"Ik ben geen typische actiesportfotograaf. Ik zou mezelf eerder een kunstzinnige actiesportfotograaf noemen", vertelt Canon Ambassador Lorenz Holder. "Iemand vroeg me eens wat de perfecte actiesportfoto is. Voor mij is het een foto die mensen aan de muur hangen, zelfs als de atleet er niet op staat. Als je een geweldige omgeving creëert en ook een atleet op de foto krijgt, heb je volgens mij de perfecte actiefoto."
Lorenz staat bekend om zijn scherpe lijnen en poëtische architectuur- en landschapsscènes, waaraan de dramatiek van actiesport is toegevoegd. Zijn portfolio barst van het spektakel: foto's van skateboarders die midden in pittoreske meren hun trucs doen, BMX-rijders die balanceren op beeldhouwwerken, snowboarders die boven scherpe witte bergtoppen uitspringen en nog veel meer. Commerciële klanten zoals sportmerken en autofabrikanten zijn onder de indruk van zijn frisse stijl. Dit heeft geleid tot interessante projecten over de hele wereld.
Toen hij toevallig op internet een foto van een viaduct tegenkwam, compleet met concentrische vormen die een optische illusie vormen, werd zijn interesse onmiddellijk gewekt. "Ik vond het gewoon fantastisch, omdat het zo surrealistisch was en bijna gemanipuleerd leek. Wanneer je er een paar seconden naar kijkt, begrijp je wat er gebeurt. Het bleef door mijn hoofd spoken en ik wist dat ik daar iets moest fotograferen."
De brugsteunen van het Balcombe Viaduct in West Sussex in Engeland hebben de vorm van kleine halfpipes, dus de perfecte plek voor een skateboarder. Door de laaghangende zon had Lorenz verwacht dat de zon één kant van de bogen zou verlichten, waardoor een opvallend patroon zou ontstaan. "Ik heb de hoeken bestudeerd en een indeling gemaakt van hoe ik de foto's voor ogen had", zegt Lorenz. "Meestal heb ik al precies in mijn hoofd hoe de foto eruit moet komen te zien. De camera's en lenzen zijn het gereedschap waarmee alle puzzelstukjes op hun plaats worden gelegd."
Met de hulp van de toonaangevende Duitse skateboarder en Red Bull-sporter Vladik Scholz, een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (dat nu is vervangen door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) wist Lorenz de foto te realiseren die hij in zijn hoofd had.
ARTIKEL
Het verhaal achter de architectonische actiefoto van Lorenz Holder
Twee uitdagingen
Twee jaar nadat hij voor het eerst een foto van het viaduct had gezien, ging Lorenz naar Engeland. "We hadden twee uitdagingen", zegt Lorenz. "De eerste was of het mogelijk was om op de bogen te skaten. De tweede was technisch: ik wilde de bogen scherp houden, dus moest ik een groot diafragma gebruiken. We maken actiesportfoto's, dus had ik ook een korte sluitertijd nodig. Als je een groot diafragma en een korte sluitertijd hebt, moet je de ISO verhogen. Het was een dunne lijn tussen korrel, scherptediepte en sluitertijd." Hij had twee dagen de tijd, maar er was slechts één foto die hij echt wilde maken.
Zijn uitrusting was een Canon EOS 5D Mark IV, met zowel een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens als een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-lens om actie vast te leggen over de hele diepte van het viaduct bij verschillende brandpuntsafstanden.
Heb je Canon-apparatuur?
"De 70-200 mm zit altijd in mijn tas en is een geweldige lens voor elke actiesportfotograaf. Ik heb dit objectief al 10 jaar in huis en het werkt nog steeds perfect. Het is een meesterwerk", zegt de Duitse fotograaf. "De 200-400 mm had ik bij me voor het geval ik een foto kon maken langs alle bogen, op 400 m afstand, en een zeer lange lens nodig had met een diafragma van f/4 om voldoende licht te krijgen. Daarnaast had ik de Canon EOS 5D Mark IV, vanwege de uitstekende ISO-prestaties en het grote dynamische bereik."
Toen het tweetal aan de slag ging, bleek dat de hellingen moeilijker waren om op te skaten dan verwacht, zelfs voor de beste skateboarder van Duitsland. Door deze kleine speelruimte wist het tweetal niet zeker of Vladik op de overgang kon skaten, maar terwijl hij de ongebruikelijke locatie onder de knie kreeg, groeide zijn zelfvertrouwen en begon hij trucs toe te voegen. Ondertussen moest Lorenz, die liever niet in de burst-modus fotografeert, zijn reacties nauwkeurig timen om bewegingen met één klik vast te leggen.
Lorenz wilde natuurlijk licht om de rondingen aan de linkerkant van de onderste bogen van het viaduct te verlichten, zodat de symmetrie werd benadrukt. Dit betekende dat de zon laag moest staan en er slechts weinig tijd was om de foto vast te leggen voordat de zon te laag hing. Toen het licht in eerste instantie te fel bleek, experimenteerde hij met het positioneren van zijn onderwerp aan het uiteinde van het viaduct, waarbij hij opnamen maakte met zijn Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1,4x-lens. Hij verklaart zijn keuze voor een teleobjectief: "Met een teleobjectief verdwijnt de scherptediepte van het veld en duw je de bogen naar elkaar toe. Dat zorgt voor een surrealistisch gevoel bij de foto."
Naarmate het licht zachter werd, begon de visie van Lorenz voor de foto zich uit te kristalliseren. Toen Vladik een rood sweatshirt aantrok om op te vallen tegen de achtergrond, stapte Lorenz over op de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens.
De juiste foto maken
"Ik zag het licht in die tunnel, met kleine schaduwen op elke boog, en toen deed Vladik zijn truc daar. Dat was een geweldig gevoel", vertelt Lorenz. "Ik wist dat dit de foto was, omdat de truc precies goed was en het licht perfect, met dunne stralen van opzij. Ik overwoog of er iets beter kon: een andere positie, ander licht, maar toen ik de foto zag, wist ik dat we klaar waren."
Lorenz heeft de foto gemaakt met 1/800 sec, f/8 en ISO2500 en heeft de dynamische kickflip van Vladik vastgelegd tegen de door de zon verlichte bogen. "Ik denk dat alles precies goed was: de skater is scherp, de scherptediepte is goed en de korrel is volkomen acceptabel. Ik gebruikte de 70-200 mm, omdat dat mijn favoriete lens is. Hier gebruikte ik 110 mm, wat precies de juiste brandpuntsafstand was voor dit type framing. Met het diafragma op f/8 had ik genoeg scherptediepte om alle bogen scherp te stellen. De truc blijft scherp dankzij een korte sluitertijd.
Landschappen vol adrenaline
"Mijn doel is altijd mijn camera te gebruiken om de foto te maken die ik in gedachten heb, maar het is toch ook een kwestie van geluk. Ik ben meer dan tevreden over hoe alles samenkwam en dat we eindelijk de foto hebben die ik al zo lang in gedachten had."
Dit soort foto's kun je maken dankzij de technische vooruitgang, zegt Lorenz. "Nog maar een paar jaar geleden was deze foto niet mogelijk. Als je de ISO had verhoogd, had je zo veel korrel in de foto gekregen dat het er niet meer goed uitzag. Je kunt een viaduct niet verlichten, dus had je concessies moeten doen aan de scherptediepte.
"Wat ik echt goed vind aan de Canon EOS 5D Mark IV is het ongelofelijke dynamische bereik. Aan de linkerkant van de afbeelding hadden we hard zonlicht, maar ook mooie zwarte schaduwen langs de donkere randen. Ik kon bijna alle details van de stenen herstellen. We moesten de ISO verhogen en de resultaten zijn verbluffend - er zit bijna geen korrel op."
Met camera's als de Canon EOS R6 en EOS R5 die hij ook gebruikt, is zelfs nog meer mogelijk. "Als ik door een camera met een spiegel kijk, zie ik de echte wereld. Maar als ik door een EOS R System-zoeker kijk, kan het uitzicht helderder zijn dan de echte wereld," vertelt Lorenz. "Dat betekent dat je meer in het donker ziet. Je ziet de compositie beter en kunt makkelijker scherpstellen. Dat is een belangrijke stap voorwaarts: in het donker kunnen zien zonder alles te hoeven verlichten.
"Gewoonlijk gebruik ik nooit automatische scherpstelling als ik actiesporten fotografeer, omdat ik weet waar de sporter zal zijn. Ik stel altijd vooraf scherp op dat punt. Het is lastig als ik niet weet waar de sporter zal zijn, maar met het autofocussysteem van de EOS R6 of EOS R5 kan ik mijn kadrering selecteren en absoluut zeker weten dat de sporter er scherp op staat. Ik vertrouw er blind op."
Hoewel Lorenz zijn visie met deze foto heeft gerealiseerd, blijft het zijn missie om de grenzen op het gebied van fotografie te verleggen. "Ik ben altijd op zoek naar de perfecte foto. Soms kan ik 's nachts niet slapen omdat ik aan foto's denk. Dat is mijn drijfveer. Het is een verhaal dat nooit eindigt."
De uitrusting van Lorenz Holder
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera's
Canon EOS 5D Mark IV
De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder. "Ik had de Canon EOS 5D Mark IV vanwege de uitstekende ISO-prestaties en het grote dynamische bereik", aldus Lorenz.
Canon EOS R5
Een nieuwe benadering van systeemcamera's. De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je fotografie en filmproductie radicaal veranderen. Lorenz: "Ik ben actiefotograaf, dus die snelle framerates zijn ideaal voor mij."
Lenzen
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM
De opvolger van het favoriete objectief van Lorenz is een telezoomobjectief met snel diafragma, dat ervoor gemaakt is om zelfs onder de meest uitdagende omstandigheden goed te presteren. Lorenz zegt: "Het geeft je heel veel flexibiliteit. 70mm is behoorlijk groot voor mij en met de 200mm-zoom kun je het perspectief voor landschappen goed comprimeren."
Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x
Een professioneel 200-400 mm f/4-objectief met ingebouwde 1,4x-extender die de brandpuntsafstand vergroot tot 280-560 mm. Lorenz had deze lens meegenomen omdat dit "een echt lange lens is met een diafragma van f/4 om genoeg licht binnen te krijgen".
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
Een nieuw perspectief op landschapsfotografie
Drie totaal verschillende fotografen laten zien hoe je jouw landschapsfoto's kunt laten opvallen door het inzetten van ongebruikelijke hoeken, vreemde locaties en creatieve technieken.
-
ARTIKEL
De beste Canon-kit voor architectuurfotografie
Fotograaf Fernando Guerra en Mike Burnhill van Canon delen deskundig advies over de beste Canon-objectieven en -camera voor architectuurfotografie.
-
ARTIKEL
Bevriezen van snel bewegende actie met de Speedlite EL-1
Actiesportfotograaf Dave Mackison deelt het verhaal achter de eerste professionele shoot met de krachtige en lichte professionele flitser van Canon.
-
ARTIKEL
Young Photographer: sportfotografie leren
Tijdens een fotosessie met Getty Images en Canon werken twee fotografen samen om de passie en het doorzettingsvermogen van amateursporters vast te leggen.