FILMMAKING

Perfecte partners: ideale cameracombinaties

Hoe kies je de beste B-camera voor gebruik in combinatie met je Cinema EOS-A-camera? Op welke functies moet je letten? Filmmakers en Canon-experts geven je tips.
Alex Wykes met volledige Canon EOS-1D X Mark III-opstelling op een besneeuwde bergtop in Rusland.

Filmmaker Alex Wykes combineerde twee complementaire Canon-camera's op een heliski-shoot op het bergachtige schiereiland Kamtsjatka in Oost-Rusland: een Canon EOS C300 Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III) en een volledig uitgeruste Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-lens. © Richard Walch

In een ideale wereld zouden alle professionele filmmakers bij elke shoot een hoofdcamera en een identieke B-camera hebben — beide op dezelfde manier ingesteld, met dezelfde lenzen en codecs, voor naadloze integratie. In werkelijkheid is het soms niet mogelijk om te filmen op twee hoogwaardige filmcamera's van Canon. Dus als één camera gewoon niet genoeg is, wat zijn dan de alternatieven? Het kiezen voor een andere B-camera binnen de Canon-serie maakt het niet alleen mogelijk om een consistente look te behouden, maar biedt ook duidelijke voordelen, zoals een kleiner formaat, verschillende framerates en verbeterde mogelijkheden bij weinig licht.

Brett Danton is een commerciële filmmaker die reclames heeft gemaakt voor luxe autofabrikanten, waaronder de advertentie voor de Jaguar F-PACE. Hij filmt met een Canon EOS C500 Mark II en gebruikt een Canon EOS-1D X Mark III als B-camera. De EOS-1D X Mark III is ook een veelzijdige B-camera gebleken voor documentairemaker Alex Wykes, die deze koppelt aan een Canon EOS C300 Mark II-filmcamera op shoots van de bergen van Rusland tot de Kalahari-woestijn. En cameraman bij documentaires Dan Lightening — die muziekvideo's heeft gemaakt voor de broers Gallagher, Nile Rodgers en Jamiroquai, evenals advertenties voor toonaangevende merken — filmt met een Canon EOS C200, die naadloos samenwerkt met zijn Canon EOS 5D Mark IV.

Hier bespreken de drie filmmakers hun favoriete combinaties van Canon-camera's en de voordelen van het koppelen van modellen met compatibele lenzen en codecs tijdens hun veeleisende shoots.

Twee personen staan in een vallei en kijken naar het Balcombe-viaduct in West Sussex, Engeland.

Het Balcombe-viaduct in West Sussex, Engeland: de dramatische setting voor Dan Lightenings skateboardshoot, gefilmd met een Canon EOS C200 als A-camera en een Canon EOS 5D Mark IV als B-camera. © Dan Lightening

Een Canon EOS 5D Mark IV op een statief met daarachter een Canon EOS C200 op de grond geplaatst, vlak voor een van de bogen van het Balcombe-viaduct.

Het team zette de Canon EOS C200 op een statief en bevestigde de EOS 5D Mark IV op een gemotoriseerde gimbal, die ze de snelheid gaf die ze nodig hadden om niet alleen de skate-actie vast te leggen, maar ook het prachtige landschap rond het viaduct. © Dan Lightening

1. Een consistente esthetiek

Het kan lastig zijn om een consistente look te houden als je opnamen maakt op verschillende modellen. Maar in plaats van uren aan kleurgradaties te besteden om beelden van verschillende camera's te matchen, kun je met twee Canon-camera's beelden vastleggen met dezelfde look en kleurweergave.

Toen Dan Lightening skateboarder Vladik Scholz bij het Balcombe-viaduct in West Sussex filmde, kon hij zijn opnamen verrassend eenvoudig matchen – ondanks dat hij in Cinema RAW Light filmde op de Super 35mm Canon EOS C200 en in een standaard non-log codec op de full frame Canon EOS 5D Mark IV.

"De beelden konden perfect worden gecombineerd", legt hij uit. "De EOS 5D Mark IV heeft een heel fraaie 30,4 Megapixel CMOS-sensor. Als je de juiste belichting kiest en opnamen maakt in omgevingen die de uitersten niet te veel opzoeken, krijg je prachtige foto's — en je hebt genoeg om het tijdens de kleurcorrectie te kunnen aanpassen."

Hybride EOS-camera’s zoals de Canon EOS R5 en EOS R6 Mark II zijn zelfs nog veelzijdiger bij gebruik als B-camera naast een grotere Cinema EOS-A-camera. Niet alleen hebben ze een full-frame CMOS-sensor van de volgende generatie, ze bieden ook 10-bits RAW-video-opname tot 6K (op een extern opnameapparaat op de EOS R6 Mark II) of 8K (op de EOS R5), evenals 10-bits H.265 met Canon Log 3. Deze professionele opnamemogelijkheden maken het nog makkelijker om beelden te combineren met die van Cinema EOS-camera’s.

De Canon EOS R5 C biedt ultiem gebruiksgemak. Het is de meest compacte Cinema EOS-camera, gebaseerd op de EOS R5, maar dan met een uitgebreid aantal speciale functies, waaronder drie Cinema RAW Light-opties, XF-AVC-opname-indeling, ondersteuning voor Look-bestanden, een waveform monitor en meer.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

"Omdat dit een Cinema EOS-camera is, ondersteunt hij ook Super 35mm- en Super 16mm-opnamen", legt Aron Randhawa, Product Marketing Specialist bij Canon Europe, uit. "Dat je van full-frame naar Super 35mm kunt gaan is handig omdat je direct de beeldhoek kunt matchen met die van een Canon EOS C300 Mark III of bijvoorbeeld een EOS C70. Met de 8K full-frame sensor krijg je nog steeds een 5,9K-resolutie, ook bij Super 35mm."

Een man buigt naar voren met een Canon EOS R6 Mark II om video-opnamen te maken van een meisje dat een scherpe bocht maakt met haar fiets.

De Canon EOS R6 Mark II heeft digitale focus breathing-correctie, die het focus breathing-effect op objectieven tegengaat wanneer dit niet optisch wordt onderdrukt. "Dat betekent dat beelden die op een B-camera zijn gemaakt waarop een betaalbaarder objectief is bevestigd, meer natuurlijk kunnen worden gecombineerd met de beelden van een A-camera met bijvoorbeeld een Cine Prime-objectief", zegt Mike Burnhill van Canon Europe.

Het scherm aan de achterzijde van de Canon EOS-1D X Mark III wordt bediend door een persoon met handschoenen aan in een sneeuwlandschap.

Het grote scherm aan de achterzijde van de weerbestendige Canon EOS-1D X Mark III was van onschatbare waarde voor het maken van opnamen tijdens de bergshoot. © Richard Walch

2. Flexibiliteit bij de nabewerking

Als je in Log Gamma opneemt met je A-camera voor een optimaal dynamisch bereik en flexibiliteit bij het bewerken, is het logisch dat je B-camera hetzelfde doet. Canon Log-opties worden ondersteund door zowel Canon Cinema EOS-camera’s als hybride EOS-camera's – en als twee camera's gebruikmaken van hetzelfde bestandstype biedt dit voordelen voor de workflow.

Canon Log is ontworpen om een groter dynamisch bereik te bieden, waardoor het verlies van details in de donkerste en helderste delen van het beeld tot een minimum wordt beperkt. De technologie kwam volledig tot haar recht tijdens de heliski-shoot van Alex Wykes op het bergachtige schiereiland Kamtsjatka in Oost-Rusland. Hij zette de robuuste Canon EOS-1D X Mark III in naast een Canon EOS C300 Mark II-filmcamera.

"De H.265-codec is echt goed en werkt heel goed bij kleurgradaties, maar we doen documentaires, dus we gaan er niet echt diep op in — het is allemaal heel natuurlijk", zegt hij. "Er is veel contrast en licht bij het fotograferen in de sneeuw, dus je krijgt veel reflecties."

Volgens Brett is voor ultieme flexibiliteit en kwaliteit niets beter dan opnamen maken in RAW. "Filmen in RAW is als het maken van een digitaal negatief. Ik maak opnamen in Cinema RAW Light op de Canon EOS C500 Mark II en ik kan ook in RAW filmen op de EOS-1D X Mark III."

Ondanks de verschillende bestandsindelingen kunnen de beelden probleemloos worden samengevoegd. "Het kostte me waarschijnlijk vijf minuten om het voor elkaar te krijgen", zegt Brett. "Het mooie van RAW is dat je tijdens de nabewerking kunt beslissen wat je er mee wilt doen."

De Canon EOS R6 Mark II kan net als de EOS-1D X Mark III ook volledige RAW-opnamen maken. "Hij kan 10-bits 6K RAW uitvoeren in ProRes via de HDMI-aansluiting naar een extern Atomos Ninja V+-opnameapparaat", legt Mike Burnhill, Senior Product Marketing Specialist bij Canon Europe, uit. "Dat produceert een groter bestand, maar wel een dat voor veel gebruikers makkelijker te bewerken is omdat het goed in bestaande workflows en software zoals Adobe Premiere past zonder dat daarvoor aparte plug-ins nodig zijn. Het geeft je nog steeds de mogelijkheid om witbalans, belichting en andere parameters aan te passen."

Voor nog meer flexibiliteit biedt de Canon EOS R5 een reeks opties voor RAW-video-opnamen, waaronder 8K 30p 12-bits RAW intern op een CFexpress-kaart. Hij biedt ook ondersteuning voor externe opname op een Atomos Ninja V+ voor 10-bits ProRes RAW 8K 30p of 12-bits 5K 60p ProRes RAW na 1,6x bijsnijden.

Interne 12-bits RAW-opname op een CFexpress-kaart is ook mogelijk met gebruik van Cinema RAW Light op de Canon EOS R5 C, wat hem tot een perfecte B-camera maakt voor gebruik met de EOS C500 Mark II. De EOS R5 C biedt drie opties voor Cinema RAW Light-opname – Light, Standard en High Quality – zodat je meer flexibiliteit hebt voor verschillende workflows. Net als de EOS R5 kan hij 10-bits 8K ProRes RAW met 30p naar een Atomos Ninja V+ uitvoeren via HDMI.

Filmmaker Kevin Clerc staart geconcentreerd naar de achterkant van een Canon EOS R5 C-camera op een statief.

Canon EOS C70 vs Canon EOS R5 C vs EOS R5: videospecificaties vergeleken

Drie compacte en krachtige camera's met een RF-vatting voor video, maar welke past bij jou?

De EOS R5 C, EOS R5 en EOS R6 Mark II zijn praktische B-camera-opties voor producties waarvoor geen RAW-workflow vereist is. Alle drie de camera’s kunnen opnamen maken in Canon Log 3 tot 10-bits, met alle voordelen die dit biedt voor het maximaliseren van het dynamisch bereik in uitdagende lichtomstandigheden en kleurcorrectie in de nabewerking.

Alex Wykes houdt een Canon Cinema EOS-camera tegen zijn borst en filmt fotograaf Marina Cano terwijl zij opnamen maakt van een stokstaartje in een boom.

Alex combineerde ook een Canon EOS C300 Mark II als A-camera met een Canon EOS-1D X Mark III als B-camera tijdens een shoot in de Kalahari-woestijn met natuurfotograaf Marina Cano. © Platon Trakoshis

Camera-operator Bosie Vincent draagt een op een statief bevestigde Canon EOS-1D X Mark III onder zijn arm terwijl hij over een weg in de woestijn loopt.

Het team wilde graag beelden vastleggen die Marina en haar onderwerpen in hetzelfde frame lieten zien. Bosie Vincent bediende de tweede camera tijdens de shoot. © Platon Trakoshis

3. Naadloze compatibiliteit met lenzen

Het heeft duidelijke voordelen als dezelfde lenzen op beide camera's kunnen worden gebruikt. Je hoeft niet in extra lenzen te investeren, en je uitrusting is compacter. Op zowel de berg- als de woestijnshoot merkte Alex dat het wisselen van hetzelfde objectief tussen de Canon EOS C300 Mark II en de Canon EOS-1D X Mark III meer flexibiliteit bood.

De Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-lens verlengt de brandpuntsafstand van de full frame DSLR naar 560 mm, en die van de Super 35mm-filmcamera tot iets minder dan 900 mm. "Een lange brandpuntsafstand is belangrijk voor het fotograferen van wilde dieren, en ook in de sneeuw, omdat je de andere kant van een vallei moet filmen", legt Alex uit.

Dan ging een stapje verder door een selectie Canon Cine Prime-, EF Prime- en EF Zoom-lenzen te gebruiken tijdens zijn skateboardshoot. "We gebruikten een echte mix van lenzen", zegt hij. "We gebruikten voornamelijk een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM- [nu opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM], een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM- en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM- objectief op de EOS 5D Mark IV, en een mix van zoom- en prime-objectieven op de EOS C200. Dat biedt veel flexibiliteit."

De EOS C70EOS R5 C, EOS R5 en EOS R6 Mark II zijn alle uitgerust met de Canon RF-vatting. Deze heeft een 12-pins aansluiting, wat snellere communicatie mogelijk maakt tussen de body en het objectief vergeleken met de 8-pins EF-vatting. Dit verbetert niet alleen de autofocus- en beeldstabilisatieprestaties van de camera, maar maakt het voor filmmakers ook mogelijk te werken met de snelle, scherpe en unieke RF-objectieven.

EF-objectieven zijn ook compatibel met de RF-vatting via een reeks verschillende EF-EOS R-vattingadapters, waaronder een met de mogelijkheid tot bevestiging van een drop-in Variable ND- en polarisatiefilter. "Dit betekent dat je een Cine Prime- of Flex Zoom-objectief met EF-vatting van een Canon EOS C500 Mark II kunt halen en deze kunt bevestigen op een EOS R5 C. Je kunt zo profiteren van volledige compatibiliteit plus ND-controle", zegt Aron.

Filmset met grijs-witte meubels met een Technocrane-opstelling waarmee van bovenaf kan worden gefilmd.

Brett Danton gebruikte een Technocrane om een Canon EOS C500 Mark II over deze meubelset te laten vliegen, maar het kan tijdrovend zijn om de camera weer te verwijderen voor close-ups. Een Canon EOS-1D X Mark III gemonteerd op een handheld gimbal was de ideale B-camera.

Een man kruipt door het gras terwijl hij filmt met een Canon EOS R6 Mark II.

De Canon EOS R6 Mark II en EOS R5 C maken beide gebruik van thermische regulering om langere opnametijden mogelijk te maken. De EOS R5 C heeft een actief koelsysteem, terwijl de DIGIC X-processor van de EOS R6 Mark II extra warmtebesparend is.

4. Foto's die met grotere camera's onmogelijk zijn

Als je een compactere B-camera kiest, kun je deze plaatsen op plekken die je grotere hoofdcamera mogelijk niet kan bereiken, zodat je opnamen kunt maken die anders onmogelijk zijn. Kleinere B-camera's zijn ook beter geschikt voor gebruik met een gemotoriseerd gimbal-systeem. Beide factoren speelden een rol bij Bretts beslissing over welke camera's hij zou gebruiken voor een advertentie voor een fabrikant van luxe meubels.

Met de compactere vorm en het variangle touchscreen is de Canon EOS R5 C een Cinema EOS-camera die kan worden gebruikt om opnamen vanuit creatieve hoeken te maken in zeer kleine ruimtes zonder verlies van controle en kwaliteit. "Het kan zijn dat je opnamen wilt maken in een auto of kleine kamer", geeft Aron als voorbeeld. "Door een groothoekobjectief zoals de Canon RF 16mm F2.8 STM te bevestigen op de EOS R5 C, kun je met de full-frame 8K-sensor van de camera de hele scène vastleggen, terwijl je tegelijkertijd het gemak hebt van de lichte en compacte body die in die kleine omgeving past."

De camera heeft ook 5-assige elektronische IS die op een gecoördineerde manier samenwerkt met ondersteunde IS-objectieven waardoor je ook vanuit de hand vloeiende beelden kunt maken alsof ze met een gimbal zijn gemaakt. Zowel de Canon EOS R5 als de EOS R6 Mark II gebruiken een combinatie van IBIS (In-Body Image Stabilisation), IS in het objectief en Movie Digital IS, waardoor ze buitengewoon stabiel videobeeld leveren, ook als je op pad bent.

Een Canon EOS R5 C geplaatst op een statief. Op de achtergrond staat een andere, grotere Canon Cinema EOS-camera, eveneens op een statief.

"Het gaat niet alleen om het compatibel zijn van objectieven, gammacurves of kleurverwerking, een B-camera moet ook gemakkelijk in gebruik zijn", legt Aron uit. "Wat de Canon EOS R5 C uniek maakt is het feit dat hij dezelfde professionele opname-indelingen en softwarefuncties biedt als een grotere Cinema EOS-camera, maar dan, voor het eerst, in een lichte en ultracompacte vorm."

Een man zit op de grond met een koptelefoon rond zijn hals en sluit deze aan op een Canon EOS R6 Mark II waaraan aan de bovenzijde reeds een microfoon is bevestigd.

"De Detect Only AF van de Canon EOS R6 Mark II is een verdere ontwikkeling van de Face Only AF op de EOS C70", legt Mike uit. "Met de EOS C70 kun je alleen op een persoon scherpstellen, en als deze uit het frame verdwijnt blijft de scherpstelling precies zoals die was op het laatste moment dat de persoon nog in beeld was. Detect Only AF op de EOS R6 Mark II werkt op precies dezelfde manier, maar dan niet alleen met mensen maar ook met vliegtuigen, treinen, paarden, katten, honden en vogels."

5. Bekende functies

De consistentie in de kleurverwerking, optische kwaliteit en opnameformaten maakt het mogelijk een naadloze look te creëren met diverse combinaties van Canon-A/B-camera's. Hiernaast verschijnen andere functies die filmmakers eerder alleen zagen op Cinema EOS-camera’s nu ook op Canon's EOS R System-camera’s, waardoor intuïtieve controle mogelijk wordt, ook bij het wisselen van camera’s.

De EOS R6 Mark II bijvoorbeeld is uitgerust met een Multi-Function Shoe die compatibel is met accessoires voor professioneel filmmaken zoals XLR-adapters en digitale microfoons. Dit is een functie die hij deelt met de EOS R5 C.

Beide camera’s beschikken bovendien over opties voor monitoring van valse kleuren en autofocus die je ook ziet op grotere Cinema EOS-camera’s. De EOS R5 C heeft Face Only- en Face Priority-herkenning met een Dual Pixel Focus-Guide voor nauwkeurig handmatig scherpstellen, terwijl de EOS R6 Mark II de Face Only-herkenning naar een hoger niveau tilt door het te combineren met de onderwerptracking van de camera. Detect Only AF stelt niet opnieuw scherp op de achtergrond als het ingestelde onderwerp – of dit nu een vliegtuig, trein, dier of persoon is – plotseling het frame verlaat.

"De EOS R5 C heeft bovendien hetzelfde menusysteem dat wordt gebruikt in de hele Cinema EOS-serie. Iedereen die dus al een Canon EOS C500 Mark II, EOS C300 Mark III of EOS C70 gebruikt, zal intuïtief kunnen navigeren door het menu", zegt Aron.

"Hij heeft bovendien speciale tijdcodeaansluitingen, wat betekent dat je de EOS R5 C kunt synchroniseren met je A-camera en met externe audioapparatuur", voegt Aron eraan toe. "De camera heeft ook een waveform monitor, indicatie van valse kleuren, en sluiterhoek, wat alle standaardvereisten zijn in de filmindustrie. Het kan verwarrend zijn te moeten werken met sluiterhoek op een A-camera en vervolgens met sluitersnelheid op de B-camera. De passende sluiterinstellingen maken het je een stuk gemakkelijker."

6. Meer opnameopties

Een zoektocht naar een B-camera is een kans om potentiële hiaten in je uitrusting op te vullen. Je kunt een full frame camera overwegen als aanvulling op je Super 35mm, of zoeken naar een camera die opnamen maakt met een hogere framesnelheid of beter presteert bij weinig licht. Zoek een model dat iets biedt wat je A-camera niet biedt, zodat het een integraal onderdeel van je uitrusting wordt.

Opname met hoge framerate is op de Canon EOS C70, EOS R5 C en EOS R5 beschikbaar voor filmen in super slow motion waarbij alle drie de camera’s kunnen opnemen in 4K tot maximaal 120 fps. De EOS R6 Mark II kan 180 fps aan in Full HD, en biedt slow motion-opnamen op 1/6 in plaats van de reguliere 1/4 van de snelheid.

Voor Alex voegt de Canon EOS-1D X Mark III waardevolle extra opties toe als aanvulling op zijn werkpaard, de EOS C300 Mark II. "De EOS-1D X Mark III biedt functies als super slow motion in HD, wat ideaal is voor het snel maken van socialmedia-opnamen die niet in 4K hoeven te zijn", zegt hij. "De camera kan ook video in RAW opnemen voor wanneer we promo's en commerciële opnamen maken, en de full frame sensor is geweldig bij weinig licht. Een andere B-camera heeft echt nut."

Adobe en Adobe Premiere zijn geregistreerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Adam Duckworth and Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro