Evenementen

"Het gaat niet alleen om gewonden, dood en vernieling": wanneer onderwerpen verhalenvertellers worden

Children play in a swimming pool in a refugee camp in Lebanon, captured by a refugee living in the camp.
Een verborgen zwembad in het vluchtelingenkamp Ein El-Helweh in Libanon, 2019, vastgelegd door een deelnemer aan het project Unfiltered van Canon en ICRC. © Ahmed el Sabeh

De kern van fotografie draait om het vertellen van verhalen, maar we krijgen vrijwel uitsluitend de gezichtspunten van externe waarnemers voorgeschoteld. Deze situatie was de motivatie voor een samenwerking tussen Canon en het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC), met Unfiltered als gevolg. Dit project biedt mensen in conflictgebieden de hulpmiddelen en training die nodig zijn om hun eigen verhalen te vertellen via fotografie.

"Onze bedrijfsfilosofie is een leidraad voor onze inspanningen. We willen de samenleving waarin we leven en werken ondersteunen en onze hulpmiddelen, apparatuur en kennis gebruiken om de vaardigheden en passie van de jongere generaties te ontwikkelen", zo vertelt Yuichi Ishizuka, President en CEO van Canon Europe, het Midden-Oosten en Afrika bij de introductie van een panel dat het project bespreekt tijdens het festival van fotojournalistiek Visa pour l'Image 2019.

Yuichi Ishizuka, President and CEO of Canon Europe, Middle East and Africa, introduces the panel discussion about the project at the festival of photojournalism Visa pour l'Image 2019.
Yuichi Ishizuka, President en CEO van Canon Europa, het Midden-Oosten en Afrika, opende de paneldiscussie op het festival voor fotojournalistiek Visa pour l'Image 2019.
A panel sit on a stage in discussion, beneath a picture of girls in hijabs holding Canon cameras.
Op Visa pour l'Image 2019 organiseerden Canon en de ICRC een paneldiscussie over hun samenwerkingsproject Unfiltered, dat fotografielessen biedt aan jonge mensen in conflictgebieden. De sprekers (van links naar rechts): Emma Hope, Fabrizio Carboni, Anush Bajaya, Patrick Baz, Ayda El-Ghoul, Daniel Obeid, de tolk van Daniel en Kathryn Cook-Pellegrin.

Het panel, dat wordt voorgezeten door Head of Photography bij de ICRC Kathryn Cook-Pellegrin, onderzocht het belang en de uitdagingen van het project Unfiltered. Professionele fotografen traden op als mentor voor kwetsbare jongeren die wonen in plaatsen zoals het vluchtelingenkamp Ein El-Helweh in Libanon en de meisjesschool Al-Rajaa in Ramadi, Irak.

Patrick Baz, fotograaf en oprichter van het Beirut Center of Photography, was mentor voor de jongeren in Libanon en beschreef de uitdagingen van fotograferen in het vluchtelingenkamp - een van de meest dichtstbevolkte locaties ter wereld waarin de misdaad floreert. Hij vertelde het publiek bij Visa dat de meeste mensen zich ongemakkelijk voelden bij het maken van foto's, zicht achterdochtig opstelden tegenover de fotografen en soms zelfs agressief gedrag vertoonden. Ondanks deze uitdagingen hebben de jonge fotografen hun uiterste best gedaan om het verhaal van het dagelijks leven in het kamp te vertellen.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Daniel Obeid, die deelneemt aan het programma en in het vluchtelingenkamp Ein El-Helweh in Libanon woont, zegt: "Het was erg belangrijk voor mij en de groep om foto's te maken van Ein El-Helweh, omdat we het echte leven van de mensen daar wilden laten zien. Het is voor andere mensen moeilijk om te laten zien in welke omstandigheden we leven, want een fotograaf van buiten Ein El-Helweh, kijkt naar heel andere dingen dan wij. We wilden Ein El-Helweh vanuit ons eigen perspectief laten zien."

De deelnemers verlieten Ein El-Helweh ook om foto's te maken. Voor sommigen was dat hun eerste keer buiten het kamp, wat hen naast vertrouwen en nieuwe vaardigheden ook authentieke inzichten opleverde.

"Het was echt belangrijk om mensen te laten zien die door deze instabiliteit worden getroffen", aldus Fabrizio Carboni, Regional Director van ICRC voor het Midden-Oosten en omstreken, tijdens het gesprek over de humanitaire kant van het project. "Vaak zijn het buitenstaanders die ons vastleggen en reportages maken. Soms worden we daarin passief neergezet als mensen die in conflictsituaties of te midden van geweld wonen, maar ook die hebben een leven. Het leven kan zowel vrolijk als heel saai zijn, en het gaat niet alleen om gewonden, dood en vernietiging."

Photos in the Unfiltered exhibition at Visa pour l'Image 2019.
De foto's die zijn gemaakt door de deelnemers werden getoond bij de Canon-stand op Visa pour l'Image 2019.
A project participant's image, showing a man sitting in semi-darkness watching television, to illustrate the boredom experienced within the camp.
"Verveling is een veelvoorkomend verschijnsel onder de jonge generatie hier in het kamp", geeft Ahmed el Sabeh, een van de deelnemers aan het project, aan. Dit word geïllustreerd door zijn foto van binnen in het vluchtelingenkamp Ein El-Helweh in Libanon, 2019 © Ahmed el Sabeh
Photo editor Thomas Borberg being filmed.

Hoe belangrijk is video voor een toekomstige fotojournalist?

De vraag naar video's blijft stijgen. Hoe denkt de volgende generatie fotojournalisten over de creatieve toepassingen ervan en hun eigen vaardigheden om dit soort video's te maken?

De toekomst van Unfiltered

Op de vraag wat er nu op het programma staat voor het Unfiltered-project, antwoordde Ayda El-Ghoul, hoofd van het ICRC-kantoor in het Palestijnse vluchtelingenkamp Ein El-Helweh in Libanon: "Wij richten ons nu onder andere op de veerkracht in de gemeenschap. En bij dit project met Canon draait het om het geven van hulpmiddelen aan leden van de gemeenschap om een rol binnen de gemeenschap te spelen." Ze legt uit hoe de fotografen in Ein El-Helweh nu jongere mensen in hun gemeenschap les geven en vertrouwen winnen bij het overdragen van hun kennis en vaardigheden.
A child playing in an alleyway during summer where it can be dangerous with low-hanging electrical wires. Photographed by a refugee living in the camp in Lebanon.
"Kinderen spelen in de steegjes in de zomer. Als iemand water schenkt [van bovenaf] of als de kabels te laag zijn, kunnen kinderen geëlektrocuteerd worden en sterven", aldus Fatima el Mosleh vanuit haar huis in het vluchtelingenkamp Ein El-Helweh in Libanon, 2019. © Fatima el Mosleh
Photographer Daniel Obeid speaking to the panel.
Daniel Obeid sprak over zijn ervaringen als deelnemer aan het project Unfiltered en over zijn hoop voor de toekomst.

Voor Daniel en de andere fotografen die in Ein El-Helweh wonen, is de volgende stap om hun foto's aan een breder publiek te laten zien. Om dat te bewerkstelligen, willen hij en zijn groep een Instagram-account aanmaken.

"Natuurlijk is het proces erg belangrijk, omdat we toegang hebben tot apparatuur, lessen en trainers van goede kwaliteit", aldus Emma Hope, EMEA Sustainability Manager bij Canon Europa. "Maar als het eindresultaat wordt besproken en als de focus op het verhaal van de een jong persoon ligt, is dat een succes. Canon levert slechts de middelen waar zij het mee moeten doen."

Lees alle Canon-gerelateerde verhalen op de evenementenpagina Visa pour l'Image.

Geschreven door Ella Taylor & Cecilie Harris


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan