Evenementen
De baanbrekende technologie van de afgelopen tien jaar
Toonaangevende fotojournalisten van Visa pour l'Image 2019 bespreken de ontwikkelingen die de grootste invloed hebben gehad op hun werk.
Verhalen helpen ons de wereld te begrijpen en fotografie is een universele taal.
Een goed visueel verhaal moet interessant, informatief en duidelijk zijn. Maar dat betekent niet dat je foto's overduidelijk moeten zijn, of dat het vanzelfsprekend is wat er wel en niet in een fotoserie thuishoort.
"Als je je verhaal bij elkaar hebt, is redigeren de volgende stap", vertelt Francis Kohn, journalist, docent en voormalig Head of Photography bij AFP. Hij raadt aan een goede redacteur te zoeken, want "een goed verhaal vertel je met 15 foto's of minder."
Elk jaar bezoeken veel van de beste visuele verhalenvertellers uit de branche de Professional Week bij Visa pour l'Image in Perpignan, Frankrijk. Hier vroegen we fotoredacteuren en fotografen Brent Stirton, Thomas Borberg, Laura Morton, Ilvy Njiokiktjien, Ivor Prickett en Pascal Maitre naar hun beste advies voor het ontwikkelen van een verhaal. Zij vertellen hoe je een goed onderwerp herkent, hoe je weet wanneer je verhaal klaar is en wat je er vervolgens mee kunt doen...
"Als je fotojournalist bent, heb je uiteraard te maken met een journalistisch aspect. Dat moet zichtbaar zijn in je bijschriften en in welke visuele middelen je prioriteit geeft", zegt Brent Stirton, Zuid-Afrikaanse documentairefotograaf en meermalen bekroonde Canon Ambassador. "Wat zijn de belangrijke aspecten? Isoleer de zaken die je thema's reflecteren en vraag jezelf af wat de beste volgorde is. Hoe combineer ik deze dingen zó dat ik zowel de redacteur als mijn publiek intrigeer?"
"Wil je een verhaal ontwikkelen? Praat er dan met iemand over voordat je aan de slag gaat en nadat je terugkomt", aldus Thomas Borberg, hoofd fotoredactie bij de Deense krant Politiken. "Deel je verhaal, deel je basismateriaal en vraag feedback. Het redactieproces is net zo belangrijk als het voorbereidende werk dat je voor de opdracht doet."
"Er zijn geen regels voor hoeveel foto's je verhaal moet bevatten. Dat hangt van je verhaal af. Gelukkig zijn er überhaupt maar weinig regels, en als er regels zijn, vind ik dat je ze moet breken."
"Stap één van een goed verhaal ontwikkelen is goed onderzoek doen; zo veel mogelijk materiaal en informatie bekijken en in je opnemen. Het maakt niet uit of je daar nieuwsberichten, documentaires of boeken voor gebruikt", zegt Ivor Prickett, fotojournalist en Canon Ambassador. "Ik haal mijn ideeën uit al die bronnen."
"Neem zo veel mogelijk informatie in je op. Gun jezelf ook de tijd om je idee te verkennen en vorm te geven. Niet alles wat op papier fantastisch werkt, werkt even goed als fotoverhaal. Je kunt er echt door van slag raken als je weken aan een idee hebt gewerkt en je komt er bij het fotograferen achter dat het toch niets wordt. Het is belangrijk om te onthouden dat dat deel uitmaakt van het proces. Niet alles werkt voor fotografie. Je moet veel verschillende dingen proberen om het juiste idee te krijgen, en dat kan lang duren."
"Een goed verhaal kun je in één zin duidelijk maken", vertelt Pascal Maitre, een Canon Ambassador die al meer dan 30 jaar en in 40 landen als fotojournalist heeft gewerkt. "Als je je verhaal uitgebreid moet uitleggen, is het te ingewikkeld. Voor ingewikkelde verhalen heb je veel foto's nodig en daar hebben tijdschriften simpelweg de ruimte niet voor. Jouw verhaal moet er een zijn met een groot visueel potentieel."
"In het begin heb je een idee van wat je nodig hebt om een verhaal te vertellen. Behandel je verhalen als hoofdstukken: ze bestaan uit verschillende belangrijke onderdelen en als elk deel een goede foto heeft, is je verhaal zo goed als af. Je kunt er nog vier jaar over doen, maar dat biedt geen meerwaarde. Het is verstandig om verder te gaan met het volgende verhaal."
Lees alle Canon-gerelateerde verhalen op de evenementenpagina van Visa pour l'Image.
Geschreven door
Evenementen
Toonaangevende fotojournalisten van Visa pour l'Image 2019 bespreken de ontwikkelingen die de grootste invloed hebben gehad op hun werk.
Evenementen
De vraag naar video's blijft stijgen. Hoe denkt de volgende generatie fotojournalisten over de creatieve toepassingen ervan en hun eigen vaardigheden om dit soort video's te maken?
NIEUWS
De Armeense fotografe Anush Babajanyan wint dit jaar de prestigieuze prijs voor het fotograferen van gezinnen in de Zuidelijke Kaukasus.
ARTIKEL
Tijdens het festival voor fotojournalistiek Visa Pour l'Image bespreken drie winnaars van de Canon Female Photojournalist Award de barrières waarmee vrouwen worden geconfronteerd.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro