Van de donkere en ijskoude wateren van het Noordpoolgebied tot de verzengende Soedanese woestijn: twee filmmakers hebben de camera's van Canon getest op de natuur en haar inwoners in al hun levendige kleuren. Canon Ambassadors Camilla Ferrari en Stéphane Granzotto fotograferen en filmen niet alleen totaal verschillende landschappen, maar krijgen ook compleet andere opdrachten.
De Italiaanse beeldend kunstenaar Camilla staat bekend om het samenvoegen van stilstaande en bewegende verticale beelden in indrukwekkende twee- en drieluiken. Haar foto's zijn gepubliceerd in National Geographic, The New York Times, US News en La Repubblica. Maar voor een speciaal project reisde ze af naar Soedan voor een Italiaans reisbureau dat een frisse blik op het land wilde werpen.
"We wilden over de plekken vertellen die je passeert tijdens het reizen", aldus Camilla. "Mijn doel was om de betoverende schoonheid en veelzijdige complexiteit van Soedan te benadrukken, ergens tussen werkelijkheid en droom, aanwezigheid en afwezigheid. We wilden een emotionele reis maken door de geschiedenis van het land, maar ook door de natuurlijke en menselijke landschappen." Camilla maakte haar foto's slechts zes weken voordat het conflict in april 2023 uitbrak. Ze benadrukken nu de menselijkheid in het hart van een door oorlog verscheurd land.
De professionele video-apparatuur die onmisbaar is voor Canon Ambassadors
Aan de andere kant van het spectrum staat de bekroonde Franse fotograaf en filmmaker Stéphane, die bekend is om zijn verhalen over onderwaterwerelden. Hij heeft niet alleen foto's gemaakt voor onder andere National Geographic, maar ook meer dan 40 documentaires voor Franse en internationale zenders geproduceerd. Sinds 2018 legt hij orka's in de Noorse fjorden vast, op 400 km ten noorden van de noordpoolcirkel, en heeft hij ze onder andere op grote scholen haring zien jagen.
"Weinig licht, extreme kou en een hoge vochtigheid zijn zware omstandigheden voor de uitrusting", zegt Stéphane, die zowel boven als onder water filmt. Daarom gebruikt hij een speciaal ontworpen onderwaterbehuizing om zijn camera te beschermen tegen de elementen. "Het is een zware beproeving, maar mijn Canon-uitrusting presteert ongelofelijk goed." Hij heeft een fotoboek over deze roofdieren gepubliceerd en werkt nu aan een documentaire.
In deze twee totaal verschillende omgevingen waren zowel Camilla als Stéphane afhankelijk van de Canon EOS R5, een echte EOS R System-krachtpatser waarmee ze alle actie in extreme lichtomstandigheden konden vastleggen dankzij de snelle automatische scherpstelling. In combinatie met de RF-objectieven, toonaangevende stabilisatie en grote diafragma's voegt de apparatuur echt iets extra's toe aan hun verhalen.
Heb je Canon-apparatuur?
De EOS R5: een veelzijdige partner met professionele videomogelijkheden
Stéphane heeft altijd al video's en foto's gemaakt en heeft in de vorm van de Canon EOS R5 nu zijn ideale hybride hulpmiddel gevonden. "Ik heb lang op deze camera gewacht", zegt hij. "Als documentairemaker was het een droom om een zeer goede camera te hebben die niet alleen foto's maakt, maar ook filmopnamen in 8K met Canon Log, RAW en beeldprofielen. Het is een professionele videocamera die beelden van zeer hoge kwaliteit maakt die niet zouden misstaan in een documentaire voor National Geographic."
Wanneer hij zich op het water bevindt en te maken heeft met ijskoude wind en opspattend water, heeft Stéphane een duurzame behuizing nodig. Hij kan schakelen tussen 4K voor slow motion of lichtere opnamen, en 8K voor een hogere kwaliteit of voor de mogelijkheid om het beeld bij te kunnen snijden. Als het om codecs gaat, gebruikt hij vaak RAW Light, waardoor RAW toegankelijker wordt dankzij de kleinere bestandsgrootten.
Camilla begon als fotograaf voordat ze ook video's begon te maken voor sociale media. Ze filmt nu in 4K, meestal bij 60 fps of soms 120 fps als ze weet dat ze slow motion nodig heeft voor een specifiek fragment. "Ik film meestal in Canon Log 3 vanwege het dynamische bereik in de schaduwen. Daardoor krijg ik veel vrijheid tijdens de nabewerking", zegt ze. Met een hybride camera kunnen beide filmmakers overschakelen naar fotografie wanneer dat nodig is, zodat ze in het veld naadloos verschillende opnamen kunnen maken.
Automatische scherpstelling die meteen goed presteert bij moeilijke lichtomstandigheden
Hij filmt orka's niet alleen van boven het wateroppervlak, maar duiker Stéphane zwemt ook met ze mee met behulp van speciale flippers van koolstofvezel. "Ze zijn heel snel, dus ik moet ook snel zwemmen", zegt hij. Wanneer hij naast de orka's zwemt, legt Stéphane de mooiste momenten in hun supersnelle onderwaterwereld vast. "Ik vertrouw op de automatische scherpstelling", zegt hij. "Het water is vaak niet helder en er kunnen ook kwallen in drijven. En ondanks deze slechte omstandigheden wordt er toch nog scherpgesteld op het juiste onderwerp."
De maanden waarin Stéphane met orka's duikt, zijn uitdagend te noemen, en niet alleen vanwege de kou. Het zijn namelijk ook de donkerste maanden met lange poolnachten, waarbij de zon misschien maar een paar uurtjes per dag schijnt vanachter een wolkendek. "Je hebt weinig licht en het is een grote uitdaging", zegt hij, op zoek naar donkere vormen in donker water. "Ik probeer een objectief met een groot diafragma te gebruiken en ik ben het ook gewend om met een hoge ISO-waarde te werken. Ik wil goede resultaten bereiken zonder ruis. Dit is een goede test voor de nieuwe camera's."
Hoewel Camilla nog met de EOS 5D-serie werkte, voelde ze zich meteen aangetrokken tot de ISO-mogelijkheden van systeemcamera's. "De eerste keer dat ik een Canon EOS R System-camera probeerde, gebruikte ik de Canon EOS R. Dit was in 2019, en ik kon meteen zien dat de camera heel goed met de hoge ISO-instellingen kon omgaan", zegt ze. "Ik maakte een foto met ISO 16000 en kon deze zonder problemen bewerken. De ruis was een beetje korrelig, wat handig was tijdens de nabewerking. Dit geldt nu ook voor mijn Canon EOS R5 tijdens het filmen."
Toen Camilla onderweg verhalen vastlegde voor haar Soedanese project Of Light and Sand, had ze de bedieningsring op haar RF-objectief ingesteld op ISO zodat ze de ISO-waarde snel en eenvoudig kon aanpassen tijdens het filmen van een scène, zonder dat ze de framing hoefde te wijzigen en zonder dat deze wijziging het fragment verpestte.
Ook in de videomodus vertrouwde ze op de automatische scherpstelling van haar camera. "Automatische scherpstelling is erg belangrijk voor mij, omdat ik hiermee al mijn aandacht, gevoel en concentratie op de compositie kan richten en op het tafereel dat zich voor mijn camera ontvouwt, zonder dat ik heel lang bezig ben met het handmatig scherpstellen op een bepaald tafereel of onderwerp", legt ze uit. "Tijdens het filmen houd ik soms de AI Servo-instelling ingeschakeld, zodat de automatische scherpstelling constant blijft, zelfs als ik de compositie enigszins verander of ga pannen."
Een veranderend landschap filmen met de EOS R5
Verhaallijnen verbeteren met lensstabilisatie en IBIS
In Soedan wilde Camilla reisroutes documenteren, maar ze wilde verder kijken dan de standaard opvattingen over het land die vaak om conflicten of archeologische vondsten draaien. "We wilden van dit dualisme afwijken en ontdekken wat er tussenin zat", zegt ze. "We wilden het toeristische pad opnieuw vormgeven, maar dan op een manier die de aandacht op de dagelijkse rituelen vestigt, zoals koffie zetten of truckstops bezoeken met niets dan zand, en dan stuit je ineens op eilandjes vol leven."
Voor deze reis heeft Camilla haar EF-versie geüpgraded naar het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, met 5-stops beeldstabilisatie die haar ervaringen "dramatisch heeft veranderd", vooral in combinatie met de 5-assige In-Body Image Stabilization (IBIS) van de Canon EOS R5. "Ik film meestal vanaf een vast punt en laat de realiteit zich voor de camera ontvouwen, maar in Soedan wilde ik ook onderweg sfeervolle scènes en dynamische momenten vastleggen", aldus Camilla. "Vanuit de auto legde ik ook het veranderende landschap vast dat aan me voorbij gleed en filmde ik op de markten die ik bezocht. Ik wilde die opnamen kunnen maken zonder in te leveren op stabiele en vloeiende beelden."
Niet alleen wist de stabilisatie de bewegingen van de auto ongedaan te maken, maar Camilla kon nu ook uit de hand filmen zonder extra uitrusting. "Ik filmde in de woestijn bij een put waar mensen water haalden", zegt Camilla. "Ik kon de camera simpelweg vasthouden en van links naar rechts bewegen, en langzaam van de ene naar de andere kant pannen met perfecte stabilisatie, zonder gimbal en zonder hobbels." De Canon EOS R5 C, Canon's meest compacte Cinema EOS-camera, is een geweldig hulpmiddel waarmee je uit de hand kunt filmen, net als de Canon EOS C70. Deze camera's werken anders met elektronische IS.
De beste objectieven voor video-opnamen
Voor Stéphane's specialisme is een ander RF-objectief ontzettend handig. Bij het overgrote deel van zijn duiken gebruikt hij zijn Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, dat goed bestand is tegen de omstandigheden onder water. "Op het oppervlak zie je alles binnen een straal van ongeveer een kilometer, maar in het water heb je misschien maar vijftien meter zicht", zegt hij. "Je moet ontzettend dichtbij zien te komen. Vanwege het slechte zicht en de fysieke diffractie van licht in water, moeten we onder water meestal een groothoek gebruiken."
De RF 15-35mm F2.8L IS USM is Stéphane's favoriete objectief onder water, hoewel hij soms ook gebruik maakt van zijn oudere Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye. Bij het filmen voor zijn documentaires is de groothoek van het RF-objectief ook handig om wetenschappers en bemanning op zee te filmen wanneer er niet veel ruimte is op de boot. "Dit objectief heeft een zeer goede scherpte, snelle automatische scherpstelling en dankzij het grote diafragma van f/2.8 kan ik hier ook mee werken bij weinig licht", zegt hij. "Een groothoekzoomobjectief zoals dit kan ik heel goed gebruiken."
Zijn meest veelzijdige objectief is zijn lichtgewicht Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, met brandpuntsafstanden voor groothoek, standaard opnamen en telefoto's, met 5-stops beeldstabilisatie. "Het is op de boot vrij lastig om een objectief te verwisselen, dus ik probeer alles met hetzelfde objectief te doen", zegt hij. "Hier kan ik een hele documentaire mee maken." Stéphane en Camilla kijken er allebei naar uit om het nieuwste hybride RF-objectief van Canon op de proef te stellen: de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z. Het objectief is perfect voor het maken van video-opnamen en foto's en biedt nog betere prestaties bij weinig licht dankzij het diafragma van f/2.8. "Het wordt interessant, want het heeft hetzelfde geweldige diafragma van het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, maar dan met het extra bereik", zegt Camilla.
Als het gaat om het produceren van videocontent, voldoet Canon's uitgebreide assortiment camera's, van hybride winnaars tot Cinema EOS-klassiekers en van RF-objectieven tot Cinema-objectieven, aan een groot aantal wensen van filmmakers. De Canon EOS R5 is een van de beste Canon-camera's voor het maken van video-opnamen en is ideaal voor hybride filmmakers. De Canon EOS R5 C is een hybride camera met nog meer professionele filmtools, waaronder langdurige opnamen, voor de mooiste filmische beelden. De weerbestendige Canon EOS R3 is een robuuste camera met professionele burstsnelheden, terwijl sologebruikers ook de lichtere en compactere Canon EOS R6 Mark II of de Canon EOS R7 kunnen overwegen.
Binnen de Cinema EOS-serie hebben zowel de Canon EOS C70 als de Canon EOS C300 Mark III DGO-sensoren voor verbeterde ISO-prestaties, met ingebouwde NF-filters/XLR-aansluitpunten. Naarmate de RF-serie wordt uitgebreid, krijg je ook meer opties voor de beste RF-objectieven voor het maken van video-opnamen.
"Ik gebruik mijn uitrusting voor alles", zegt Stéphane over zijn meest uitdagende onderwatercinematografie in het noordpoolgebeid. "De zon staat laag, het zicht in het water is slecht, de dieren zijn snel: we zijn er niet 100% zeker van dat de opname zal lukken. Het is mijn taak om heel dichtbij te komen, om te weten wat er gebeurt en om het ook te voelen. Maar ik vertrouw op mijn uitrusting en die levert uitstekende prestaties."
De uitrusting van Camilla Ferrari en Stéphane Granzotto
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera's
Canon EOS R5
Hij biedt foto's met 45 Megapixel tot 20 fps, maar met één druk op de knop zijn ook 12-bits 8K RAW-video's van bioscoopkwaliteit mogelijk. "Dit is een ongelooflijke camera voor video-opnamen", zegt Stéphane. "Ik ben dol op deze camera vanwege de High Definition-sensor, de zeer krachtige automatische scherpstelling en de mogelijkheden bij een hoge ISO-waarde. Hij maakt zeer hoogwaardige beelden in 4K 120 fps of in 8K, ook voor documentaires." Camilla voegt eraan toe: "De EOS R5 was voor mij een voor de hand liggende keuze: niet alleen vanwege de in-body stabilisatie en 8K-video, maar ook vanwege de snelle automatische scherpstelling bij weinig licht. Ik film graag op plekken met uitdagende en complexe lichtomstandigheden. De snelle automatische scherpstelling en tolerantie bij hoge ISO-waarden zijn voor mij daarom onmisbaar in een camera."
Lenzen
Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM
Canon's snelste ultragroothoekzoomobjectief maakt deel uit van een drie-eenheid van onmisbare professionele objectieven. "Dankzij het diafragma van f/2.8 presteert hij uitstekend bij weinig licht, en hij biedt ook een uitstekende optische kwaliteit", aldus Stéphane. "Dit objectief is een doorbraak voor mij en is perfect voor video-opnamen."
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Dankzij de superieure optische techniek, het snelle maximale diafragma van f/2.8 en de 5-stops beeldstabilisatie blijf je creatief onder alle omstandigheden. "Deze camera veranderde alles, omdat ik dankzij de stabilisatie in combinatie met de in-body stabilisatie zonder externe apparatuur kan filmen en de camera nu ook verticaal vast kan houden", zegt Camilla.
Canon RF 24-105mm F4L IS USM
De perfecte partner van EOS R System full-frame systeemcamera's: een flexibele zoom uit de L-serie en Stéphane's meest veelzijdige camera. "Ik moet heel snel zijn als ik video-opnamen maak", zegt hij. "Met dit objectief kan ik groothoekopnamen maken en inzoomen om close-ups te maken."
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
Een f/2.8-telezoomobjectief met uitzonderlijke beeldkwaliteit. "Dit objectief is lichter en compacter dan eerdere EF-versies, met een geweldige scherpte", zegt Stéphane. "Bij slechte lichtomstandigheden, zoals bij de orka's in het noordpoolgebied, is dit het ideale objectief."
Canon RF 600mm F4L IS USM
Een krachtig superteleobjectief met ongeëvenaarde draagbaarheid en ultrasnel scherpstellen. "Je kunt er oogstrelende natuurfoto's mee maken", zegt Stéphane. "Het is een genot om te gebruiken."
Accessoires
Seacam-behuizing voor Canon EOS R5
Dankzij de speciale behuizing voor de EOS R5 kan Stéphane zijn camera meenemen naar de wereld van de orka's. "Met deze behuizing kun je een EOS R5 volledig veilig onder water gebruiken, terwijl alle knoppen om de camera te bedienen ook op de behuizing zitten", zegt hij.
Gerelateerde artikelen
Ontdek de veelzijdigheid van het eerste hybride RF-objectief van Canon
Fashionfotograaf Jamie Ferguson en videograaf Kyle Jones bezoeken Florence om de mogelijkheden van de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z en de Power Zoom Adapter PZ-E2 te laten zien.
Hybride opnamen maken met het EOS R System
Drie wildlife-professionals over de overstap van foto naar video, de Canon-uitrusting die dit mogelijk maakte en hoe hybride fotografen de overstap kunnen maken.
Foto's en video's maken met de EOS R5 C
Fotograaf en regisseur Tom Barnes vertelt waarom de Canon EOS R5 C de ultieme hybride camera is.
De beste RF-objectieven van Canon voor video-opnamen
Welke prime- en zoomobjectieven met RF-vatting moeten filmmakers en videografen kiezen bij het maken van video's?