Wat je moet weten over Canon Professional Services
Je bent in het buitenland op reis voor een opdracht met een nieuwe klant en hebt weinig tijd. Alles gaat volgens plan... totdat er iets gebeurt met je apparatuur. Dat is de grootste nachtmerrie van elke professionele fotograaf en de reden waarom Canon Professional Services (CPS) bestaat.
De gratis service zorgt ervoor dat de apparatuur van professionals, wat Canon betreft, in alle omstandigheden klaar is voor gebruik. De service biedt onder andere snelle reparaties, het uitlenen van back-upapparatuur (afhankelijk van het soort lidmaatschap), ondersteuning via een hulplijn en toegang tot exclusieve evenementen.
Het is heel bijzonder dat een camerabedrijf je bijstaat in geval van een crisis.
Enthousiast CPS-lid, videograaf en fotograaf Stephanie Sinclair bevond zich in een onaangename positie toen ze in Kenia aankwam om daar een workshop fotografie te geven. "Ik was bezig met drie verschillende opdrachten", vertelt ze. "Ik reisde van Kenia naar India en daarna naar Nepal."
Toen ze na een lange reis haar auto uitpakte op het platteland in Kenia, realiseerde ze zich dat haar hele Peli-tas met haar Canon-apparatuur ontbrak. "Al mijn objectieven en camera's waren achtergebleven op de parkeerplaats van de luchthaven in Nairobi", zegt ze. "Voor een professionele fotograaf is er nauwelijks iets ergers voor te stellen dan het verlies van je apparatuur.”
Gelukkig zou een van haar collega's kort daarna naar Nepal komen. "CPS stuurde de volgende dag een hele nieuwe set apparatuur naar mijn collega die deze naar mij toe bracht. Ik kreeg alles wat ik nodig had voor mijn derde opdracht: twee EOS 5DS R-body's, het EF 35mm f/1.4L USM-objectief, twee andere prime-objectieven en twee zoomobjectieven", vertelt Sinclair.
"Ik had al wat apparatuur kunnen lenen van vrienden in de buurt, maar dat is niet hetzelfde als je eigen spullen met je eigen instellingen", zegt ze. "Ik ben een professional en ik zou mijn opdracht toch wel hebben afgerond, maar ik zou me zorgen hebben gemaakt over de apparatuur en me daardoor niet hebben kunnen focussen op mijn werk. Terwijl ik mijn werk toch al mijn aandacht zou moeten geven.
"Het is echt heel bijzonder dat een camerabedrijf je helpt in geval van een crisis en je niet alleen de volgende dag al apparatuur stuurt, maar ook exact de apparatuur waar je om vraagt”, zegt ze.
"We zijn echt een onderhoudsservice", zegt Richard Trestain, Pro Propositions Lead bij Canon Europe. "De service is gratis voor iedereen die in het bezit is van producten die hiervoor in aanmerking komen. Het gaat erom dat professionals altijd aan het werk kunnen blijven.
Het lidmaatschap van CPS is voor gebruikers van Canon beschikbaar op drie niveaus, afhankelijk van de producten die ze bezitten. Met twee body's en drie objectieven heeft een fotograaf recht op een Silver- of Gold-lidmaatschap, afhankelijk van de producten, terwijl drie body's en vier objectieven recht geven op het hoogste niveau, het Platinum-lidmaatschap. Voor een videolidmaatschap moeten videografen één professionele camcorder van Canon in hun bezit hebben.
Hoe hoger het niveau van het CPS-lidmaatschap is, des te korter de reparatietijd is: twee dagen voor Platinum, drie dagen voor Gold en vijf dagen voor Silver.
"Het is ons beleid om je camera zo snel mogelijk weer werkend te krijgen in plaats van wekenlang apparatuur te lenen", zegt Graham Smith, specialist van Canon Professional Services voor EMEA.
Door de nomadische aard van het werk omspant het reparatienetwerk het grootste deel van de wereld. “Als je een reizende fotograaf bent die in Duitsland woont, krijg je dezelfde ondersteuning wanneer je in de meeste andere Europese landen bent”, zegt Smith. “En erkende fotografen bij de de meeste belangrijke internationale sportevenementen kunnen toegang krijgen tot onze services ter plaatse.”
Canon levert de producten, maar ook de bijbehorende ondersteuning.
Smith maakt deel uit van het team dat aanwezig is op het Visa pour l’Image festival voor fotojournalistiek in Perpignan in Frankrijk. "De aard van fotojournalistiek maakt het voor professionele fotografen moeilijk om hun camera's te laten onderhouden en schoonmaken, omdat ze vaak op reis zijn of bezig zijn met een opdracht. Het is niet altijd makkelijk om even bij Canon langs te gaan", zegt hij.
"CPS is een uitgebreid ondersteuningsnetwerk dat ervoor wil zorgen dat fotografen hun werk kunnen blijven doen", voegt Trestain toe. "Het is een van de redenen dat Canon wordt gerespecteerd door professionele fotografen: we leveren de producten, maar ook de bijbehorende ondersteuning."
Je vindt het team van Canon Professional Service "tot 9 september 2017 in de Canon Experience Zone in het Palais des Congrès bij Visa pour l’Image in Perpignan in Frankrijk.
Geschreven door
Canon Professional Services
Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.