FILMMAKING

Grensverleggend: het filmen van avontuurlijke sporten naar nieuwe hoogten brengen met de EOS R5 C

Ontdek hoe DoP Keith Ladzinski met de meest compacte Cinema EOS-camera van Canon nieuwe creatieve mogelijkheden heeft ontdekt om actie vast te leggen.
Een mountainbiker ondersteboven in de lucht boven een rotsig woestijnlandschap.

De bergen van Utah waren de perfecte achtergrond voor DoP Keith Ladzinski tijdens de actieopnamen met de EOS R5 C, maar het terrein was uitdagend. "Voor enkele opnamen moest ik over steile hellingen gaan waar je echt geen misstappen mag maken", legt hij uit. "Op die momenten wil je weinig uitrusting bij je hebben, dus voor mij was de compacte en lichte camera ideaal. De Canon EOS C70 en EOS C300 zijn ook niet zo groot, maar ze kunnen geen 45 Megapixel foto's maken." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 C en een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 92mm, 1/640 sec, f/7.1 en ISO1000. © Keith Ladzinski

Toen DoP Keith Ladzinski begon aan de opnamen in de Amerikaanse staat Utah met de EOS-camera die op alles voorbereid is, was er toch iets waar hij niet op had gerekend: de kou. "Het moeilijke aan opnamen op locatie is natuurlijk dat je bent overgeleverd aan de natuur", erkent hij. "In de schaduw hadden we te maken met een temperatuurverschil van ongeveer 30° en dit beperkte onze opnametijd overdag."

Keith is echter gek op avontuur. Hij is een van de Explorers of Light van Canon USA, werkt als fotograaf voor National Geographic, is een regisseur met een Emmy-nominatie op zijn palmares en hij mag onder andere Red Bull, Discovery, The North Face en National Geographic TV tot zijn klanten rekenen.

Crossing the Invisible Line is een korte film van Keith's productiehuis, Triage Creative, die de veelzijdigheid van de 8K full-frame Canon EOS R5 C demonstreert. De film richt zich op avontuurlijke sporten op twee cinematografische locaties: mountainbiken in Utah en paragliden aan de kust van Californië. De film heeft de snelheid en flexibiliteit van de EOS R5 C getest en de 120p slow-motion in 4K en scherpe 8K 60p Cinema RAW Light-mogelijkheden laten zien.

Het zou makkelijk zijn geweest om een aantal scènes vol actie aan elkaar te plakken, maar Keith vond het belangrijk een sterke verhaallijn te hebben: "Ik wilde iets doen dat de ideeën achter sport en de kunst van het fotograferen en filmen samen zou voegen", zegt hij.

"Ik heb jarenlang opnamen van actiesporten gemaakt en ik weet dat er bepaalde ritmes zijn die je bij atleten ziet die wij als cameramensen ook hebben. Dus het idee van piekactie, ongeacht of je de atleet of cameraman bent, evenals de subtiliteiten van het voorbereiden van camera-uitrusting en het corrigeren van de lijnen van een paraglider, of het afstellen van een fiets — er zijn verschillende dingen die de activiteit zelf en het vastleggen ervan gemeen hebben."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

De meest compacte Cinema EOS-camera uitbreiden

Het lichte, robuuste ontwerp, de snelle framerates en betrouwbare Dual Pixel CMOS AF maken van de EOS R5 C de perfecte camera voor het filmen van actie en avontuur. Keith wilde eerst een 'stresstest’ uitvoeren om te zien of de meest compacte Cinema EOS-camera een aantal afstellingen en situaties kon doorstaan. "Ik wilde bijvoorbeeld zien of de camera langdurig kon filmen en of ik er een speciale cinemacamera van kon maken door deze uit te breiden met zwaardere apparatuur", zegt hij.

"We hebben enkele combinaties uitgeprobeerd, waarbij we de camera op een grotere 3-assige gimbal met een monitor en FIZ-systeem (Focus, Iris, Zoom) gebruikten vanuit de hand, zodat ik de Cine-objectieven van Canon kon gebruiken en scherp kon stellen als een cinematografieteam van één persoon.

"Maar daarna wilde ik de camera ook licht en compact houden met slechts één RF-objectief zodat ik vanuit de hand kon opnemen en heel mobiel kon zijn. Deze aanpak was vooral belangrijk bij opnamen in de lucht met de paragliders. In die situatie wil je objectieven niet vaak wisselen."

Een paraglider met rood zeil die in de lucht zweeft over een dor landschap met een felle zon net boven de horizon op de achtergrond.

De 5-assige elektronische IS (EIS) van de EOS R5 C werkt gecoördineerd samen met de ondersteunde IS-objectieven voor meer stabiliteit. Dit was voor Keith erg belangrijk voor opnamen tijdens het paragliden. "De vlucht verloopt niet altijd soepel want je moet vaak draaien en soms krijg je te maken met stijgende luchtbellen en word je ruw omhoog geduwd", zegt hij. "Ik let niet op wat er gebeurt omdat ik door de camera kijk en in die gevallen moet ik vertrouwen op de camera en de stabilisatie van het objectief." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 C en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 35mm, 1/1250 sec, f/6.3 en ISO800. © Keith Ladzinski

Veelzijdige RF-vatting

De dagelijkse uitrusting van Keith omvat een Canon EOS R5 en een EOS R3, en de objectieven Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, Canon RF 28-70mm F2L USM, Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM en Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM. Voor deze opname had hij echter een volledig assortiment RF-objectieven en Cine-objectieven met Canon EF-vatting tot zijn beschikking.

"Ik heb de CN-E135mm T2.2 L F vrij vaak gebruikt", legt Keith uit. "Ik ben gek op de look and feel. Scherpstellen is echter een uitdaging bij het mountainbiken omdat alles zo snel gebeurt.

"Er waren bepaalde dingen die de atleten voor ons deden, die ze niet konden herhalen. Dat zorgt altijd voor meer druk om te garanderen dat je altijd een scherpe opname maakt. Niets is erger dan de zwakste schakel zijn tijdens een opname. Dit geldt vooral in situaties waarin mensen dingen aan het doen zijn die gevaarlijk kunnen zijn als het allemaal misgaat."

Voor de meest uitdagende mountainbikereeksen, koos Keith voor de RF 70-200mm F2.8L IS USM om de geavanceerde autofocus met onderwerptracking van de EOS R5 C te kunnen gebruiken. "Er waren opnamen waarbij ze ineens verschenen en vrijwel recht op mij afkwamen", vertelt hij. "Compressiefocus kan in dergelijke situaties moeilijk zijn, dus ik wilde zien hoe de focus-tracking zou werken. Gelukkig ging dat erg goed, net als op de EOS R5."

Een mountainbiker springt hoog in de lucht tussen twee rotsen, tegen een ruig landschap en een heldere blauwe lucht.

Keith en zijn team hebben drie dagen lang mountainbikeopnamen gemaakt in het ruige landschap rond Virgin in Utah, en daarna hebben ze nog eens drie dagen lang opnamen gemaakt van paragliden in Santa Barbara in Californië. "Toen we opnamen gingen maken van het mountainbiken, mocht het niet te heet zijn omdat we in de woestijn waren", legt hij uit. "Het was waarschijnlijk het moeilijkst om opnamen te maken van het paragliden, omdat de wind niet deed wat we wilden. En toch hebben we elke dag wel enkele opnamen kunnen maken." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 C en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15mm, 1/4000 sec, f/4.5 en ISO500. © Keith Ladzinski

Een paraglider met een wit zeil zweeft in de schemering en de zon gaat net onder in de horizon.

De EOS R5 C is voorzien van professionele Cinema EOS-camerafuncties, zoals een Waveform Monitor, False Colour en Timecode. "Ik vond het echt geweldig dat wanneer je overschakelt op de videomodus, de menusystemen lijken op die van de Cinema EOS-serie", zegt Keith enthousiast. "Ik ben daar bekend mee, dus ik kon snel door die menu's gaan." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 C en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15mm, 1/1250 sec, f/5 en ISO2500. © Keith Ladzinski

De EOS R5 C op een FPV-drone laten vliegen

Het formaat en gewicht van de EOS R5 C maakten het ook mogelijk om de camera op een FPV-drone (First Person View) te monteren. "We gebruikten het platte Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief en de hele uitrusting was ontzettend licht", zegt Keith enthousiast. "Supersnel kunnen vliegen en dingen intiemer kunnen achtervolgen dan met een standaard drone opende de deur tot vele ongelooflijke mogelijkheden."

De mogelijkheid om in 8K Cinema RAW Light op te nemen vanuit de lucht gaf Keith de flexibiliteit om clips bij te snijden en te stabiliseren in de nabewerking voor de weergave in 4K.

"De FPV heeft een eigen onafhankelijke camera waarmee de gebruiker de drone bedient, maar de optische eigenschappen zijn anders dan die van de camera waarmee je filmt. Dus het gebeurde wel eens dat we een hele mooie opname hadden, maar dat het onderwerp iets lager in een hoek was gedrukt dan we hadden gewild. In die gevallen konden we in de nabewerking bijsnijden en goed framen."

Voor opnamen in 8K 60p op de EOS R5 C is externe voeding nodig, maar dit was makkelijk op te lossen met de FPV. "We gebruikten de voeding van de drone via de ingebouwde LiPos (lithiumpolymeeraccu)", legt Keith uit. "We hadden niet eens een extra accu nodig. Dus voor mensen die met FPV werken, is dit echt een fantastische tool."

Een man, zittend op de rand van een boot, filmt met een Canon EOS R5 C-camera.

De beste Canon-camera's voor het maken van video's

Van de volledig uitgeruste EOS R5 C tot de compacte EOS M50 Mark II: Canon-experts en filmmakers onderzoeken de beste systeemcamera's voor video.

Superslow-motion

Keith schakelde over op 4K 120p om die supervloeiende slow-motionreeksen te krijgen voor de mountainbikers. Hij zegt: "Wanneer ze op hogere oppervlakken sprongen of heupsprongen (springen en draaien) uitvoerden en erg hoog kwamen, bewogen ze relatief langzaam. Maar wanneer ze razendsnel een heuvel afkwamen, of hard steile bochten namen en de modder ervan afspatte, vond ik het geweldig om met een framerate van 120p te werken."

De EOS R5 C is ook supersnel bij opnamen van 45 Megapixel in de fotomodus en levert continu-opnamen tot wel 20 fps met de ingeschakelde elektronische sluiter. Keith benutte dit volledig tijdens deze opnamen en schakelde ook over op de mechanische sluiter met 12 fps wanneer hij zijn sterren verlichtte met zes flitslampen.

Mooi compact

"Als ik een opname moet verlichten, weet ik dat ik in nu in een hybride ruimte kan werken en toch twee bestanden van erg hoge kwaliteit kan gebruiken", zegt Keith. "Dat is voor mij een droom, want vroeger moest ik meerdere typen apparatuur meesjouwen om voorbereid te zijn op allerlei mogelijke scenario's tijdens opnamen. De EOS R5 C is een grote stap vooruit wat betreft het gewicht van de uitrusting.

Voor de toekomst komt Keith tot de volgende conclusie: "Ik werk vaak in afgelegen gebieden en je moet dan zelf je eigen apparatuur meenemen. Ik gebruik de camera voor mijn werk en het laatste wat ik wil doen is een heleboel apparaten meesjouwen, dus dit ding gaat zeker van pas komen."

Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro