ARTIKEL
Een verhaal van twee steden in de schaduw van Silicon Valley
Laura Morton, winnaar van de Canon Female Photojournalist Award 2018, fotografeerde overeenkomsten tussen de twee Californische steden, ondanks de welstandskloof.
EVENTS
De ontvangers van de Canon Female Photojournalist Grant en de allereerste Canon Video Grant – Short Film Documentary zijn geselecteerd. Elke beurs van € 8.000 stelt twee getalenteerde fotografen in staat om hun projecten, gericht op meisjes en jonge vrouwen, in het komende jaar te financieren.
Sabiha Çimen, autodidactisch documentairefotograaf in Istanbul, is de ontvanger van de Canon Female Photojournalist Grant 2020, die nu voor de 20e keer is uitgereikt. Ze ontving de prijs voor Hafiz: the Guardians of Qur'an. In haar lopende project legt zij het leven vast van jonge vrouwen die de Koran bestuderen op scholen in Turkije.
De Frans-Zwitserse fotojournalist Michaël Zumstein is de ontvanger van de inaugurele Canon Video Grant - Short Film Documentary voor zijn aankomende film Miss Bangui. De videodocumentaire van acht minuten richt zich op de organisatie van de schoonheidswedstrijd waarin de Miss Central African Republic wordt gekozen. In de documentaire komen de deelnemende vrouwen aan het woord in een land dat is verwoest door geweld en een burgeroorlog.
Beide projecten worden tentoongesteld tijdens het festival voor fotojournalistiek Visa pour l'Image in 2021. In de volgende alinea leggen de twee winnaars uit waarom zij hun verhalen willen vertellen en hoe ze te werk gaan.
Het winnende voorstel van Sabiha draait om het fotograferen van moslimmeisjes die proberen om de gehele Koran – in totaal 30 boeken en 6.236 verzen – uit het hoofd te leren. Deze traditie bestaat al bijna 1.500 jaar. Degenen die erin slagen, mogen de titel 'Hafız' voor hun naam zetten. Hafızas worden gezien als bewakers van het heilige woord en zij moeten ervoor zorgen dat dit behouden blijft voor toekomstige generaties.
Sabiha, die de islamitische cultuur, portretten en stillevens vastlegt, wil niet alleen de intensieve training tonen waaraan de meisjes worden onderworpen, maar ook de lichtere kant van het schoolleven. Ze reisde al door vijf steden in Turkije, bezocht Koranscholen en fotografeerde vrouwelijke leerlingen tussen de 8 en 17 jaar oud.
"Ik werk al drie jaar aan dit project en voor de afronding heb ik nog steeds ondersteuning nodig", zegt ze. "Deze Canon-beurs is onbetaalbaar en kwam precies op het juiste moment."
Er zijn duizenden Koranscholen in Turkije, waarvan de meeste voor meisjes, en voor Sabiha is dit een zeer persoonlijk project: ze zat samen met haar tweelingzus op een Koranschool in Istanbul. Nu keert ze terug om de huidige studenten te fotograferen. "In Turkije is het vaak niet mogelijk om deze unieke plaatsen te bezoeken", legt ze uit. "Maar mijn leraar, die daar na 15 jaar nog steeds werkte, opende onmiddellijk de deuren voor mij. Ik was daar niet om snel wat foto's te maken en weer te vertrekken. Ik woonde bij de meisjes, ik studeerde met ze en we werden goede vrienden. Het is heel persoonlijk: echt mijn eigen verhaal.
"Ik portretteer moslimvrouwen op een zeer ongewone en genuanceerde manier", voegt ze toe. "Ik wil vrouwen de kans geven om zelf te spreken, om misvattingen en misinterpretaties te voorkomen."
Sabiha heeft met het project al de tweede prijs gewonnen in de categorie Long-Term Projects van de World Press Photo Contest 2020. In de volgende fase gaat ze meer scholen in Turkije bezoeken en mogelijk ook de invloed van Covid-19 onderzoeken. Koranscholen in Turkije zijn sinds februari gesloten en studenten dragen nu pagina's voor aan hun leraren via videogesprekken. "Ik ben van plan om online lessen via Zoom te fotograferen om zo vast te leggen hoe mensen deze strenge opleiding doorkomen tijdens de pandemie", zegt ze.
Fotojournalist en filmmaker Michaël Zumstein heeft voor zowel de Franse als de internationale pers verslag gedaan van conflicten in Soedan, Ivoorkust en de Democratische Republiek Congo. Met de Canon Video Grant kan hij doorwerken aan zijn documentairefilms.
"Dit is erg belangrijk voor mij, omdat ik naar de Centraal Afrikaanse Republiek ga. Deze plek heb ik zes jaar geleden voor het eerst bezocht", zegt Michaël.
Sinds 2012 woedt er een voortdurende burgeroorlog in de CAR en Michaël was eraan gewend om verslag te doen van de ervaringen van de mannelijke soldaten. Hij wilde echter graag terug gaan om de situatie vanuit een andere invalshoek te laten zien. "Met deze beurs kan ik mijn werk als filmmaker voortzetten. Ik wil het verhaal vertellen van de vrouwen die vechten, niet tegen andere mensen, maar voor hun vrijheid."
Michaël wil vastleggen hoe de schoonheidswedstrijd kan plaatsvinden te midden van alle chaos en waarom de organisatoren vrouwen in de spotlights willen zetten. In november volgt hij gedurende twee weken de wedstrijd caravan van dorp naar dorp om een wereld vast te leggen die boven het etnische en religieuze conflict uitstijgt. "Een schoonheidswedstrijd lijkt misschien onbeduidend, maar het is belangrijk om over deze vrouwen te praten", zegt hij. "Ze doen niet alleen mee aan een schoonheidswedstrijd, maar ze vechten ook voor hun plaats in de CAR."
De winnaars van de beurs krijgen ook een video-uitrusting van Canon te leen, inclusief twee cinema-objectieven. Michaël hoopt op een Canon EOS C200 of een Canon EOS C300 Mark II, met een Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-objectief.
"Ik ben gek op zowel de EOS C200 als de EOS C300 Mark II. Ze zijn beide heel gebruiksvriendelijk. Ik gebruik graag een lichte videocamera en het moet eenvoudig zijn om alle instellingen met mijn vingers te kunnen bedienen zonder te kijken", zegt hij. "Ik heb een voorkeur voor het Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-objectief, omdat het beschikt over alle kenmerken die je nodig hebt voor documentairefilms: het is licht, snel bij gebruik van de automatische scherpstelling (servo) en het heeft een opmerkelijke optische kwaliteit. Dit objectief is ideaal voor snelle opnamen en dankzij de zoomfunctie hoef je niet van objectief te wisselen."
Michaël werkt al twintig jaar in Afrika en kent de CAR goed, dus hij is minder bezig met het beschermen van zijn eigen veiligheid dan met het vastleggen van de vrouwen op een waarheidsgetrouwe manier. "Voor mij zijn de logistieke problemen vrij eenvoudig op te lossen. De uitdaging is om deze vrouwen op een respectvolle manier in de schijnwerpers te zetten. Er is geen commentaar. Je ziet alleen de vrouwen die met elkaar praten over hun land, hun leven, hun hoop en hun angst."
Geschreven door
ARTIKEL
Laura Morton, winnaar van de Canon Female Photojournalist Award 2018, fotografeerde overeenkomsten tussen de twee Californische steden, ondanks de welstandskloof.
ARTICLE
Visa pour l'Image 2020 is een festival van primeurs, van gloednieuwe online screenings tot de ontvanger van de eerste Canon Video Grant.
ARTIKEL
Fotojournaliste Ilvy Njiokiktjien bespreekt haar tien jaar durende multimediaproject Born Free, vastgelegd met de Canon EOS 5D Mark IV.
ARTIKEL
Documentairemaakster Alice Aedy raakte geïnspireerd door één hartverscheurende foto en heeft nu als missie om een bijdrage te leveren, gewapend met haar Canon EOS C300 Mark II.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro