Canon EOS-1D X Mark III
De opvolger van de Canon EOS-1D X Mark II die Lucia gebruikt. "In deze situaties heb je echt die snelle burst-modus nodig", zegt ze.
ARTIKEL
Met de helikopterdeur wijd open staat er vrijwel niets tussen fotografe Lucia Griggi en de extreem koude poolzee, honderden meters onder haar. De natuur- en avonturenspecialiste, die met een harnas aan de helikopter is bevestigd, buigt over de rand en houdt haar camera goed vast terwijl ze luchtfoto's maakt van de gletsjers en de ijsplaten.
"Het grappige is dat ik hoogtevrees heb", aldus Lucia, die al tien jaar als luchtfotografe werkt. "Maar dat is het bijzondere van fotografie. Ik vind het zo geweldig dat ik me volledig op het moment zelf kan concentreren. Zolang ik die foto maar maak, doet de rest er niet toe."
De foto's van Lucia zijn gebruikt door National Geographic, Condé Nast Traveller en ESPN, en ze heeft samengewerkt met merken als Rip Curl, Billabong en Jeep. Tegenwoordig werkt ze fulltime als natuur- en wildlifefotografe voor de reisbranche, vooral in de poolgebieden.
Hier deelt ze haar creatieve benadering hoe ze de natuur vastlegt en vertelt ze hoe de Canon EOS 5D Mark IV en de Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) haar de mogelijkheid hebben gegeven haar visie te realiseren.Lucia begon haar carrière als surffotografe. Al reizend over de wereld om extreme sporten te fotograferen, werd ze gedwongen haar vliegangst te overwinnen. Dat inspireerde haar om de landschappen onder haar te fotograferen. "Afgelegen plekken waren vaak alleen bereikbaar met een klein vliegtuig, dus ik begon idyllische foto's te maken van tropisch wateren en de compositie van de aarde van bovenaf", aldus Lucia, die opgroeide in Venetië en in Surrey, Engeland. "Je krijgt een heel andere context en een heel ander perspectief. Als ik nu in de poolgebieden aan het werk ben, gebruik ik die paar uur reistijd ook om opnamen te maken."
Lucia heeft gletsjers gefotografeerd in Alaska en Siberië, de bergen van Patagonië, het ijzige landschap van Antarctica en de riviersystemen in IJsland. Ze geeft de voorkeur aan eenvoud, kleur en patronen. "De vlechtende rivieren van IJsland ontstaan door gletsjerwater dat door talloze spleten en scheuren naar de oceaan stroomt", aldus Lucia. "Als je omlaag kijkt, zie je hoe de waterwegen deze prachtige patronen maken, die soms bijna symmetrisch zijn. De kleuren zijn fascinerend, vooral wanneer het zoete water in het zeewater stroomt. Het is heel bijzonder om te zien."
Lucia fotografeert door een open raam van een klein vliegtuig met een reeks camera's en objectieven, maar in een helikopter of vliegtuig met open deuren, kan ze in plaats van haar drie favoriete camera's slechts twee camera's, een teleobjectief en een groothoekobjectief meenemen. "De Canon EOS 5D Mark IV is zeer licht en daardoor ideaal om foto's te maken vanuit een open deur", aldus Lucia. "De camera is ook perfect om realistische kleuren vast te leggen, dus voor vlechtende rivieren kies ik meestal deze."
Lucia gebruikt ook een Canon EOS-1D X Mark II, waarmee je opnamen kunt maken tot maximaal 14 fps. "In dit soort omgevingen mag je blij zijn als je er één keer overheen kunt vliegen, dus elke seconde telt", zegt ze. "In die situatie heb je echt die snelle burst-modus nodig."
Ze fotografeert soms ook met een Canon EOS 5DS. "De camera heeft meer Megapixels, wat geweldig is als ik groothoekopnamen maak", aldus Lucia. "Dat geeft me de mogelijkheid om de foto's later bij te snijden en opnieuw te kadreren. Bij luchtfotografie kun je je niet altijd omdraaien en het opnieuw proberen."
Lucia gebruikt vaak zoomobjectieven zoals de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM en de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM, maar ze geeft waar mogelijk de voorkeur aan prime-objectieven. Ze maakt haar keuze op basis van zowel technische als praktische behoeften.
"Als ik vanuit een lage hoek of uit een raam fotografeer, gebruik ik liever een lichter objectief om de hoek te bepalen, zoals de Canon EF 24mm f/1.4L II USM", zegt ze. "Maar als de deuren open zijn en ik vastzit in een harnas, is het Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief bij uitstek geschikt voor het fotograferen van ijsplaten of gletsjers. Ik kan opnamen maken uit de hand, bijsnijden voor een abstracte opname en de foto's zijn nog steeds scherp."
Het licht goed krijgen is een van de grootste uitdagingen voor Lucia bij het fotograferen vanuit de lucht. "Je moet nadenken over de richting waarin je kunt fotograferen en de zon en bewolking benutten, die als een natuurlijke softbox fungeren", aldus Lucia. "Het vastleggen van gletsjers en ijsplaten kan lastig zijn omdat alles zo wit is. In tegenstelling tot een vlechtende rivier, die qua kleur zeer afwisselend is, zijn gletsjers praktisch monochroom. Je moet dus het juiste weer hebben om het optimale resultaat te halen. Je bent constant op zoek naar iets dat anders is, een patroon waarmee je als het ware een foto schildert op basis van een soort abstracte visie. Bij vlechtende rivieren gaat dat om de kleuren, maar bij gletsjers om lijnen en vormen."
Lucia raadt aan semiautomatische modi te gebruiken: "Zo hoef je je minder zorgen te maken over de technische aspecten van het fotograferen en kun je je beter concentreren op het kadreren en de lichtbalans." Wat betreft de sluitertijd: om de scherpte te behouden, probeert ze niet onder 1/1200 te zakken. Diezelfde benadering hanteert ze voor ISO, die ze onder ISO200 probeert te houden. Alleen als het licht niet toereikend is en de lens volledig open, verhoogt ze deze waarde tot maximaal ISO800. Bij weinig licht gebruikt ze een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief voor een scherp beeld.
"Het diafragma is afhankelijk van de omstandigheden", aldus Lucia. "Als het zonnig is, stel ik het in op ongeveer f/8; bij weinig licht, zoals bij zonsopgang of zonsondergang, kies ik voor ongeveer f/2.8. De afstanden bij luchtfotografie bieden enige flexibiliteit, dus hoef je je instellingen niet aan te passen. Dat is het geweldige van Canon-camera's. Je kunt erop vertrouwen dat ze de juiste instellingen gebruiken, zodat jij je kunt richten op de compositie en de belichting."
Het zijn niet alleen haar camera's waar Lucia op moet vertrouwen. "Lastige manoeuvres zijn aan de orde van de dag: soms vliegen we een paar meter boven de bevroren grond of minder dan een meter van een torenhoge ijswand", zegt ze. "Ik zit vast in een harnas terwijl ik foto's maak. Ik moet de piloot vertrouwen, anders zou ik niet kunnen doen wat ik doe."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
De opvolger van de Canon EOS-1D X Mark II die Lucia gebruikt. "In deze situaties heb je echt die snelle burst-modus nodig", zegt ze.
Gegarandeerde ongeëvenaarde beeldkwaliteit en zeer professionele prestaties bij elke opname. “De Canon EOS 5D Mark IV is zeer licht en daardoor ideaal om foto's te maken vanuit een open deur", aldus Lucia. "De camera is ook geweldig om realistische kleuren vast te leggen."
50,6 Megapixel en dubbele DIGIC 6-processors zetten samen een nieuwe norm voor beelden met hoge resolutie. "De camera heeft wat meer Megapixels, wat geweldig is als ik groothoekopnamen maak", aldus Lucia.
De klassieke brede zoom is de favoriet van velen. De nieuwe versie biedt geweldige scherpte over het gehele zoombereik.
Een favoriet telezoomobjectief van fotografen in elk genre.
Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie dat een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma.
De professionele groothoeklens met optica uit de L-serie, met een snel diafragma van f/1.4, is ideaal voor fotograferen bij weinig licht.
De professionele supertelezoomlens voor sportfotografie met een groot diafragma van f/2.8 en Image Stabilizer. "Dit objectief is bij uitstek geschikt voor het fotograferen van ijsplaten of gletsjers. Ik kan opnamen maken uit de hand, bijsnijden voor een abstracte opname en de foto's zijn nog steeds scherp", aldus Lucia.
Het legendarische hoogwaardige portretobjectief.
ARTIKEL
Drie landschapsspecialisten vertellen waarom ze de groothoek hebben verruild voor teleobjectieven om unieke landschapsfoto's te maken.
ARTIKEL
Van met lava gevulde kraters tot torenhoge brandingspilaren: de Canon-ambassadeur onthult de uitdagingen waarmee ze werd geconfronteerd en de 5 tips voor ambitieuze avonturiers.
ARTIKEL
Zijn systeemcamera's de toekomst? Actiesportfotograaf Samo Vidic en Canon-productexpert Mike Burnhill vertellen op welke gebieden DSLR's nog steeds uitblinken.
ARTIKEL
"Dit verandert alles", zegt surffotograaf Ben Thouard. Hij maakte als eerste foto's met het professionele DSLR-paradepaardje van Canon. Ontdek waarom dit zo is.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro