Inbegrepen in het programma:
- Marina Cano als gids met haar uitgebreide kennis van wildlifefotografie
- Lokae transfer volgens het programma
- Maaltijden tijdens de reis
- Vlucht, accommodatie, reisverzekering
Inbegrepen in het programma:
Niet inbegrepen:
MAANDAG
Ochtend: aankomst in Santander, verzamelen en vervoer naar het hotel
13:00 uur: lunch
16:00 uur: presentatie, levering van materiaal en camera-instellingen voor het fotograferen van wildlife, technieken die we gaan toepassen, tips, informatie over het werk dat we in het park gaan doen.
18:00-19:30 uur: diapresentatie met de specifieke inhoud en vaardigheden die we in het park gaan ontwikkelen. Vragen
19:30 uur: diner
DINSDAG T/M VRIJDAG
9:30 - 13:15 uur: fotografie
13:15 - 14:45 uur: lunch
15:45 - 20:00 uur: fotografie
9:30 uur: toegang tot het park en fotografie gedurende de dag, met een pauze voor de lunch, van meer dan 100 verschillende diersoorten in het park. We richten ons vooral op Afrikaans wildlife: olifanten, leeuwen, giraffen, zebra's (Burtchell en Grevy), jachtluipaarden, bavianen, neushoorns, gorilla's...
En we fotograferen ook bruine beren, tijgers, lynxen, Gibraltar apen, herten...
We sluiten de fotografiesessie elke dag rond 18:00 uur af
19:30 uur: diner
ZATERDAG
9:30 - 13:15 uur: we bekijken een selectie van het werk van de dagen ervoor. Diapresentatie van een selectie foto's van elke deelnemer, waarbij we elk beeld analyseren om dit zo nodig te verbeteren en om te leren hoe we betere foto's kunnen maken, en te begrijpen we hoe we in de toekomst fouten kunnen voorkomen. Daarnaast bekijken we alle details, de goede beslissingen en analyseren we de positieve delen van elke foto. We bespreken enkele bewerkingstips om ons werk naar een hoger niveau te tillen.
13:30 uur: lunch
16:00 uur: einde van de workshop
Zwarte achtergrond
Ons doel is om foto's te maken met ons onderwerp verlicht in natuurlijk licht, op een volledig zwarte achtergrond. We zoeken naar foto's met dit speciale licht, waardoor ze eenvoudig zijn, maar tegelijkertijd mysterieus en indrukwekkend.
Nogmaals, we onderbelichten het onderwerp zodanig dat de belichting die door de camera wordt aangegeven, ons onderwerp slechts enigszins belicht en dat de achtergrond, in de schaduw of bij weinig licht, volledig zwart blijft. In dit geval hoeven we onze lichtbron niet op een specifieke plaats te hebben, maar een achtergrond die donkerder is dan ons onderwerp.
Het belang van de achtergrond
Wanneer we verschillende hoeken kiezen, geven we onze foto's een totaal andere sfeer. Of we een deel van het landschap opnemen, ons onderwerp plaatsen met de lucht op de achtergrond of inzoomen om het frame te vullen, alles verwijst naar de plaats waar het zich bevindt. Door onze positie te veranderen, kunnen we een achtergrond met een andere kleur of een achtergrond met weinig elementen krijgen. Door deze analyse uit te voeren met betrekking tot ons onderwerp, kunnen we een zorgvuldige esthetiek in ons beeld creëren.
Voorgrond/close-ups
Diepte geven aan een scène, op zoek gaan naar elementen die verschillende lagen creëren, wat interesse en mysterie toevoegt, die niet storen, maar ook originaliteit in onze fotografie brengt. Als we onszelf in een laag gezichtspunt plaatsen, kunnen we gras onscherp houden of onze lens tussen bladeren of takken plaatsen. We creëren zo een voorgrond met een grote vervaging die kleur en dimensie toevoegt aan de scène.
Kennis van diergedrag
Onderzoek naar de soorten die we gaan fotograferen stelt ons in staat hun gedrag te voorspellen en daarmee hun bewegingen zo veel mogelijk te plannen. Deze kennis helpt ons om de foto's te maken waarnaar we op zoek zijn, maar in veel minder tijd. Dankzij deze voorspelling kunnen we goed voorbereid aan de slag gaan en voorkomen dat we foto's missen.
Silhouetten maken
Het eerste en laatste licht van de dag zijn het beste voor het maken van silhouetten met dieren waarvan de profielen textuur hebben, zoals jachtluipaarden, struisvogels, giraffen, beren, bavianen enz.
Van cruciaal belang: de lichtbron achter ons onderwerp plaatsen en de juiste belichting. Zo kunnen we het silhouet van ons onderwerp een lijn goudkleurig licht geven. Om dat gouden silhouet nog indrukwekkender te maken, zoeken we naar een achtergrond in de schaduw.
Om een minimalistische foto te krijgen, moeten we verschillende stops onderbelichten met betrekking tot de informatie van de belichtingsmeter. Er is geen exact getal als het om onderbelichting gaat, omdat dit afhankelijk is van het licht en de omstandigheden van elk moment.
Zoeken naar het moment
Leer hoe we de momenten kunt vaststellen die het wachten waard zijn, door de locatie van het dier, de actie en de berekening of alle varianten (compositie, achtergrond, licht enz.) de juiste plaats innemen.
Het anticiperen op en organiseren van onze positie zal doorslaggevend zijn om de verwachte scène te kunnen fotograferen zodra deze zich voordoet. Daarnaast hebben we de tijd om een eerste opname te maken, het licht te meten en te framen zoals we dat willen.
Creativiteit
Een beeld dat verzorgd is en aandacht besteedt aan compositielicht, moment, hoek enz. kan een creatief beeld zijn, dat niet willekeurig is. Met deze creativiteit kunnen we spannende, indrukwekkende, originele, esthetisch aangename foto's maken die opvallen tussen de duizenden documentairefoto's die we elke dag zien zonder expressie of drama.
Apparatuur
We leren de momenten waarop we de verschillende lenzen moeten gebruiken en begrijpen hoe de brandpuntsafstanden ons kunnen helpen om een betere foto te maken. Door de scène en de locatie waar we ons bevinden te analyseren, kunnen we snel bepalen welke brandpuntsafstand optimaal is voor het beeld dat we willen opbouwen.
Beeldselectie
Bij het bekijken van onze foto's moeten we streng zijn en de foto's weggooien die niet laten zien wat we wilden. Dit kan het gevolg zijn van onvoldoende licht, een afleidende achtergrond, gebrek aan interessante actie, foutieve composities of technische details die niet kunnen worden genegeerd, zoals verbrande gebieden, zolang het niet is wat we willen laten zien of uiten met ons werk enz. Hoe hoger de eisen die we stellen aan beelden die we willen publiceren, tonen of bewaren, hoe beter de kwaliteit van onze portfolio zal zijn.
WORKSHOPS MARINA CANO © alle rechten voorbehouden
De inhoud van dit document mag op geen enkele manier, geheel of gedeeltelijk en in welke bron dan ook, worden gekopieerd, gedistribueerd of gebruikt.