Ontmoet de volgende generatie fotojournalisten
In een tijdperk waarin nepnieuws aan de orde van de dag is en mensen die op zoek zijn naar informatie, zich liever tot digitale kanalen met veel afbeeldingen wenden dan tot gedrukte media, wordt de rol van fotojournalisten van nu om het publiek op de hoogte te houden, steeds belangrijker. Maar in dit snel veranderende medialandschap is de toekomst van de fotojournalistiek onzeker door beperkte financiële middelen en gebrek aan praktische trainingsmogelijkheden.
Om een steentje bij te dragen aan een zekere toekomst voor deze branche, heeft Canon samen met Magnum Photos op Visa pour l'Image 2017 in Perpignan in Frankrijk, een reeks workshops gegeven voor 200 fotografiestudenten uit heel Europa. In de professionele week, van 4 tot en met 10 september, delen toonaangevende fotografen, waaronder Bieke Depoorter, Lorenzo Meloni, Jérôme Sessini en Larry Towell, hun ervaringen met de volgende generatie.
"We geven studenten toegang tot de vaardigheden en de ervaring van fotografen van Magnum en praktische tips over hoe je kunt slagen als professionele fotograaf", zegt Shannon Ghannam, Global Education Manager van Magnum Photos. "Ik ben erg enthousiast over fotojournalistiek en het vertellen van visuele verhalen, en over het feit dat ik jonge fotografen kan helpen bij het opstarten van hun carrière."
De impuls om te documenteren
Hedendaagse jonge fotojournalisten hebben vergelijkbare motieven als de generaties vóór hen. Zij geven om de wereld en willen verhalen vastleggen die ertoe doen. "Fotojournalistiek is heel persoonlijk", zegt Franklin Aduda, student aan de Landesberufsschule Photo + Medien Kiel in Duitsland. "Welk verhaal wil ik vertellen met wat ik laat zien? Wat wil ik oproepen met mijn beelden?"
Maar de technologie en de kanalen die ze gebruiken, maken een wijziging in de manier waarop ze werken noodzakelijk. Tijdschriften en kranten zijn niet langer de belangrijkste bron van nieuws. "Sociale media vervangen de traditionele kanalen", zegt Aduda, en die worden volgens hem steeds relevanter.
Ondanks hun enthousiasme over de mogelijkheden van sociale media, zijn de studenten zich terdege bewust van de valkuilen. "We hebben nu nepnieuws en dat is echt een probleem, waardoor mensen informatie moeten verifiëren op basis van van verschillende bronnen", zegt Aduda. "Ook bestaat het risico dat mensen beginnen te twijfelen aan de echtheid van al het nieuws, zelfs de waargebeurde verhalen."
Verandering door technologie
Het wordt steeds moeilijker om op te vallen in een volle markt waar veel fotografen hoogwaardige foto's maken. "Beeldkwaliteit is heel belangrijk, maar uiteindelijk moet het verhaal zelf de drijvende kracht zijn", zegt Aduda. "Soms heb je gewoon een prachtige foto, maar zonder het verhaal is het alleen maar een prachtige foto."
Dat betekent niet dat Aduda geen voorstander is van de mogelijkheden voor het vertellen van verhalen die technologische vooruitgang biedt: "Technologie is een vriend, niet een vijand. Het is de belangrijkste factor in vooruitgang", zegt hij.
Maar uiteindelijk is technologie slechts het middel waarmee een beeld wordt vastgelegd. Of dat middel nou analoog, digitaal, een drone of een robot is, dat is niet het moeilijke gedeelte", zegt Timothy Haccius van het Center Vocational De Vevey in Zwitserland. "De sleutel tot het vertellen van een verhaal zal altijd blijven dat je weet wat je wilt vastleggen en hoe je dat wilt doen.
"Iemand moet het doen", zegt Haccius. "Overal gebeurt van alles en mensen willen weten wat er gaande is. Zo zitten mensen in elkaar. Als niemand het verhaal vastlegt of vertelt, is het alsof het nooit heeft plaatsgevonden."
Geschreven door