Whitney C. Johnson
"Tip een: studeer iets anders dan fotografie. Als wij een fotograaf een opdracht geven, bekijken we niet alleen zijn visuele aanpak van het onderwerp, maar ook zijn expertise of de band die hij met het onderwerp heeft. Tip twee: vergeet je onderwerp niet te onderzoeken. Als je aan een project begint, neem dan de tijd om het idee grondig te onderzoeken en bekijk soortgelijke projecten uit het verleden."
"Ik vind het belangrijk dat je een persoonlijk project ontwikkelt. Zo'n project toont de redacteur welke onderwerpen jij fascinerend vindt, hoe je een onderwerp onderzoekt, hoe je een verhaal opbouwt en hoe je je foto's nabewerkt. Een goed samenhangend, toegewijd, toegespitst project blijft hangen. Soms een dag, soms jarenlang. In een wereld waarin iedereen foto's neemt, is het van levensbelang dat een professionele fotograaf opvalt door zijn kenmerkende visie en perspectief."
"Tot slot moet je het tijdschrift waarbij je wilt pitchen onderzoeken. Stem je presentatie, portfolio en vragen af op dat tijdschrift. Een afspraak bij een tijdschrift of een portfoliobeoordeling lijkt vaak op een eerste date, dus moet je het ook zo aanpakken: wees boeiend, stel niet te veel vragen en zorg ervoor dat ze je willen terugzien!"