ARTIKEL
Een verhaal van twee steden in de schaduw van Silicon Valley
Laura Morton, winnaar van de Canon Female Photojournalist Award 2018, fotografeerde overeenkomsten tussen de twee Californische steden, ondanks de welstandskloof.
Van sociale media tot smartphones, het technologische landschap heeft de afgelopen tien jaar een complete metamorfose ondergaan. De camera-industrie heeft ook veranderingen ondergaan; de opkomst van systeemcamera's heeft bijgedragen aan een nieuw tijdperk van innovatie.
Dankzij het kleine formaat en de aantrekkelijke mix van foto- en videofunctionaliteit passen systeemcamera's perfect bij de discrete en gevarieerde aard van fotojournalistiek in 2020. De nieuwste Canon EOS R5 en EOS R6 full-frame systeemcamera's laten zien hoe ver de technologie is gekomen.
Welke technologische ontwikkeling – systeemcamera of iets anders – heeft het grootste verschil gemaakt in het werk van toonaangevende fotojournalisten? Canon sprak met Visa pour l'Image-helden Brent Stirton, Francis Kohn, Ilvy Njiokiktjien, Pascal Maitre, Anush Babajanyan, Laura Morton en Daniel Etter om daar achter te komen.
"Je kunt nu praktisch in het donker fotograferen, wat van grote waarde is geweest voor mijn Wild West Tech-project over de start-up-technologie-industrie. Ik wilde de sfeer van fluorescerend licht in een fout kantoor behouden, dus ik heb geen flitser gebruikt. Het enige licht komt van de schermen die de mensen gebruiken", aldus Laura.
"Een groot gedeelte van dat project is vastgelegd met de Canon EOS R. Een ander geweldig voordeel van deze camera is dat hij zo klein en compact is. Bij mijn huidige project, University Avenue, zorgt een kleine camera ervoor dat mensen op hun gemak zijn en ze zich wat rustiger voelen."
"De sprong in resolutie en prestaties die met de Canon EOS R5 zijn gemaakt, betekent dat ik geen compromissen meer hoef te sluiten", aldus fotograaf Brent Stirton. "Vroeger had ik altijd een Canon EOS 5DS R en twee Canon EOS 5D Mark IV's nodig. Als ik een bestand van 50 Megapixel wilde maken, gebruikte ik de EOS 5DS R, maar als ik bij weinig licht wilde fotograferen, moest ik overschakelen naar de EOS 5D Mark IV. Nu heb ik het allemaal op één body.
"Tegelijkertijd lijkt deze camera niet een groot, bedreigend professioneel hulpmiddel", vertelt hij. "Hij valt niet erg op, wat vaak goed is in mijn werk."
"In 2009 studeerde ik af, hetzelfde jaar dat de Canon EOS 5D Mark II op de markt kwam, wat in die tijd een enorme verandering was. Het was een van de eerste betaalbare full-frame camera's met de mogelijkheid om video's te maken. Dat zette werkelijk alles op zijn kop", aldus Daniel.
"Nu zien we de verschuiving van DSLR naar systeemcamera's, die op technologisch gebied niet voor elkaar onder doen. Ik ben volledig overgestapt van een DSLR naar de Canon EOS R. De camera is veel kleiner en veel lichter en ik kan hem nu overal mee naartoe nemen."
"Voor mij persoonlijk is de meest baanbrekende technologie de video die is toegevoegd aan de Canon EOS 5D Mark II", aldus Ilvy. "Ik had nooit gedacht dat het zo'n groot deel van mijn dagelijkse werk zou worden, maar klanten blijven vragen om video. Het laat mij op een compleet andere manier naar mijn werk kijken en dat is echt top.
"Alles is nog beter geworden met de nieuwste systeemcamera's zoals de Canon EOS R6. Deze camera stelt zo snel scherp en ziet meer dan ik met mijn blote oog kon", zegt ze. "De nieuwe technologie is zo inspirerend en ik kan dingen vastleggen die nog niet eerder mogelijk waren."
Lees alle Canon-gerelateerde verhalen op de evenementenpagina Visa pour l'Image.
Geschreven door
ARTIKEL
Laura Morton, winnaar van de Canon Female Photojournalist Award 2018, fotografeerde overeenkomsten tussen de twee Californische steden, ondanks de welstandskloof.
NIEUWS
De Armeense fotografe Anush Babajanyan wint dit jaar de prestigieuze prijs voor het fotograferen van gezinnen in de Zuidelijke Kaukasus.
ARTIKEL
Tijdens het festival voor fotojournalistiek Visa Pour l'Image bespreken drie winnaars van de Canon Female Photojournalist Award de barrières waarmee vrouwen worden geconfronteerd.
ARTIKEL
Fotojournaliste Ilvy Njiokiktjien bespreekt haar tien jaar durende multimediaproject Born Free, vastgelegd met de Canon EOS 5D Mark IV.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro