Het is alweer een decennium geleden dat Canon's Cinema EOS System zijn debuut maakte. Voortbouwend op de populariteit in de filmindustrie van de vooruitstrevende Canon EOS 5D Mark II DSLR werd het baanbrekende cinema-camerasysteem ontworpen. Dit nieuwe systeem is speciaal ontwikkeld voor sublieme filmische beelden en om filmmakers ongekende creatieve vrijheid te geven.
En dat is precies wat de eerste Cinema EOS-camera deed. Met zijn compacte, modulaire constructie was de Canon EOS C300 eenvoudig te integreren in een uiteenlopende reeks producties. Bovendien was de camera uitgerust met een scala aan Canon-videotechnologieën, waaronder een 8,3 Megapixel Super 35mm CMOS-sensor die speciaal voor video was ontworpen en Canon Log Gamma voor een flexibeler workflow.
ARTIKEL
Een decennium Canon Cinema EOS
Tevens werd een reeks speciale CN-E-cinema-objectieven voor het nieuwe systeem geïntroduceerd. Canon houdt zich al sinds 1969 bezig met de ontwikkeling van cinema-objectieven. De moderne CN-E-prime- en -zoomobjectieven zijn echter speciaal ontwikkeld voor de hoge resolutie en het dynamisch bereik die de hedendaagse cinematografen vereisen.
Sinds de introductie van het Cinema EOS System heeft Canon de filmindustrie keer op keer van nieuwe innovaties voorzien. Zo werd de AF-technologie die bekendstaat als Dual Pixel CMOS AF bijvoorbeeld oorspronkelijk ontwikkeld voor Cinema EOS en in 2013 voor het eerst toegepast in de Canon EOS 70D. Later werd bekendgemaakt dat ook de oorspronkelijke EOS C300 en EOS C100 optioneel Dual Pixel CMOS AF-upgrades zouden krijgen. Dual Pixel CMOS AF met gezichtstracking werd mogelijk met de introductie van de EOS C300 Mark II.
Canon Cinema RAW Light, dat in de Canon EOS C200 werd geïntroduceerd, maakte opnemen in RAW efficiënter dan ooit. De EOS C300 was de eerste camera met Canon Log, dat het dynamisch bereik sterk vergrootte zonder gevolgen voor de bestandsgrootte. Naarmate sensoren gevoeliger werden, kon Canon een nog groter dynamisch bereik vastleggen, zodat de eerste Canon Log-curve evolueerde naar Log 2 en daarna naar Log 3. De toonaangevende DGO-sensors, die voor het eerst in de EOS C300 Mark III werden toegepast en die ook in het nieuwste model van Canon, de EOS C70, zijn gebruikt, maken het mogelijk om het dynamisch bereik uit te breiden tot meer dan 16 stops en leveren prachtig HDR-beeldmateriaal op.
Regisseur Regan Hall begon in 2012 commerciële opdrachten te filmen met de oorspronkelijke Canon EOS C300. "Ik vind het geweldig om de ontwikkeling van Canon's technologie van de afgelopen 10 jaar te zien", zegt hij. "Dat ik met een compacte camera in 8K kan filmen met Canon's prachtige cinema-objectieven laat zien hoe ver de technologie is gekomen."
Heb je Canon-apparatuur?
Ter gelegenheid van 10 jaar Cinema EOS brengen we 10 filmmakers voor het voetlicht die met Canon's baanbrekende technologie prachtig genreoverstijgende werk hebben geproduceerd.
1. Beelden maken die de wereld kunnen veranderen
Nadat de Britse documentairemaakster en fotojournalist Alice Aedy in 2015 de foto zag van het aangespoelde lichaam van het driejarige Syrische vluchtelingetje Alan Kurdi op een Turks strand, nam ze het levensveranderende besluit om "op een of andere manier te gaan helpen". Migratie, vrouwenrechten en klimaatrechtvaardigheid vormen nu het hoofdthema van Alice' werk, terwijl ze bovendien is overgestapt van fotografie naar filmen.
Van een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) stapte ze over naar filmen met een Canon EOS C300 Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III). Vervolgens gebruikte Alice de EOS C70 in combinatie met Sumire Prime-objectieven om met een compacte uitrusting hoogwaardige filmbeelden te maken. Ze vertelt hoe haar eerste Cinema EOS-camera haar een nieuwe focus gaf bij het verslaan van cruciale reportages op humanitair gebied en milieugebied.
Lees meer over de missie van Alice om een verschil te maken
2. Ontdek de magie van Canon's cinema-objectieven
Al vanaf het begin van zijn 25 jaar lange loopbaan is Canon de eerste keus van de bekroonde cinematograaf Martin Christ en hij heeft bij allerlei verschillende producties met Cinema EOS-camera's gewerkt.
Daarnaast heeft Martin in zijn werk een groot aantal Canon CN-E-objectieven gebruikt, van de CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S servozoom voor het snelle, flexibele werk tot de CN-E14mm T3.1 L F en CN-E135mm T2.2 L F cinema-primes. "Voor het filmen van bioscoopfilms doe ik het vooral omdat het prachtige huidtinten oplevert. De CN-E Prime-objectieven creëren heel zachte tinten die goed in balans zijn, over het hele diafragmabereik", aldus Martin.
Lees meer over Martins leven met Canon-cinema-objectieven
3. Basejumpers filmen met de Canon EOS C300 Mark III
Een filmische beeldkwaliteit en compacte afmetingen waren twee kenmerken waar regisseur Regan Hall en DoP Marek Klucar naar zochten in een camera om een documentaire over wingsuit basejumping mee op te nemen.
Aanvankelijk kozen ze voor de Canon EOS C500 Mark II vanwege de full-frame sensor en Dual Pixel CMOS AF. Vervolgens werden een Canon EOS C300 Mark III en eenCanon EOS R5 aan de uitrusting van het team toegevoegd, met als doel "filmische beelden te maken in de snelle en flexibele documentairestijl". Uiteindelijk werd de EOS C300 Mark III de primaire body van het team, vaak in combinatie met een Canon CN-E30-105mm T2.8 L S/SP-objectief met krachtige zoom om de waaghalzen in de lucht te kunnen volgen.
"Mijn doel is altijd geweest om krachtige verhalen te vertellen met hoogwaardige, filmische beelden", zegt Regan. "De uitdaging was altijd om mijn productiebudgetten en teamgrootte enerzijds en de beschikbare apparatuur en technologie op elkaar afgestemd te krijgen. Nu de camera's en objectieven van Canon zo enorm goed zijn, wordt mijn creativiteit niet meer beperkt door budget of technologie. Ik maak filmische beelden met een snel en draagbaar camerasysteem, iets waar ik mijn hele loopbaan naar op zoek ben geweest."
Lees meer over het filmen van de extreme sport die Regan "krankzinnig" noemt
4. Filmen bij weinig licht met Sumire Prime-objectieven
Sinds de introductie in 2019 zijn de Sumire Prime-objectieven met hun PL-vatting warm onthaald om hun filmische look. Ze hebben dezelfde kleurbalans als hun tegenhangers in de Canon CN-E-serie objectieven, wat betekent dat je eenvoudig kunt overschakelen naar een Sumire Prime-objectief wanneer je het unieke karakter van deze objectieven wilt gebruiken, waaronder natuurlijke huidtinten, subtiele flare, een rijk bokeh en organische warmte.
De Britse filmmaker Tania Freimuth stelde de Sumire Primes op de proef bij de opnamen van een korte film in een Londens restaurant. "Ik wilde de film een romantische, rijke en gepolijste look geven", zegt ze. Om het sfeervolle eindresultaat te bereiken, koos ze voor een Canon CN-E85mm T1.3 FP X-objectief op een Canon EOS C700 FF-body.
In de loop der jaren was Tania getuige van een scala van technologische ontwikkelingen. "Behalve de overgang van film naar digitaal, is de grootste verandering die ik in mijn loopbaan heb meegemaakt dat je opeens met een DSLR kon filmen", zegt ze. "Dat betekende een doorbraak voor onafhankelijke filmmakers."
Tania ging filmen met een reeks Cinema EOS-camera's en cinema-objectieven, waaronder de oorspronkelijke Canon EOS C300. "Ik weet nog dat ik op mijn kop kreeg van de producer voor filmen in Canon Log omdat dat color grading vereiste, maar het zag er fantastisch uit", herinnert ze zich. "Dit soort apparatuur geeft me een enorme keuzevrijheid."
Lees meer over Tania's sfeervolle shoot met Sumire Prime-objectieven
5. Goedgekeurd door Netflix: EOS-cinemacamera's van Canon
Netflix hanteert strenge normen ten aanzien van kwaliteitscontrole. Daarom heeft het mediabedrijf de Netflix Post Technology Alliance opgericht om samen te werken met fabrikanten, waaronder Canon, bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Op deze manier wil het bedrijf compatibiliteit met zijn technische specificaties en leveringsspecificaties verzekeren. Een groot aantal van de huidige Cinema EOS-camera's voldoet al aan de opnamevereisten voor Netflix Originals – onder meer de Canon EOS C70, EOS C700, EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III.
Patrick Smith, een DoP die met de EOS C500 Mark II een aantal producties voor Netflix heeft gefilmd, legt uit hoe het modulaire format van de camera met name handig was bij een medische documentaire voor de productieve streamingservice, omdat hij daarmee zijn opstelling indien nodig snel kon aanpassen. Hierdoor vormde de camera het perfecte compacte gereedschap in de hectische en dynamische ziekenhuisomgeving.
"Mijn eerste Canon-cinemacamera was de Canon EOS C300 en deze heeft de manier waarop ik film fundamenteel veranderd", herinnert hij zich. "Canon was met de EOS 5D Mark II al baanbrekend bezig op videogebied door de mogelijkheden van een grote sensor en kleine scherpte-diepte, maar de Cinema EOS-serie maakte dit beschikbaar in een professionele filmcamera.
EOS C70 and EOS C300 Mark III: DGO-camera’s met elkaar vergeleken
"Ik vond het geweldig om met deze camera's te kunnen werken en heb nooit meer naar iets anders gekeken. Ik film nu met drie EOS-cinemacamera's: de EOS C300 Mark III, EOS C500 Mark II en EOS C70. Elk heeft zijn sterke punten en allemaal bieden ze de consistentie en functionaliteit van de serie cinemaproducten."
Lees meer van Patrick over het filmen van Netflix Originals met Cinema EOS
6. Filmen in het noordpoolgebied met de Canon EOS C500 Mark II
Toen Roberto Palozzi de reis van stokvis – ongezouten, gedroogde vis – van de Noorse Lofoten naar de eettafels van Italië wilde vastleggen, had hij een camera nodig die robuust genoeg was om in ijzige kou goed te kunnen functioneren. Hij koos hiervoor de Canon EOS C500 Mark II. "Het is een camera waarmee je films van bioscoopkwaliteit kunt maken, maar je kunt hem onder druk zetten", zegt hij. "Deze camera is nat en bevroren geweest, maar hij werkte perfect. En het eindresultaat was werkelijk prachtig."
Een Canon EOS C200 fungeerde als B-camera, wat betekende dat de productie volledig in Cinema RAW Light kon worden opgenomen, een indeling waarvan Roberto zegt dat het nu de enige is waarin hij nog filmt.
Robert werkt nu al jarenlang met Cinema EOS-camera's. "De EOS C300 was de camera die het concept van professioneel filmen voorgoed veranderde", zegt hij. "Toen ik die camera voor het eerst oppakte, begreep ik onmiddellijk dat mijn werk meer autoriteit zou krijgen.
"In een wereld die wordt gedomineerd door Super 35mm of kleinere sensors, was de full-frame EOS C500 Mark II net zo revolutionair en innovatief als de eerste EOS C300. Documentairemakers zoals ik kunnen ons opeens cinematografen op een grote filmset wanen, zelfs als we spaghetti in een pan filmen voor een kookprogramma op televisie."
Lees meer over Roberto's arctische kabeljouwshoot
7. Aan de slag in de woestijn met de EOS C700 FF
Cinema EOS-camera's zijn niet alleen bij temperaturen onder nul getest, maar ook tot het uiterste gedreven in gloeiend hete woestijnen. Filmmaker Brett Danton combineerde de Canon EOS C700 FF met een Canon EOS C200 voor de opnamen van een dramatische supercarreclame in de VAE. Hij wilde krachtige beelden van het voortrazende voertuig tegen een achtergrond van gouden zandduinen – en had camera's nodig die gemakkelijk op autokranen en drones konden worden bevestigd. Ook moest zijn apparatuur onder helse temperaturen en te midden van fijn zand goed blijven presteren.
"Ik werk al met Cinema EOS-camera's sinds de EOS-1 DC. Ik kom van een fotoachtergrond en dit was de perfecte overstap naar bewegend beeld", zegt Brett. "In de 10 jaar dat ik Cinema EOS-camera's gebruik – in de meest barre omstandigheden – hebben ze me niet een keer in de steek gelaten.
"De functies en het ontwerp van Canon's Cinema EOS-serie waren vanaf het begin al goed en zijn alleen nog maar beter geworden", voegt hij toe. "Bij veel opdrachten maak ik nog steeds zowel foto's als filmbeelden, en met Canon beschik ik over een consistente look in beide mediums – plus de apparatuur is uitwisselbaar tussen de beide formats. Daardoor kan ik volop creatief bezig zijn en hoef ik me niet druk te maken over compatibiliteit."
Lees meer over Brett's supercarshoot in de woestijn
8. De wetenschap vastgelegd met Canon Cinema-camera's
Hunting for Hedonia, een documentaire met de lengte van een speelfilm van de Deense regisseur Pernille Rose Grønkjær, onthult de in potentie levensveranderende chirurgische procedure van Deep Brain Stimulation (DBS).
Om discreet en mobiel te kunnen zijn en om de ietwat donkere Scandinavische esthetiek te bereiken, kozen Pernille en cinematograaf Ben Bernhard voor de Canon EOS C300 Mark II (nu opgevolgd door deCanon EOS C300 Mark III) en de Canon EOS C200.
Het Canon CN7x17 KAS S E1/P1 Cine Servo-objectief werd het meest gebruikt, vanwege de flexibiliteit en het zoombereik die cruciaal waren bij het filmen in gevoelige situaties zoals een operatie, waar het niet mogelijk was om rond te lopen en van objectief te wisselen. Daarnaast gebruikte Pernille een uiteenlopende reeks Canon-objectieven, waaronder de CN-E14mm T3.1 L F en CN-E50mm T1.3 L F die beide geroemd worden om hun geweldige prestaties bij weinig licht en de nauwkeurige creatieve controle over scherpstelling en scherpte-diepte.
Lees meer over de totstandkoming van Hunting for Hedonia
9. Een overlevingsstrijd in Irak gefilmd met de Canon EOS C70
De Britse filmmaker George Henton nam Canon's kleinste cinemacamera, de Canon EOS C70, mee naar noord-Irak om de vrouwen te filmen die hun leven riskeren met het opruimen van onontplofte mijnen in hun land. Voor de BBC Our World-documentaire van de BBC "Yazidi Women: Clearing Sinjar's Mines" volgde hij Amsha bij het opruimen van de dodelijke souvenirs die door de militanten van IS werden achtergelaten.
George filmde een week lang gedurende vele uren in hete en stoffige omstandigheden – en de EOS C70 liet hem niet in de steek. "De lange levensduur van de batterij, het lichte gewicht en het onopvallende uiterlijk van de camera waren voor een dergelijke reportage geweldig", zegt hij.
De regisseur/cinematograaf begon zijn loopbaan als fotojournalist tijdens de Arabische Lente. George werkte altijd al met Canon-apparatuur en filmde aanvankelijk met de Canon EOS 5D Mark IV, waarna hij naar het Cinema EOS-systeem overstapte: eerst de EOS C100, vervolgens de EOS C200 en nu de EOS C70. "Die kleinere body met toch alle professionele voorzieningen, waaronder ingebouwde ND-filters en XLR-inputs, is geweldig", zegt hij. "En het beeldmateriaal ziet er fantastisch uit."
10. Toen en nu – tien jaar opvallende documentaires en meer opgenomen met Cinema EOS
Sinds de Canon EOS C300 10 jaar geleden werd geïntroduceerd, zijn met Cinema EOS System-camera's onvergetelijke momenten in cinema en televisie vastgelegd.
Een goed voorbeeld is The Salt of the Earth – de voor een Oscar genomineerde documentaire uit 2014 over de Braziliaanse fotojournalist Sebastião Salgado. Het is een inzichtelijk portret over Salgado's leven en werk dat werd geregisseerd door zijn zoon, Juliano Ribeiro Salgado, en de Duitse visionair Wim Wenders. Het meeste materiaal werd opgenomen met een Canon EOS C300.
Andere producties die met Canon zijn gefilmd, zijn onder meer de winnaar van de Palme d'Or 2013 "Blue is the Warmest Colour" (EOS C300), de kaskraker "Captain Phillips" van Tom Hanks uit 2013 die voor meerdere Oscars werd genomineerd (EOS C300), de Netflix-hitcomedyserie en 13-voudig Emmy-genomineerde "Grace and Frankie" (EOS C700) en "Free Solo", winnaar van de Best Documentary Feature Academy Award 2019 (EOS C300 Mark II).
Terwijl Canon's cinemacamera- en objectieftechnologieën steeds verder worden ontwikkeld, is een ding zeker: de professionele video-oplossingen van Canon zullen creatieven de mogelijkheden en vrijheid blijven geven om hun visie tot leven te brengen.