out", zegt hij. "Ik was nog helemaal niet klaar voor al die belangstelling. Toen het tweede boek uitkwam, zat ik nog midden in mijn creatieve flow. Ik maakte boeken, stelde exposities samen en gaf lezingen. Het was allemaal geweldig leuk en ook goed te doen. Maar plotseling werd alles heel echt en heel groot.

"Ik zat in 10 verschillende tv-shows in Zweden, ik deed interviews over de hele wereld en ik kreeg uit allerlei landen verzoeken om grote tentoonstellingen en lezingen te geven. Dat had ik niet verwacht en iedereen vroeg aan mij, 'Wat ga je nu doen?' Ik had werkelijk geen idee. Ik besloot om niet te proberen die foto te evenaren. Wanneer zoiets gebeurt, denk ik dat je gewoon je datgene moet blijven doen wat je al deed."

Het logo van de Canon Redline Challenge.

De Redline Challenge

Kom meer te weten over het thema van dit jaar, Room to Breathe, en hoe je je foto's kunt insturen.
Een Europese bijeneter maakt jacht op insecten in het laatste avondlicht in Zuid-Roemenië. Foto gemaakt door Jonas Classon.

"Ik ben er nog mee bezig", zegt Jonas die herstelt van een creatieve burn-out. "Zes maanden lang zat ik alleen maar in mijn kantoor en probeerde met een nieuw idee te komen of mezelf te forceren om die foto of dat project beter te krijgen. Ik vond mijn uitweg door de computer uit te zetten en de natuur in te gaan zodat ik mijn eigen stem weer kon horen. In maart 2024 komt mijn derde boek uit." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 1/3200 sec, f/4 en ISO 400. © Jonas Classon

Hervind je eigen pad na een creatieve burn-out

Jonas kwam erbovenop en herstelde door zichzelf onder te dompelen in de sereniteit van de natuur, de omgeving die zijn eerste inspiratiebron in zijn werk was.

"Mijn manier om uit die burn-out te komen was door gewoon in de natuur te zijn, rust in mijn ziel te vinden om te kunnen herstellen en mijn eigen stem te horen", zegt hij. "Ik had gewoon wat tijd nodig om te reflecteren op wat er gebeurde en wat ik aan het doen was, zodat ik mijn eigen pad weer kon vinden. Ik heb mijn camera zes maanden lang niet gebruikt. Ik kon het niet. Het was onmogelijk omdat ik telkens een paniekaanval kreeg. Ik had mezelf torenhoge verwachtingen opgelegd waaraan ik moest voldoen.

"Na zes maanden alleen maar denken en werken in de natuur wist ik dat ik niets ging veranderen en dat ik door wilde gaan op dezelfde weg die ik de laatste tien jaar bewandel. Mijn oplossing is: zet de computer uit, laat de camera links liggen en ga de natuur in", voegt hij eraan toe.

Een zelfportret van Wanda Martin, gemaakt met een fisheye-objectief. Ze draagt een off-shoulder top met pofmouwen en houdt haar hand zijwaarts omhoog tegen het objectief.

Wanda vond haar liefde voor fotografie terug via een persoonlijk project tijdens de lockdown. Ze raadt anderen met een burn-out aan om ook terug te gaan naar de oorsprong van hun passie voor fotografie. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief, ingesteld op 8mm, 1/640 sec, f/8 en ISO 640. © Wanda Martin

Ga weer voor jezelf fotograferen

Dankzij de coronalockdown kreeg Wanda onbedoeld de gelegenheid om met een persoonlijk project verder te gaan dat haar creatieve vonk weer liet ontsteken. "Toen ik tijdens de lockdown bezig was met creëren, realiseerde ik me dat ik voorheen veel te veel gefocust was op commercieel werk, waardoor ik uiteindelijk mezelf in mijn fotografie ging herhalen", zegt ze. "Ik werkte al 14 jaar lang als professioneel fotograaf en tijdens de lockdown kreeg ik de kans om naar mijn roots terug te keren en te werken aan dit bijzonder persoonlijke, conceptuele project dat ik Songs of Innocence and Experience noem. Ik was alleen en met heel veel vrije tijd om handen."

Het project is een doorlopende collage van zelfportretten die Wanda omschrijft als 'een reflectie op postmoderne liefde'. In dit project kon ze haar relatie met liefde uiten en ontdekken, als een vorm van kunsttherapie. Wanneer je de camera puur voor jezelf gebruikt zonder die druk, zegt ze, ga je experimenteren met technieken waar je je anders misschien niet aan zou wagen.

"Ik kon nieuwe fotografische technieken uitproberen, soms echt knutselwerk, en experimenteren zonder die verantwoordelijkheid om aan verwachtingen van een klant te moeten voldoen. Ik was gewoon aan het creëren om het creëren zelf. "Wat wel grappig is, het gaf me heel veel vrijheid terwijl we in een lockdown zaten. Fotografie werd weer mijn uitlaatklep. Het voelde enorm bevrijdend, net als toen ik op mijn 17e voor de eerste keer verliefd werd op fotografie."

Sneeuw valt op een persoon die op de Chinese Muur staat en een opvallende roze paraplu vasthoudt. Gefotografeerd door Joel Santos.

Leg minimalisme vast in fotografie

Met wat meer ademruimte kun je rommelige foto’s omtoveren tot tijdloze beelden. Professionele fotografen Joel Santos en Vladimir Rys delen hun beste advies voor het maken van minimalistische foto's.
Grote zilverreigers jagen op vis in de wetlands van Bharatpur, India. Foto gemaakt door Jonas Classon.

"Het was best zwaar voor mij om vanuit het niets ineens in de meest bekeken tv-shows van Zweden te moeten zitten, maar het was een heel goed breekpunt voor mij in mijn carrière. Het gaf mij de tijd om te reflecteren en de zin te zien van wat ik doe en waarom ik het doe", zegt Jonas. "Ik doe dit vanwege mijn liefde voor de natuur. In de natuur kom ik weer op adem." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/5.6 en ISO 1250. © Jonas Classon

Bladeren drijven in een bad, opgeluisterd door brandende kaarsen. Foto gemaakt door Wanda Martin.

"De ware vrijheid is wanneer je niet die druk voelt om een project aan iemand [een klant] te laten zien tot je echt tevreden bent over het resultaat", zegt Wanda. "Experimenteer gewoon, leer nieuwe dingen, heb lol, leef je uit. Het is belangrijk om die passie levend te houden." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/200 sec, f/6.3 en ISO 3200. © Wanda Martin

Maak tijd voor hobby's om een burn-out te voorkomen

Tijd vrijmaken voor hobby's is voor beide fotografen van vitaal belang om met een frisse blik naar hun werk te kijken. Vissen helpt Jonas om zijn hoofd leeg te maken en met hernieuwd enthousiasme zijn camera op te pakken.

"Wanneer je 10 uur lang in een boot zit om een vis te vangen, ga je diep nadenken en ben je niet bezig met alleen creëren en produceren. Je maakt je geest vrij en zorgt voor die noodzakelijke ruimte in je hoofd", zegt hij. "Het helpt mij om periodes van tijd en ruimte te hebben. Daarin ontstaan de beste ideeën. Zoek iets om te doen, geef je geest een creatieve pauze en ga op in innerlijke rust en volledige stilte.

Wanda is het daarmee eens, hoewel zij juist ontspanning vindt in uitgaan en andere mensen ontmoeten. "Ik vind het erg fijn om het werk een paar uur, enkele dagen of zelfs weken te laten liggen en bands live te zien optreden, naar de bioscoop, toneelvoorstellingen en tentoonstellingen te gaan, te reizen en om mensen te ontmoeten en te kletsen", zegt ze. "Dit klinkt niet meteen als werk, maar het is wel enorm inspirerend. Zie het als een vorm van research waarbij je tegelijkertijd je batterij oplaadt.

"Je loopt het risico een burn-out te krijgen wanneer je volgens mij je passie verliest voor hetgeen je het liefste doet. Wanneer fotografie een baan wordt in plaats van een hobby, dan wordt het lastig – wanneer je ervan moet kunnen leven, je rekeningen ervan moet betalen en soms ja moet zeggen tegen opdrachten die in creatief opzicht niet die voldoening geven. Ik denk wel dat het belangrijkste is om te fotograferen voor jezelf, voor je eigen geluk en mindfulness."

Lorna Dockerill

Related articles

Adviezen en overdenkingen van de top

Beroemde fotografen uit diverse vakgebieden delen enkele van hun beste adviezen en gedachten over wat fotografie voor hen betekent.

De voor- en nadelen van social media

Evely Duis en Jérôme Gence bespreken hoe en waarom ze social media gebruiken en wat er de voor- en nadelen van zijn voor fotografen.

Freelance of staffotograaf? Zo verdien je je brood als fotojournalist

Bekroond fotojournalist Brent Stirton geeft advies over hoe je carrière maakt in de competitieve wereld van fotojournalistiek.

Natuurfotografie vanuit een ander perspectief

Fotografen Clement Kiragu, Dafna Tal en Michel d'Oultremont over hoe je je kunt onderscheiden binnen het populaire wildlife- en natuurgenre.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro