Als senior fotograaf voor Getty Images verslaat Richard Heathcote belangrijke sportevenementen over de hele wereld. Allemaal met Canon-apparatuur. Over het werken voor een agentschap zegt hij: "Er is echt veel meer creatieve vrijheid. Een fotograaf voor een klant zoekt altijd het verhaal, terwijl een fotograaf voor een agentschap veel meer de kans krijgt om bij evenementen creatief te zijn en zaken vanuit een ander gezichtspunt te benaderen."
De meeste actiefoto's van sportevenementen komen bij het publiek via agentschappen als Getty Images, Reuters en het European Pressphoto Agency. Toch weten maar weinigen van ons veel over de fotografen die de beelden hebben gemaakt. Wat zijn de goede en slechte kanten van werken voor een agentschap? Waarom kiezen fotografen hiervoor? Hoe lang zijn ze van huis en hoeveel creatieve vrijheid krijgen ze?
Richard Heathcote, senior sportfotograaf bij Getty Images, behoort momenteel tot de meest ervaren fotografen die werken via agentschappen. Hij is al 25 jaar professioneel fotograaf en heeft talloze sportevenementen verslagen, waaronder de meest bekende internationale voetbal- en rugbytoernooien en algemene sporttoernooien. Hij was Sports Journalist Association Photographer of the Year 2019 en algeheel winnaar van de World Sports Photography Awards 2020.
Hier deelt Richard zijn inzichten in het leven van een agentschapfotograaf, vertelt hij over zijn workflow als hij een groot sportevenement verslaat en onthult hij hoe het EOS R System van Canon zijn werk heeft beïnvloed.