Studio-achtige flitsbelichting met Speedlites

Speedlite-flitsers stellen je in staat om studio-achtige foto's te maken op verschillende locaties. Ontdek de geweldige functies die dit gemakkelijk maken en leer hoe je je eigen modifiers voor je Speedlites kunt maken.

Sommige Canon EOS-camera's, zoals de EOS-1D X Mark III en EOS 5D Mark IV, zijn uitgerust met een pc-uitgang (ook bekend als een pc-synchronisatiepoort of pc-aansluiting), waardoor ze kunnen worden aangesloten op professionele studioflitserapparatuur. Je hoeft echter niet te vertrouwen op deze oudere standaard. Foto's die eruitzien alsof ze in een studio zijn gemaakt, kunnen met alle EOS-camera's worden genomen omdat Canon Speedlites los van de camera kunnen worden gebruikt.

Hiervoor kun je of een Canon flitsschoenkabel OC-E3 gebruiken, die in de flitsschoen van je camera past en je flitser met een kabel verbindt, of het Canon wireless flitssysteem, dat een groter bereik en een grotere veelzijdigheid heeft, en de optie om meerdere flitsers te gebruiken. Het bereik en het aantal flitsers is afhankelijk van welk besturingssysteem je gebruikt. Als je Speedlites het wireless Radio Transmission (RT)-systeem van Canon ondersteunen, dan is het bereik tot ongeveer 30 meter en kun je maximaal vijf groepen externe flitsers gebruiken, met maximaal drie krachtige flitsers in elke groep. Het optische wireless systeem van Canon kan twee of drie groepen bedienen, maar met een willekeurig aantal flitsers in elke groep. Het heeft een kleiner bereik tot ongeveer 15 meter binnenshuis, maar dit is ruim voldoende voor een studio-opstelling. Eind 2020 zullen alle huidige Speedlites werken met het optische wireless systeem (hoewel een aantal macro-ring-light-modellen alleen werken als zenders en niet als ontvangers op afstand).

Het wireless Canon flitssysteem is niet alleen handig en veelzijdig, maar ook zeer draagbaar. Dit betekent dat je in bijna elke geschikte ruimte een studio kunt inrichten.

De Speedlite-serie is krachtig voor zijn grootte. Het vlaggenschip Speedlite EL-1 heeft bijvoorbeeld een richtgetal van 60 (meter, ISO 100) maar weegt minder dan 690 g compleet met zijn oplaadbare lithium-ionaccu, en vele zijn ideaal voor gebruik met grote lichtmodificaties, zoals paraplu's of grote softboxen, om het licht te verzachten en te verspreiden wanneer dat nodig is om echt professionele resultaten te creëren. In tegenstelling tot veel kunstmatige lichtbronnen bootst diffuse verlichting het natuurlijke licht, zoals het licht door een raam, beter na. Bovendien hoef je niet per se te investeren in professionele studioapparatuur. Met een beetje tijd en vernuft is het eenvoudig om je eigen lichtmodificaties en accessoires te maken voor gebruik met je Speedlites.

De thuisstudio

Wanneer je portretfoto's maakt voor een portfolio of familie en vrienden fotografeert, zijn de instelling en de achtergrond meestal niet belangrijk. Deze foto's zijn gemaakt in een eetkamer nadat de tafel en stoelen naar een kant zijn verplaatst.

Een fotograaf maakt foto's van een model in een huiselijke eetzaal met een flitser achter een witte paraplu aan een kant.

Aan de andere kant is een Speedlite op een statief geplaatst. Om de vereiste zachte belichting te verkrijgen, werd het door een witte paraplu afgegeven, waardoor de schaduwen verzacht worden en het licht gelijkmatiger wordt verspreid.

Een Speedlite op een statief met een witte paraplu ervoor gemonteerd, plus een andere Speedlite gericht op de muur erachter, en een Speedlite Transmitter ST-E3-RT.

Door een tweede Speedlite achter het onderwerp en op de muur gericht te plaatsen, wordt de achtergrond verlicht voor een lichtere, meer high-key-look. Een Speedlite Transmitter ST-E3-RT werd gebruikt om beide Speedlites wireless te besturen en toch een volledige E-TTL-belichtingsmeting te leveren. Hierdoor kon de fotograaf zich concentreren op het bepalen van de compositie en het vastleggen van het beeld in plaats van zich zorgen te maken over de belichting en de sluitertijd. Bovendien hield het de beperkte ruimte vrij van kabels, waardoor er volledige bewegingsvrijheid was om vanuit verschillende perspectieven te fotograferen.

Een blonde vrouw die van opzij wordt verlicht door een zacht, diffuus licht.

Omdat het model ongeveer een meter van de muur achter haar staat en de Speedlite aan haar zijde is geplaatst, zodat het licht haar gezicht raakt maar niet de muur, blijft de muur donker. Het gezicht van het model is aan één kant verlicht, maar de paraplu verspreidt het licht en maakt de randen tussen de hooglichten en schaduwen zacht, zodat er een mooie gradatie in toon is in plaats van een scherpe rand. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/200 sec, f/4.5, ISO100. © Marcus Hawkins

Een blonde vrouw die van opzij wordt verlicht door een diffuus licht, met een lichtere achtergrond en een lichtere schaduw op haar onverlichte kant.

Voor deze foto werd de hoofdlamp (de Speedlite met de paraplu) iets verder van het model verplaatst om meer van haar gezicht te verlichten, en er werd een tweede Speedlite gebruikt om meer van de muur achter het model te verlichten. Bovendien werd een reflector gebruikt om een deel van het licht terug te laten kaatsen op de donkere kant van het model. Er zijn veel reflectoren verkrijgbaar, maar je kunt ook gebruik maken van een white card, een laken of iets dergelijks. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/100 sec, f/4.5, ISO100. © Marcus Hawkins

Maak je eigen softbox

Een softbox levert een zeer vergelijkbaar resultaat op als een paraplu, en ook hier is er een breed assortiment beschikbaar, maar je kunt er ook zelf een zeer goedkoop maken. Het enige wat je nodig hebt, is een vrij grote kartonnen doos, wat aluminiumfolie, plakband en overtrekpapier of wit bakpapier.

Eigenlijk is het gewoon een kwestie van een gat in de bodem van de doos maken en je Speedlite hierin vastzetten met wat tape en extra karton ter versterking. Bekleed de doos met de aluminiumfolie en bedek de open zijde van de doos tegenover de flitser met het overtrekpapier om een diffuser te creëren. Je kunt onze stap-voor-stap handleiding volgen voor meer informatie.

De handen van een man zetten een kartonnen omhulsel of trechter met tape vast aan een gat dat in de bodem van een grote kartonnen doos is gesneden.

We hebben een stevig kartonnen omhulsel gemaakt om onze Speedlite stevig vast te houden, en dit met veel versteviging aan de onderkant van onze doos bevestigd. De Speedlite schuift hier goed in en wordt op zijn plaats gehouden met verschillende sterke elastieken.

Een Speedlite op een statief met een kartonnen doos ervoor gemonteerd, die zacht licht werpt op een jongen.

De Speedlite en de zelfgemaakte softbox vormen een zeer effectieve studio-achtige omgeving. We drapeerden er wat zwarte stof achter om het omgevingslicht te regelen, maar je kunt elke achtergrond kiezen die past bij jouw behoeften.

Een man fotografeert een jongen voor een Speedlite op een statief met een kartonnen doos ervoor gemonteerd.

We hebben de Speedlite en de softbox op een statief gemonteerd, waarvan de hoogte en hoek naar wens kunnen worden versteld. Speedlites zijn stevig, maar voor de stabiliteit kun je er het beste voor te zorgen dat het statief ten minste een deel van het gewicht van de doos draagt.

Een jongen die van een kant wordt verlicht door een zacht, diffuus licht.

Een voorbeeldfoto van ons model, van opzij verlicht met een zacht, diffuus licht. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/2.8, ISO100.

Snoots en rasters

In een fotostudio of een professionele uitrusting van een portretfotograaf gebruiken niet alle lampen grote reflectoren of diffusers. Vaak worden andere accessoires gebruikt om het licht aan te passen voor specifieke situaties en een creatief effect. Rasters en snoots zijn twee van de meest voorkomende die worden gebruikt om de verlichting te bedienen en te concentreren. Met een beetje fantasie kun je gemakkelijk soortgelijke accessoires maken voor je Speedlite.

Een snoot werkt als een trechter voor het licht. Maar in plaats van dat het licht zich over een groot gebied verspreidt, wordt het vernauwd tot een lichtbundel die een beetje lijkt op een schijnwerper. Het wordt vaak gebruikt om gebieden binnen de scène te accentueren of om randlicht of haarlicht toe te voegen aan de achterkant van een hoofd bij het fotograferen van portretten. Een snoot is meestal rond en creëert licht met harde contouren, waarbij het verschil tussen verlichte gebieden en schaduw zeer duidelijk zichtbaar is.

Rasters lijken veel op snoots, maar het licht dat ze produceren heeft een zachtere rand. In de studio zijn ze beschikbaar in een diversiteit aan sterktes om verschillende maten spots te creëren, maar voor de meeste Speedlite-toepassingen heb je er maar een nodig. Ze worden gebruikt als snoots, maar de zachtere randen voorkomen zware schaduwen en laten je toe om het licht over het onderwerp uit te waaieren voor een vlotte overgang van verlichte naar onverlichte gebieden.

Hoewel je een zelfgemaakt raster of snoot zou kunnen gebruiken op een op de camera bevestigde flitser, moet je echt in staat zijn om de flitser vrij nauwkeurig te positioneren en te bedienen. Als de flitser op de camera zit, is de bewegingsvrijheid niet voldoende om de lichteffecten te creëren die je kunt produceren met de flitser los van de camera.

Maak een snoot of een raster

De eenvoudigste manier om een snoot te maken, is om een van die met folie beklede snackbussen of gewoon wat dun karton te gebruiken. Zorg ervoor dat de bus volledig schoon is, druk de beide uiteinden van de buis er eenvoudig uit (of snijdt ze af) en plaats het ene uiteinde van de buis over je Speedlite. Of neem een stuk karton en vouw het om de kop van je Speedlite om een open rechthoek te creëren. Je kunt tape of een paar sterke elastiekjes gebruiken om het in vorm en positie te houden.

Je kunt de grootte van de uitgang wijzigen door dat uiteinde van de snoot strakker te drukken; je hebt misschien wat meer tape nodig om de grootte die je wilt te behouden.

Je kunt op een vergelijkbare manier een raster maken voor je Speedlite, maar je hebt daarvoor wel wat zwarte rietjes nodig. Maak je snoot zoals hierboven, maar vul de bus deze keer met de rietjes. Als je de rietjes mooi en strak inpakt, kun je ze misschien zelf op hun plaats laten blijven. Ook kun je wat lijm langs de lengte gebruiken; dit is makkelijker te doen met een rechthoekig stuk karton dat je dan om de rietjes heen vouwt.

Hoe langer de rietjes zijn, hoe nauwer de spot is. Een lengte van ongeveer 5 cm biedt een bruikbare spot met een zachte rand om uit te waaieren, maar je wilt misschien wat groter beginnen en pas op de gewenste maat afstellen als je het nodig hebt.

Een man houdt een snackbus in een hand en snijdt het uiteinde af met een knutselmes.

Om onze eigen snoot of hotspot te maken, begonnen we met het voorzichtig afsnijden van de uiteinden van een snackbus van ongeveer de juiste diameter om op een Speedlite te passen.

Een man fotografeert een hond die aan de andere kant wordt verlicht door een Speedlite op een statief, waarbij het licht wordt versmald door een zelfgemaakte snoot.

Onze studio-opstelling met onze zelfgemaakte snoot op een Speedlite gemonteerd op een statief aan een kant.

Een man schuift de snackbus over een Speedlite.

Bevestig de bus aan je Speedlite en zet hem vast door tape of elastieken om de hals te wikkelen, indien nodig.

Een portret van een hond die van opzij wordt verlicht door een smalle lichtbundel.

Een huisdierenportret dat laat zien hoe de strakke belichting van een snoot helpt om in te zoomen op haar en andere details, vooral als je tegen een donkere of contrasterende achtergrond fotografeert. Gefotografeerd met een Canon EOS 250D en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/7, ISO100.

Modellering voorflits

Bij snoots en rasters heb je te maken met een smalle lichtbundel, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat deze het juiste punt raakt. De knop voor scherptedieptecontrole op je camera verbergt een weinig bekende functie als deze wordt gebruikt met een compatibel flitser. Met een flitser die aan de camera is bevestigd of wireless is aangesloten, zal het indrukken van de knop voor scherptedieptecontrole ervoor zorgen dat de flitser een korte reeks van snelle flitsen afgeeft. Dit zal je precies laten zien waar het licht in het beeld zal vallen.

Flitsmeting

EOS-camera's hebben een Through-the-Lens (TTL)-flitsmeting. Alle wijzigingen die je aan de flits-output van de Speedlite aanbrengt, worden door het meetsysteem gedetecteerd zodat je moet doorgaan om goed belichte flitsbeelden te krijgen. Echter, zoals bij alle fototechnieken zijn de resultaten die je krijgt misschien niet altijd de resultaten die je wilt. Wees niet teleurgesteld als je eerste set foto's niet perfect is. Experimenteer met je zelfgemaakte Speedlite-accessoires, onderzoek de resultaten en beslis of een kleine flitsbelichtingscompensatie de foto's zou verbeteren.

Angela Nicholson

Gerelateerde artikelen

Wireless flitsen

Ontdek hoe je een Speedlite los van de camera kunt gebruiken en deze wireless kunt bedienen voor volop creatieve flitsopties.

De Speedlite-zoom gebruiken

Ontdek de Speedlite-zoom van Canon en zie hoe de automatische zoomfunctie de flitsdekking optimaliseert voor jouw objectief.

Invulflitsen gebruiken

Of je nu de ingebouwde flitser van een camera of een Speedlite gebruikt, met een flitser kun je details in de schaduwgebieden naar voren halen en je portretten transformeren.

Flitsbelichtingsvergrendeling en -compensatie

Leer alles over flitsbelichtingsvergrendeling (FEL) en flitsbelichtingscompensatie (FEC). Lees het Infobank-artikel van Canon en ontwikkel je vaardigheden op het gebied van flitsfotografie.

Get the newsletter

Click here to get inspiring stories and exciting news from Canon Europe Pro