De Canon EOS C70 is ontworpen met het oog op solo-fotografen en combineert de professionele functionaliteit van Canon's Cinema EOS-serie met het draaggemak en de veelzijdigheid van de EOS R-systeemcamera’s.
De creatieve mogelijkheden met de camera met RF-vatting zijn nu nog verder uitgebreid, dankzij de nieuwste firmware-updates voor de EOS C70.
Hiermee is nu ook ondersteuning voor Eye AF toegevoegd, evenals de mogelijkheid om Eye AF en gezichtsdetectie en -tracking te gebruiken bij opnamen in slow en fast motion. Ook ondersteunt de EOS C70 nu het XC-protocol van Canon, waardoor de camera op afstand kan worden bediend in een opstelling met meerdere camera’s.
Hier vertelt Paul Atkinson, productspecialist van Canon Europe, over de voordelen van deze extra functies voor filmers.
NIEUWS OVER PRODUCTEN
Breid je creatieve mogelijkheden uit met de Canon EOS C70
Eye AF
Een van de belangrijkste voordelen van de nieuwste EOS C70-firmware-update is de verbeterde autofocus. De geavanceerde Dual Pixel CMOS AF van de camera met EOS iTR AF X (intelligent Tracking and Recognition) had al uiterst nauwkeurige onderwerptracking maar biedt filmmakers met de toevoeging van Eye AF nu nog meer precisie.
"Dit is een functie die al enige tijd op de EOS-systeemcamera’s en spiegelreflexcamera’s beschikbaar was", zegt Paul. "Door de functie op de EOS C70 in te schakelen, detecteert en volgt de camera automatisch de ogen van personen, net als hun gezicht. Dit komt vooral van pas wanneer je een onderwerp van dichtbij wilt filmen en de ogen duidelijker zichtbaar zijn. De hogere resolutie bij 4K betekent dat scherpstelfouten direct te zien zijn. Eye AF geeft je dan de gemoedsrust dat je onderwerp scherp blijft."
Met de firmware-update zijn gezichtsdetectie en -tracking en Eye AF nu ook beschikbaar bij het maken van opnamen in slow en fast motion. "Eye AF is vooral goed nieuws voor solisten", voegt Paul eraan toe. "De EOS C70 is ontworpen voor solisten zonder filmcrew. De operator kan er volledig op vertrouwen dat er op het onderwerp wordt scherpgesteld, zelfs bij veeleisende opnamen als 4K slow motion."
4K XF-AVC Intra-Frame (ALL-I)-opname
De nieuwe mogelijkheid van XF-AVC intra-frame-opname (ALL-I) biedt extra flexibiliteit voor 4K-producties. Voorheen bood intra-frame-opname op de EOS C70 maximaal 410 Mbps bij 30p. Met de nieuwste firmware-update wordt intra-frame-opname mogelijk tot wel 600 Mbps bij 60p.
"Deze update geeft filmmakers een robuuster bestand", zegt Paul. "Als je opnamen maakt in XF-AVC in plaats van Cinema RAW Light, krijg je een groter bestand dat je meer mogelijkheden biedt voor nabewerking. Meer informatie betekent dat je ook meer speelruimte hebt wat betreft de gradatie en verwerking; hoe meer je een kleiner bestand probeert te bewerken, des te groter het risico op artefacten wordt. Je kunt altijd nog opnamen maken met een lagere gegevenssnelheid mocht je dat willen. Een groot, robuust XF-AVC-bestand met een gegevenssnelheid van 600 Mbps biedt je echter aanzienlijk meer opties."
Ondersteuning voor gebruik in een opstelling met meerdere camera’s
Met de nieuwste firmware-update wordt het XC-protocol van Canon nu ook ondersteund op de EOS C70, waardoor de camera kan worden opgenomen in een workflow met meerdere camera’s.
"Canon heeft het XC-protocol eerst geïntroduceerd op haar PTZ camera’s", zegt Paul. "Met deze firmware-update kan de EOS C70 nu op afstand worden bediend samen met de PTZ-camera’s, de EOS C300 Mark III, de EOS C500 Mark II en de Canon XF605 Professionele videocamera.
"Met het XC-protocol kan de EOS C70 nu via IP worden bediend met de Canon RC-IP100 Hardware Controller of de Canon Remote Camera Control-app, software die gratis kan worden gedownload en waarmee je compatibele camera’s kunt bedienen vanaf een PC of Windows 10-tablet."
Audiotoevoegingen
De EOS C70 ondersteunt vierkanaals audio-opname via de kabelingang, de ingebouwde stereomicrofoon en de twee Mini XLR-microfoonaansluitingen, terwijl het voorheen alleen mogelijk was om, met de meter voor het geluidsniveau, twee kanalen te monitoren bij het volgen van het beeld op het LCD-scherm. De nieuwste firmware brengt verandering in die situatie, en zodra de update is geïnstalleerd, kan de EOS C70 tot vier audiokanalen tegelijk weergeven.
"Een visuele weergave van de vier kanalen op het scherm maakt het je een stuk gemakkelijker bij de opname", zegt Paul. "Als je een interview wilt opnemen bijvoorbeeld, met kanaal 1 voor de presentator en kanaal 2 voor de gast en kanalen 3 en 4 voor het achtergrondgeluid, kun je er nu voor zorgen dat de geluidsniveaus optimaal op elkaar zijn afgestemd zonder daarvoor naar het scherm met de Audiostatus te hoeven gaan."
Cinema RAW Light-opname
In een eerdere firmware-update werd aan de Canon EOS C70 al 4K Cinema RAW Light-opname (CRL-opnamen) toegevoegd, waardoor videografen alle mogelijkheden van de fantastische sensor kunnen verkennen.
"Hoewel non-RAW-bestanden buitengewoon robuust zijn en tal van mogelijkheden bieden bij de nabewerking, geeft RAW-video net dat beetje extra", legt Paul uit. "De 4K Dual Gain Output-sensor (DGO-sensor) van de EOS C70 biedt bijvoorbeeld een groter dynamisch bereik, meer dan 16-stops, waarvan je bij uitstek kunt profiteren door Cinema RAW Light-opnamen te maken.
"Een RAW-bestand is in feite het beeld zoals het is vastgelegd, zonder bewerking in de camera," vervolgt hij. "Het resultaat is een groter bestand dat uitgebreide nabewerking mogelijk maakt. Afhankelijk van de gebruikte software kun je de belichting aanpassen en de kleuren, het contrast, de witbalans en zelfs de effectieve ISO wijzigen, zonder het originele bestand te beschadigen.
"Er is een klein verschil met de Cinema RAW Light-indeling die we voor het eerst introduceerden in de Canon EOS C200, en daarna in de EOS C500 Mark II en de EOS C300 Mark III," voegt Paul eraan toe. "Het hunkert veel minder naar hulpbronnen, maar biedt je nog steeds de vrijheid die je hebt met een RAW-bestand."
Hoewel het nog steeds grote bestanden zijn, betekent gebruik van de Cinema RAW Light-indeling dat het beeldmateriaal op een SD-kaart in de EOS C70 kan worden opgeslagen in plaats van op een extern opnameapparaat - zo helpt het de omvang en het gewicht van je uitrusting te beperken.
Heb je Canon-apparatuur?
XF-AVC Proxy-opname
Naast 4K Cinema RAW Light-opname maakt de firmware-update van september 2022 het mogelijk om tegelijkertijd op de tweede geheugenkaart een XF-AVC Proxy-bestand op te nemen waarbij alle bestandstypen dezelfde tijdcode delen. "De EOS C70 kon al verschillende bestandstypen op verschillende kaarten in de twee kaartsleuven opnemen, maar deze update maakt het mogelijk om een XF-AVC op de ene kaart op te nemen, terwijl het CRL-beeldmateriaal op de andere wordt opgenomen," legt Paul uit.
"De XF-AVC Proxy-bestanden kun je in elk bewerkingssysteem offline bewerken, terwijl de RAW-bestanden worden bewerkt en de kleuren worden gecorrigeerd. Aan het einde van het proces kun je ze samenbrengen om het eindproduct te maken. Het stroomlijnt je workflow en vraagt minder opslagruimte en verwerkingsvermogen."
Frameopname en Intervalopname
De functie voor Frameopname is handig voor creatief filmen en toepassingen als stop-frame- of stop-motion-animatie, omdat je kunt kiezen of er 1, 3, 6 of 9 frames worden opgenomen telkens wanneer je op de opnameknop drukt.
Intervalopname biedt je de mogelijkheid om de opnamefrequentie na de druk op de opnameknop op te geven bij het instellen van het aantal frames dat moet worden opgenomen. Met de firmware-upgrade van september 2022 kan de EOS C70 worden ingesteld op opname om de 1, 2, 3, 5, 10, 15 of 30 seconden, of om de 1, 2, 3, 5 of 10 minuten, met telkens naar keuze opname van 1, 3, 6 of 9 frames. Dit is bij uitstek geschikt voor het opnemen van timelapse-video's, inkorting van lang durende beweging, zoals beelden van een kleurrijk poollicht, het veranderende licht tijdens een hele dag of een vorm van natuurlijke historie - alles in een korte, maar krachtige film.
EOS C70: de perfecte tool voor muziekvideo's
Ondersteuning voor veel meer objectieven
De EOS C70 is voorzien van Canon's RF-vatting, dus geschikt voor alle RF-objectieven van Canon. Vanaf december 2020 ondersteunt de vattingadapter EF-EOS R 0.71x van Canon de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, de EF 24-70mm f/2.8L II USM en de EF 24-105mm f/4L IS II USM, en in juni 2021 werden nog eens zeven EF-objectieven opgenomen op de lijst compatibele objectieven. Met de firmware-update van september 2022 zijn 13 EF- en Cine Prime-objectieven extra toegevoegd, met volledige optische correctie, beeld/metagegevens en AE/AF (voor ondersteunde objectieven). Ook is met deze nieuwste firmware-update voor de EOS C70 ondersteuning voor de Canon CN-E20-50mm T2.4 L F / FP en CN-E45-135mm T2.4 L F / FP Flex Zoom-objectieven en het CN8x15 IAS S E1/P1 Cine Servo-objectief toegevoegd.
Normaal gesproken zou je rekening moeten houden met het verschil in brandpuntsafstand bij gebruik van full-frame glas op een crop-sensor, zoals de Super 35mm van de EOS C70, maar dankzij de vattingadapter EF-EOS R 0.71x van Canon kun je profiteren van dezelfde full-frame beeldhoek. "Dit betekent dat de Canon CN-E20mm T1.5 L F in feite de beeldhoek weergeeft van een 20mm-objectief," legt Paul uit. "Verder krijg je een effectieve toename van 1-stop in het maximale diafragma. Zo wordt een objectief met een grootst mogelijk diafragma van f/4 in feite een objectief met een grootst mogelijk diafragma van f/2.8, waardoor het beeld één stop helderder wordt.
"De Cine Prime-objectieven van Canon zijn volledig handmatig. Je beschikt dus niet over automatische belichting of automatische scherpstelling, maar je kunt de Dual Pixel Focus Guide gebruiken, die aangeeft op welke manier je de scherpstelring moet draaien. De standaard EF-objectieven zijn volledig compatibel met autofocus, terwijl je ook de controle hebt over het diafragma."
Compatibele objectieven via Canon's vattingadapter EF-EOS R 0.71x:
- Canon CN-E20-50mm T2.4 L F / FP
- Canon CN-E45-135mm T2.4 L F / FP
- Canon CN8x15 IAS S E1/P1 Cine Servo
- Canon CN-E14mm T3.1 L F
- Canon CN-E20mm T1.5 L F
- Canon CN-E24mm T1.5 L F
- Canon CN-E35mm T1.5 L F
- Canon CN-E50mm T1.3 L F
- Canon CN-E85mm T1.3 L F
- Canon CN-E135mm T2.2 L F
- Canon EF 14mm f/2.8L II USM
- Canon EF 24mm f/1.4L II USM
- Canon EF 35mm f/1.4L II USM
- Canon EF 50mm f/1.2L USM
- Canon EF 85mm f/1.2L II USM
- Canon EF 135mm f/2L USM
- Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM
- Canon EF 16-35mm f/4L IS USM
- Canon EF 24-105mm f/4L IS USM
- Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
- Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM
- Canon EF 70-200mm f/4L IS USM
- Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM
Voorkeuzeprofielen voor EOS Standard en EOS Neutral
Met de firmware-update voor de EOS C70 van september 2022 zijn EOS Standard en EOS Neutral toegevoegd aan de lijst van voorkeuzeprofielen, die al de volgende profielen bevatte: C1: BT.709 Wide DR, C2: Canon Log 2, C3: Canon Log 3, C4: PQ, C5: HLG en C6: BT.709 Standard. Bovendien kun je C9 tot en met C20 naar wens instellen.
"Met de voorkeuzeprofielen kun je de look van verschillende camera's beter op elkaar afstemmen," legt Paul uit. "Als je bijvoorbeeld opnamen maakt met de EOS C300 Mark III en de EOS C70, wil je misschien Log 2 of Log 3 gebruiken. Als je niet te veel kleurcorrectie wil toepassen of opnamen maakt met de EOS C70 en een spiegelreflex- of systeemcamera, krijg je een betere match als je ze allebei instelt op Standard of Neutral."
Ga voor meer informatie over de nieuwe functies en het downloaden van de nieuwste firmware-update voor de EOS C70 naar de Canon supportpagina.
Gerelateerde artikelen
-
FILMMAKING
Videospecificaties EOS C70 vs EOS R5 C vs EOS R5
Drie compacte, maar krachtige tools voor filmmakers. Maar hoe verhouden hun videofuncties zich tot elkaar en welke van de twee voldoet het beste aan jouw behoeften?
-
ARTIKEL
De beste uitrusting voor bedrijfsvideo's en -foto's
Filmmaker Otto Beck bespreekt de beste camera's en objectieven voor bedrijfsvideo's en -foto's, en vertelt over zijn ervaringen met de EOS C70 en EOS R5.
-
FILMMAKING
Creatief met kleur: sterker beeldmateriaal maken met Canon Log
Filmmaker Ivan D'Antonio vertelt hoe hij Canon Log gebruikt om het beste uit zijn camera's te halen, zijn beeldmateriaal te verfijnen en zijn persoonlijke visie te realiseren.
-
FILMMAKING
Achter de schermen bij de punk-biopic Pistol van Danny Boyle
Regisseur Danny Boyle en DoP Anthony Dod Mantle delen de inspiratie en technieken die nodig waren om de punkcultuur van de jaren zeventig tot leven te brengen voor hun nieuwe Sex Pistols-biopic.