ARTIKEL
Heeft de fotojournalistiek een toekomst in het digitale tijdperk?
Bekende fotografen bespreken de toekomst van de sector en hun voorspelling kan best wel verrassend zijn...
EVENEMENT
"We moeten verhalen vertellen, en die beginnen bij jou," aldus Thomas Borberg, Photo Editor-in-Chief bij Politiken, Denemarken. Hij is een van de vele brancheleiders die naar Visa pour l'Image 2018 in Perpignan, Frankrijk, is gehaald als onderdeel van het Canon Student Programme. Zijn doel: de toekomstige generatie fotojournalisten inspireren en opleiden.
Fotojournalisten worden steeds belangrijker in deze wereld waarin men zich steeds vaker tot digitale kanalen met veel afbeeldingen wendt. Zij dienen het publiek up-to-date te houden. Maar in dit snelveranderende medialandschap vol beperkte financiering en minder praktische opleidingsmogelijkheden verandert ook de toekomst van fotojournalistiek.
Canon speelt een belangrijke rol in het veiligstellen van een toekomst voor de sector en haalde daarom ongeveer 200 studenten uit Europa en Rusland naar het festival voor fotojournalistiek. Daar konden zij tijdens de Professional Week deelnemen aan diverse workshops. Een aantal toonaangevende fotografen heeft hun ervaring en inzichten gedeeld, onder wie Daniel Etter, Catalina Martin-Chico, Maciek Nabrdalik, Ivor Prickett en Giulio Di Sturco. Zij deelden het podium met Francis Kohn, voormalig Photo Director bij Agence France-Presse, Thomas Borberg, Photo Editor-in-Chief bij Politiken, Magdalena Herrera, Director of Photography bij GEO France, en Lucy Pike, Photography Director van WeTransfer.
"De traditionele manier van content consumeren staat door de digitalisering op losse schroeven," geeft Lucy Pike aan in haar presentatie over geld verdienen als hedendaagse nieuwsfotograaf. "Als fotograaf maak je tegenwoordig een heel andere fase mee: je moet nadenken over hoe je content tot je wil nemen."
Traditionele bronnen worden vervangen door bijvoorbeeld WePresent. Dit zusterbedrijf van de meer bekende bestandsoverdrachtservice WeTransfer haalt traditionele fotojournalisten binnen voor het platform en daarom dienen studenten zich te richten op een bredere markt als zij hun content presenteren.
"Door professionele fotografen, opdrachtgevers en vertegenwoordigers van agentschappen praktisch advies te laten geven, hopen we de studenten een voorsprong te geven in deze concurrerende markt ," zegt Richard Shepherd, Pro Marketing Manager bij Canon Europe Ltd. "Er wacht ons een spannende toekomst in fotojournalistiek en verhalen vertellen. We hopen dat jonge fotografen hun carrière van de grond krijgen door hen kennis te laten maken met deze invloedrijke personen."
Hedendaagse jonge fotojournalisten hebben vergelijkbare motieven als de generaties vóór hen. Zij willen de wereld via hun lens vastleggen en bekritiseren. "Ik ben begonnen in de architectuur. Aanvankelijk fotografeerde ik architectuur. De overstap naar fotojournalistiek heb ik gemaakt toen ik voor mijn scriptie in Libanon was," vertelt Michele Spatari, die meedoet aan het Programme en studeert aan het ISFCI in Rome, Italië. Door Canon wordt hij aangemerkt als aanstormend talent.
"De aantrekkingskracht van fotojournalistiek ligt in de mogelijkheid sommige kritieke problemen die mensen met hun ruimte hebben te zien en te begrijpen. Dat vond ik erg interessant."
Op een drukbezocht marktplein waar veel fotografen foto's van hoge kwaliteit kunnen maken, moeten fotojournalisten zeer creatief zijn om op te kunnen vallen met wat ze doen. Si Wachmann, student aan de Lette Verein-school in Duitsland, geeft aan ook video's te maken. "Iedereen ontwikkelt zijn eigen manier van werken, maar ik denk dat je vandaag in een soort one-man-show aan de slag gaat. Je maakt video's, je fotografeert...Omdat er minder geld is, moet je wel van alle markten thuis zijn. Het is wel echt een voordeel als je alleen maar fotograaf bent, je puur daarop richt en er uitzonderlijk goed in bent, tegenover van alles wat doen om maar te kunnen overleven. Dat is wat de toekomst van deze sector zo somber maakt."
De studenten herkennen ook de andere uitdagingen binnen de sector. Michele laat weten dat diversiteit een van de grootste problemen vormt. "Daarover wordt nu gediscussieerd. Ik weet niet of opdrachten er al door veranderen, of dat de wereld als steeds diverser wordt beschouwd, maar er verandert langzaamaan iets." Tijdens Visa Pour l'Image 2018 werden fotojournalistes zeer goed vertegenwoordigd in de diverse onderwerpen en Canon heeft zelfs een tentoonstelling gewijd aan het werk van vrouwelijke ambassadeurs.
De jongere generatie is zich heel goed bewust van het onderwerp. "Ik voel me als vrouw in deze sector zelfverzekerd," zegt Si. "Als er hier over fotojournalisten wordt gesproken, gaat het veelal over mannen. Hoewel er fantastische fotojournalistes zijn, wordt er niet veel over hen gesproken, omdat ze nu eenmaal in de minderheid zijn. Ik hoop dat dat blijft veranderen. Het is prettig om als vrouw deel uit te maken van die verandering."
Het programma is breed opgezet: Thomas Borberg spreekt over de basisontwikkeling en het presenteren van verhalen aan fotoredacteurs, en Daniel Etter praat over onzekerheid en de emotionele invloed van het meemaken van verwoesting.
"Een intense, eerlijke beoordeling. Precies wat ik zocht," zegt Michele. "Ik heb vooral geleerd meer toewijding te tonen als ik werk aan een enkel langetermijnproject. Bovendien heb ik een fatsoenlijk gesprek kunnen voeren met een ervaren fotograaf die ik bewonder: Daniel Etter. Die mogelijkheid is vrij zeldzaam."
Niet alleen inspireren kwam aan de orde. Er is ook aandacht besteed aan het motiveren van studenten en hen klaarstomen voor de onvermijdelijke uitdagingen waarvoor zij tijdens hun carrière komen te staan. "Je mag rustig eens de plank misslaan," verzekert Thomas Borberg. "Je bent jong en moet nu eenmaal dingen uitproberen. Sta jezelf toe om niet perfect te zijn, om vragen te stellen, om fouten te maken. Leg je erbij neer dat dat mag. Dat klinkt eenvoudig, maar blijkt enorm lastig om te doen."
Geschreven door
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro