VERHALEN
Filmen met Cinema RAW Light
Ontdek hoe Canon's Cinema RAW Light-indeling, die is geïntroduceerd tijdens de release van de Canon EOS C200, filmmakers eenvoudiger toegang geeft tot RAW-opnamen dan ooit tevoren.
NIEUWS
Goede dingen hoeven niet veel ruimte in te nemen. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Canon XA15 en XA11: veelzijdige, professionele Full HD-camcorders, die compact zijn en toch hoogwaardige prestaties leveren.
De XA15 en XA11 zijn ontworpen om te voldoen aan de behoeften van videoprofessionals voor nieuwsuitzendingen, documentaires en bedrijfsvideo's. Deze modellen combineren een precisiezoomlens van Canon met een geavanceerde HD CMOS Pro-beeldsensor en een DIGIC DV 4-processor. Het resultaat: ongeëvenaard beeldmateriaal.
De specificaties van de XA15 en XA11 zijn identiek, op een kenmerk na: de XA15 heeft een extra HD/SD-SDI-aansluitpunt dat geschikt is voor uitzendingswerk.
Ondanks hun kleine afmetingen (ongeveer 131 x 180 x 231 mm inclusief lenskap, microfoonhouder en hendel) hebben de XA15 en XA11 een indrukwekkende groothoeklens met 20x optische zoom. Dat maakt van deze modellen het 35mm-equivalent van 26,8-576 mm.
De lens focust over het hele zoombereik vanaf slechts 60 cm. Het intelligente optische beeldstabilisatiesysteem met vijf assen beperkt de invloed van cameratrillingen, wat vooral handig is bij nieuwsuitzendingen en andere situaties waarin je al bewegend moet filmen. Door het ingebouwde gegradueerde ND-filtersysteem is de scherptediepte aanpasbaar in verschillende lichtomgevingen, terwijl het ronde diafragma met acht bladen zorgt voor een vloeiende achtergrondbokeh.
Binnen in de camera vind je een 1/2.84 Type HD CMOS Pro-beeldsensor. Deze technologie delen de XA15 en XA11 met de Canon XA35 en XA30. De beproefde DIGIC DV 4-processor levert optimale beeldkwaliteit en maakt het mogelijk om Full HD-opnamen te maken in MP4 en AVCHD. Dit kan zelfs tegelijk via de dubbele SD-geheugenkaartsleuven. Wanneer de eerste kaart vol is, kun je Relay Recording gebruiken om naadloos over te schakelen van de ene geheugenkaart naar de andere. Je kunt ook op beide kaarten tegelijk opnemen om meteen een back-up te maken. Zo kun je zorgeloos filmen.
De XA15 en XA11 bevatten een aantal vooraf ingestelde Picture Styles, zoals Levendig, Koel sepia en Oude film. Deze vind je terug in het menu Cinema-Look Filter. De Wide DR Gamma-modus is ideaal voor natuurlijk ogende, gedetailleerde videobeelden bij verlichting met hoog contrast. Wide DR Gamma klinkt gebruikers van high-end professionele video- en Cinema EOS-camera's van Canon vast bekend in de oren. Het zorgt ervoor dat de camera een breder dynamisch bereik kan vastleggen zonder dat de gradatie van de beelden achteraf moet worden aangepast. Er worden effectief meer details zichtbaar in de schaduwen van een scène, terwijl de details in de lichte delen ook bewaard blijven. Daardoor beschikken de XA15 en XA11 over een indrukwekkend dynamisch bereik van 600%.
De camera's hebben ook een 'Lichte tonen'-prioriteitsmodus, een functie die alleen bij de recentste XA-camcorders ingebouwd is. Dit geeft een resultaat dat vergelijkbaar is met HDR (groot dynamisch bereik): contrast en verzadiging worden versterkt, maar overbelichting in de lichte delen wordt beperkt.
Bovenop de kantelbare 0,24 inch TFT LCD elektronische zoeker zijn de XA15 en XA11 ook uitgerust met een 3,0 inch 460.000-punts displaypaneel met meerdere posities. De monitor met touchscreen heeft een brede kijkhoek van meer dan 80 graden. Zo kan de gebruiker niet alleen snel het menu en de functie-instellingen selecteren, maar ook het focuspunt instellen en opnieuw positioneren tijdens het filmen. In de modus Gezichtsdetectie kun je het belangrijkste gezicht met één aanraking selecteren.
Voor filmmakers die op zoek zijn naar creatieve effecten, hebben de XA15 en XA11 ook wat in petto: ze kunnen traag en snel opnemen in MP4-modus. Afhankelijk van de geselecteerde bitrate en framerate kunnen de camera's tot 0.5x vertraagd opnemen. Versneld opnemen kan zelfs tot 1200x.
De XA15 en XA11 hebben twee XLR-ingangen op de hendel om externe, professionele microfoons aan te sluiten, en daarnaast een 3,5mm-stereo-aansluiting. Met de ondersteuning voor 48V-fantoomvoeding heb je de volledige controle, zowel in de automatische als in de handmatige modus.
De audio-ondersteuning voor de prachtig gedetailleerde beelden van de XA15 en XA11 bestaat uit tweekanaals opnamen via de interne microfoon. De camera's bieden keuze uit verschillende vooraf ingestelde verwerkingsmogelijkheden, zodat je het signaal kunt optimaliseren voor de filmlocatie. Je kunt kiezen uit Spraak, Bos, Vogels en Muziek.
De XA15 en XA11 zijn volledig handmatig bedienbaar en hebben professionele specificaties, waaronder een aantal belangrijke technologieën van hun meer geavanceerde soortgenoten. De ingenieurs van Canon hebben dit alles in een lichte camera gegoten, die intuïtief bedienbaar is en waarmee videojournalisten razendsnel kunnen reageren op wat er rondom hen gebeurt.
Via de HD/SD-SDI-uitvoer kan de XA15 ongecomprimeerde videobestanden met ingesloten tijdcode en audio overdragen. Daardoor past deze camera netjes in een professionele nieuwsuitzendingsomgeving, terwijl de XA11 een perfect instapmodel is voor de professionele videocamera's van Canon.
Technische specificaties
Ga naar de productpagina van de Canon XA15 en XA11 voor meer informatie.
Geschreven door
Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.
VERHALEN
Ontdek hoe Canon's Cinema RAW Light-indeling, die is geïntroduceerd tijdens de release van de Canon EOS C200, filmmakers eenvoudiger toegang geeft tot RAW-opnamen dan ooit tevoren.
Artikel
De Canon Explorer wilde deze lastige rots altijd al eens beklimmen. Ze nam haar EOS 5D Mark IV mee en maakte prachtige 4K-video's en foto's van haar zenuwslopende poging.
ARTIKEL
De Director of Photography van deze documentaire over waargebeurde misdaden vertelt over hoe ze mensen filmde die werden beschuldigd van moord na het gedwongen afleggen van een valse bekentenis.
VERHALEN
Director of Photography Tristan Oliver onthult hoe deze stop-motion speelfilm is gemaakt en waarom er 80 krachtige Canon DSLR's aan te pas kwamen om de film op te nemen.