Toen DoP Keith Ladzinski begon aan de opnamen in de Amerikaanse staat Utah met de EOS-camera die op alles voorbereid is, was er toch iets waar hij niet op had gerekend: de kou. "Het moeilijke aan opnamen op locatie is natuurlijk dat je bent overgeleverd aan de natuur", erkent hij. "In de schaduw hadden we te maken met een temperatuurverschil van ongeveer 30° en dit beperkte onze opnametijd overdag."
Keith is echter gek op avontuur. Hij is een van de Explorers of Light van Canon USA, werkt als fotograaf voor National Geographic, is een regisseur met een Emmy-nominatie op zijn palmares en hij mag onder andere Red Bull, Discovery, The North Face en National Geographic TV tot zijn klanten rekenen.
Grensverleggend: het filmen van avontuurlijke sporten naar nieuwe hoogten brengen met de EOS R5 C
Crossing the Invisible Line is een korte film van Keith's productiehuis, Triage Creative, die de veelzijdigheid van de 8K full-frame Canon EOS R5 C demonstreert. De film richt zich op avontuurlijke sporten op twee cinematografische locaties: mountainbiken in Utah en paragliden aan de kust van Californië. De film heeft de snelheid en flexibiliteit van de EOS R5 C getest en de 120p slow-motion in 4K en scherpe 8K 60p Cinema RAW Light-mogelijkheden laten zien.
Het zou makkelijk zijn geweest om een aantal scènes vol actie aan elkaar te plakken, maar Keith vond het belangrijk een sterke verhaallijn te hebben: "Ik wilde iets doen dat de ideeën achter sport en de kunst van het fotograferen en filmen samen zou voegen", zegt hij.
"Ik heb jarenlang opnamen van actiesporten gemaakt en ik weet dat er bepaalde ritmes zijn die je bij atleten ziet die wij als cameramensen ook hebben. Dus het idee van piekactie, ongeacht of je de atleet of cameraman bent, evenals de subtiliteiten van het voorbereiden van camera-uitrusting en het corrigeren van de lijnen van een paraglider, of het afstellen van een fiets — er zijn verschillende dingen die de activiteit zelf en het vastleggen ervan gemeen hebben."
Heb je Canon-apparatuur?
De meest compacte Cinema EOS-camera uitbreiden
Het lichte, robuuste ontwerp, de snelle framerates en betrouwbare Dual Pixel CMOS AF maken van de EOS R5 C de perfecte camera voor het filmen van actie en avontuur. Keith wilde eerst een 'stresstest’ uitvoeren om te zien of de meest compacte Cinema EOS-camera een aantal afstellingen en situaties kon doorstaan. "Ik wilde bijvoorbeeld zien of de camera langdurig kon filmen en of ik er een speciale cinemacamera van kon maken door deze uit te breiden met zwaardere apparatuur", zegt hij.
"We hebben enkele combinaties uitgeprobeerd, waarbij we de camera op een grotere 3-assige gimbal met een monitor en FIZ-systeem (Focus, Iris, Zoom) gebruikten vanuit de hand, zodat ik de Cine-objectieven van Canon kon gebruiken en scherp kon stellen als een cinematografieteam van één persoon.
"Maar daarna wilde ik de camera ook licht en compact houden met slechts één RF-objectief zodat ik vanuit de hand kon opnemen en heel mobiel kon zijn. Deze aanpak was vooral belangrijk bij opnamen in de lucht met de paragliders. In die situatie wil je objectieven niet vaak wisselen."
Veelzijdige RF-vatting
De dagelijkse uitrusting van Keith omvat een Canon EOS R5 en een EOS R3, en de objectieven Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, Canon RF 28-70mm F2L USM, Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM en Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM. Voor deze opname had hij echter een volledig assortiment RF-objectieven en Cine-objectieven met Canon EF-vatting tot zijn beschikking.
"Ik heb de CN-E135mm T2.2 L F vrij vaak gebruikt", legt Keith uit. "Ik ben gek op de look and feel. Scherpstellen is echter een uitdaging bij het mountainbiken omdat alles zo snel gebeurt.
"Er waren bepaalde dingen die de atleten voor ons deden, die ze niet konden herhalen. Dat zorgt altijd voor meer druk om te garanderen dat je altijd een scherpe opname maakt. Niets is erger dan de zwakste schakel zijn tijdens een opname. Dit geldt vooral in situaties waarin mensen dingen aan het doen zijn die gevaarlijk kunnen zijn als het allemaal misgaat."
Voor de meest uitdagende mountainbikereeksen, koos Keith voor de RF 70-200mm F2.8L IS USM om de geavanceerde autofocus met onderwerptracking van de EOS R5 C te kunnen gebruiken. "Er waren opnamen waarbij ze ineens verschenen en vrijwel recht op mij afkwamen", vertelt hij. "Compressiefocus kan in dergelijke situaties moeilijk zijn, dus ik wilde zien hoe de focus-tracking zou werken. Gelukkig ging dat erg goed, net als op de EOS R5."
De EOS R5 C op een FPV-drone laten vliegen
Het formaat en gewicht van de EOS R5 C maakten het ook mogelijk om de camera op een FPV-drone (First Person View) te monteren. "We gebruikten het platte Canon RF 16mm F2.8 STM-objectief en de hele uitrusting was ontzettend licht", zegt Keith enthousiast. "Supersnel kunnen vliegen en dingen intiemer kunnen achtervolgen dan met een standaard drone opende de deur tot vele ongelooflijke mogelijkheden."
De mogelijkheid om in 8K Cinema RAW Light op te nemen vanuit de lucht gaf Keith de flexibiliteit om clips bij te snijden en te stabiliseren in de nabewerking voor de weergave in 4K.
"De FPV heeft een eigen onafhankelijke camera waarmee de gebruiker de drone bedient, maar de optische eigenschappen zijn anders dan die van de camera waarmee je filmt. Dus het gebeurde wel eens dat we een hele mooie opname hadden, maar dat het onderwerp iets lager in een hoek was gedrukt dan we hadden gewild. In die gevallen konden we in de nabewerking bijsnijden en goed framen."
Superslow-motion
Keith schakelde over op 4K 120p om die supervloeiende slow-motionreeksen te krijgen voor de mountainbikers. Hij zegt: "Wanneer ze op hogere oppervlakken sprongen of heupsprongen (springen en draaien) uitvoerden en erg hoog kwamen, bewogen ze relatief langzaam. Maar wanneer ze razendsnel een heuvel afkwamen, of hard steile bochten namen en de modder ervan afspatte, vond ik het geweldig om met een framerate van 120p te werken."
De EOS R5 C is ook supersnel bij opnamen van 45 Megapixel in de fotomodus en levert continu-opnamen tot wel 20 fps met de ingeschakelde elektronische sluiter. Keith benutte dit volledig tijdens deze opnamen en schakelde ook over op de mechanische sluiter met 12 fps wanneer hij zijn sterren verlichtte met zes flitslampen.
De beste Canon-camera's voor het maken van video's
Mooi compact
"Als ik een opname moet verlichten, weet ik dat ik in nu in een hybride ruimte kan werken en toch twee bestanden van erg hoge kwaliteit kan gebruiken", zegt Keith. "Dat is voor mij een droom, want vroeger moest ik meerdere typen apparatuur meesjouwen om voorbereid te zijn op allerlei mogelijke scenario's tijdens opnamen. De EOS R5 C is een grote stap vooruit wat betreft het gewicht van de uitrusting.
Voor de toekomst komt Keith tot de volgende conclusie: "Ik werk vaak in afgelegen gebieden en je moet dan zelf je eigen apparatuur meenemen. Ik gebruik de camera voor mijn werk en het laatste wat ik wil doen is een heleboel apparaten meesjouwen, dus dit ding gaat zeker van pas komen."
Gerelateerde artikelen
Een cinematografische reisfilm maken met de EOS R5 C
Hoe filmmaker Kevin Clerc vanuit een uniek perspectief Madeira in beeld bracht met Canon's volledig uitgeruste hybride camera.
Epische landschappen, adrenaline… en 'een waanzinnige sport'
Ontdek hoe regisseur Regan Hall de extreme sport basejumpen vastlegde met Canon Cinema EOS-camera's.
Videospecificaties EOS C70 vs EOS R5 C vs EOS R5
Drie compacte, maar krachtige tools voor filmmakers. Maar hoe verhouden hun videofuncties zich tot elkaar en welke van de twee voldoet het beste aan jouw behoeften?
Filmen in 8K en 4K met de EOS R5 C en EOS R5
Martin Bissig, Ivan D'Antonio en Kevin Clerc vertellen over hun ervaringen met het opnemen van full-frame video met de 8K-camera's van Canon.